Parhaat Massaliikkeet lihaksille ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juhata
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

juhata

Banned
Ikä
52
(Punttimimmien keskustelupalsta > Käsivarret)
Kyseisessä keskustelussa todettiin että paras massaa tuova rintatreeni on alavinopenkki käsipainoilla ja perus pena on kuulemma niitä huonoimpia ? Onko näin ? Ja tästä tulikin mieleen, että miten asia on muiten lihasten kohdalla ?

Alavinopenkissä voi käyttää ainakin miehekkäitä ego-painoja, koska liikerata lyhenee 20-40 cm tyylistä riippuen.

Kun supertraining palstalla käytiin sama keskustelu oli tulokset lähinnä nämä:

Pystypunnerrus
penkkipunnerrus
jalkakyykky
maastanosto
leuanvedot
soudut
rinnalleveto
tempaus

ja näitten variaatiot. Tosin otettiin homioon myös maksimi/räjähtävä voima.

Mä sanoisin, että vinopenkki tangolla pikkasen loivemmassa kulmassa, kuin yleensä nää kiinteet vinopenat on, ekana liikkeenä ja isoilla romuilla pitkää sarjaa.

Sekä kakkos liikkeenä käsip. punnerus/viparit vinopenkiltä rinnalle.

kolmos liike vois olla joku sellainen peck deck, missä saa kädet miltei suorana rutistettua yhteen, eli sais sen maksimi supistuksen rinnalle. Tiedän että kuullostaa hinttarispedespodari2g liikkeltä.
Enkä oo itekkään sitä tehnyt ikinä ja rinta on sen mukanen keskitissiä uupuu eli sitä tissien väliä.
Ja oon tässä tuskissani koko yön miettiny tätä maksimisupistusta rinnalle ja tullut siihen tulokseen, että täytyy ruveta kokeilee tota. Ongelmana mul vaan on näissä vipareissa ja peck deckissä, että olkapäät lonksuu ja ärsyyntyy, kun tekee noita likkeitä.

Eli tää oli bodarin mielipide massan kasvatukseen, mutta kyl sitä penkkiä aina teen aina enemmän tai vähemmän, on se niin siistii...:D

Niin ja semmonen pointti, että en suosittele alottelijoille ruveta mitään keskitissiä yrittämään hieroa, vaan kyllä näillä perusliikkeillä pitää eka saada ees jotain lihaa sinne ulkorintaan eka, sinnehän se helpommin kasvaa.

Niin ja mä puhun nyt edelleen siitä rinnasta, tämmönen jankuttaja kun oon :D

massaliikkeitä

Itse olen saanut parhaan kehityksen rinnalle käsipainovinopenkillä. Ja vinopenkillä tarkoitan tuollaista loivaa vinopenkkiä, kuten JJJ.

Raskaita käsipainoja on vaan vittumainen käsitellä, kun on tehny sarjan loppuun asti.

Toinen hyvä massaliike on dippi rinnalle.

Nää on tietenkin omia mielipiteitä ja pätee parhaiten mulle. Eri ihmisille toimii eri jutut. Eikä kaikille täydellisesti sopivaa liikettä olekaan.

Yks hyvä massaliike on suoraan lautaselta suuhun.. :o

Yhdyn Loopin mielipiteeseen. Mielestäni ehdottomasti paras on vinopenkki käsipainoilla. Perusteluni on pitkä liikerata sekä raskaat painot, ei ota yhtä paljon olkapäillä kuin suoralla tangolla tehdessä.

Hola,

rinnalle myöskin suosittelisin vinopenkkiä käsipainoilla, mutta mieluiten siten, että painot nostetaan käsiisi. Noita raskaita käsipainoja on sen verran vi**umainen käsitellä.

(ylä)selälle kulmasoutu on mielestäni paras massaliike, olkapäille mulle toimii vipunostot raskailla painoilla parhaiten (paremmin kuin esim. pystypunnerrus!), hauiksille suora tanko, ojentajille ranskalainen suoralla tangolla ja jaloille (tietenkin) kyykky.

Mitäs muut?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulle parheiten toimivat (silti vaihtelen liikkeitä):

Rinta: vinopenkki käsipainoilla (loiva kulma)
Selkä: kulmasoutu tangolla
Olkapäät: punnerrus istuen käsipainoilla
Ojentajat: punnerrus istuen käsipainolla pään takaa(molemmin käsin yhdellä painolla)
Hauis: scott mutkatangolla
Reidet: kyykky
Pohkeet: aasinostot

Mulla ainakin kulmasoutu tekee todella häijyä alaselälle. Kuullut saman muualtakin. Rintatuella sen pystyy tekemään paremmin.

Tällähetkellä pääliikkeinä :

Rinta: perus pena
Olkapäät:niskantakaa punnerrus tangolla
Ojentajat:ranskalainen punnerrus istuen
Hauis: suora tanko
Pohkeet: pohjekone.

Mutta kun vetää summasummaaruumit vastauksista, niin mä päädyn panostamaan tulevaisuudessa seuraaviin liikkeisiin:

Rinta: vinopenkki käsipainoilla (loiva kulma)
Olkapäät: punnerrus istuen käsipainoilla / viparit
Ojentajat: punnerrus istuen käsipainolla pään takaa, tai kapee penakin vois olla hyvä?
Hauis: scott mutkatangolla
Pohkeet: aasinostot

Itse suosittelen seuraavia liikkeitä:

Rinta: Vinopenkki käsipainoilla
Hauis: Suoratanko (ehdoton!!!!)
Selkä: Kulmasoutu käsipainolla
Pohkeet: Pohjenousu seisten
Olkapäät: Punnerrus käsipainoilla
Ojentajat: Kapea penkki / Dippi lisäpainoilla
Jalat: Hack-kyykky

Vastaukset olivat pitkälle samoja kuin monet edellisetkin, mutta en huomannut kenenkään sanovan kulmasoutua käsipainolla. On todella toimiva, eikä ota niin paljon selkään kuin kulmasoutu tangolla. Kulmasoudussa käsipainoilla pystyy käyttämään todella kovia painoja, kunhan opettelee liikeradan oikein. Kokeile ihmeessä.

Selästä puhuttaessa kannattaa huomioida se, että koska siellä on paljon eri lihaksia, niin ei ole mitää hyvää liikettä mikä kasvattaisi näitä kaikkia.
Eli oma mielipide on, että mikäli halutaan selkään paksuutta eli lihaa lapaluiden väliin ja hartioiden seutuville, niin hyviä liikkeitä on: -maastaveto
-kulmasoutu tangolla.

Ja jos halutaan leveyttä, eli lihaa pääasiassa latseihin niin mulla on ainakin parhaiten toiminut ohjelma, jossa teen näin:

-Ylätalja
-alatalja,
-vipuvarsi zydeemi ylhäältä, jossa on leuanveto-ote, tai sitten vipuvarsihärdeli(soutu tai joku) edestä vuorokäsin

Kaikki ryhmät

Tässä mun lista: lihasryhmät parhaine liikkeineen.

Rinta: Loiva vinopenkki käsipainoilla
Selkä: Kulmasoutu käsipainoilla kyynerpäähän nojaten eli pää hiukan alempana kuin perse.
Olkapäät: käsipainopunnerrus istuen kämmenet eteenpäin
Ojentajat: ranskalainen punnerrus tangolla tai käsipainoilla (makuultaan)
Hauis: hauiskääntö vinopenkillä 45 astetta (aika eristävä, mutta minulla lähes ainoa toimiva)
Etureidet: kyykky
Takareidet: suorinjaloin maastanosto
Pohkeet: aasinnostot

Tässä se aiheen alussa viitattu vertailu eri liikkeistä rintalihaksille:

Tässä valinnassa auttaa eri liikkeillä tehdyt EMG-analyysit, joissa on tutkittu eri lihasten motoristen yksiköiden aktivoitumista. Seuraavassa on lista parhaista rintalihasliikkeistä:

Isot rintalihakset:

EMG-aktiivisuus
Alaviisto (alle 30 astetta) penkkipunnerrus käsipainoilla 93
Alaviisto penkkipunnerrus tangolla 89
Etunojapunnerrus penkkien välissä 88
Penkkipunnerrus käsipainoilla 87
Penkkipunnerrus tangolla 85
Flaissi käsipainoilla 84

Pienet rintalihakset (ylärinta)
Vinopenkki käsipainoilla 91
Vinopenkki tangolla 85
Vinopenkkiflaissi käsipainoilla 83
Vinopenkki Smith-koneella 81

Näistä tuloksista jokainen voi todeta, että käsipainot ovat tehokkaampia kuin tanko, joka taas on tehokkaampi kuin koneet.

jos tästä nyt jollekin iloa on ;)
Samat periaatteethan on tuntuma sanellut jo aikaa sitten.

En kyllä ihan heti alkaisi itse rintatreenissä punnertamaan penkkien välissä..

Tuon mukaanhan alaviisto penkkipunnerrus olis "tehokkain" rintaliike. Ei sitä kyllä paljo koskaan tuu tehtyä, ja harvoin näkyy muutkaan tekevän.

Suositut

Back
Ylös Bottom