Paskaa Sataa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hdman
  • Aloitettu Aloitettu
"Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet."

Finlexin sivuilta kopsattu. Jokuhan tän olis kuitenkin kohta laittanut.

edit: Siis tuo niin kivan kuuloinen "kohta päätä" on muokattu tylsemmäksi...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meidän kylillä olen joskus nähnyt saman kaltaisia alkavia tapauksia. Mutta kyseiset kännireppanat on yleensä kannettu pihalle yhteisvoimin ( siis muiden asiakkaiden avustuksella ). Ikävää ettei tässä tapauksessa muilta asiakkailta löytynyt sen vertaa rohkeutta tai yhteishenkeä, että olisit saanut apua. On se muuten kumma, että ensin kehutaan kännissä, kuinka penkiltä nousee 200 kiloa ja ollaan ties mitä karatemestareita, mutta tilanteen sattuessa juostaan karkuun tennarit viuhuen.
No tsemppiä kuitenkin tuleviin ovi-iltoihin.

"Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet."

Finlexin sivuilta kopsattu. Jokuhan tän olis kuitenkin kohta laittanut.

Ainoa paska puoli tuossa on se, että sitten kun sitä ruvetaan tutkimaan, niin siellä heebot miettivät päivätolkulla tilannetta tyyliin, että "Mitähän muita keinoja siinä olisi ollut käytettävissä, olisiko selvinnyt pienemmällä voimankäytöllä jne.", kun taas asianomaisella on aikaa siihen mietintään about sekunti...

Tässä tapauksessa tosin pitäisi helposti löytyä todistajia, jotka vahvistavat, että miten se juttu oikeasti meni.

Ainoa paska puoli tuossa on se, että sitten kun sitä ruvetaan tutkimaan, niin siellä heebot miettivät päivätolkulla tilannetta tyyliin, että "Mitähän muita keinoja siinä olisi ollut käytettävissä, olisiko selvinnyt pienemmällä voimankäytöllä jne.", kun taas asianomaisella on aikaa siihen mietintään about sekunti...

Näin on. Ja varmasti tuota hedaria pidetään aika kovana vetona tuohon tilanteeseen. Minä pidän sitä ihan sopivana.

Mutta kysyn uudestaan: Eikö poliiseja olisi voinut siinä ekojen haavojen paikkailujen lomassa jo soitella paikalle? Vaikka eipä sillä enää mitään väliä tietenkään ole...

edit: Aspistahan totta kai olisi sitten tullut sanktioita, jos olisit sellaisella mennyt mätkimään. Tai olisit ylipäätään pitänyt mukana.

Hätävarjelulaki antaa oikeuden puolustautua"jo alkanutta tai kohtapäätä uhkaavaa, oikeudetonta hyökkäystä" vastaan. Katsoisin että tämä oli se "kohtapäätä uhkaava". Ainakin minun pääni oli selkeästi uhattuna.;)

Toivotaan näin.
Tämä yhteiskunta kun aina tahtoo noita hamppeja tukea.

PS. En mitenkään siis itse tuomitse tekoasi. Itsekin tuossa tilanteessa antaisin nyrkin heilua:D

Näin on. Ja varmasti tuota hedaria pidetään aika kovana vetona tuohon tilanteeseen. Minä pidän sitä ihan sopivana.

Mutta kysyn uudestaan: Eikö poliiseja olisi voinut siinä ekojen haavojen paikkailujen lomassa jo soitella paikalle? Vaikka eipä sillä enää mitään väliä tietenkään ole...

edit: Aspistahan totta kai olisi sitten tullut sanktioita, jos olisit sellaisella mennyt mätkimään. Tai olisit ylipäätään pitänyt mukana.

Olishan niitä voinut soitella, mutta saatana kun ei tullu siinä pyörryksissä mieleeni.

Ei voi muuta sano ku että toimit niin oikein ku piti tuossa tilanteessa :thumbs: Turha se on säästellä siinä vaiheessa ku 3 apinaa kimpussa ja oma terveys on uhattuna :whip:

Eikö sitten ollut muita keinoja enää jäljellä kuin nuo em. "polvea munille" ja "hedarilla nenuun". Eivät varmasti näytä hyviltä kuulustelupöytäkirjassa (olettaen että olet ne kuulusteluissa myöntänyt).

Nii justii... Ois vissiin pitänyt kääntää toinenkin poski?

On kyllä paska juttu :(

Pikasia paranemisia ja toivottavasti ne nyt jotain edes tajuaa, ettet itse tuosta rankkua saa.

Huh huh melkoinen tarina ja kaikista eniten harmittaa se, että tässä tapauksessa häviät melko varmasti, kun myönsit jo kuulustelussa, mitä itse teit, nimittäin potku genitaalialueelle ei ole mikään lievin itsepuolustustapa, tiedät sen hyvin itse.
Tässä on

Joka tapauksessa vähintään hätävarjelun liioittelu ja mukavasti päiväsakkoja siihen päälle, mikäli sinun tuleva asianajajasi on todella pätevä. Ja jos noi urpot häviää, niin luultavasti varattomina ei koskaan maksa niitä vaadittuja summia, vaikka ulosoton kautta menisi. Jos oikeus voittaa, kuitenkin näyttäisi siltä, että kumpikin osapuoli on maksajina, valtiolle maksetaan sakkoja :( Ilman asianajajaa sua vituttaa vielä enemmän. Mikäli työkeikka oli jonkun pokefirman kautta, niin sitä kautta saat asianajajan automaattisesti.

Ensimmäinen virheesi oli mielestäni se, ettet tehnyt rikosilmoitusta tapahtuneesta heti työvuoron jälkeen (vai teitkö?)
Sun lääkärin todistus on ERITTÄIN arvokas oikeudekäynnissä, se on melkein ainoa näyte, mitä syyttäjä ja tuomarit katsoo, ellei tapauksella ole todistajia. Samoin vaatimuslistasi kivusta ja särystä, tahraantuneet työvaatteet yms (vaadi tuhansia euroja!!) Sulla on noitten vammoje takia menetettyjä ansioita yms. Toinen virheesi oli tietty se, ettet heti käyttänyt sumutinta etkä soittanut poliisit paikalle heti ja ymmärrän kyllä miksi.

Ne apinat keksii niin paljon ennen oikeudenkäyntiä, ettet usko itsekään! Tosin se, mitä ne puhui kuulusteluissa ja mitä lausuntoja lekuri teki niitten vammoista on ratkaiseva tekijä niitten osalta. Oikeus ei kuitenkaan aina usko tollasia nistejä/juoppoja.

Tiedän nimittäin yhden kolleegan, joka aikoinaan maksoi 72000 mk vastaavassa tapauksessa, 3 isompaa oli käynyt päälle ja kaveri potkasi yhtä isointa niistä päähän tms. Joutui maksamaan kaikesta, oikeudenkäyntikulut, tahraantuneet vaatteet, sakkoja ihan tajuttoman paljon ja korvauksia asianomaisille :( Hänen tapauksessa ratkaiseva tekijä oli osittain se, että kaveri harrasti kilpa-tasolla fularia (full contact karate).

Pidä vaan se aspi messis, ettei jatkossa tartte ottaa pataan, koska se tässä vituttaa varmaan eniten sua ja joudut tod.näk. tommosen pohjasakan kanssa oikeuteen, koska syyttäjä ei kyl jätä sua tollasen jälkeen rauhaan. Aspin käytön jälkeen sanot et käytit tavallista pamppua, jos joskus tilanne tulee ;) Tsemppiä kovasti!

Onko sulle lueteltu, mistä sua epäillään? Kun käytit sumutinta, eikse ole ampumaaseeksi luokiteltu Suomessa?

[Off topicina oma avautuminen]

Ja kyllä kun kattoo tota sun tekstiäs uudestaan, niin alko muakin vituttaa sun puolesta vielä enemmän. Tapauksen jälkeen et varmaan hirveästi moikkaa ohiajavia poliiseja, kun olet ovella?! ;)

Itse, kun teen aina yksin kahviksen hommia, niin fiilikset ovat, että "mitä jos jonain päivänä..." Tosin tunnen kuppilan asiakaskunnan melkein läpikotaisin, tiedän jopa useiden rikosrekisterit - noi kriminaalit on nimittäin aika ylpeitä omista rikoksista, vaikkei se mun oloa turvallisemmaksi tee todellakaan :D Niitten kanssa on kuitenkin paras olla hyvissä väleissä ihan oman ja asiakkaiden turvallisuuden vuoksi ja tilanteet on hyvä hoitaa puhumalla. Sanontakin kuuluu et "sen kanssa teet parhaiten bisnestä, ketä vihaat eniten". Toi voi koskea esim. rikollisten jättämiä tippejä, kun niilläkin on tapana leveillä rahoilla.

Kaikista arvaamattomimmat jokerit on yleensä niitä "turisteja", jotka ei ole enestään tuttuja. Ilman niitä ovihommat olisi mukavaa ajanvietettä.

edit kahvis=kahva-apina

Kun käytit sumutinta, eikse ole ampumaaseeksi luokiteltu Suomessa?

No kaasusumutin on hyväksytty voimankäyttövälineeksi jv:lle (kunha on lupa tietenkin siihen haettuna), joten ei sen kanssa pitäis mitään ongelmaa olla.

Kyllä toi kaiken järjen mukaan kuulostaa semmoiselta tapaukselta, että potku munille ja hedari menee hätävarjelun piikkiin. Jos kolme äijää on juuri pätkiny turpaan ja ilmestyy uudestaan sun etees ja lähtee tulemaan nyrkit ojossa kohti yhden kiertäessä jo selän taakse, niin ei siinä jumalauta enää muuta tehä ku annetaan takas niin paljon kun lähtee (ei tietenkään enää hakata, jos äijä jää maahan keräilemään)

Melko paha tilanne varmasti ollut, yksin ovella ja kolme äijää tulee päälle. Toivottavasti saat sieltä todistajia todistamaan puolestas ja oikeus toteutuis.

No kaasusumutin on hyväksytty voimankäyttövälineeksi jv:lle (kunha on lupa tietenkin siihen haettuna), joten ei sen kanssa pitäis mitään ongelmaa olla.

Kyllä toi kaiken järjen mukaan kuulostaa semmoiselta tapaukselta, että potku munille ja hedari menee hätävarjelun piikkiin. Jos kolme äijää on juuri pätkiny turpaan ja ilmestyy uudestaan sun etees ja lähtee tulemaan nyrkit ojossa kohti yhden kiertäessä jo selän taakse, niin ei siinä jumalauta enää muuta tehä ku annetaan takas niin paljon kun lähtee (ei tietenkään enää hakata, jos äijä jää maahan keräilemään)

Melko paha tilanne varmasti ollut, yksin ovella ja kolme äijää tulee päälle. Toivottavasti saat sieltä todistajia todistamaan puolestas ja oikeus toteutuis.

Tähän mennessä yksi todistaja saatu. Ja lääkärintodistuksessa on aika tarkkaan kuvailtu lyöntien ja kuristamisen aiheuttamat vammat.:thumbs:
En tietenkään tiedä tarkkaan, mitä tämä todistaja on sanaillut, koska näen kuulustelukertomukset vasta haasteen tullessa, mutta ainakin minulle sanoi, että näki kun kimppuuni käytiin. Asiaa saattaa mutkistaa se, että minulle tapahtui saman pollisipiirin alueella(vaikkakin toisella paikkakunnalla)vastaavan kaltainen tapaus n. puolitoista vuotta sitten. Silloin tosin kävi hiukan kehnommin. Heräilin sairaalasta. Tosin tuon tapauksen yhteydessä rettelöitsijöiden teot olivat sen verran ilkeitä, etten itse tuomiota saanut, vaikka poliisi(joita tuli 6 partiota)hieman kyseenalaistikin voimankäyttöäni. Tekijöillä oli lisäksi silloin jo valmiiksi melko raskas rikostausta. Ko. tapauksen yhteydessä hakattiin myös muita kuin minut, sekä asiakkaita, että henkilökuntaa. Myös baarin irtaimisto oli kovalla koetuksella. Tapaus on jo käräjöity ja vaikka kaikkia tekijöitä ei kiinni saatukaan, on valtaosa oikeuteen haastetuista istumassa.:kippis1:

Tuossa muuten yksi syy, miksi jäin ovelta pois.. alko hirvittämään että koska joutuu oikeuteen, kun yks jos toinen päihtynyt uhkaili vievänsä asioita "eteenpäin". Aina välillähän joutui painimaan, kun puhuminen ei riittänyt. Tein aina kaikkeni että asia (esim. asiakas liian päihtynyt - ei voi ottaa baariin) ratkeaisi ilman konfliktia, mutta eihän se näin iloisesti aina mene. Tuo on muuten paha, kun on yksin jv:na.. siinä on suuri vaara että asiat mutkistuu kun ei ole kaveria jeesaamassa. Ymmärrän täysin mitä kirjoitit tapahtuneista, mutta pahoin pelkään että joudut korvaamaan jotain. Se on helppoa tarkastella asioita jälkiviisaana oikeussalissa, kuin itse tilanteessa.. Ei ole montaa sekuntia aikaa miettiä kun tilanne uhkaa. Uskallan lyödä vetoa, että nämä kolme hyökkääjää suunnittelevat otsarypyssä tarinaa oikeutta varten. Ei oo helppoa, zemppiä sulle.

Tsemppiä Hdmanille! Vittu mitä urpoja sitä Suomesta löytyykään... Vaikka täällä pari jannua onkin sanonut puolustautumista hätävarjelun liioittelemiseksi niin, kuinka moni tuossa tilanteessa olisi miettinyt lyökö liian kovaa hyökkääviä pikku-Pettereitä poskeen....:rolleyes:

Mä olisin ainakin tehnyt samoin kuin Hdman, kaikki keinot käyttöön vaan. Ei siinä ole paljoa vaihtoehtoja jäljellä, jos yksin pitää kolmea jätkää vastaan vääntää. Tuskin tuossa tilanteessa olisi enää puhumiset auttaneet. Koko tilanteen aloittivat kuitenkin nuo välintulleet örisijä-kaverit, kun saatoit työhösi toimenkuvaan kuuluvalla tavalla liian kännistä asiakasta ulos baarista.

Lähinnä mua huvittaa noi baarin muut asiakkaat, kyllä mä ainakin olisin mennyt väliin, jos portsarin kimppuun kolme äijää hyökkää, enkä vaan olisi ihaillut vierestä, kun jannu ottaa nyrkistä tauluun. Toivottavasti asiat ratkeaa sun kannaltasi hyvin ja et joudu mitään korvauksia makselemaan kellekään. :thumbs:

Eikö sitten ollut muita keinoja enää jäljellä kuin nuo em. "polvea munille" ja "hedarilla nenuun". Eivät varmasti näytä hyviltä kuulustelupöytäkirjassa (olettaen että olet ne kuulusteluissa myöntänyt).

Pakko komppaa tätä. Se, että toi alotuspostaus kuulostaa paikoin yläasteelaisen lesoomiselta röökipaikalla ja paikoin Teston ja Raudon seikkailuilta, pistää miettimään, että olisko joku muu voinut ratkaista tuon toisella tavalla. Jos on isokokoinen, niin voisin kuvitella jäävän muitakin keinoja kuin hedarit sun muut. Miks kukaan henkilökunnasta tai asiakaskunnasta ei tullut apuun? Tuollaisenaan tuo kuulostaa leffatappelulta, mä vastaan muu maailma.

..junttaan polveni nyrkkinsä kanssa saapuvan lähimmäiseni nivusiin ..viimeistelen työn pukkaamalla otsani tämän nenukkiin.. koettaa vimmatusti vetää minua mattoon, mutta hänelle ei onnekseni ole siunaantunut kokoa kuin majavan verran, joten onnistun välttämään kaatumisen. Kulkusensa loukannut nenäkipuinen asiakas sen sijaan on piirun verran sinnikkäämpi ja joudun vielä annostelemaan hieman kaasua kasvoille, jolloin onnistun vihdoin linkoamaan hänet ja kaksi muuta oven ulkopuolelle..

Onneks on kokoa siunaantunut enemmän kuin majavan verran. Järjestä en olisi varma.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom