Paniikkihäiriö?

söin nyt tuota Sertraliinia 3 viikkoa,eka viikon 25mg/vrk,kädet vapisi niin että moni kysyi,että mikä mulla on kun tärisen,nostin sitten reilun viikon syuötyä määrän siihen lääkärin määräämään 50mg/vrk ja voi jeesus sitä tärinää!! hyvä että tekstarin sai näpyteltyä kun kädet vatkas!
aina kun aamulla otti lääkkeen niin iltamyöhään kädet tärisi aivan tolkuttomasti.nukkua ei voinut,kun tuntui että koko äijä tärisee,sitten otin aina yhden Opamoxin illalla niin tutina loppui,toissa päivänä lopetin Sertraliinit kokonaan ja tänään pitää soittaa lääkärille,että noita tutinanappeja mä en voi vetää.
onneksi en ostanut koko reseptiä (200 kpl) kerralla vaan koe mielessä vain 30 napin paketin.

Kuulostaa aika ikävältä. Jännä että toimii noin jos kuitenkin olet zoloftia käyttänyt joka käytännössä sama lääke. Mulla ei ole vielä ainakaan (kop kop) ollut ihmeitä sivuvaikutuksia, lähinnä seksuaalipuoli on aika hiljasta (ei oikein halutakaan eikä kuti irtoo). Vähän unelias olo on koko ajan ja pinna kireellä, ei muuta. Ekan viikon aikana jolloin otin 25mg/vrk muutamana päivänä meinas tulla yhtäkkiä paniikkikohtaus ihan konella istuessa, se on jännä miten sen tuntee kun olo alkaa "tiivistyä" ja kiristyä.

Toivottavasti saat itsellesi paremmin sopivan lääkkeen, oletko kokeillut citalopramia tai essitalopramia? Kannattaa katsoa esim wikipedian artikkeli bupropionista, sekin voisi olla hyvä vaihtoehto.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse kun vaihdoin Cipramilin korvaavaan lääkkeeseen (en muista mikä), jossa pitäisi olla samat määrät kaikkia vaikuttavia aineita, yöhikoilu muuttui todella useaksi ja runsaaksi. Sitten vaihdoin vielä siitä toiseen korvaavaan lääkkeeseen (Citalopram Orion 40 mg) niin sivuoireet ovat huomaamattomat. Elämä on hienoa, työsosialisointi, kokoukset, lennot ja kaikki vapaa-ajan harrasteetkin sujuu hienosti. Kannattaa varmaan kokeilla vaan ja etsiä sopivaa. Cipramil oli mulle hyvä, mutta tuli lopulta niin pahasti kalliimmaksi että uskaltauduin kokeilemaan muuta.

Itse kun vaihdoin Cipramilin korvaavaan lääkkeeseen (en muista mikä), jossa pitäisi olla samat määrät kaikkia vaikuttavia aineita, yöhikoilu muuttui todella useaksi ja runsaaksi. Sitten vaihdoin vielä siitä toiseen korvaavaan lääkkeeseen (Citalopram Orion 40 mg) niin sivuoireet ovat huomaamattomat. Elämä on hienoa, työsosialisointi, kokoukset, lennot ja kaikki vapaa-ajan harrasteetkin sujuu hienosti. Kannattaa varmaan kokeilla vaan ja etsiä sopivaa. Cipramil oli mulle hyvä, mutta tuli lopulta niin pahasti kalliimmaksi että uskaltauduin kokeilemaan muuta.

Citalopram Orion 40 mg sivarit:
Erittäin yleiset haittavaikutukset (esiintyy useammalla kuin 1 potilaalla 10:stä)
Lisääntynyt hikoilu, uneliaisuus tai epätavallinen tokkuraisuus, epätavallinen kiihtyneisyys, hermostuneisuus, päänsärky, vapina (tahdosta riippumattomia kouristuksenomaisia ruumiinosien liikkeitä), huimaus, silmien mukauttamishäiriöt, nopeutunut tai epäsäännöllinen syke, pahoinvointi, suun kuivuminen, ummetus, ripuli, heikkous.

kylläpä kuullostaa hyvälle,sama kuin sertraliinissa.varsinkin tuo ERITTÄIN kuullostaa siltä että....:eek:

punaisella ne mitä mulle tuli sertraliinista lähes alusta alkaen.varsinkin nukkumaan laittaessa hikoili jalat niin että peitto oli märkänä koko yön...

tuo Citalopram on täsmälleen sama lääke kuin Cipramil...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitalopraami

Citalopram Orion 40 mg sivarit:
Erittäin yleiset haittavaikutukset (esiintyy useammalla kuin 1 potilaalla 10:stä)
Lisääntynyt hikoilu, uneliaisuus tai epätavallinen tokkuraisuus, epätavallinen kiihtyneisyys, hermostuneisuus, päänsärky, vapina (tahdosta riippumattomia kouristuksenomaisia ruumiinosien liikkeitä), huimaus, silmien mukauttamishäiriöt, nopeutunut tai epäsäännöllinen syke, pahoinvointi, suun kuivuminen, ummetus, ripuli, heikkous.

kylläpä kuullostaa hyvälle,sama kuin sertraliinissa.varsinkin tuo ERITTÄIN kuullostaa siltä että....:eek:

punaisella ne mitä mulle tuli sertraliinista lähes alusta alkaen.varsinkin nukkumaan laittaessa hikoili jalat niin että peitto oli märkänä koko yön...

tuo Citalopram on täsmälleen sama lääke kuin Cipramil...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitalopraami

Tämä aiempikin lääke jota koitin oli täsmälleen sama lääke kuin Cipramil, mutta aiheutti näitä himmeitä hikoiluja, kun taas tämä Citalopram Orion 40 mg on mulle just passeli! Ei ole noita oireita joita luettelit, vaan life is peachy. :) Tuntuu melkein paremmalta kuin Cipramil, ja sitä etsiessä meni elämästä monta vuotta hukkaan. Oon nyt tosi tyytyväinen, ja yöhikoilut on aisassa.
Jokaiselle varmasti löytyy kokeilemalla omansa.

Cipramilissa ja muissa vastaavan vaikuttavan aineen lääkkeissä noi yleiset sivuvaikutukset on sellasia jotka menee ohi n. 2 viikon kuluessa, ja jos ei mene tai oireet on sietämättömiä niin sillon kyseinen lääke ei sovi sinulle. Eli ei kannata ihan pienestä lannistua. Toi Cipramil on kahdella mun kaverilla toiminut aivan järkyttävän hyvin, siis aivan pelastanut elämän :) Molempia piti mun kannustaa alussa valtavasti ja auttaa ne yksityiselle hyvälle lääkärille kun ei kumpikaan olis muuten ikinä suostunut lääkäriin apua hakemaan vaan olis varmaan leikki loppunut huonommalla tavalla.

Kannattaa mennä reippaasti lääkäriin ja vaikka sit yksityiselle jos ei psyyke kestä julkisella jonottelua... tollanen peruskäynti ei montaa kymppiä maksa. Psyykkisellä terveydentilalla ei kannatta leikkiä ja venytellä sitäkään vähää kuin fyysisten vaivojen kanssa..

Toi Cipramil on kahdella mun kaverilla toiminut aivan järkyttävän hyvin, siis aivan pelastanut elämän :)

Näin kävi mulle, tasan näin! Oon tosi kiitollinen että sopiva lääke lopulta sitten löytyi, enkä vaihda sitä (tai nyt tätä korvaavaa lääkettä) pois mistään hinnasta.

no niin,nyt sain aamulla testipopsittavavaksi Cipralex 10mg,ekat 2 viikkoa aamuisin 5mg.katsotaanpa mitä nyt tapahtuu..
takana on 3 vuoden aikana: Seroxat,Zoloft,Sertralin ja nyt tää Cipralex,opamox 15mg saan hakea ilmeisesti niin paljon kuin huvittaa,sanoi se lääkäri,että aina kun Opat alkaa loppumaan niin tuo resepti vaan uusittavaksi...100 kpl sain 16.6 ja nyt on 33 jäljellä eli noin 2 päivässä,tosin joskus on otettu 4 kpl päivässä ja on paljon päiviä ilmankin...

Kokemuksia kellään lääkkeestä nimeltä Temesta? Tänään lekuri löi reseptin pieniin kätösiin seuraavan viikon ajaks, kun alkaa oikee lääkitys...:D

Oliko kovinkin väsyttävä ja miten treenit suju? Jaksoko ylipäätään treenata?

Sellanen tuli mieleen, että itellä on tässä parin kk aikana ilmaantunut myös paniikkihäiriöön viittaviia oireita niin mietin että onko kukaan huomannut mitään yhteyttä lisäravinteiden ja ko taudin oireiden välillä??

Ainakin joillain on vissiin kofeiinin lopetus auttanut. Entä creat, glutamiinit, leusiinit jne, voisko vaikuttaa, onko mitään hajua?

Todella runsaan kofeiinin käytön lopetin vajaa vko sit ja tuntuis et on olo helpottunu, mut sehän saattaa olla kans taas näit kuviteltui juttui niin ku koko tautiki.

Kokemuksia cipralexista? Ollut ties mitä vammaa nyt ja ohella tullut se että on alakuloinen, hermona ja ahdistunut. Kämmenet hikoaa ja vaikea vaan olla levollinen. Opamoxit, diapam ja Temesta oli aika turhia. Tuli vaan pökkelö ja väsynyt olo.

Onko Cipralexilla vaikutusta hormonitoimintaan?

Söin joskus aikoinaan Cirpalexia masennukseen, ja ei kyllä siihen auttanut mulla vähääkään, tuntu että olo päinvastoin huononi. Tiedä sitten miten toimii paniikkihäiriöön, kannattaa kysyä lääkäriltä. Käsittääkseni Cirpalex on enemmänkin masennukseen kuin paniikkihäiriöön...

Ahdistuneisuus on eri kuin paniikki. Tosin threadi koskee paniikkia. Itse asiassa tramadolpöllyt on ainut missä tuntuu jotenkin levolliselta ja helpolta elo :)

Ahdistuneisuus on eri kuin paniikki. Tosin threadi koskee paniikkia. Itse asiassa tramadolpöllyt on ainut missä tuntuu jotenkin levolliselta ja helpolta elo :)

Paniikkikohtauksen jälkeen, voi olla 3 päivääkin ahdistunu, odottava, levoton, hermostunu olo.

Vähän uutissii lääkeiden omakohtaisesta käytöstä (jos joku haluaa niitä kokemuksia, alle vuoden, mutta kuitenkin):
Kohta vuoden kiskonut sepramia. Aluksi 20mg annoksella, sitten 30mg, kunnes lopulta löytyi se oikea 40mg annos. Kohtauksia tulee äärimmäisen harvoin, koeviikot sujuneet suht tasaisesti ilman turruttavia bentsoja. Aina tosin kannan pientä annosta xanoria lompakossa varmuuden vuoksi, se antaa pientä turvantunnetta maailmalla.

Nyt kun ajattelee; jos en olisi saanut lääkkeitä, elämäni olisi satavarmaan ollut sisäänpäin suuntautuneempaa riippumatta persoonallisuudentani, kun ei minnekkää uskaltanut kohtauksen pelossa lähteä. Nykyään elokuviin uskaltaa kaverien kanssa mennä ja olla tekemisissä vieraiden ihmisten kanssa paremmin.

On niitä haittapuoliakin ollut. Aina annosta nostettaessa on ollut ruokahaluttomuutta ainakin noin viikon verran ja väsymystä pitempäänkin. Nuo haitat ovat pieniä kikkareita verrattuna hyötyyn jota olen sepramista saanut.

Niin, 15 vuotta sitten Xanor oli ihmelääke kaikkiin vaivoihin ja sitä kirjoitettiin erityisesti paniikkihäiriön oireisiin. Eräs tunnettu suomalainen lääkäri teki muistaakseni tohtorinväitöksen alpratsolaamin vaikutuksista. Hän oli siihen aikaan myös lääkefirman palveluksessa.

Sitten keksittiin serotoniini ja alettiin kirjoittamaan Cipramilin tyyppisiä lääkkeitä "kaikkiin vaivoihin".

Xanor on rauhoittava lääke, joka koukuttaa erittäin nopeasti lyhyen puoliintumisajan takia. Lisäksi se vahvistaa alkoholin vaikutusta huomattavasti, ja tämä johtaa helposti sekä alkoholin että bentson väärinkäyttöön. Riippuvuus on sekä fyysinen että psyykkinen.

Cipramil ja muut ns. mielialalääkkeet eivät juurikaan koukuta, eikä niitten ole huomattu vaikuttavan alkoholin käyttöön. Suurin ongelma tämän ryhmän lääkkeissä on tunne-elämän latistuminen, johon liittyy myös libidon vähentyminen.

Minulla oli aikoinaan kahvikuppineuroosin kaltaista sosiaalista jännittämistä, johon määrättiin Xanoria. Sitten kestikin vuosia päästä irti bentsohelvetistä johon vielä liittyi Xanorin pahentama alkoholiongelma.

Kävin Xanorin vieroitusoireet läpi lähemmäs kymmenen kertaa. Pisimmillään olin ilman bentsoja yli vuoden. Koska ahdistusoireet kuitenkin palasivat aina jossain vaiheessa, aloitin "nopeavaikutteiset" Xanorit uudestaan.

Saman vuoden aikana saattoi olla pari kuukautta Xanoreilla, pari kuukautta vieroitusoireissa hirveän ahdistuksen kanssa, ja sitten taas Xanoria.

Pääsin irti tuosta bentsorumbasta pikkuisen vajaat 10 vuotta sitten. Silloin päätin, ettei enää koskaan nappeja. Tämä linja on pitänyt ja elämänlaatu on parantunut huomattavasti.

Mielestäni jokaisen kannattaa harkita tarkkaan, mitä on valmis tekemään terveytensä puolesta. Oma kokemus on se, että ikävuodet 18-25 voi olla hyvinkin ahdistavaa aikaa opiskeluun ja muuhun liittyvien elämänmuutosten takia, mutta silti ei tarvitse heittäytyä mihinkään lääkekoukkuun. Se, mikä ahdisti 20-vuotiaana, hymyilyttää 30-vuotiaana. Näin ainakin minulla.
Tiedän monia tapauksia, jotka ovat jääneet koukkuun alpratsolaamiin (Xanor ym.). 3-5 milligramman vuorokausiannoksen lopettaminen vuosien käytön jälkeen ei ole leikin asia. Kymmenen vuoden käytön lopettaminen seinään johtaa helposti sairaalahoitoon. Ultralyhytvaikutteiset nukahtamislääkkeet kuten midatsolaami (Dormicum) kuuluvat samaan "sarjaan". Oksatsepaami (Opamox ym.) johtaa riippuvuuteen muita bentsoja harvemmin - päihdeongelmaisille selkeä ykkösvaihtoehto.

mulla todettiin paniikkihäiriö reilu viikko sitten ja sain siihen lääkkeeksin Cipralex 10mg- lääkettä...otetaan tabletti illassa, sekä terapautille mielenterveystoimistoon keskusteluapua.

paniikkihäiriö, toi ihana mielentila jota on vaikea hoitaa koska lääkärit eivät halua ottaa vastuuta bentzojen määräämisestä, tämän asian takia onki elämä niin mukavalla mallilla, olispa lääkärit määäränny vaan niitä oikeasti toimivia lääkkeitä niin olisin välttynyt paljolta. ja olisin menettäny paljo vähemmän. lääkärit lykki itelle cipraplexii, ketipinorii ja seronilii, mistää mitää hyötyä ollu ja ei auttanu ja vaikka kuinka yritin sanoo että ei vaan toimi niin ei toimi nii eipä sitä mitää annettu siltikää. eipä oo vieläkää respaa bentzoihin kourassa, mutta helpottava vaikutus on tunnettu pimeitä teitä hankittujen bentzojen ansiosta.

nyt sitten hyväksytty että paniikkihäiriö rajoittaa elämääni ja sille en mahda mitää, kohtauksillekkaan en voi mitään jne. no sen kanssa on elettävä ennenkö alkaa olemaan tarpeeksi massia että voin alkaa käymään yksityisellä lääkärillä.

pitää varmaan käydä virossa vähä lääkärillä ja hakea sieltä kunnon satsit ryynejä, ku näihin vitun puoskareihin paljoo kannata alkaa luottamaan näissä asioissa.

lääkärit lykki itelle cipraplexii, ketipinorii ja seronilii, mistää mitää hyötyä ollu ja ei auttanu ja vaikka kuinka yritin sanoo että ei vaan toimi niin ei toimi nii eipä sitä mitää annettu siltikää.

Kauanko söit cipralexia ja nuita muita?

pitää varmaan käydä virossa vähä lääkärillä ja hakea sieltä kunnon satsit ryynejä, ku näihin vitun puoskareihin paljoo kannata alkaa luottamaan näissä asioissa.

Bentsot pitäis olla tilapäinen keino auttaa sillon tällön eikä rouskutella pameja joka päivä levyllistä.

Ei ne sairautta paranna, poistaa ''vaan'' oireet...

Musta ainakin diapami on ihan scheissea, viimeksi otin aamulla huiviin 7,5mg ja saanut kuin pienen jysärin. Opamox oli vielä turhempaa.

Fyysisiiin juttuihin joutunut/saanut vetää tramadolia, siitä tulee siinä sivussa aivan upean energinen ja raukea olo. Mummelitkin tykkää kun tervehtii ja hymyilee. Kaunis hymy on kuulemma pojalla.

Edit: Onko olemassa mitään masennukseen/ahdistukseen (sellaisenkin tässä sivussa saanut) suunniteltuja hyviä lääkkeitä jotka eivät ole SSRI? Aurorix on myös scheissea.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom