Patellaluksaatio -> vastus mediaaliksen kehittäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Niinpä paukahti polvilumpio ulospäin sijoiltaan pari viikkoa sitten :eek: . Ortopedit käyty ja polvi kuvattu jne. Polvilumpiota paikallaan pitävät tukirakenteet repesivät :kakka:, muutoin ei isompia vaurioita tullut (paitsi kiertoväännön aieuttamaa ”venymistä”) .

Nyt könkätään patellatuen kanssa ja kuntotus on vaiheessa ”suoran jalan nostot+osaojennukset pelkällä jalalla”. Ens viikolla alkaa kuntopyöräpolku ja ”porrasnousut” jne. ja kuntoutus etenee. Jatkossa oleellista on saada pidettyä vastusmeliaalis (”lihas polven yläpuolella reiden sisäsivulla) hyvässä timmissä tai mieluiten vahvistettua sitä.

Ok, olen kyllä menossa fysioterapeutille jatkossa ja sieltä tulee tarkempia ohjeita. Ongelma on se, että olen nuorempana väätännyt punttia reilun vuosikymmenen, mutta ko. lihasta en ole ikinä onnistunut kehittämään vaikka muutoin reidetkin on kyllä kehittyneet kivasti. Suurimpiirtein aavistan mitä liikkeitä kuntoutuksessa määrätään jatkossa tehtäväksi (ojennuksia, prässiä, askelkyykkyä, kyykkyä), mutta luulen että en niitä edelleenkään saa ottaamaan vastusmeliaalikseen. Enää en siis ole puntteja nostellut vuosikausiin kuin satunnaisesti (muuta liikuntaa tukevana ; ”lajivoimaa”).

Ottaisin kiitollisuudella neuvoja vastaan, jotta ko.kohdalle saisi lihaa tukemaan lumpiota. Mitä liikkeitä ja erityisesti miten ko. liikkeitä pitäisi tehdä taustatiedot huomioiden? :worship:

Siskolle tuli joskus patellaluksaatio ku se pisti baarissa twistaten:hyper: .
Mahto olla hölmön näköstä. En muista kyl miten se sitä kuntoutti...

..mutta luulen että en niitä edelleenkään saa ottaamaan vastusmeliaalikseen. Enää en siis ole puntteja nostellut vuosikausiin kuin satunnaisesti (muuta liikuntaa tukevana ; ”lajivoimaa”).

Ottaisin kiitollisuudella neuvoja vastaan, jotta ko.kohdalle saisi lihaa tukemaan lumpiota. Mitä liikkeitä ja erityisesti miten ko. liikkeitä pitäisi tehdä taustatiedot huomioiden? :worship:[/QUOTE]

Se on vastus medialis..:)
Just spesifisti kyseistä lihasta pystyt vahvistaan kyykkäämällä pallo polvien välissä (sen kokonen pallo et polvien linja pysyy suorassa), palloa voi puristaa kevyesti jollon aktivoituu myös lähentäjät. Toinen liike on reiden ojennus niin, et tietosesti painat reiden sisäosaa vasten penkkiä (tämä tehdään siis yksi jalka kerrallaan..) Tällaset tuli ekaksi mieleen.

Cervixnen sanoi:
Ok, olen kyllä menossa fysioterapeutille jatkossa ja sieltä tulee tarkempia ohjeita.

Kuuntele sitä fysioterapeuttia, tee mitä se neuvoo, se on tod näk nähnyt muitakin saman vaivan kanssa.

Itellä oli aivan samaa vikaa oikeassa polvessa ja leikkaukseen meni.
Oikean polven polvilumpion alasiteiden kohta jossa siteet kiinnittyy luuhun sahattiin kolmion muotoinen luupala irti ja siirrettiin kohtaa polven sisäsyrjälle päin ja ruuveilla kiinni.
En suosittele leikkausta kenellekkään 6kk kuntoutusta että pystyi kävelemään ja hermot jalasta poikki ja tuntoa pikkaisen ja verenkiertohäiriöitä.
Polvi on entistä vahvempi mutta tunnon ja hermoston kustannuksella.
4v leikkauksesta ja 20cm leikkausarpi ja 20+ haavahakasta muistona ja kolottava polvi.

Tavallaan lähin nollista jalkoja treenaamaan 4v sitten ja nytten kyykky 215kg ja prässissä sarjapainot 500kg ja ilman polvisiteitä mutta liian kallishinta kestävästä polvesta.

Toivottavasti saat jalkasi vahvistamalla kuntoon ja kannattaa kysyä fyssäriltä miten teippaamalla saat lisätukea polvilumpiolle ja se meinaa joissain liikkeissä väkisin vääntyä pois paikaltaan.

Akiles sanoi:
Toivottavasti saat jalkasi vahvistamalla kuntoon ja kannattaa kysyä fyssäriltä miten teippaamalla saat lisätukea polvilumpiolle ja se meinaa joissain liikkeissä väkisin vääntyä pois paikaltaan.
Kiitos tarinasta.
Kyllä vakaa aikomus on ensin kokeilla kuntoustusvaihtoehto loppuunsaakka ; leikkausvaihtoehto vasta viimeisenä. Tämän vuoksi näitä reenivinkkeja haenkin, jotta saadaan homma mahdollismman nopeesti oikeille raiteille.

Fyssarilta saan teippausohjeet, mutta siitäkin otetaan ohjeita ja nettilinkkejä vastaan (kun lajireenit alkaa ei patellakuki tn ole tarpeeksi riittävä vaan teippausta tarvitaan).

Akiles sanoi:
Itellä oli aivan samaa vikaa oikeassa polvessa ja leikkaukseen meni.
Oikean polven polvilumpion alasiteiden kohta jossa siteet kiinnittyy luuhun sahattiin kolmion muotoinen luupala irti ja siirrettiin kohtaa polven sisäsyrjälle päin ja ruuveilla kiinni....
Melko varmasti sama operaatio suoritettu tälle käyttäjälle ja kadun tuota operaatiota ehkä enemmän kuin mitään muuta elämässäni tapahtunutta. Leikkauksesta tulee ensi kesänä kaksi vuotta ja polvi muuttui vain huonompaan suuntaan. Polvi on tuntoarka, se muljahtelee, naksuu, ei pysty varaamaan sen päälle painoa ilman isoa tyynykasaa eikä sen lihaskunto ole vieläkään samalla tasolla (johtuen että sitä ei vain voi enää rasittaa samalla lailla kuin ennen) kuin esim. vasemman reidessä.

Cervixnen sanoi:
Kiitos herra huumor :thumbs: , jotain tollaista ajoin takaa (ei osunut searchilla silmään)...
jep, eipä mitään. tuli mieleen toi kun olin itse aloittanu threadin ko. aiheesta. hyvä jos on apua :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Terve, Kiinnostais kuulla mitä polvilumpio jänteen paikkaa siirretyille kuuluu? Kauanko kesti kuntoutus, turvotus ja oliko apua sijoilta menoon? Ja kaikki muutkin polvileikkaustarinat saa suoltaa samalla (nim.merkillä leikkausjonossa ollaan)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom