BB Pekka Kotipohja

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No joo mäpäs selitän teille tätä ilmiötä vähän.

Stringipullistelu öljyttynä on lajina sen verran tuore, ettei siihen liittyviä treenitapoja oo vielä hirveesti keritty miettiä. Lisäks tässä ei hirveesti auta se, että ne jotka on asioita miettiny ei oo ihan niitä penaalin terävimpiä kyniä. Tähän soppaan kun lisätään vielä se, että kehitykseen eniten vaikuttava tekijä on lääkkeitten väärinkäyttö, niin tarviiko ihmetellä jos ei oo ihan selvää miten sitä pattia kannattas kasvattaa? :hyper:

Kiinan painonnostomaajoukkueen päävalmentaja tietää enemmä patin kasvatuksesta kun suomen amis salimaket yhteensä

E: nii ja Eibille tsemppiä reeneihi :)

Ehkä asiallisin postaus näissä ketjuissa ikinä :D
 
Hauska seurata kun tuntumatyypit tykkäilee kilpaa toistensa kommenteista ja voimailijat omiensa kommenteista :D Kukin tehköön omalla tyylillään, se tyyli toimii jonka on itselle sisäistänyt toimivaksi.

Mulla tää juttu ei lähtenyt siitä että kritisoisin ketään, että tee voimatyylillä. Ilmaisin asian ehkä huonosti, mutta puhuin koko ajan kohdelihaksesta ja tuntumasta. Kun treenataan kyykkyä hyvällä kontrollilla ja tuntumalla, tulee Pekka kertomaan että teette sen väärin. Pitää vetää vatsa sisään. Sitten kun teet hyvällä tuntumalla takareiskoja koneessa, tulee Pekka ja kertoo että teette sen väärin. Pitää puristaa pakaroita yhteen. Sitten kun teet vipareita sivulle polttavalla tuntumalla tulee Pekka ja sanoo sen menevän jälleen väärin. Pitää kääntää olkapäitä yhden sentin eteenpäin. Ja tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Olen kokoajan sanonut että isoilla painoilla itselle = sopivilla niin ettei tuntuma karkaa. Tätä tässä olen yrittänyt sanoa. Niinkuin Tuukkakin tuolla aiemmin mainitsi että menee vähän turhaksi hifistelyksi esim toi kyykky. En ole missään vaiheessa tarkoittanut että lyödään penkkiin maksimit ja tehdään sillä pompauttaen kolmonen, niinkuin jengi täällä nyt tuntuu luulevan. Tarviiko joka liikkeestä tehdä taidetta?
Ja sitten huudetaan että olipa yates ja ronsu huonoja esimerkkejä. HUOM! Siksi otin mukaan myös Jari Leinon.
 
Minä taas "voimanostajana" ymmärrän mitä eibbi hakee takaa. En minä ainakaan voimanostoreenissä ajattele reenaavani kuin itse liikettä. että saan sitä kuormaa nostettua paikasta a paikkaan b mahdollisimman tehokkaasti.

jos potailisin ja joskus vähän potailinkin, on ajatus lähtökohtaisestikin aivan eri. lihaksen tuntumalla ja pumpilla oli merkitystä, ja toki painot kasvoivat vain jos tuntuma alkoi kärsiä.
 
Minä taas "voimanostajana" ymmärrän mitä eibbi hakee takaa. En minä ainakaan voimanostoreenissä ajattele reenaavani kuin itse liikettä. että saan sitä kuormaa nostettua paikasta a paikkaan b mahdollisimman tehokkaasti.

jos potailisin ja joskus vähän potailinkin, on ajatus lähtökohtaisestikin aivan eri. lihaksen tuntumalla ja pumpilla oli merkitystä, ja toki painot kasvoivat vain jos tuntuma alkoi kärsiä.
No näinhän tuossa ylempänä sanotaan.
 
Mulla tää juttu ei lähtenyt siitä että kritisoisin ketään, että tee voimatyylillä. Ilmaisin asian ehkä huonosti, mutta puhuin koko ajan kohdelihaksesta ja tuntumasta. Kun treenataan kyykkyä hyvällä kontrollilla ja tuntumalla, tulee Pekka kertomaan että teette sen väärin. Pitää vetää vatsa sisään. Sitten kun teet hyvällä tuntumalla takareiskoja koneessa, tulee Pekka ja kertoo että teette sen väärin. Pitää puristaa pakaroita yhteen. Sitten kun teet vipareita sivulle polttavalla tuntumalla tulee Pekka ja sanoo sen menevän jälleen väärin. Pitää kääntää olkapäitä yhden sentin eteenpäin. Ja tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Olen kokoajan sanonut että isoilla painoilla itselle = sopivilla niin ettei tuntuma karkaa. Tätä tässä olen yrittänyt sanoa. Niinkuin Tuukkakin tuolla aiemmin mainitsi että menee vähän turhaksi hifistelyksi esim toi kyykky. En ole missään vaiheessa tarkoittanut että lyödään penkkiin maksimit ja tehdään sillä pompauttaen kolmonen, niinkuin jengi täällä nyt tuntuu luulevan. Tarviiko joka liikkeestä tehdä taidetta?
Ja sitten huudetaan että olipa yates ja ronsu huonoja esimerkkejä. HUOM! Siksi otin mukaan myös Jari Leinon.

Älä vääristele sanomisiani. En ole kertaakaa sanonut että tekee kyykyn väärin. En ole myöskään sanonut missään vaiheessa tässä asiayhteydessä että takareisikoukistusta tehdessä pitäisi puristaa pakaroita yhteen. Ja olen itse käytännössä jo sen kumonnut ja kertonut siitä foorumilla ja blogissa , saan hermotetua sen nyt paremmin ilman sen kummempaa mietintää. En ole sanonut että teet viparit väärin.
Asiat vaan voisi tehdä lajin kannalta fiksummin.

Älä tule mustamaalaamaan ja värjäämään todellisuutta tänne.

Suomalaisissa piilee se huono puoli , että kaikki koetaan uhkana eikä anneta mahdollisuutta kokeilla tehdä asioita paremmin. Tämä pätee ihan kaikkeen... :)


Jatkossa lupaan olla mainitsematta mitään treenitekniikoista tai antaa ilmaisia vinkkejä joita kokeilemalla voisi saada omasta treenistään paremmin irti. Silloin kaikilla on rauha maassa eikä tarvitse aikaa tuhlata täällä naputteluun.
 
Hidastuuko tällä tuntumatreenaamisella sarjapainojen kasvu? Oletan että jos tehdään esim. Penkkiä voimanostotyylisesti, sarjapainoprogressio on nopeampaa kuin pääosin rinnalla tehtäessä. Jos siis oonistutaan eristämään tehokkaasti yksi työtä tekevä lihas, kuinka nopeasti se voi kehittyä voimien suhteen? Välillä tuntuu, ettei "kehitystä" tapahdu kun painot junnaa paikallaan/kasvaa hyvin hitaasti, vaikka lihastuntuma olisi paljon parempi kuin apulihaksia hyödyntävällä tekniikalla.
 
Itse olen kyllä haivainnut tämän tuntuman hakemisen ihan oivaksi metodiksi, mutta en lähde huutelemaan että se on ainoa oikea tapa treenata, enkä itse tekisi etenkään tuntumaa pelkästään. Omiin treeneihini olen sekoitellut tuntuma hakuista treenamista nyt Yatesin ohjelman variaation muodossa. Niin että yrittän tehdä ensimmäiset sarjat niin puhtaasti rauhallisesti teknisesti oikein kuin vain voi, ja sitten viiimeisellä sarjalla pamauttaa rautaa tankoon reilusti enemmän vetää niin sanotusti rumemmalla tekniikalla mehut pois kokonaan. Mielestäni ihan toimiva setti ollut, jos ei muuta niin ainakin pääkoppa tykkää kun treeniin saa paljon vaihtelua jopa treenin sisällä.

Itse siis liputan molempien tekniikoiden puolesta.
 
Kehonrakennuksessa joka treenissä sovelletaan erimittasilla liikeradoilla ja erikulmissa yms. Joskus vedelly bodypainotteista voimatreeniä että isoilla painoilla ryskää niin tulee siinäkin paikat kipeeksi kun vaihtelee treenityyliä. Jos ruvetaan oikeesti voimaa hankkimaa niin siinä tehdään muutama toisto ja levätään sarjan välissä pitkään mutta se on huonoin tapa kasvattaa lihasta. Kuitenkin eikö se lihas melkein parrhaiten kasva miten paljon lihaksessa on verta ja siitä tulee sitten venymistä ja lihaksen rikkoutumista. Itsellä kasvaa tuntumatreenillä voimat todella huonosti vaikka massaliikkeissä onkin isoja romuja. Siinä on hermotus tukossa ja lihas tottuu enemmän keräämään sitä verta lihakseen kuin äkkiä tuottamaan voimaa.
 
Hidastuuko tällä tuntumatreenaamisella sarjapainojen kasvu? Oletan että jos tehdään esim. Penkkiä voimanostotyylisesti, sarjapainoprogressio on nopeampaa kuin pääosin rinnalla tehtäessä. Jos siis oonistutaan eristämään tehokkaasti yksi työtä tekevä lihas, kuinka nopeasti se voi kehittyä voimien suhteen? Välillä tuntuu, ettei "kehitystä" tapahdu kun painot junnaa paikallaan/kasvaa hyvin hitaasti, vaikka lihastuntuma olisi paljon parempi kuin apulihaksia hyödyntävällä tekniikalla.

Itse teen raskaat perusliikkeet treenien ekoina liikkeinä, esim. selälle kulmasoutu tangolla + leuanveto/ylätalja. Nämä yleensä 4-6 toiston sarjoja, sitten lopuilla liikkeillä paremmalla tekniikalla pidempää sarjaa. Bodauksessa voi ja kannattaakin käyttää eri metodeja treenin aikanakin.

Kehonrakennuksessa joka treenissä sovelletaan erimittasilla liikeradoilla ja erikulmissa yms. Joskus vedelly bodypainotteista voimatreeniä että isoilla painoilla ryskää niin tulee siinäkin paikat kipeeksi kun vaihtelee treenityyliä. Jos ruvetaan oikeesti voimaa hankkimaa niin siinä tehdään muutama toisto ja levätään sarjan välissä pitkään mutta se on huonoin tapa kasvattaa lihasta. Kuitenkin eikö se lihas melkein parrhaiten kasva miten paljon lihaksessa on verta ja siitä tulee sitten venymistä ja lihaksen rikkoutumista. Itsellä kasvaa tuntumatreenillä voimat todella huonosti vaikka massaliikkeissä onkin isoja romuja. Siinä on hermotus tukossa ja lihas tottuu enemmän keräämään sitä verta lihakseen kuin äkkiä tuottamaan voimaa.

Venymistä ja mikrovaurioita tulee isoilla painoilla ja ETENKIN NEGATIIVISESSA vaiheessa. Ja tämä on hyvä juttu lihasten kasvatuksessa. Tohon pumppiteoriaankin joskus uskottiin, mutta kuinka hyvin luulet että lihas kasvaa jos esim. kiristyssiteen avulla pakataan veri hauikseen? Pumpista/poltteesta voidaan puhua myös metabolisena stressinä. Tässä ne tärkeimmät lihaksenkasvatukseen vaadittavat seikat:

Mechanical tension
Metabolic stress
Muscle damage

Ja täältä lukemaan aiheesta lisää: Training for Maximum Muscle Growth Explained - Bret Contreras
 
Älä vääristele sanomisiani. En ole kertaakaa sanonut että tekee kyykyn väärin. En ole myöskään sanonut missään vaiheessa tässä asiayhteydessä että takareisikoukistusta tehdessä pitäisi puristaa pakaroita yhteen. Ja olen itse käytännössä jo sen kumonnut ja kertonut siitä foorumilla ja blogissa , saan hermotetua sen nyt paremmin ilman sen kummempaa mietintää. En ole sanonut että teet viparit väärin.
Asiat vaan voisi tehdä lajin kannalta fiksummin.

Älä tule mustamaalaamaan ja värjäämään todellisuutta tänne.

Suomalaisissa piilee se huono puoli , että kaikki koetaan uhkana eikä anneta mahdollisuutta kokeilla tehdä asioita paremmin. Tämä pätee ihan kaikkeen... :)
Jatkossa lupaan olla mainitsematta mitään treenitekniikoista tai antaa ilmaisia vinkkejä joita kokeilemalla voisi saada omasta treenistään paremmin irti. Silloin kaikilla on rauha maassa eikä tarvitse aikaa tuhlata täällä naputteluun.
Eli koit itse "uhkana" mun viestin. En ole sua mustamaalannut. Tykkään asenteestasi ja motivaatiostasi lajia kohtaan. Tämä oli pelkkä kannanotto hifistelyyn.
Alkaa vaan jossain vaiheessa mennä yli kun keskitytään kaaikenmaailman pikkuseikkoihin ja tuntuu että perustreeni unohdetaan kokonaan.
Itsehän sä mainitsit ettei suomessa ole yhtään huippukehonrakentajaa kun treenataan väärin. En muista siis nyt sanasanalta, mutta kategoroidusti olit tätä mieltä. Aika voimakas kannanotto.
Höpönhöpö se niistä hifistelyiden puutteesta johdu.
Peace.
 
Hyvä pointti toi että isoilla painoilla tulee tota venymistä ja mikrovaurioo.. Mutta ei tota kiristyssidettä voi verrata pumppitreeniin, ei se lihas siinä veny ja liiku.. :D itse kyllä painoissa käytän melkein aina progressiota mutta kuitenkin pumpin mukaan aika pitkälti. Ottaa jalkaprässin vaikka esimerkiksi niin jaksaa nyt isoja painoja liikuttaa mutta jos teet alhaalta ja hidastellen lihaksella niin uskon että paremmin reidet kasvaa. Toki se vaihtelu virkistää. Mitä toi metabolinen stressi meinaa?
 
Hyvä pointti toi että isoilla painoilla tulee tota venymistä ja mikrovaurioo.. Mutta ei tota kiristyssidettä voi verrata pumppitreeniin, ei se lihas siinä veny ja liiku.. :D itse kyllä painoissa käytän melkein aina progressiota mutta kuitenkin pumpin mukaan aika pitkälti. Ottaa jalkaprässin vaikka esimerkiksi niin jaksaa nyt isoja painoja liikuttaa mutta jos teet alhaalta ja hidastellen lihaksella niin uskon että paremmin reidet kasvaa. Toki se vaihtelu virkistää. Mitä toi metabolinen stressi meinaa?

Soluturvotusta, hapenkulkua, laktaattia, hormonitasojen nousua ja kulkua lihaksiin ym.. » The Role of Metabolic Stress in Muscle Growth
 
Miettikääs nyt tuota saakeli lyhyttä liikerataa mitä näkee nykyään gurujen ja niitä uskovien janttereiden treenivideoissa..pikkasen tuosta pois niin ollaan 'sarjassa' jossa staattisesti jännitetään lihasta ja pidetään 30s painoa paikallaan...
 
Tuntuu kummalliselta että voimailuporukalla on niin kovasti intressejä tulla bodykilpailijan ketjuun naureskelemaan ties mille. Jos halveksunta on tuota tasoa kuin carna_geri:llä, miksi avata koko ketju? Pitää sen negatiivisuuden ihan itsellään ja antaa sen tehdä tuhoa :). Ei tänne bodypuolelle ajauduta kuin soittamaan suuta, viilaamaan vyön käyttötapaa ja puhumaan "oikeasta treenistä".

Muutenkin, kilpailijan ketju ja treeneistä puhutaan, niin jokatoisella tarve tulla omista asioistaan tänne jauhamaan, treenistä ravintoon. Toki joistain asioista voi lyhyttä keskustelua käydä, mutta ei nää mitään "sano mikä mieleen tulee" - palstoja ole. Alkaa tympimään yleisestikin täällä, kun keskustelut menee epäkunnioittavaksi jankkaukseksi niitä kilpailijoita kohtaan jotka tänne vielä kehtaavat kirjoitella. End of rant. :)

Tsemppiä Eibille ja kovvoo kehitystä!
 
Miettikääs nyt tuota saakeli lyhyttä liikerataa mitä näkee nykyään gurujen ja niitä uskovien janttereiden treenivideoissa..pikkasen tuosta pois niin ollaan 'sarjassa' jossa staattisesti jännitetään lihasta ja pidetään 30s painoa paikallaan...

Joo, meidän salilla käy tollanen nylkyttelijä. Pari kertaa on tehnyt mieli kysyä että mitä helvettiä sä teet. Siis sellasta 5cm nylpytystä vinopenkissä ala-asennossa. En katsonut tekikö se pääsarjatkin noin vai oliko se sen lämmittelymetodi.

Ja ennenkun joku ehtii vääntää staattisista yhtään mitään sen enempää, niin staattiset pidot ovat yhtä tyhjän kanssa kehonrakennuksen näkökulmasta.

Ja mitä tulee tuohon vyön käyttöön, niin käyttäähän jotkut salilla pipoa ja lippistäkin. Mikä niiden funktio on?
 
Omiin treeneihini olen sekoitellut tuntuma hakuista treenamista nyt Yatesin ohjelman variaation muodossa. Niin että yrittän tehdä ensimmäiset sarjat niin puhtaasti rauhallisesti teknisesti oikein kuin vain voi.
Tuntumatreenauksen ei tarvitse olla rauhallista eikä puhdasta. Riittää että vastus on lihaksella ja mielellään vielä koko sarjan ajan.
 
Back
Ylös Bottom