Paskimmat palkat kisa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä ottaisin kyllä Delgadon hommat vaikka heti, ja tittelin. Molekyylibiologia ei ole ihan joka jampan hommaa. Tuskin rahantulo noin "pientä" on loputtomiin.

Mä ottaisin kyllä Delgadon hommat vaikka heti, ja tittelin. Molekyylibiologia ei ole ihan joka jampan hommaa. Tuskin rahantulo noin "pientä" on loputtomiin.
No joo, kyllähän ne tulot siitä sitten kasvavat kun saa tohtorinpaperit ja jossain vaiheessa pääsee sitten kiipeämään ylemmäs akateemisella uralla. Jos parinkymmenen vuoden päästä saa professuurin vielä niin mikäs siinä porskutellessa sitten. Harmi vain, että juuri tässä vaiheessa elämää on perseestä kituuttaa vuosia pikkurahoilla, kun on jo perhe, tarvitaan isompi asunto, jossain vaiheessa ehkä auto jne jne.

Mä oon viimeisen vuoden aikana ollut mm. lajittelemassa sairaalajätteitä 9€/tunti ja lapioinut lunta 25 asteen pakkasessa. Mulle kyllä kelpais joku mielenkiintoinen homma, josta maksetaan 1600 euroa puhtaana käteen. Se on tietenkin suhteellista mihin kukin on tyytyväinen. Eräs lääkäri kertoi mulle, että sen haave on olla roskakuski, koska niillä ei ole vastuuta ja saavat istuskella rauhassa päivät pitkät. No, eihän kukaan työnteolla rikastu. Siitä pitää viimeistään verottaja huolen.

Eräs lääkäri kertoi mulle, että sen haave on olla roskakuski, koska niillä ei ole vastuuta ja saavat istuskella rauhassa päivät pitkät.

Suhteellista hyvinkin ajella liikenteessä sadantonnin pakkaaja - auto alla...Jokuhan voi sanoo ettei peruslekurin tarvi kun suuta vilkasta ja määrätä kalkkitabletti liimattavaksi otsaan :rolleyes:

Ekassa kesätyössäni ulkoilutin vanhuksia vanhainkodissa. Palkka oli hitusen päälle 4e/h. 6 tunnin työpäivät ja töitä oli kuukauden verran. Käteen jäi vähän yli 400e. Mutta jostain täytyy aloittaa.

1700 euroa brutto ilman vuorolisiä. Kolmen viikon listasta jää joku reilu tonni yleensä käteen.

Noin 1,2mk/h ja pakkotyö, kaksi vapaapäivää kuukaudessa. Rangaistukset olivat niin kovat että oli pakko tehdä töitä.

Suhteellista hyvinkin ajella liikenteessä sadantonnin pakkaaja - auto alla...Jokuhan voi sanoo ettei peruslekurin tarvi kun suuta vilkasta ja määrätä kalkkitabletti liimattavaksi otsaan :rolleyes:

Älä nyt ala väittää, että paskakuskeilla vastuu painaa kun on niin painava auto.

Mitähän mulla tulisi viikkotunteja, varmaan jotain 60 ja "palkka" neljältä viiikota jotain 780 euroa käteen.

No joo, olen siis vuorotteluvapaalla ja voin ihan itse päättää viikkotuntini kun teen hommia itselleni ja tuo on vuorottelukorvaus. Mutta palkkana 240 tunnilta ois aika paska kyllä.

Työstä pitäis aina saada kunnon korvaus ja tästä pitäis olla selkeet lait. Samat säännöt pitäis koskea kaikkia - myös esimerkiksi nuoria kesätyöläisiä. Kaikista työharjoitteluista pitäisi maksaa kunnon korvaukset. Joskus parikymppisenä jouduin karenssin takia menemään työharjoitteluun erääseen pieneen peltisepän pajaan. Poljin töihin joka aamu 15 kilometriä keskelle korpea ja illalla toiset mokomat takaisin. Koko paskasta sain vain työmarkkinatukea, 400 €/kuussa. Tein toisinaan ylitöitäkin muutaman euron korvausta vastaan. En ymmärrä, millä tavalla mun työni oli jotenkin vähempiarvoisempaa, kuin jonkun toisen. Jälkikäteen ajateltuna, mua nussiittiin tässä silmään ja pahasti. Koko järjestelmä perustuu näköjään edelleen samalle idealle, mille yhteiskunta on aina rakentunut: riistolle. No, lautakunnissa voidaan röyhistellä rusetteja ja taputella toisiaan selkään, kuinka pelastettiin nuori syrjäytymiseltä ja samalla autettiin pienyrittäjää - win win situation. Todellisuudessa tämä ei eroa mitenkään orjatyöstä.

Työstä pitäis aina saada kunnon korvaus ja tästä pitäis olla selkeet lait. Samat säännöt pitäis koskea kaikkia - myös esimerkiksi nuoria kesätyöläisiä. Kaikista työharjoitteluista pitäisi maksaa kunnon korvaukset. Joskus parikymppisenä jouduin karenssin takia menemään työharjoitteluun erääseen pieneen peltisepän pajaan. Poljin töihin joka aamu 15 kilometriä keskelle korpea ja illalla toiset mokomat takaisin. Koko paskasta sain vain työmarkkinatukea, 400 €/kuussa. Tein toisinaan ylitöitäkin muutaman euron korvausta vastaan. En ymmärrä, millä tavalla mun työni oli jotenkin vähempiarvoisempaa, kuin jonkun toisen. Jälkikäteen ajateltuna, mua nussiittiin tässä silmään ja pahasti. Koko järjestelmä perustuu näköjään edelleen samalle idealle, mille yhteiskunta on aina rakentunut: riistolle. No, lautakunnissa voidaan röyhistellä rusetteja ja taputella toisiaan selkään, kuinka pelastettiin nuori syrjäytymiseltä ja samalla autettiin pienyrittäjää - win win situation. Todellisuudessa tämä ei eroa mitenkään orjatyöstä.

Itellä oli kans tosi hauska juttu, kun olin eräässä kaupassa varastohommissa/hyllyttämässä/nakkikoneena kahdeksan kuukautta työharjoittelussa amitsun aikana..

Tein aivan samaa paskaa, kuin oikeat työntekijätkin ja yhtä pitkät työajat yms yms.

Mitä jäi käteen?

Vitutus ja työpäiviltä 8€ per päivä ruokarahaa :curs:

Se oli PELKKÄÄ orjatyövoimaa, tehtiin "työsopimus" koulun ja työpaikan välillä, jossa selkeästi sanottiin, että mä teen vaan varastohommia, ehkä joskus myymälän puolella, mutta siitä ei saisi tulla tapaa..

Totuus olikin ihan muuta.. Eli hyllytin melkein joka päivä jotain vitun vessapaperia puolet päivästä + muuta kivaa hyllytystä.. VITTU!!

No, lautakunnissa voidaan röyhistellä rusetteja ja taputella toisiaan selkään, kuinka pelastettiin nuori syrjäytymiseltä ja samalla autettiin pienyrittäjää - win win situation. Todellisuudessa tämä ei eroa mitenkään orjatyöstä.

Niin, vasemmistolaista aatetta parhaimmillaan, kaikille töitä kato. :D Toisaalta taas, onko valtaosaisempi "pomoille kaikki"- ideamaailma senkään parempi mitä Jyrkit ajaa.

Työtä on, muttei ketään halua tehdä. Haistakaa vittu. Maailman paskimpia hommia, paskimpia työpaikkoja, paskimpia työntekijöitä. Nämä on tulleet niin tutuiksi, että sama yhtälö toistui joka vitun pätkätyöpaikassa. Ei osattu muuta kuin rutistaa perseestä pierua ja valittaa, vaikka saatiin tehdä helppoja hommia ylitöinä, viikonloput - suojatyöpaikassa. Jestas kun vituttaa.

8,7e /h ja nyt taisi tämän vuoden viiden viikon rupeamassa tulla vajaat 1500e. Viime vuonna sentään sai samaisessa vuosihuollossa tehdä ylitöitä paljon. Ekalta viikolta viime vuonna 72h ja 800e. Paskinta mahdollista hommaa, laitoksen paskimpien paikkojen pesemistä, siivoamista, paskaa. Tänä vuonna tosin osoitin mieltäni ja laistin hommista (nukkumalla) kun ketään muukaan ei tehnyt mitään vaikka vitusti laskuttivat. Saatanan perseennuolijat. Ei siivous siivoamalla lopu.

Tuo kaapelinveto on ihan perseestä, vaikee kuvitella sitten paskoissa olosuhteissa. Tosin ei se hauskaa ollut yli kolmenkympin helteelläkään. Homman saisi tehtyä normaaliolosuhteissa helposti työauton kanssa vetämällä (siis oikeesti sellaset saatanan isot jötköt, nimeä en tietenkään muista), mut eikun pitää olla kymmenen jätkää vetämässä sitä kelalta johonkin vitun ojaan käsivoimin. Ja joku idealisti saa tämän oivaltamisesta vielä niin helvetisti palkkaa, että riittää tyttärelle autoja ajaa paskaksi harvase viikonloppu sadalla tankillisella bensaa.

Itellä oli kans tosi hauska juttu, kun olin eräässä kaupassa varastohommissa/hyllyttämässä/nakkikoneena kahdeksan kuukautta työharjoittelussa amitsun aikana..

Kaupat on paskimpia mestoja vaikka työ onkin apinoiden tasoista. Työntekijät on ihan perseestä, pomot on perseestä. Paska meininki ylipäätään. Viiden minsan safkatauko, voi vittujee.

Tulipas tästä ketjusta hyvä mieli, kun ilmeisesti jostain hommasta voi saada vielä paskempaa palkkaa, kuin mun duunistani. Muutama vuosi sitten meillä opiskelijat saivat tutkimusapulaisen kesätöistä 950 euroa kuussa apurahaa. Siitä sentään ei mennyt veroa, mutta olihan se silti aika pieni summa. Nyt valmistuneena filosofian maisterina ja molekyylibiologina mulle maksettaisiin noin 1600 euroa kuussa (apurahaa edelleen) väitöskirjatyöntekijänä, eli siis tutkimustyöstä laboratoriossa. Arvatkaa houkutteleeko? Parasta tässä on, että mulla ei kohta ole muuta vaihtoehtoa, kun ei töitä tunnu muualta saavan. Olisinpa tajunnut tämän yliopistotutkijoiden palkkausasian silloin typeränä lukiolaisena, olisin saattanut harkita uudestaan alavalintaani.

Tutkija -nimikkeen kirjo on kyllä monipuolinen, ei voi muuta sanoa.
Liksa paranee heti jos tekee hommia ulospäin ja vaan vaatii päästä ylöspäin siinä tonttujen taitoa mittaavassa järjestelmässä ;) Mä sanoin että pakko lähteä muualle katteleen jos ei liksa nouse vastuuta vastaavalle tasolle kun asunnonostot ja kaikki edessä (tein 3kk. n. 2500 brutto) ja nyt brutto vaihtelee 3300-3800, ( 3300 sis n. 1 vierailuluento johonkin puljuun kuussa, toisinaan kuussa 2-3kin). Päivärahat, lisätyökorvaukset jne. sitten nostaa sinne 4k+ tasolle nopeaan jos pitää reissata tuolla maakunnissa ja vetää vaikka kahta rekeä. Tosin nyt mulla on vaativuustaso tapissa ennenku on hattu päässä, mutta meillä aika hyvin on junailtu noita kuvioita kun yhteisö on meidän alalla pieni...

nimim. tutkija, tosin teen omaa kirjaa vähän kuin sivuduunina, mutta kun saa työaikanakin järkeillä omia tutkimusjuttuja, niin ihan jees.

(tosin eipä paljon juhlimista kun yks. puolella tienaisi 5000 rikki helposti, mutta rallikin toisaalta kovempi)

Tutkija -nimikkeen kirjo on kyllä monipuolinen, ei voi muuta sanoa.
Liksa paranee heti jos tekee hommia ulospäin ja vaan vaatii päästä ylöspäin siinä tonttujen taitoa mittaavassa järjestelmässä ;) Mä sanoin että pakko lähteä muualle katteleen jos ei liksa nouse vastuuta vastaavalle tasolle kun asunnonostot ja kaikki edessä (tein 3kk. n. 2500 brutto) ja nyt brutto vaihtelee 3300-3800, ( 3300 sis n. 1 vierailuluento johonkin puljuun kuussa, toisinaan kuussa 2-3kin). Päivärahat jne. sitten nostaa kanssa jonkin verran jos pitää reissata tuolla maakunnissa. Tosin nyt mulla on vaativuustaso tapissa ennenku on hattu päässä, mutta meillä aika hyvin on junailtu noita kuvioita kun yhteisö on meidän alalla pieni...
Ovathan nuo apurahat tietty meillä ikuisuusaihe, joista russutetaan ainakin jossain määrin, mutta käytännössä mun mahdollisuuteni neuvotella itselleni isommat liksat ovat aika kehnot. Ensin tulee argumentti, että 1600 euroa on laitoksen johtajien kanssa sovittu yhtenäinen linjaus stipendin (tai miksikä sitä kutsuvatkaan) suuruudesta, eikä yhdelle isomman rahan antaminen ole reilua ja blaa blaa. Jos siitä jatkaa vielä vaatimista, niin käy vain siten, että en pääse hommiin. Meitä molekyylibiologeja on siellä sata muuta jonossa, ja suurin osa tyytyy siihen pieneen korvaukseen. Tutkimusryhmistä ei todellakaan lopu tutkijat kesken, niillä on siellä varaa valita.

Ovathan nuo apurahat tietty meillä ikuisuusaihe, joista russutetaan ainakin jossain määrin, mutta käytännössä mun mahdollisuuteni neuvotella itselleni isommat liksat ovat aika kehnot. Ensin tulee argumentti, että 1600 euroa on laitoksen johtajien kanssa sovittu yhtenäinen linjaus stipendin (tai miksikä sitä kutsuvatkaan) suuruudesta, eikä yhdelle isomman rahan antaminen ole reilua ja blaa blaa. Jos siitä jatkaa vielä vaatimista, niin käy vain siten, että en pääse hommiin. Meitä molekyylibiologeja on siellä sata muuta jonossa, ja suurin osa tyytyy siihen pieneen korvaukseen. Tutkimusryhmistä ei todellakaan lopu tutkijat kesken, niillä on siellä varaa valita.

Niin, ehkä se on teidän alalla eri juttu :( Kuten sanoin, mun alallani piirit ovat aika pienet ja pakasta ei ole vedettävissä asiantuntijoita. Toki meilläkin on apurahat tuota tasoa, mutta yleensä pyritään järjestämään osa-aikaista johonkin tilausprojektiin (josta saavat myös kerätä aineistoa), jolloin tulotaso on yli 2000 käteen.

Mutta onhan tuo pelkkä apuraha niukka. Kyllähän sillä vielä täs Tampereella pärjäilee jonkinlaisella elintasolla, mutta vaikee kuvitella jotain pk-seutua.

Edes tutkimustyössä ei kannata suuntautua mihinkään naisvaltaisille hippialoille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom