BB Pekka Kotipohja

Eibillä todella järkeviä juttuja ja back to basics on ehdottomasti fiksua ja toivottavasti jatkat sen liputusta!

Mutta mitä ihmettä tämä nyt on? Kalsiumin metabolia ei kyllä toimi noin. Mitä enemmän kalsiumia saadaan, sitä huonommin se tietysti imeytyy - niinkuin kaikki muutkin mineraalit ja vitamiinit. Se on kehon tapa pitää kyseisten aineiden tasot mahdollisimman sopivissa aisoissa, mutta ei yli tarpeen menevä kalsium todellakaan ole luita imemässä mineraalikatoon. Osteoporoosista en tiedä sen tarkemmin, mutta perusteet molekyylibiologiasta on hanskassa ja ne sentään kertoo, että ei se todellakaan noin mene.

Lisäksi laktoosi ja kaikki muukin kehoon tuleva yli yhden sokerimolekyylin sisältävät hiilihydraatit tulee pilkkoa imeytymisen mahdollistamiseksi, joten noin laktoosin poisjättämisen perustelu on vain väärin.

Pointtini: Olet löytänyt itsellesi sopivat ruoka-aineet ja kehotat muitakin niitä etsimään. Hemmetin hyvä! Jos meinaat perustella juttujasi, niin kyllä niissä perusteluissa täytyy järki olla. Tulin vinkumaan ihan, ettei joku ota noista höpöhöpöistä onkeensa.

PS. Jos jollakulla tästä poikkeavaa faktaa esittää, niin tähän suuntaan kiitos! Oppimassa täällä ollaan.
Pekalle kovasti hyviä treenejä, SM:iin tullaan sitten jännäämään miten äijän käy!
Kalsiumin liikasaanti ei varsinaisesti osteoporoosiin liity, mutta se tekee liikasaannilla luuston liian kovaksi ja hauraaksi jolloin sekään ei ole hyvä. Jos tutkimukset ovat muuttuneet viimevuosina niin pahoittelen asiaa.

Laktoosi asiaan vielä se, että kyllähän sitä hiilihydraatin mieluummin ottaa riisistä kuin maltosta. Mielestäni maitosokeriin pätee sama asia. Mitä simppelimpi , sen parempi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
...miksi käyttää sellaista ravintoa, joka sisältää ainetta (laktoosi), jota keho ei suoraan pysty hyödyntämään vaan sen täytyy ensin pilkkoa se.

Tiedän, että tää on nyt saivartelua, mutta pakko korjata sen verran, että siinä nyt ei ole mitään erikoista että ruoka pilkotaan entsyymien vaikutuksesta ennen kuin keho voi käyttää ravintoaineita energiaksi.
Pepsiini pilkkoo aminohappoketjuja lyhyemmiksi peptideiksi, amylaasi pilkkoo tärkkeystä maltoosiksi, lipaasi rasvat glyseroliksi ja rasvahapoiksi etc. Lukion bilsan kirja kaapista esiin, ennen kuin alat heittämään totuuksina näitä juttujas :)
 
Laktoosi asiaan vielä se, että kyllähän sitä hiilihydraatin mieluummin ottaa riisistä kuin maltosta. Mielestäni maitosokeriin pätee sama asia. Mitä simppelimpi , sen parempi.

Ei helvetti... Hiilihydraatit imeytyy loppujen lopuksi aina monosakkarideina. Riisin tärkkelys ja myös maltodekstriini ovat polysakkarideja, jotka täytyy myös pilkkoa ennen kuin keho voi hyödyntää ne energiana.
 
Kalsiumin liikasaanti ei varsinaisesti osteoporoosiin liity, mutta se tekee liikasaannilla luuston liian kovaksi ja hauraaksi jolloin sekään ei ole hyvä. Jos tutkimukset ovat muuttuneet viimevuosina niin pahoittelen asiaa.

Laktoosi asiaan vielä se, että kyllähän sitä hiilihydraatin mieluummin ottaa riisistä kuin maltosta. Mielestäni maitosokeriin pätee sama asia. Mitä simppelimpi , sen parempi.
Ihan oikeesti. Lopeta nyt jonkun ravintospesialistin esittäminen. Jos sulle joku on näin kertonut ja oot sen hyväksi kokenut, ni ihan sama. Mutta älä viitsi esittää asiaa täällä niinkuin oisit tutkinu sitä puolivuosisataa jossain yliopistossa. Toi on ihan emppiiristä hommaa eikä mitään fakta pohjaa, jolla voisit noin sanoa. Jos jotain olen oppinut näissä bodi hommis, ni se on kaiken tälläsen ääritouhun välttely ja se että muutamassa vuodessa nää hypet laantuu ja ihmiset näkee asioiden todellisen laidan...

Ps.... Liian kovaksi ja hauraaksi? Kuuntele ittees...
 
Tuosta laktoosista pieni huomio tässä ohella. Laktoosi-intoleranssi ei ole mikään sairaus, vaan nisäkkäillä ns. normaalia kehitystä. Elimistö lakkaa tuottamasta laktoosi-entsyymiä, kun normaalisti kehityskaaressa maidon imeminen ravinnoksi luonnollisesti lakkaa.

Wikipediasta:
"Laktaasientsyymin väheneminen alkaa imeväisiän jälkeen ja on normaaliin kehitykseen liittyvä ilmiö. Ilmiö on tavallinen myös muilla nisäkkäillä. Jonkinasteinen laktoosi-intoleranssi on suurimmalla osalla maailman väestöä. Niillä alueilla, joilla laktoosi-intolerantteja on vain vähemmistö ihmisistä, se kuitenkin saattaa johtaa samantapaisiin erityisjärjestelyihin kuin ruokavaliota rajoittavat sairaudet."

Osteoporoosiin liittyviä tekstejä wikipediasta:
"Osteoporoosin riskitekijöitä ovat yli 65 vuoden ikä, naissukupuoli, aikaiset vaihdevuodet, alipaino, laihdutuskuurit etenkin kasvuiän aikana, kuukautishäiriöt, vähäinen liikunta, kalsiumin ja D-vitamiinin puute, vanhemmilla tai sisaruksilla todettu osteoporoosi sekä runsas tupakointi. Myös pitkäaikainen kortisonilääkitys lisää osteoporoosiriskiä. Useat krooniset sairaudet kuten nivelreuma, kilpirauhasen tai lisäkilpirauhasen liikatoiminta, maksa- ja munuaissairaudet, epilepsia, diabetes, syöpä, anoreksia sekä estrogeenin ja testosteronin puute kasvattavat myös alttiutta.[2]. Keliaakikot ja laktoosi-intolerantikot sekä erikoisruokavaliota noudattavat kuuluvat samoin riskiryhmään. Aikuisilla esiintyvään kasvuhormonin puutokseen liittyy osteoporoosia"

Myös ikä itsessään on luustoa heikentävä tekijä, ja mm. luuston joustaminen vähenee.

On ihan hyvä, että varsinkin prosessoituja ruokia ja vehnäjauhoja yms. pohditaan ja jollain perusteella vältellään, mutta pitäisi edes wikipediaa lukaista, ennenkuin päästelee kaikenlaista suustaan. Monille jutuille on nykyään jo ihan wikipedia-tasolla perustietoa, jolla voi noita naiiveja mutu-juttuja välttää. Monet asiat ovat osin kiistanalaisia, etenkin sairauksien kehittyminen, ja uusia tutkimuksia valmistuu kokoajan niiden osalta. Että vähän tilanteen mukaan noi "uudemmat" tiedot kehittyy, mutta nämä elimistön perusasiat lienevät olleet samanlaisia jo muutaman sadan tuhannen vuoden ajan, mikäli evoluutio ei ole tehnyt ihmeaskeleita välissä.
 
Pastat ja maitotuotteet jäivät pois. Ennen olin suurikin fani mutta kun alkoivat tekemään olon helvetin tukalaksi niin oli pakko jättää pois. Eikä kyllä näin vuoden jälkeen harmita yhtään. Mahan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

MONI suomalainen kärsii pahoinvoinnista ja ties mistä vaivoista, todella monelle sen tekee maito.
Laktoositon tai tavan maito.
Itse en käytä enää maitoa kuin kahvissa, ei ole enää oksettavaa oloa eikä paska ole ripulilla ja näppylät ihosta kadonneet.
Suomi on maailmassa ainut maa jossa aikuiset juo maito kuin vettä, ei mitään järkeä.
 
MONI suomalainen kärsii pahoinvoinnista ja ties mistä vaivoista, todella monelle sen tekee maito.
Laktoositon tai tavan maito.
Itse en käytä enää maitoa kuin kahvissa, ei ole enää oksettavaa oloa eikä paska ole ripulilla ja näppylät ihosta kadonneet.
Suomi on maailmassa ainut maa jossa aikuiset juo maito kuin vettä, ei mitään järkeä.

Sama juttu. Vaikka en paljoa maitotuotteita käyttänytkään niin vehnätön ja maidoton on parasta mitä itselle tähän mennessä ruokavalioon liittyen tehnyt. Yllätys oli suuri kun teki ekan hiilaritankkauksen riisillä niin ei mitään turvotusta, pöhötystä, pömpötystä ym. havaittavissa.
 
Mietppä nyt ihan järjellä, miten helvetin paljon maitoa nykypäivänä käsitellään? Miksi Suomessa on nykypäivänä niin paljon laktoosi-intoleranssia, miksi Suomi on osteoporoosin kärkimaa maailmassa (aurinkoa ei lasketa tähän mukaan, vaan yksi iso syy on liika kalsiumin saanti jolloin sen hyöty kääntyy päinvastaiseksi). Nykyisin pikkuvauvoille juotetaan maidonkorvikkeita ja ne penskat sairastuvat sitten maidosta aiheutuviin sairauksiin.

En ota kantaa maitotuotteiden käytön hyötyihin tai haittoihin mutta paatko pari lähdettä järjellä ajattelun tueksi näille väiteille.


EDIT: Jaa tätä olikin jo tällä sivulla käsitelty.
 
Ihan oikeesti. Lopeta nyt jonkun ravintospesialistin esittäminen. Jos sulle joku on näin kertonut ja oot sen hyväksi kokenut, ni ihan sama. Mutta älä viitsi esittää asiaa täällä niinkuin oisit tutkinu sitä puolivuosisataa jossain yliopistossa. Toi on ihan emppiiristä hommaa eikä mitään fakta pohjaa, jolla voisit noin sanoa. Jos jotain olen oppinut näissä bodi hommis, ni se on kaiken tälläsen ääritouhun välttely ja se että muutamassa vuodessa nää hypet laantuu ja ihmiset näkee asioiden todellisen laidan...

Ps.... Liian kovaksi ja hauraaksi? Kuuntele ittees...

En minä esitä mitään. Ei tämä ole mitään hypeä. Myönnän itse sen että voisin antaa kattavammat perustelut mutta kyllä sen pitäisi ihan jokaisen tiedossa olla, ettei maitosokeri ole hyvä hiilihydraatin lähde eikä me aikuiset ihmiset edelleen olla vasikkoja. Ja kyllä, muistaakseni se oli JP pulkkinen joka mainihti kalsiumin liikasaannista ja sen haittavaikutuksista ja juurikin siitä, että luut menee elastomattomammaksi.


Huukka edustaa tyypillisesti sitä kastia, joka tulee vain jostain äiskän perunakellarista hyppimään keskusteluun ja huutelemaan jonninjoutavaa paskaa ilman minkäänlaista antia koko foorumille. Tyyliin, joku kysyy minulta kysymyksen tai mielipiteen asiasta x. Jonka jälkeen vastaan siihen sen kummemmin elämääni pistämättä pantiksi ja hieman karkeasti. Sitten tulee herra H ja iskee kommenttia: "Lopeta nyt jonkun ravintospesialistin esittäminen. Jos sulle joku on näin kertonut ja oot sen hyväksi kokenut, ni ihan vitun sama!1!1 Ei kiinnosta. Kato nyt ittees!1"

[emoji23] ihan jees... Parempi siis kun en puhu tai vastaile treeneistäni, ravinnosta tai yhtään mistään tässä palstalla kun aina joku pahoittaa mielensä. Ei vaiskaan, en varmana lopeta. Enemmän vain runtua. Kyselkää vapaasti mistä haluatte! [emoji4]
 
Hahha, hyvä jos et vetäny hernettä henkoseen. Oli aika provo viesti ;D

Tarkotus oli vaan vähän näpäyttää, kun juuri esim. tosta asiasta on niin paljon polemiikkia just nyt ja faktoilla puhutaan aika vähän. Minusta ei jätä koskaan ammattimaista kuvaa urheilijasta, jos yrittää selvittää jotain ravinto-opin asioita tieteellisiksi faktoiksi, ilman mitään todellisia tieteellisiä lähteitä. Oma kokemus on toki se jota kenenkään on turha ruveta epäilemään. Mutta yhdessä jos toisessa ifbb bikini - blogissa annetaan nykyisin sellasta "fakta" tietoa ravintoasioista, että hävettää välillä ja silmissä sumenee...

Tässä on muuten yksi hauska kirjoitus aiheesta, joka on ennenkin foorumilla ollut. Mutta tää vaan yks lähde:
personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

Mä meen ny perunakellariin bodaa.
 
Hahha, hyvä jos et vetäny hernettä henkoseen. Oli aika provo viesti ;D

Tarkotus oli vaan vähän näpäyttää, kun juuri esim. tosta asiasta on niin paljon polemiikkia just nyt ja faktoilla puhutaan aika vähän. Minusta ei jätä koskaan ammattimaista kuvaa urheilijasta, jos yrittää selvittää jotain ravinto-opin asioita tieteellisiksi faktoiksi, ilman mitään todellisia tieteellisiä lähteitä. Oma kokemus on toki se jota kenenkään on turha ruveta epäilemään. Mutta yhdessä jos toisessa ifbb bikini - blogissa annetaan nykyisin sellasta "fakta" tietoa ravintoasioista, että hävettää välillä ja silmissä sumenee...

Tässä on muuten yksi hauska kirjoitus aiheesta, joka on ennenkin foorumilla ollut. Mutta tää vaan yks lähde:
Kalsium, suomalainen prosessoitu maito, osteoporoosi ja verisuonten kalkkeutuminen!

Mä meen ny perunakellariin bodaa.

No nyt annoit hyvän vastineen, kiitos. Ei sun sinne perunakellariin oikeasti tarvitse mennä, olet varmasti ihan fiksu tyyppi mutta kun suurin osa minulle osoitetuista kommenteista koskien minun mielpiteitä on tyyliin juuri tuon kaltaisia minkä ekana laitoit niin olit hyvä esimerkki.

Juuri tuossa linkissä olleita asioita mulle on iskostunut päähän ja niitä on osa pitänyt todella tärkeinä asioina. Samoin minä. Jos joku Utin kaltainen supernero voisi antaa tänne oman mielipiteensä nuista asioista niin olisi ihan jees.
 
lisänä tuossa kun monet on kyselleet sitä että eikös ole liian paha offikunto dieetille lähtöön.

No otetaan vertauskuva ennen dieettirumbaa 9.5.2012 about 85 kiloa tässä josta välidieetti kesti tuonne elokuulle muistaakseni. Sen jälkeen oli vain semmoista ylläpitoa, vähän niin ja näin syömistä 3-4 kuukautta ennen kisadieettiä joka kesti sen 20 viikkoa:
26779ee850d4ece8301740fe6a1d2d9d.jpg

Ei siinä paljoa enää lihasta tehty kun kalorit olivat todella alhaalla sen 2012 kevään,kesän ja syksyn. Yhteensä dieettiviikkoja kisaan välidieetti mukaan laskettuna tuli reilu 30 koska ei se välidieetti ollut niin tarkka vaan sinne päin tehty. Senkin olisi voinut tehdä fiksummin tai koko tuon 2012 vuoden. Tuosta ylempänä olevasta kunnosta pääsi kuitenkin tämmöiseen:
1441368_10202435530827969_1970527615_n.jpg


Nyt painoa on melkein 20 kiloa enemmän kuin tuossa ensimmäisessä kuvassa, heikkouksia on parannettu, lihasta on tullut ja olen niin paljon kireämpi ja paineisempi kuin tuolloin. Ravinto ja treeniasiat on kuitenkin huippuvalmentajan pohjalta ja muutenkin kaikki osa-alueet on jotakuinkin tiptop, toki aina ne voisi olla paremmin.

Mielenkiinnolla tässä itse odotan, mitä saan tehtyä aikaiseksi. En epäile päivääkään sitä, ettenkö pääse kuntoon ja olemaan ihan eri näköinen mitä viime kerralla. Se on ollut mun pointti aina, olen siitä sanonut aina. Joka vuosi tai joka kisa pitää olla aivan erinäköinen ukko lavalla, muuten tehdään hommia väärin. Katsotaan.
 
Back
Ylös Bottom