Paskimmat palkat kisa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Kaveripiirini koostuu lähinnä insinööreistä ja opettajista. Keskimäärin palkka on molemmilla ryhmillä sama mutta inssit tekee noin puolet enemmän työtunteja.

Eivät tee. Voivat olla puolet enemmän työpaikalla, mutta se on eri asia kuin työtunnit. Opettajien työtunneista koulussa ei voi päätellä todellisen työn tuntimäärästä mitään.

- - - Updated - - -

Yksityisellä puolella maksetaan opettajillekin ihan kohtuu liksoja parhaissa kouluissa.

Julkisten sektorin liksojen tarvii ollakin maltillisia, niin kauan kuin meinataan tätä hyvinvointiyhteiskuntaa jollakin tasolla edes koittaa ylläpitää. Ja jos miettii julkisen sektorin "kovapalkkaisia" niin kyllä nyt esimerkiksi lekuri tekee kuitenkin hieman älyllisesti vaativampaa hommaa kuin opettaja.

Yksityisellä puolella palkat on nimenomaan huonommat. Eivät paljon (muutamia kymppejä) mutta ovat silti.

Lekuri ei tee älyllisesti opettajaa vaativampaa hommaa, sillä lekuri on potilaan kanssa yksin, kun ope pyörittää samaan aikaan monen oppilaan opetusta. Työ on toki erilaista mutta kannattaa pohtia toimenkuvien erilaisuuden mukanaan tuomia eri haasteita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hoitotason ensihoitajat tienaa melko huonosti ottaen huomioon vaaditun koulutuksen sekä työn vaativuuden että vastuut. Lisää hämmennystä lisää se, että lähivuosina nimenomaan ensihoitaja(amk)-tutkinto on ollut ammattikorkeakoulutasolla vaikein koulutusohjelma päästä. Läpipääsyprosentit oli muistaakseni 2% tuntumassa, eli tuntuvasti pienemmät, kuin vaikka lääkikseen. Hakijat ovat varmasti tosin erilaisia.

e: tosiaan se palkka unohtui. 2 236,42 €/kk.

Mitähän noi perus terveyskeskuslekurit mahtaa tienata? Ei niiden homma kyllä pääsäntöisesti kovin vaativaa taida olla. 90% asiakkaista hakemassa saikkua, kun on flunssa. En nyt väitä etteikö siinä työssä tietotaitoakin tarvitaisi ja varmasti on niitä hankalampiakin tapauksia..

Tosin mullekin sais kyllä maksaa aika perkeleesti, että suostuisin räpläämään muita ihmisiä työkseni. Aika koiran hommaa, mutta hyvä että toiset tekee ni on joku paikka mistä hakea sairaustodistus töihin tarvittaessa.

e: tosiaan se palkka unohtui. 2 236,42 €/kk.

Plus lisät...nousee sinne 2500 ja sen yli. Ei se kummonen silti ole; Suomessa nyt keskimäärin on aivan naurettavat palkat.

- - - Updated - - -

Terveyskeskuslääkäri - erikoistumaton 5 904

Tuo on tosin keskipalkka, eikä peruspalkka.

Sepä noissa on, kun keskipalkka ei kerro oikein mitään yleisestä palkkatasosta, se kun ei taida edes olla palkkojen keskiarvo vaan viitevälin puolivälin palkka.

Terveyskeskuslääkäri - erikoistumaton 5 904

Tuo on tosin keskipalkka, eikä peruspalkka.

Ohhoh. Ite saa jyyrätä yli tuplasti, että saa jotain saman tyylisiä rahoja kätöseen.

Sä meinaat että inssit eivät tee hommia duunipaikan ulkopuolella? :rolleyes:

En, vaan meinaan, tokko hahmotit sitä, että myös opet tekevät niin. Jos hahmotit, hyvä niin.

- - - Updated - - -

Ohhoh. Ite saa jyyrätä yli tuplasti, että saa jotain saman tyylisiä rahoja kätöseen.

Noni, nyt se taas alkaa....
Täällä on vähän luotettavampia lukuja lekureiden palkoista ja myös palkan määräytymisperusteista:
http://www.tkrekry.fi/terveyskeskus-tyonantajana/laakarin-palkkaus/

Plus lisät...nousee sinne 2500 ja sen yli. Ei se kummonen silti ole; Suomessa nyt keskimäärin on aivan naurettavat palkat.

Kyllä se reilusti yli tuon 2500 nousee keskimäärin ilman ylitöitä. Työajat sitten on mitä on ja ainahan sitä neljällä lisätyöllä ja laittomilla ylityömäärillä saa liksan alalla kuin alalla koviin summiin, mutta tämä nyt ei käytännössä liity mihinkään mitenkään.

Eivät tee. Voivat olla puolet enemmän työpaikalla, mutta se on eri asia kuin työtunnit. Opettajien työtunneista koulussa ei voi päätellä todellisen työn tuntimäärästä mitään.
Riippuu varmasti opettajasta. Jos opettaja korjaa kokeet samalla kun valvoo muita kokeita ja vetää tunnit mallilla "näytän valmiit diat opetusmateriaalista jonka jälkeen oppilaat tekee kirjan tehtäviä", niin ei kyllä varmasti mene tuntien valmisteluunkaan aikaa. Ylppäreiden aikaan varmaan tekevät jonkin verran enemmän sitten duunia. Tälläiselle opettajalle kyllä joku 50k€ vuosiansiot on ihan hyvä ja helppo raha suhteessa duuniin.

Jaa. Minulla kyllä oli tuollainen opettaja lukiossa, joten minun on vaikea nähdä miten hän hirveästi joutuisi vapaa-ajallaan ahkeroimaan. Selvennä sinä? Ei tämä kyllä vakuuta, että opettajat palkkakuopassa olisi. Työhön nähden vaikuttaa oikein hyvältä liksalta.

Varmaan jos tuo palkka olisi todellakin keskimäärin mainitsemasi 50 tonnia..vaan kun ei ole.

Noin on varmaan ollut mahdollista toimia joskus vuosia sitten ja riippuu toki oppiaineesta. Sen tarkemmin en ala avautua, mutta mainitsen, että olen toki saattanut itse olla ko. alalla viime vuosina.

Linkkisi varmaan pätee niissä aineissa, joista ko. kirjoittaja kirjoittaa, vaikka noissakin argumenteissa suurin osa on kumottavissa. Emme elä kuitenkaan enää 1980-luvulla, joten "mennään samoilla kalvoilla" -asenne ei voi enää päteä, ei ainakaan jos ope seuraa aineensa opsia.

Onhan siitä toki muutama vuosi kun lukiossa olin. En tiedä sitten miten asiat ovat muuttuneet, mutta vaikea nähdä miten ko. opettaja joutuisi hirveästi vapaa-ajallaan raatamaan, kun tunnit meni niiden valmiiden opetusmateriaalien näyttämisellä ja loppuajan oppilaat tekivät kirjan tehtäviä. Kokeita korjaili kokeita valvoessaan, ryhmät olivat pieniä jolloinka montaa koetta ei hän edes joutunut korjaamaan. Opetti fysiikkaa ja kemiaa. Toki tämä on varmaan aika äärimmäinen esimerkki, mutta pitkään oli töissä ollut joten ei ainakaan fuduja ollut saanut vaikkei erityisen 'aktiivinen' (tai suosittu) opettaja ollutkaan.

50k€ vuosiansiot ei liene keskimääräisiä lukion lehtoreille, mutta ei ne oman tietämykseni mukaan erityisen harvinaisiakaan ole. Paljonkas ne palkat keskimäärin on?

Lukion ja yläasteen opettajien kokonaisansion keskiarvo on tilastokeskuksen mukaan 3859€/kk eli yli 46k€ vuodessa, matemaattisten aineiden opettajilla yli 4000€/kk. Ei se mitenkään liikaa ole, mutta mun mielestä riittävästi työn vaativuus ja edut (eli lomat) huomioiden, eli ei mistään palkkakuopasta voi puhua. Mun kaveri on lukiossa opettajana, tekee myös sensorin hommia yo-kirjoituksiin liittyen. Kyllä se yli 60k€ vuodessa tienaa, eikä tunnu stressi painavan.

Vuonna 2005 sain IT-alan työstä 700e/kuukaudessa miinus verot. Vuoden olin tuossa hommassa, 150-200h kuukaudessa, rahhoo oli saatava vuokraa varten. Laihduin 10kg, mutta sossun luukulle en mennyt, vanhemmille sanoin että hyvin menee.

Nykyään on kuviot hieman erit... mutta on sitä aina mukava muistuttaa inisiöille että kyllä sitä itsekullakin on ollut tiukkaa ja siitä noustu.

Lukion ja yläasteen opettajien kokonaisansion keskiarvo on tilastokeskuksen mukaan 3859€/kk eli yli 46k€ vuodessa, matemaattisten aineiden opettajilla yli 4000€/kk. Ei se mitenkään liikaa ole, mutta mun mielestä riittävästi työn vaativuus ja edut (eli lomat) huomioiden, eli ei mistään palkkakuopasta voi puhua. Mun kaveri on lukiossa opettajana, tekee myös sensorin hommia yo-kirjoituksiin liittyen. Kyllä se yli 60k€ vuodessa tienaa, eikä tunnu stressi painavan.

Ja kun ottaa huomioon että osa opettajan palkasta maksetaan lomana. Jos jaetaan tulot faktisilla (esim. lomapäivät otettu pois eli vain toteutuneet työtunnit vai huomioidaan) työtunneilla niin melko hyvä liksa on. Jollain opettajalla taisin nähdä semmoisen t-paidan jossa luki: "Kolme hyvää syytä olla opettaja - kesä, heinä ja elo"

Hullunkuriset noi opettajien liksat. Huonoiten tienaa peruskouluopettajat joilla on haastavin ja tärkein homma. Yläpäässä sitten ne yliopistolla/amk:ssa laahustavat elämäänsä kyllästyneet "opettajat" jotka on kerran nuoruudessaan valmistaneet sen oppimateriaalin ja suuren ponnistelun jälkeen jaksavat kerran viikossa esitellä sitä piirtoheittimellä...

Pohjat veti eräs AMK:n sähkötekniikan "opettaja" joka näki tarpeelliseksi opettaa jo vanhentuneita piirrosmerkkejä ja johtojen värejä. 5min ennen luentoa saattoi tulla ilmoitus koulun sähköiseen järjestelmään että luento peruttu, tässä teille etätehtäviä... Vieläkin kiehauttaa veret kun muistaa sen lyhyen läskin laahustamassa pitkin koulun käytäviä handsfree korvalla.

Insinööri. palkka meillä n 3000€/kk (en ole itse inssi tunnen vaan useamman tän talon inssin)
-Tienaat 20 000 vähemmän kuin duunarit
-Vastuuta sulla enemmän kuin kellään muulla.
-Vapaata sulla ei ole, jos tulee ongelma niin puhelin soi oli päivä tai yö juhannus tai joulu ja näistä ei luonnollisestikkaan makseta extraa..
-Sulle ilmoitetaan pe iltapv kun olet lähdössä perheen kanssa vkl reissuun.. että ohjeet on tehtävä maanantai aamuun klo 08.00 mennessä (kiva sitten kylpylässä tehdä töitä 14h/vrk) Kaveri sanoi että keskimäärin kk tulee työtunteja 200-250.

Insinööri. palkka meillä n 3000€/kk (en ole itse inssi tunnen vaan useamman tän talon inssin)
-Tienaat 20 000 vähemmän kuin duunarit
-Vastuuta sulla enemmän kuin kellään muulla.
-Vapaata sulla ei ole, jos tulee ongelma niin puhelin soi oli päivä tai yö juhannus tai joulu ja näistä ei luonnollisestikkaan makseta extraa..
-Sulle ilmoitetaan pe iltapv kun olet lähdössä perheen kanssa vkl reissuun.. että ohjeet on tehtävä maanantai aamuun klo 08.00 mennessä (kiva sitten kylpylässä tehdä töitä 14h/vrk) Kaveri sanoi että keskimäärin kk tulee työtunteja 200-250.

Eli tuntipalkka semmoinen 12-15€. Eipä käy kateeksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom