Paskimmat palkat kisa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Älä nyt Stu hyvä. Ikävä jos omatunto raapii. Säälipisteiden kerääminen olisi myös aika noloa, se ei kuitenkaan ole käsittääkseni "PASKIMMAT PALKAT KISA"-nimisen tredin tarkoitus? Hä? Mtäh?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juurikaspellon rikkaruohojen kitkemistä. 2 penniä metriltä. Ennen duuniin menoa laskin, että kuinka paljon sitä kävelee tunnissa, mutta todellisuus valkeni paikalle päästyäni. 4h olin eikä niitä metrejä kauheasti tullut olisinko kympin saanut (jossa varmaan puolet ylimääräistä :)). 2,5mk/h :jahas:

edit. Työnantajana toimi kaverini isä, joten mitään työsoppareita ei tietenkään ollut.

Natupelle sanoi:
Älä nyt Stu hyvä. Ikävä jos omatunto raapii. Säälipisteiden kerääminen olisi myös aika noloa, se ei kuitenkaan ole käsittääkseni "PASKIMMAT PALKAT KISA"-nimisen tredin tarkoitus? Hä? Mtäh?

Joo en viitannut tähän threadiin, vaan vähän ninkuin yleisemmin. Täällähän suurin osa muistelee vanhoja aikoja tyyliin "enää en tekisi sitä ja sitä femman palkalla..."
Säälittäviä sellaiset ihmiset, jotka vuodesta toiseen valittavat huonoa palkkaansa, mutta eivät tee asialle mitään.

Stu sanoi:
Säälittäviä sellaiset ihmiset, jotka vuodesta toiseen valittavat huonoa palkkaansa, mutta eivät tee asialle mitään.
Sinua siis säälittää kaikki opettajat, hoitajat, virkamiehet yms. joiden palkka on sidottu johonkin yleiseen sopimukseen ja pitkä koulutus ei oikein anna valmiuksia vaihtaa alaa.

Vanha topikki mut oli ihan pakko pistää tähän.

Joskus teininä tuli rakennettua muurarin kanssa taloa lähinnä kahdestaan 30mk/h. Muurari oli keikalla...
Kiirettä piti..

Ja ehkä vuos myöhemmin olin provikalla puhelinmynnissä 2viikkoa ja sain kasaan vain n.90€.

Ja jokunen vuosi sitten ajoin minibussia provikalla. Huonoin päivä oli n.60€ kassaan itselle n. kolmas osa siitä miinus alv. 8%. Eli n. 15-18€ 12h päivässä miinus verot :)
Mut keskiarvohan oli lopuksi yli 7€/h. Sisältäen tietty koko palkan.

Amsterdamissa hostellissa ekat 2kk ilman palkkaa, sain tosin majoituksen + aamupalan + 2 drinkkilippua paivassa + kerran viikossa kunnon illallisen. Tyoaika n.25h/vko, tyo koostui paaosin hostellin siivoamisesta (valilla kivaa, valilla tormasi mita allottavimpiin juttuihin oksennuksesta paskakasaan suihkun lattialla). Periaatteessa olit kuitenkin "toissa" 24/7, koska asuit hostellissa ja kaikki tiesivat etta olet tyontekija, joten koko ajan piti edustaa. Parin viikon jalkeen alkoi vahan kyllastyttaa kayda sama keskustelu joka paiva ainakin 5 ihmisen kanssa: "Where are you from? How long are you staying in Amsterdam for? How do you like Amsterdam?" :jahas:

Hostellin tyontekijoiden huone naytti talta (4hlo):

whappercave.jpg

Ensimmaisen 2kk jalkeen sain sopparin, missa palkka n.7e/h. Kuukaudessa jai kateen 600-800e, mista maksoin 300e vuokraa (5 nelion huone jaetussa talossa). Ei toi mun mielesta mikaan ihan kauhean paska palkka sinansa ole, koska tykkasin tyostani ihan hirvittavan paljon enka tarvitse paljon rahaa elamiseen. Tapasin joka paiva mielenkiintoisia ihmisia, tyokavereista osasta tuli elinikaisia ystavia ja kokemuksena koko homma oli aivan mieleton. Rahanpuutekaan ei oikeastaan haitannut, koska kenellakaan muullakaan ei ollut rahaa :D Muistan miten palkattomana aikana kerattiin ihmisten hostelliin jattamia pulloja kaverin kanssa ja rahoilla ostettiin halvinta viinia 2e/pullo niin paljon kuin sai :D

Joskus junnuna jaoin ilmaisjakelulehteä. Jakelupäivät olivat keskiviikko ja lauantai ja aina kertaurakka vei aikaa:
-mainoksien lajittelu lehtien väliin ~3tuntia
-lehtinipun jako alueeni postilaatikoihin ~4tuntia

Ja palkka maksettiin niin, että jokaista mainosta vastaan sain noin 0,80€ lisäyksen ja itse lehdestä sain 6€. Joten tienasin 7 tunnin työllä 6€ perusliksan+4€, jos mainoksia sattui sillä kertaa olemaan 5 kappaletta kutakin lehteä kohti.

Laskujen jälkeen 10€/7h, tuntipalkkani oli alle 1,5€/h...

Metsänraivausta 15 vuotta takaperin. Työ oli oikeasti raskasta, hellekesä ja kaikki mahdolliset suojavarusteet päällä. Urakkahommina 200 tuntia joista käteen jäi 1000 mk. Viis markkaa tunti, se taitaa olla palttiarallaa 0,8€ tunti :D
Siinä työssä oppi kituamaan.

Metsänraivausta 15 vuotta takaperin. Työ oli oikeasti raskasta, hellekesä ja kaikki mahdolliset suojavarusteet päällä. Urakkahommina 200 tuntia joista käteen jäi 1000 mk. Viis markkaa tunti, se taitaa olla palttiarallaa 0,8€ tunti :D
Siinä työssä oppi kituamaan.

Laiskan ei pidä urakalla ruveta tekemään, siinä opetus :)

No ei nyt ehkä maailman paskin, mutta omalla kohdalla kyllä sellanen keikka mihin en lähtis enää ikinä. "kemikaali" työmaalla kaapelinvetoa metrin syvysessä hiekkakuopassa, suojahaalarit, kumihanskat, kypärä, kaulasuoja ja suojalasit päässä. +25 astetta, neljä ukkoa, 400m kaapelinpätkä kerrallaan (paino noin 50-100kg per ukko), kiintiö 5.5km päivässä. Palkka 7,7e miinus verot. Paino tippu 130->111kg kuudessa viikossa ja vettä meni noin 10 litraa päivässä ja voin kertoa että koko vapaa-aika meni nukkuessa.

Enemmänkin, miten kukaan täysijärkinen suostuu tekemään töitä tuolla palkalla? Kuinka tyhmä pitää oikeasti olla? Ei se ole tyhmä joka tarjoaa vaan se joka ottaa.

Olikohan vähän törkeästi sanottu? Jotkut ottavat esim. vaikka sivuduuniksi opiskelujen ohella, ja vaihtoehtona saattaa välillä olla ei mitään.

Ja topicciin: Aikoinani olin mittausesimies ison tehtaan laajennusprojektissa alihankkijafirmassa. Helvetillinen vastuu ja palkkaa jotain huimat 40mk/h.

Olikohan vähän törkeästi sanottu? Jotkut ottavat esim. vaikka sivuduuniksi opiskelujen ohella, ja vaihtoehtona saattaa välillä olla ei mitään.

En sitä mitenkään törkeänä tarkoittanut. Kyllä itsekkin olen aina töitä yrittänyt opiskeluiden ohella tekemään(huonollakin palkalla, tosin en noin huonolla), mutta en itse ainakaan haluaisi olla hommissa työnantajalla joka palkasta päätellen ei välitä työntekijästä yhtään. Ammattiliitot ja lakipykälätkin kaiketi jossain määrin määrittelevät minimipalkat. Jos palkka on 5 eur/h, niin kyllä siinä mielestäni on työntekijässäkin vähän vikaa jos suostuu töihin tietäen, että työnantaja rikkoo lakia jo heti alkuun.

En kannata lusmuilua tai valtion tuilla elämistä, mutta mielestäni alle 7 eur tunti kenenkään ei pitäisi tehdä Suomessa töitä. Ellei sitten ole jokin lyhyt harjoittelujakso josta saa äärimmäisen tärkeää kokemusta työuraa varten. Jos oikein hätä iskee opiskeluiden ohella, niin kyllä sitä apua sitten voi hakea sieltä kunnalta tai valtiolta opintolainan muodossa.

Työvoimafirmassa asiakkaiden hankintaa

Tarjottiin 500e pohjapalkka ja 25e per yksi sovittu asiakastapaaminen.

Enpä tiedä vielä otanko...

Joskus nuorikkona reissu rännihommia 50e päivä (10-12h päiviä 5x viikos)...no se oli pimeenä että ei onneks veroja mennyt, mutta hitto että ärsyttää vieläkin kuinka oli niin ummikko ja teki kaikkia oikeasti vaarallisiakin juttuja nuoruuden innolla (lue: tyhmyydellä) ja tietysti vielä ilman mitään turvavaljaita yms. :S :D

Nythän opiskelen itseäni niinkin kovapalkkaiseen työhön kuin KOKIKSI! Kuukausi palkka on se 1600e miinus verot eli...no joo :S :D Niin ja kun aloittaa työt niin todennäköisesti joudut vain extraajaksi jolloin et saa edes kunnolla tunteja! Ja jos jollain on vielä käsitystä kokin töistä niin ei täs voi kuin taas nauraa omaa tyhmyyttään :D (tosin meinaan koulun jälkeen jäädä koti-isukiks ajaksi X että ei sillä niin väliä mikä palkka...jos siinä "odottellessa" alettais yhtäkkiä kokin työtäkin arvostaan!? :O NIIN VARMAAN! :D)

Aurinkoisena kesänä armon vuonna 1996 ollessani 16 vuotias olin maatilalla apumiehenä, siis kesätöissä. Tuntipalkka oli huimaavat 25 markkaa tunti, pimeänä näppiin. Samaan aikaan kaverini pääsi isänsä suhteilla Vammakselle urakkahommiin, joka tuntipalkaksi muutettuna tarkoitti 70 markkaa tunnilta. Se ketutti...

Palkka oli huono, mutta työ raskaudesta huolimatta täydellinen kesätyö. Sai olla kesän ulkona ja tunteja sain tehdä haluni mukaan. Aamulla sai tulla silloin kun huvitti ja illalla lähteä miten tykkäsi. Pystyi tekemään lyhyttä päivää tai yhtälailla pitkää ja kun halusi pitää vapaapäivän/vapaapäiviä rellestämisen merkeissä, niin sen kun piti! Hyvin pysyi kaljoissa sen kesän.

Insinööriopiskelijana olin alaa vastaavissa hommissa kesätöissä kunnalla.
840€/kk / 140h.
Kannatti kuiten kärsiä kesä, en varmaan ilman tuota työkokemusta olisi pääsyt seuraavana kesänä parempiin hommiin.

Tulipas tästä ketjusta hyvä mieli, kun ilmeisesti jostain hommasta voi saada vielä paskempaa palkkaa, kuin mun duunistani. Muutama vuosi sitten meillä opiskelijat saivat tutkimusapulaisen kesätöistä 950 euroa kuussa apurahaa. Siitä sentään ei mennyt veroa, mutta olihan se silti aika pieni summa. Nyt valmistuneena filosofian maisterina ja molekyylibiologina mulle maksettaisiin noin 1600 euroa kuussa (apurahaa edelleen) väitöskirjatyöntekijänä, eli siis tutkimustyöstä laboratoriossa. Arvatkaa houkutteleeko? Parasta tässä on, että mulla ei kohta ole muuta vaihtoehtoa, kun ei töitä tunnu muualta saavan. Olisinpa tajunnut tämän yliopistotutkijoiden palkkausasian silloin typeränä lukiolaisena, olisin saattanut harkita uudestaan alavalintaani.

Tulipas tästä ketjusta hyvä mieli, kun ilmeisesti jostain hommasta voi saada vielä paskempaa palkkaa, kuin mun duunistani. Muutama vuosi sitten meillä opiskelijat saivat tutkimusapulaisen kesätöistä 950 euroa kuussa apurahaa. Siitä sentään ei mennyt veroa, mutta olihan se silti aika pieni summa. Nyt valmistuneena filosofian maisterina ja molekyylibiologina mulle maksettaisiin noin 1600 euroa kuussa (apurahaa edelleen) väitöskirjatyöntekijänä, eli siis tutkimustyöstä laboratoriossa. Arvatkaa houkutteleeko? Parasta tässä on, että mulla ei kohta ole muuta vaihtoehtoa, kun ei töitä tunnu muualta saavan. Olisinpa tajunnut tämän yliopistotutkijoiden palkkausasian silloin typeränä lukiolaisena, olisin saattanut harkita uudestaan alavalintaani.

Mut titteli on ainakin hieno. Eikö se ole opiskelussa se pääasia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom