Paniikkihäiriö?

Doddiin, viimeviikolla kävin lekurille jutskailemassa asiasta koska noita koiskeita alko tulemaan suht tiuhaan. Teki siinä nopean diagnoosin ja sano että paniikkihäiriötähän se, anto pameja että kokeiles noilla, mikäli katkeaa se olo, se on paniikkihärö. No ne katkas sen. Sanoi myös että iso plussa, että tulit juttelemaan asiasta, etkä jäänyt kotiin poteroitumaan kohtausten pelossa. Tuumailin siinä, että ei kai sitä nyt kotiin jää, koska nuo ovat niin totaalisen perseestä ja haluan niiden loppuvan.

Huomenna on sitten lisätutkimuksia, mm. Kilpirauhanen yms. Hyvä homma.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä todettu vaikea paniikki- ahdistus ja jännitystila/sosiaalisten tilanteiden pelko joskus 15- vuotta sitten. Viimeiset kymmenen vuotta rouskutellut Oxaminia ja annos todella minimaalinen, lähes olematon nykyään. Noihin jää helposti koukkuun ja esim. ammattitaitoinen lääkäri sanoi viimeksi, että Kelakin tarkkailee jostain syystä pamireseptejä ja pitkäaikaiseen (kuukausien vai vuosien?) käyttöön pitää olla todella pätevä syy, jota lääkäri voi joutua Kelalle perustelemaan.

Tuli tota lääkettä ennen kokeiltua kaikkia yleisimpiä lääkkeitä, mut kun mikään muu ei tehoa, niin käytän tota Oxaminia/Oxepamia (samaa kamaa). Omalla annostuksella nyt ei mitään haittoja edes tule.

Oireiden takia meni aikoinaan opinnot, kaverit, harrastukset... kaikesta sosiaalisesta jouduin luopumaan. Nykyään asiat on onneksi hyvin :thumbs:

Kannattaa muuten sitten välttää viimeiseen asti noita pamien käyttöä jos vain pystyy, koska ne tekevät äkkiä myös flegmaattiseksi aivan takuuvarmasti jos vähänkään isompi annostus. Resepti pitäisi periaatteessa olla aina mukana autolla ajaessa, jos sattuu ratsiassa joutumaan pikaseulaan.

Joo en mä ainakaa noita pameja rouskuttele ihan huvikseen, eli ellei ihan pakko oo. Pari joutu ottaa (En tosin kerralla, vaan parin päivän aikana) ni katkes se kierre joka kerkes jo alkaa aika vittumaiseks. Huomeen sit tosiaan lisätutkimuksia että kuseeko kilpirauhanen tai joku muu asia, vai antaako vaan serotoniinilääkitykset estääkseen noi.

Pistin lekurille vastaa noista pameista, sanoin et en halua niitä. Mut se sano et kirjotan sulle reseptin silti, että kokeilet katkeeko kohtaus, jos katkee niin se on paniikkihärö varmasti. Uteliaisuus voitti ja katkeshan se, ja sitäkautta osas sit varaa ajan lisätutkimuksiin joka käskettiin tehä.

Nojuu SSRI:tä tuli. Piti sellanen paperi täyttää ni ruksi tuli joka ikiseen kohtaan, diagnoosi : Paniikkihäiriö. Huomenna on sit viel noi kilpirauhas, sydän yms kokeet poissulkemiseksi.

Sano et aika 100 varma, että kroppa on terve, mulla ku on ollu viimeaikoina (vuoden sisää isoi muutoksii) stressaamista suhteellisen paljon vaikka yrittäny olla ettei mitää ois... Ni se on sit rakentanu ton koiskeen.

"SSRI:t ne vasta paskaa on. Jos jotain positiivista hakee, niin saa polkee ku elukka ennen kuin nalli palaa."

Toi on muuten totta, jos palaa ollenkaan. Itel ollu pari vuotta niin iso lääkitys ku ihmiselle voi antaa ja ilman ei ois kyl oikein mitään jakoja olla. Päivänki jos jätän vetämättä lääkkeitä ni paikat menee paskaks ja oon kokoajan aivan hermoraunio. :l Useamman vuoden vetäny jo naamariin ja vieläkin hitusen oikein pahoissa tilanteissa alkaa paniikkihäiriö puskemaan esille.

En oikein tiedä tästä hommelista mitään, joten kysytään teiltä viisaammilta:

Onko paniikkihäiriöön olemassa mitään muuta parannuskeinoa kuin lääkitys jos oletetaan, että ei ole kyse mistään vaikeanlaatuisesta "potilaasta"? Eli tyyliin psykoligia, henkistä valmentajaa tms., jotka auttavat esim. kilpaurheilijoita pitämään nuppia kasassa. Eli onko mitään muuta kuin lääkitys mitä voisi ensin kokeilla?

Onko paniikkihäiriöön olemassa mitään muuta parannuskeinoa kuin lääkitys jos oletetaan, että ei ole kyse mistään vaikeanlaatuisesta "potilaasta"? Eli tyyliin psykoligia, henkistä valmentajaa tms., jotka auttavat esim. kilpaurheilijoita pitämään nuppia kasassa. Eli onko mitään muuta kuin lääkitys mitä voisi ensin kokeilla?
Kyllä, mm. kognitiivista terapiaa on käytetty paljon paniikkihäiriön hoidossa...se on eräänlaista mielikuvaterapiaa. Lääkitykseen kannattaa turvautua sitten vasta viime kädessä, kun paniikkioireet alkavat haittaamaan normaalia elämää (esim työ). Parhaiten oireista pääsee eroon siten, että ei anna niille ylivaltaa, vaan väkipakolla yrittää ajatella muita asioita, erilaiset rutiinit taas helpottavat siinä. Näin olen itse päässyt oireista yli...:)

Aika moniin mielialahäiriöihin terapia + lääkitys on toimiva ratkaisu, kun lääkityksellä saadaa aivokemiaa korjattua ja pitempiaikaisesti sitten terapiassa asioita käsittelemällä löydetään toimintamalleja tilanteeseen ja puretaan asioita, jotka laukaisevat kohtauksen. Pelkällä lääkityksellä voidaan saada aikaan vaan se efekti, että ongelmat tulevat takaisin lääkityksen lopettamisen jälkeen. Toisaalta joillekin pelkkä lääkityskin voi auttaa. :) Terapiaan on tosin vaikeaa päästä, mikäli ei ole rahaa millä mällätä. Kelan tukema tarvii melkoisen lääkärinlausunnon. Mikäli terapiaan hakeutuu, niin kannattaa tsekata terapiaa tarjoavan henkilön ammattitaito. Joku ratkaisukeskeinen terapia (minkä Tytteli mainitsi), kuten kognitiivinen terapia voisi olla hyvä ratkaisu. Varsinkin jos ongelma on vielä "lievä".

Vittumaista kyseisessä sairaudessa on että se estää pahimmillaan opiskelun/työn tekemisen,jolloin eläminen käy taloudellisesti mahdottomaksi.
Kelan mielestä työkykyinen,vaikka psykiatrian erikoislääkärin mielestä ei missään nimessä kykenevä työhön.
Lääkkeet/terapia eivät ole tuoneet apua eikä helpotusta.
Tulot 0,-e kuukaudessa,ilmeisesti suomessa on laillista jättää ihminen ilman mitään tukea.:(

Yksi paniikkihäiriöinen myös ilmoittautuu:

Oma tuntemukset saivat alkunsa armeijasta, jossa perfektionistina ja lievähkönä narsistina oli yllättävän hankalaa. Oikeastaan siellä tämä luonteenpiirre vasta tuli esiin, koska aikaisemmin vastaavia ei ollut havaittu edes vanhempieni puolesta. Jälkeenpäin muistelen että tavotteet olivat korkeita ja ehdottomia eli oli pakonomainen pyrkimys virheettömiin suorituksiin. Ensimmäiset kohtaukset iskivät illalla/öisin kovan univelan ja rasituksen takia --> En jaksa/pärjää^10 --> kohtaus. Olivat yhtä helvettiä ja siitä alkoi kehäilmiö, eli uuden kohtauksen pelko, joka laukaisi uusia kohtauksia. Tupakavereilta koitin oireita peitellä loppuun saakka, kunnes oli pakko kertoa vähän missä mennään. Myöskään kova tahti päiväpalveluksessa ja jatkuvat sosiaaliset tilanteet edistivät kohtauksien tulemista.

Oli hienoa istua veksissä melkein itku kurkussa, kun ei vain jaksanut enää yrittää selvitä. Armeijan ""kova"" meininki ja oma olotila ei ollut paras yhdistelmä, kun yritti selvitä päivän palveluksesta. -->

Lähete psykiatrille joka määräsi ensihätään Efexor Depotia. Lääkkeitä mietin muutaman päivän harkitsin. Viikon kotihoidossa yhden otin, ja kihlattuni ja minä pelästyimme oireita enemmän kuin itse kohtauksia. Silmät olivat kuin lautaset, äijä höpöttelee omiaan, "mania päällä". Parin päivän jälkeen oireet helpottivat ja ainuttakaan en enää ottanut. En kokenut niiden parantavan sitä oikeaa syytä. Muutamana viikonloppulomina mietimme vanhempieni kanssa että joku muu ratkaisu tilanteeseen pitäisi saada. Perfektionistina palveluksen keskeyttäminen ei tullut itselleni kyseeseen ja tätä valintaani vanhempani tukivat. Lopputuloksena pyysin siirtoa pois AUKista ja B-kelpoisuusluokan papereita.

Näin jälkeenpäin ajatellen tuo B-kelpoisuusluokka oli ratkaisevin muutos, koska ajatusmaailma muuttui niiden myötä --> B-paperit --> oma vaatimustaso laski sekä muiden odotukset --> paniikkihäiriöt loppuivat lähes kokonaan. Silti jotkut asiat, kuten leirit, vaativat marssit yms. aiheuttivat kohtauksia ja anoin niistä vapautukset. Niiden saaminenkin tuntui olevan mahdotonta, kun yksikköupseeri ei ottanut asiaani tosissaan, joten jouduin joka vapautusta kynsin ja hampain anomaan.

Oli se kyllä kova paikka, ensin ollessa yksikön "parhain" (kovimmat pisteet ja tulokset) joka ajatteli että se RUK on ainut vaihtoehto, joka suoritti loput palveluksestaan kirjurina. :hyvä:

Armeijan käymisestä on kohta 3 vuotta ja sitä on oltu työelämässä + opiskelemassa, eikä tänä aikana ole tullut kuin yksi lievä kohtaus. Onnekseni olen oppinut käsittelemään näitä tilanteita jotka voivat kohtauksia aiheuttaa. Yksi syy varmasti mikä oman pään laittoi sekaisin, oli tuo, etten päässyt armeijasta pois, luonne ei antanut periksi. Myöskään päivittäiset toimeni eivät olleet omissa käsissä, vaan mentiin juuri siten miten käskettiin. Tällaisia tilanteita ei tällä hetkellä ole työelämässä. Nykyinen työtehtävät ovat asiantuntijatyössä, joissa ollaan oman itsensä herroja ja opiskelu se vasta itsenäistä onkin.

Yksi negatiivinen puoli tästä seikkailusta jäi. Olen sen käsittänyt jonkinlaiseksi arvostelun peloksi. Ei niinkään koulu- tai työelämässä, vaan ikäisteni keskuudessa ja tarkemmin ottaen vieraiden ihmisten keskuudessa. Tästä syystä esim. baareissa en pysty käymään. Ja tämä taas on verottanut kaverisuhteita paljon. Myös baareissa käymättömyyttäni saa selitellä usein ja selityksenä kerronkin etten vain viihdy tai tykkää käydä.

Summasummarum: Avain omaan "paranemiseen" oli itsensä palauttaminen maanpinnalle omine tavoitteineen ja odotuksineen sekä itsensä hyväksyminen vain "vähän" huonompana kuin muut.

Toivottavasti joku sai jotain ajatuksia oman paniikkihäiriön kanssa elämiseen.:rolleyes:

Onko muilla tällaista "baaripelkoa"? Kohtalontovereita?

Viimeyönä jäi taas unet hiukan lyhyemmäksi, kuin oli tarkoitus, koska alkoi ahdistaa eräs asia melko lailla. Onneksi vain hiukan, mutta vielä tänäänkin olen miettinyt tätä asiaa ja nyt aikamoista aaltoliikettä on ollut päivä tunnelmien osalta. Voin vain osoittaa sympatiani niille, keiltä tämä vie työ- tai opiskelukyvyn :( Ei muuta kuin kiusaatte lääkäreitä niin kauan, että uskovat prkl! Tämä on sellainen vaiva, että sitä ei voi kukaan sitä itse kokematon täysin ymmärtää.

Nyt kun olen katsonut elämääni takaperin, muistan että todella monesti minua on kausittaisesti vaivannut milloin mikäkin lähestulkoon täysin omasta päästä kehitetty huoli, jolla on hyvin vähän tai ei ollenkaan kosketusta todellisuuteen. Ajan kanssa nuo sitten ovat painuneet pois mielestä, ehkä palanneet myöhemmin tai sitten on tullut joku muu vastaava asia. Olen ennen ajatellut, että olen hiukan vainoharhainen tai minulla on yliaktiivien omatunto. Kuuluuko tällainen paniikkihäiriön oireisiin (minullehan ei olle vieläkään diagnosoitu mitään, koska en ole käynyt lekurilla :david:)? Vasta saatuani täysimittaisen kohtauksen, tulin ajatelleeksi paniikkihäiriön mahdollisuutta. Kohtaukseen ja viimeyön adisteluun on liittyntyt myös olennaisena osana hulluksi tulemisen pelko. Karmiva ajatus siitä, että tästä ei enää toivuta tai palata normaaliksi.

Minulla ei ole ilmaantunut minkäänlaista baari- tai julkisten paikkojen pelkoa. Ennemminkin pelkään yksin istumista ja omiin ajatuksiini eksymistä.

En ole viimeaikoina pystynyt edes lenkkeilemään polvivaivan takia ja luulen, että myös se on omiaan lisäämään paineiden keskittymistä päähän. Mutta jos jotain hyvää on sanottava niin nuo kohtaukset ovat mielestäni henkisesti tietyllä tavalla puhdistavia kokemuksia, kunhan ne hälvenevät. Ikäänkuin myrskyn jälkeen on pouta sää.

Yksi paniikkihäiriöinen myös ilmoittautuu:

Oma tuntemukset saivat alkunsa armeijasta, jossa perfektionistina ja lievähkönä narsistina oli yllättävän hankalaa. Oikeastaan siellä tämä luonteenpiirre vasta tuli esiin, koska aikaisemmin vastaavia ei ollut havaittu edes vanhempieni puolesta. Jälkeenpäin muistelen että tavotteet olivat korkeita ja ehdottomia eli oli pakonomainen pyrkimys virheettömiin suorituksiin. Ensimmäiset kohtaukset iskivät illalla/öisin kovan univelan ja rasituksen takia --> En jaksa/pärjää^10 --> kohtaus. Olivat yhtä helvettiä ja siitä alkoi kehäilmiö, eli uuden kohtauksen pelko, joka laukaisi uusia kohtauksia. Tupakavereilta koitin oireita peitellä loppuun saakka, kunnes oli pakko kertoa vähän missä mennään. Myöskään kova tahti päiväpalveluksessa ja jatkuvat sosiaaliset tilanteet edistivät kohtauksien tulemista.

Oli hienoa istua veksissä melkein itku kurkussa, kun ei vain jaksanut enää yrittää selvitä. Armeijan ""kova"" meininki ja oma olotila ei ollut paras yhdistelmä, kun yritti selvitä päivän palveluksesta. -->

Lähete psykiatrille joka määräsi ensihätään Efexor Depotia. Lääkkeitä mietin muutaman päivän harkitsin. Viikon kotihoidossa yhden otin, ja kihlattuni ja minä pelästyimme oireita enemmän kuin itse kohtauksia. Silmät olivat kuin lautaset, äijä höpöttelee omiaan, "mania päällä". Parin päivän jälkeen oireet helpottivat ja ainuttakaan en enää ottanut. En kokenut niiden parantavan sitä oikeaa syytä. Muutamana viikonloppulomina mietimme vanhempieni kanssa että joku muu ratkaisu tilanteeseen pitäisi saada. Perfektionistina palveluksen keskeyttäminen ei tullut itselleni kyseeseen ja tätä valintaani vanhempani tukivat. Lopputuloksena pyysin siirtoa pois AUKista ja B-kelpoisuusluokan papereita.

Näin jälkeenpäin ajatellen tuo B-kelpoisuusluokka oli ratkaisevin muutos, koska ajatusmaailma muuttui niiden myötä --> B-paperit --> oma vaatimustaso laski sekä muiden odotukset --> paniikkihäiriöt loppuivat lähes kokonaan. Silti jotkut asiat, kuten leirit, vaativat marssit yms. aiheuttivat kohtauksia ja anoin niistä vapautukset. Niiden saaminenkin tuntui olevan mahdotonta, kun yksikköupseeri ei ottanut asiaani tosissaan, joten jouduin joka vapautusta kynsin ja hampain anomaan.

Oli se kyllä kova paikka, ensin ollessa yksikön "parhain" (kovimmat pisteet ja tulokset) joka ajatteli että se RUK on ainut vaihtoehto, joka suoritti loput palveluksestaan kirjurina. :hyvä:

Armeijan käymisestä on kohta 3 vuotta ja sitä on oltu työelämässä + opiskelemassa, eikä tänä aikana ole tullut kuin yksi lievä kohtaus. Onnekseni olen oppinut käsittelemään näitä tilanteita jotka voivat kohtauksia aiheuttaa. Yksi syy varmasti mikä oman pään laittoi sekaisin, oli tuo, etten päässyt armeijasta pois, luonne ei antanut periksi. Myöskään päivittäiset toimeni eivät olleet omissa käsissä, vaan mentiin juuri siten miten käskettiin. Tällaisia tilanteita ei tällä hetkellä ole työelämässä. Nykyinen työtehtävät ovat asiantuntijatyössä, joissa ollaan oman itsensä herroja ja opiskelu se vasta itsenäistä onkin.

Yksi negatiivinen puoli tästä seikkailusta jäi. Olen sen käsittänyt jonkinlaiseksi arvostelun peloksi. Ei niinkään koulu- tai työelämässä, vaan ikäisteni keskuudessa ja tarkemmin ottaen vieraiden ihmisten keskuudessa. Tästä syystä esim. baareissa en pysty käymään. Ja tämä taas on verottanut kaverisuhteita paljon. Myös baareissa käymättömyyttäni saa selitellä usein ja selityksenä kerronkin etten vain viihdy tai tykkää käydä.

Summasummarum: Avain omaan "paranemiseen" oli itsensä palauttaminen maanpinnalle omine tavoitteineen ja odotuksineen sekä itsensä hyväksyminen vain "vähän" huonompana kuin muut.

Toivottavasti joku sai jotain ajatuksia oman paniikkihäiriön kanssa elämiseen.:rolleyes:

Onko muilla tällaista "baaripelkoa"? Kohtalontovereita?

Itsellä oireet alkoivat myös armeijan lopussa. Kaikki tilanteet jossa piti olla niinkuin kaikki muutkin (sulkeiset,asennossa seisomiset) aiheuttivat huimausta ja ajattelua: "apua, mua pyörryttää, kohta joku huomaa, että sekoan". Kierre oli sitten valmis. Sinnittelin intin loppuun ja menin lääkäriin. Parin epäonnistuneen lääkekokeilun jälkeen löytyi oikea lääke, jota vuodenpäivät käytin. Oireet hävisivät melkein kokonaan. Nykyään pystyn elämään normi elämää, joskin tiettyjä tilanteita ja paikkoja hieman välttelen, mikä on tyhmää, koska se nostaa kynnystä mennä niihin tilanteisiin jatkossa. Turhaan ihmiset yrittää sinnitellä ilman lääkkeitä. Jos jokin tietty lääke ei sovi, kannattaa kokeilla jotain muuta. Itellä oikea löytyi kahen epäonnistuneen kokeilun jälkeen. Kannattaa myös muistaa,että lääke alkaa yleensä vaikuttamaan aikaisintaa parin viikon käytön jälkeen.

Itsellä oireet alkoivat myös armeijan lopussa. Kaikki tilanteet jossa piti olla niinkuin kaikki muutkin (sulkeiset,asennossa seisomiset) aiheuttivat huimausta ja ajattelua: "apua, mua pyörryttää, kohta joku huomaa, että sekoan". Kierre oli sitten valmis. Sinnittelin intin loppuun ja menin lääkäriin. Parin epäonnistuneen lääkekokeilun jälkeen löytyi oikea lääke, jota vuodenpäivät käytin. Oireet hävisivät melkein kokonaan. Nykyään pystyn elämään normi elämää, joskin tiettyjä tilanteita ja paikkoja hieman välttelen, mikä on tyhmää, koska se nostaa kynnystä mennä niihin tilanteisiin jatkossa. Turhaan ihmiset yrittää sinnitellä ilman lääkkeitä. Jos jokin tietty lääke ei sovi, kannattaa kokeilla jotain muuta. Itellä oikea löytyi kahen epäonnistuneen kokeilun jälkeen. Kannattaa myös muistaa,että lääke alkaa yleensä vaikuttamaan aikaisintaa parin viikon käytön jälkeen.

Kannattaa myös muistaa, että huimaus/pyörrytys ei ole = mahdollinen paniikkihäiriö.

P.S Katoppa Vargas muuten sun visitor messaget laitoin siinne viestiä, kun et enään ole VIP eikä sun privaviestit toimi. :)

Ei muuta kuin kiusaatte lääkäreitä niin kauan, että uskovat prkl! Tämä on sellainen vaiva, että sitä ei voi kukaan sitä itse kokematon täysin ymmärtää.

Kyllä noi lekurit ottaa tosissaan heti jos menee sanomaan että paniikkihäiriö vaivaa, ainakin mulla oli niin.

Nyt kun olen katsonut elämääni takaperin, muistan että todella monesti minua on kausittaisesti vaivannut milloin mikäkin lähestulkoon täysin omasta päästä kehitetty huoli, jolla on hyvin vähän tai ei ollenkaan kosketusta todellisuuteen. Ajan kanssa nuo sitten ovat painuneet pois mielestä, ehkä palanneet myöhemmin tai sitten on tullut joku muu vastaava asia. Olen ennen ajatellut, että olen hiukan vainoharhainen tai minulla on yliaktiivien omatunto. Kuuluuko tällainen paniikkihäiriön oireisiin (minullehan ei olle vieläkään diagnosoitu mitään, koska en ole käynyt lekurilla :david:)? Vasta saatuani täysimittaisen kohtauksen, tulin ajatelleeksi paniikkihäiriön mahdollisuutta. Kohtaukseen ja viimeyön adisteluun on liittyntyt myös olennaisena osana hulluksi tulemisen pelko. Karmiva ajatus siitä, että tästä ei enää toivuta tai palata normaaliksi.

Minulla ei ole ilmaantunut minkäänlaista baari- tai julkisten paikkojen pelkoa. Ennemminkin pelkään yksin istumista ja omiin ajatuksiini eksymistä.

Eipä mullakaan ole mitään tollasia pelkotiloja, mut sit taas ku oot moinen "vainoharhanen" niin se kuulostaa kovin tutulta. Päässä pyörii ties mitä huolta, sit se katoaa, ja saattaa tulla taas joskus takas. Nykyää tosin ei oikeastaan, onneks, ole moista. Ainakaan ku vertaa siihe mitä se oli tossa ennen kesää.

Hulluksi tulemisen/Kuoleman pelko on 1 oire.

Diagnoosin ja SSRI Lääkityksen alotuksen jälkee oon saanu yhen koiskeen, ja seki oli ihan samalla viikolla kun diagnoosin sain. Eli ne auttoi jes jes. Välil tosin on tullu sellanen ns. outo olo kuiteski, mut ku tietää mitä se yrittää tehä (Kohtaust) ni tekee siin sit kaikkee muuta eikä anna sille valtaa, ni ei oo päässy päälle itte kohtaus.

SSRI:t ne vasta paskaa on. Jos jotain positiivista hakee, niin saa polkee ku elukka ennen kuin nalli palaa :puntti: :pano:
Toho pitää viel kommentoida, nyt ku noita on yli 3kk napsinu naamaa, niin : Ei pidä paikkaansa :P Samalla tavalla palaa ku ennenki.

Oma mielipide paniikkihäröstä on se, että se ei ole ongelma, ellei siitä ite tee sitä (Jää kotii nysväämää ja eristäytyy). Kannattaa elellä ku ennenki eikä antaa sille valtaa.

lumbago, kiitos vastauksesta :) Sinulla on siis diagnosoitu paniikihäiriö, joka ilmaantuu kohtuuttomana murehtimisena jostain, mitä ei vätttämättä kehtaisi edes kenellekään sanoa? Esimerkkinä vaikka henkilö pelkää sairastavansa sukupuolitautia, vaikka mikään ei järjellä ajateltuna viittaisi siihen. Tai että henkilö pelkää aiheuttavansa liikenneonnettomuuden ja jonkun kuoleman, koska ei potkaissut pientä kiveä tieltä? jne.. Mulla on pitkin elämää ollut tuon tyyppisiä välillä vähän enemmän kiinni todellisuudesa ja välillä ei. Vain yhden ilmiselvän paniikkikohtauksen olen siis saanut.

Lääkkeistä kuulee todella paljon epämiellyttäviä tarinoita, joten ne arvelluttavat. Olen muunmuassa kuullut yhdestä puolitutusta, joka oli aina todella kunnollisen ja täysjärkisen oloinen, mutta paniikkihäiriö diagnoosin jälkeen käyttäytyi kuin kaistapää, veti aamupalaksi nappeja ja viinaa jne...:eek: Nykyään varmaan onneksi vähän paremmassa kunnossa.

Joo no meiksi murehti kaikenlaista ja stressas ni se rakens lopult paniikkihärön sitten kivasti siitä mut eipä se elämää häiritse kun ei anna sen häiritä ja syö noita nappeja kunnes lekuri toisin määrää, sano että ½v ainaki pitää syyä niitä mut eipä siinä. Auttanu isosti eikä oo mitää ongelmaa enää.

Toi nappeja ja viinaa aamupalaks, niin ei varmasti johtunu ainakaa paniikkihäiriölääkityksestä. Voi olla että on noita kiskonu, että ois ns. helpompaa ku oot sekasin etkä tajua mitään, tai sitte on joku urbaanilegenda. Ei SSRI (esim Cipralex kuten mulla) ja Alkoholi ainakaa sinuu pitäis sekasin pistää, ne kun ei oo mitään kolmionappei kuten joku diapam esim.

Esimerkkinä vaikka henkilö pelkää sairastavansa sukupuolitautia, vaikka mikään ei järjellä ajateltuna viittaisi siihen.
Just tommosta samanlaist päätöntä ajatteluu oli. Oli olevinaa sitä ja tätä vaikkei mikään viitannu mitenkää semmosee. Niit vaa tuli aina jostain mielee että wham.

itse paniikkikohtaushan jos iskee niin tapahtuu seuraavaa :
"Paniikkikohtauksella[1] tarkoitetaan yllättävää – ilman syytä – koettavaa pelko- tai ahdistustilaa. Kohtaus kestää yleensä viidestä minuutista tuntiin. Stressi voi laukaista kohtauksen, jolloin henkilö kokee "aivomyrskyn", eikä pysty tekemään mitään. Hänen sykkeensä kiihtyy ja rationaalinen ajattelu poistuu. Jotkin ihmiset alkavat hyperventiloida ja heidän kasvonsa alkavat punoittaa, mikä lisää kohtauksen tuntemista."

Saatanan villi tunne ku pumppu takoo, kroppa tärisee (Noi molemmat johtuu adrenaliinin erityksestä), sitte hyperventilaatioo saattaa iskeä ja tuntuu ettei henki kule (Johtuu siitä että hiilidioksiidia poistuu liikaa elimistöstä) ja tuntuu että noutaja saapuu (Aivomyrsky, etkä ajattele pakosti järkevästi siis). Jokanen reagoi vähän eri tavalla, kaikille ei esim. Hyperventilaatiota pakosti tule, vaan ns. outo olo pelkästään. Ja todellisuudessa sulla ei ole mitään hätää sillä hetkellä vaikka tekeekin noin, mut ei siinä järkevästi pysty aattelee, vaikka sen asian tietääki.

Meikän mielipide on se, että kannattaa elää samanlaist normielämää kun ennenki, vaikka nyt sairastuis paniikkihäiriöö. Siitä ei tuu ongelmaa, jos siitä ei tee sitä (Eli kuten aiemmin mainitsin, eristäydy mm. kotiin kohtausten pelossa). Itelläni ainakin näin, eli en koe sitä minkäänlaisena ongelmana, elelen kuten ennen ekaa kohtaustaki enkä oottele niitä. Jos semmosen saa ni minkäs sille voi ? Turha sitä on oottaa ja alkaa pelkäämää. Päinvastoin.

lumbago, kiitos vastauksesta :) Sinulla on siis diagnosoitu paniikihäiriö, joka ilmaantuu kohtuuttomana murehtimisena jostain, mitä ei vätttämättä kehtaisi edes kenellekään sanoa? Esimerkkinä vaikka henkilö pelkää sairastavansa sukupuolitautia, vaikka mikään ei järjellä ajateltuna viittaisi siihen. Tai että henkilö pelkää aiheuttavansa liikenneonnettomuuden ja jonkun kuoleman, koska ei potkaissut pientä kiveä tieltä? jne.. Mulla on pitkin elämää ollut tuon tyyppisiä välillä vähän enemmän kiinni todellisuudesa ja välillä ei. Vain yhden ilmiselvän paniikkikohtauksen olen siis saanut.

Toihan on siis varmasti ocd eli pakko-oireinen häiriö.On muuten varsin vittumainen tauti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom