Paskimmat palkat kisa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mä sitä naisvaltaisuutta kyseenalaistanut, vaan se hippiyden. Vai ovatko kaikki naisvaltaiset alat hippialoja? Siis naiset geneerisesti ovat hippejä? Mulle ei ole koskaan tullut mieleenkään, että luonnontieteellinen ala olisi milloinkaan hippiala, kun tavallisesti luonnontieteilijät edustavat mielestään aika erilaista ajatusmaailmaa.

Tulipas tästä ketjusta hyvä mieli, kun ilmeisesti jostain hommasta voi saada vielä paskempaa palkkaa, kuin mun duunistani. Muutama vuosi sitten meillä opiskelijat saivat tutkimusapulaisen kesätöistä 950 euroa kuussa apurahaa. Siitä sentään ei mennyt veroa, mutta olihan se silti aika pieni summa. Nyt valmistuneena filosofian maisterina ja molekyylibiologina mulle maksettaisiin noin 1600 euroa kuussa (apurahaa edelleen) väitöskirjatyöntekijänä, eli siis tutkimustyöstä laboratoriossa. Arvatkaa houkutteleeko? Parasta tässä on, että mulla ei kohta ole muuta vaihtoehtoa, kun ei töitä tunnu muualta saavan. Olisinpa tajunnut tämän yliopistotutkijoiden palkkausasian silloin typeränä lukiolaisena, olisin saattanut harkita uudestaan alavalintaani.

Ei herranjestas teillä on siellä matalat palkat(apurahat). Tuo molekyylibiologia on kuitenkin aika tekninen ala, niin luulisi että palkatkin olisi lähempänä teknisen alan palkkoja. Teknillisillä tutkimusapulaisilla on noin tuplat tuo kesätyöpalkkaus ja se on jopa ennen tekniikan kandidaatin nimikettä. Nimikkeen saamisen jälkeen palkka nousee taas noin 10%. Vastavalmistuneet saa noin 1,5 kertaisena sen mitä sinä saat väitöskirjatyöntekijänä. Ei voi kuin hämmästellä kuinka järkyttävät erot on. Alallasi taitaa muutenkin olla yleisesti aika heikko työllisyystilanne Suomessa? Olen sen todennut, että yliopistolla on hyvä olla töissä niin kauan ennen kuin valmistuu, koska tutkimustyö on helppoa ja ei kovinkaan kiireistä. Valmistumisen jälkeen suuntaan varmasti yksityiselle sektorille, ellen jopa aiemmin.

Ei herranjestas teillä on siellä matalat palkat(apurahat). Tuo molekyylibiologia on kuitenkin aika tekninen ala, niin luulisi että palkatkin olisi lähempänä teknisen alan palkkoja. Teknillisillä tutkimusapulaisilla on noin tuplat tuo kesätyöpalkkaus ja se on jopa ennen tekniikan kandidaatin nimikettä. Nimikkeen saamisen jälkeen palkka nousee taas noin 10%. Vastavalmistuneet saa noin 1,5 kertaisena sen mitä sinä saat väitöskirjatyöntekijänä. Ei voi kuin hämmästellä kuinka järkyttävät erot on. Alallasi taitaa muutenkin olla yleisesti aika heikko työllisyystilanne Suomessa? Olen sen todennut, että yliopistolla on hyvä olla töissä niin kauan ennen kuin valmistuu, koska tutkimustyö on helppoa ja ei kovinkaan kiireistä. Valmistumisen jälkeen suuntaan varmasti yksityiselle sektorille, ellen jopa aiemmin.

Olin kerran TTY:llä kesän hommissa, ja sain siellä jotain 1600-1700 euroa kuussa kun opintoviikkoja oli kasassa sata. Että olihan sitä eroa juu tuohon meidän laitokseen. Liittynee varmaan perustutkimuksen tuottamattomuuteen ja yleisesti siihen rahapulaan, joka täällä vallitsee. Teknillisellä yliopistolla (kuten kyllä Tampereen yliopistollakin) on nuo etukäteen määrätyt palkkaukset perusteluineen, mutta meidän laitoksella on keksitty ovelasti apurahat, niin päästään siitäkin ongelmasta ja rahareiästä. Ja mikäs siinä, kun porukka tekisi hommia varmaan puolta pienemmälläkin liksalla ja tulevatpa jotkut kuulemma muista kaupungeista meille ilmaiseksikin. :rolleyes: Niin ja ulkomailta vasta ilomielin tullaankin mitättömille apurahoille.

Mä olen tässä yksityisen puolen (ja julkisenkin puolen muualta kuin yliopistolta) paikkoja koittanut katsella, mutta työpaikkojen määrällä ei tosiaan juhlita. Mutta minkäs teet, nyt on myöhäistä valittaa!

Olin kerran TTY:llä kesän hommissa, ja sain siellä jotain 1600-1700 euroa kuussa kun opintoviikkoja oli kasassa sata. Että olihan sitä eroa juu tuohon meidän laitokseen. Liittynee varmaan perustutkimuksen tuottamattomuuteen ja yleisesti siihen rahapulaan, joka täällä vallitsee. Teknillisellä yliopistolla (kuten kyllä Tampereen yliopistollakin) on nuo etukäteen määrätyt palkkaukset perusteluineen, mutta meidän laitoksella on keksitty ovelasti apurahat, niin päästään siitäkin ongelmasta ja rahareiästä. Ja mikäs siinä, kun porukka tekisi hommia varmaan puolta pienemmälläkin liksalla ja tulevatpa jotkut kuulemma muista kaupungeista meille ilmaiseksikin. :rolleyes: Niin ja ulkomailta vasta ilomielin tullaankin mitättömille apurahoille.

Mä olen tässä yksityisen puolen (ja julkisenkin puolen muualta kuin yliopistolta) paikkoja koittanut katsella, mutta työpaikkojen määrällä ei tosiaan juhlita. Mutta minkäs teet, nyt on myöhäistä valittaa!

Perustutkimus ei paljon kyllä kannata... Mä olen siis TaYlla, mutta teen 100% palvelututkimusta, oikeastaan arviointia. Täällä on sikäli suojassa, että ulkomaalaiset ei voi tulla tekeen mun hommia polkuhintaan ku ne ei osaa kieltä ja järjestelmä on meillä uniikki, toisin kuin luonnontieteissä, joissa pätee aina samat lait ;)

Apurahathan tulee muuten halvemmiksi ilmeisesti yliopistoillekin... meilläkin kyllä ulkkarit joutuu kituuttamaan sillä apurahalla ja tekeen hanttihommia jossain muualla kylkeen. Yks ulkkarikaveri kyllä veti hirveetä liksaa kun opetti SPSS-kurssilla. Silti varsinkin noi esim. Itä-Euroopasta tulevat on ihan fiiliksissä jo tollasesta 1500e apurahasta. Mikäs siinä.

Ei munkaan palkka mikää kasonen oo siihen nähden, mitä vetäs yksityisellä (vaikka mun tutkinto on kytköksissä ensisijaisesti julkishallinnossa työskentelemiseen). Mutta täällä kerään nyt sellaista referenssiä ja pääsen tekeen isoja juttuja, että CV-arvo on pikkuisen enemmän kuin muutama satanen lisää kaljanjuontiin ja Wolfin jumppakorttiin...

Muistaakseni 18 -vuotiaana tuntipalkkani oli huimat 30 mk kesätöissä huoltoasemalla...
taisi se siitä sitten myöhemmin nousta jopa 36 markkaan :D

10 tuntisia päiviä lähestulkoon ilman taukoja ja lämpötilan sisätiloissa
kivutessa saunamittarin lukemiin hellepäivinä -Ah niitä aikoja :)

En mä sitä naisvaltaisuutta kyseenalaistanut, vaan se hippiyden. Vai ovatko kaikki naisvaltaiset alat hippialoja? Siis naiset geneerisesti ovat hippejä? Mulle ei ole koskaan tullut mieleenkään, että luonnontieteellinen ala olisi milloinkaan hippiala, kun tavallisesti luonnontieteilijät edustavat mielestään aika erilaista ajatusmaailmaa.
Sama tuo palkkaus on meillä muillakin luonnontieteilijöillä, muillakin kuin hipeillä :D Akateemisessa maailmassa ei tienaa kuin proffat.

Sama tuo palkkaus on meillä muillakin luonnontieteilijöillä, muillakin kuin hipeillä :D Akateemisessa maailmassa ei tienaa kuin proffat.

Jep, eikä nekään käsittääkseni kovin kaksisesti em. luonnontieteen alalla (oma kokemus myös biotekniikasta). En siis sano, että proffien palkat olisivat huonoja, mutta kokemukseen ja ansioihin nähden ei mielestäni 4-6 k€/kk ole ihan älyttömästi, varsinkin kun sitä ikää alkaa olla siellä +50v. Tietty tuolla tasolla alkaa olla sivupisneksiä ihan kiitettävästi, jotka varmasti kartuttaa tuloja.

Peruspalkkahan on proffalle keskimäärin ihan roskaa.

Itsellä on kokemuta niin luonnon- kuin taloustieteellisestä ihan opiskelijana.

Kuten ylempi tuumasi, että peruspalkka ~ 5000, mutta sitten kaikki päälle, niin 100 kiloa/a ei ole rohvalle kummonenkaan.

Peruspalkkahan on proffalle keskimäärin ihan roskaa.

Itsellä on kokemuta niin luonnon- kuin taloustieteellisestä ihan opiskelijana.

Kuten ylempi tuumasi, että peruspalkka ~ 5000, mutta sitten kaikki päälle, niin 100 kiloa/a ei ole rohvalle kummonenkaan.

Meilla professorit/luennoitsijat tienaavat noin £100 000/vuosi, eli ei todellakaan hullumpi palkka.

Tää on kyllä harvinaisen totta, harvoin sitä yhteisen asian eteen ponnisteleva saa muuta kuin vittuilua palkaksi. Olen urheiluseuraa auttanut järkkärinä ja saan vittuilua palkaksi. Eikö ole jo huono liksa? palkkaa ei saa, mutta vittuilun muodossa kylläkin.

En ymmärrä esim. kielenkääntäjien tai luokanopettajien keskinkertaista palkkausta, vaikka työ on henkisesti rankkaa ja koulutus pitkä. On väärin, että humanistisia aloja syrjitään niin palkkauksen suhteen kuin yhteiskunnallisestikin. Älykkyys ei ole pelkästään loogista päättelykykyä/hyvää muistia.

En ymmärrä esim. kielenkääntäjien tai luokanopettajien keskinkertaista palkkausta, vaikka työ on henkisesti rankkaa ja koulutus pitkä. On väärin, että humanistisia aloja syrjitään niin palkkauksen suhteen kuin yhteiskunnallisestikin. Älykkyys ei ole pelkästään loogista päättelykykyä/hyvää muistia.

Jokaisella opettajalla on mahdollisuus perustaa yksityinen koulu ja tienata vaikka miljoona. Niin se menee ei humanistisillakin aloilla.

Vartijan hommat 2000-luvun alussa 6,66e/tunti.
Samoihin aikoihin ravintola dj-hommat 50-60e, ei voi muistaa enää kumpi, käteen per keikka klo 22-03.30.

Yksityisellä puolella maksetaan opettajillekin ihan kohtuu liksoja parhaissa kouluissa.

Julkisten sektorin liksojen tarvii ollakin maltillisia, niin kauan kuin meinataan tätä hyvinvointiyhteiskuntaa jollakin tasolla edes koittaa ylläpitää. Ja jos miettii julkisen sektorin "kovapalkkaisia" niin kyllä nyt esimerkiksi lekuri tekee kuitenkin hieman älyllisesti vaativampaa hommaa kuin opettaja.

Luokanopettajien palkoista en tiedä, mutta ainakin lukiossa opettajilla on ihan kohtalaiset liksat. Vapaita on, työviikko voi olla yllättävän lyhyt. Koeviikkojen ja ylppäreiden aikaan toki saa hieman ahkeroida. Joku 50 k€ vuodessa lukion opettajalle on tietääkseni melko normaalipalkka.

Kaveripiirini koostuu lähinnä insinööreistä ja opettajista. Keskimäärin palkka on molemmilla ryhmillä sama mutta inssit tekee noin puolet enemmän työtunteja.

Ai koulutus pitkä noilla aloilla? :wtf: Mistä lähtien?

Noilla aloilla ei ole työn tuottavuus juurikaan kasvanut, toisin kuin vaikkapa IT- tai elektroniikka-alalla, joten hankala sinne on repiä lisää rahaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom