Paniikkihäiriö?

Lekurilla olen käynykki ja psykiatrilla vai olisko ollu psykologilla. No jompikumpi. Antovat ne mieliala lääkkeitä ja rauhottavia. Sanovat vielä kun olin yhden testin tehny, että minulla olis masennustakin.

Lääkkeistä sen verran että nuo mieliala lääkkeet ovat suuresti laskeneet ruokahalua, joka taas ei sovi treenin kanssa yksiin.

Uusi käynti juttelemassa on vasta joskus kuukauden päästä kun on kovin varattuja aikoja.

Ja kahvin jätinki suosiolla pois kokonaan. (Y)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle kävi ihan samoin, skidinä tuli kohtauksia vaan öisin, mutta jostain syystä lukiossa tuli myös päivisin, silloin tuli stoppi eteen. Kokeita ei kyllä kyennyt tekemään, olin koulussa tunnilla niin pitkään kun kestin, voiden pahoin ja tukehtuen, ehkä jonkun 10 min ja lopulta lähdin ulos nolona. Soitin usein äidille että taas kävi näin, mitä mä teen. Lopulta "sain luvan" käyttää rauhottavia, ja jossain vaiheessa ne oikeat lääkkeetkin löytyi. Kyllä ne lääkkeet kannattaa, jos eläminen ilman niitä on mahdotonta. Itselle ne oli ainakin pelastus.

Mulle kävi ihan samoin, skidinä tuli kohtauksia vaan öisin, mutta jostain syystä lukiossa tuli myös päivisin, silloin tuli stoppi eteen. Kokeita ei kyllä kyennyt tekemään, olin koulussa tunnilla niin pitkään kun kestin, voiden pahoin ja tukehtuen, ehkä jonkun 10 min ja lopulta lähdin ulos nolona. Soitin usein äidille että taas kävi näin, mitä mä teen. Lopulta "sain luvan" käyttää rauhottavia, ja jossain vaiheessa ne oikeat lääkkeetkin löytyi. Kyllä ne lääkkeet kannattaa, jos eläminen ilman niitä on mahdotonta. Itselle ne oli ainakin pelastus.

Mä en voinu olla huomioimatta tuota.
Mä oon kyllä erimieltä. Ite olisin antanu välillä vaikka mitä, että saisin sen yhen pamin, mutta aina tullu ''järkiini'' enkä koskaan ole sitten ottanu. Syy tähän on, että lääkkeisiin jää niin helposti koukkuun, ja jotain lääkeriippuvuutta ei kyllä tuon päälle enään halua. Lääkkeet vie ainoastaan oireet, mutta ei syytä. Ja mä vetoon jälleen tuohon ikään, 16 vuotiaalle voi tulla itsetuhoisuutta kyseisistä lääkkeistä.

Toki, joillekkin ne on välttämättömät, ja joillekkin ne on pelastus.

Mä en voinu olla huomioimatta tuota.
Mä oon kyllä erimieltä. Ite olisin antanu välillä vaikka mitä, että saisin sen yhen pamin, mutta aina tullu ''järkiini'' enkä koskaan ole sitten ottanu. Syy tähän on, että lääkkeisiin jää niin helposti koukkuun, ja jotain lääkeriippuvuutta ei kyllä tuon päälle enään halua. Lääkkeet vie ainoastaan oireet, mutta ei syytä. Ja mä vetoon jälleen tuohon ikään, 16 vuotiaalle voi tulla itsetuhoisuutta kyseisistä lääkkeistä.

Toki, joillekkin ne on välttämättömät, ja joillekkin ne on pelastus.

Joo, omalla kohdalla talosta poistuminen oli täysi mahdottomuus ilman apua. Ei mulla päässä ole mitään psykologista vikaa, masennusta tai muuta. Tarvitsen lisää välittäjäaineita. Välittäjäaineita saa pilleristä, joten se on elinehto joillekin.
Jos on samanlainen tapaus kuin minä, lääkkeet on se ainoa vaihtoehto jolla jatkaa elämää. En ikinä, millään tavalla, olisi päässyt siihen asemaan ja tähän elämään mikä mulla nyt on ilman sitä puuttuvan välittäjäaineen lisäämistä lääketeitse. Toki jos ongelma on erilainen kuin minulla, eikä tarvitse lääkettä pystyäkseen poistua kotoaan, niin tietysti kannattaa olla ilman. Säästää rahaa ja kaikkea.
Itse en ole mitenkään riippuvainen rauhoittavista. Käytän niitä nykyään ainoastaan lentojen aikana ja joskus leffateatterissa tai vastaavissa paikoissa jossa nyt jostain syystä alkaa kohtaus. Pilsu on aina mukana, mutta viimeksi käytin lennolla. Sitä ennen käytin viimeksi lennolla. Ei niitä turhaan kukaan ota, tulee niin vetelä olo. Mutta kaikilla tapansa ja käsityksensä. :)

Mä oon kyllä erimieltä. Ite olisin antanu välillä vaikka mitä, että saisin sen yhen pamin, mutta aina tullu ''järkiini'

No joo :rolleyes: Kyllä se on useasti järkevämpää ottaa se lääke kuin kärsiä niistä oireista ja antaa tilanteen kehittyä jatkuvasti. Jos itse tilanteesta selviää, on jokainen selvitty kerta ilman lääkettä tottakai aina parempaan suuntaan, mutta jos tilanteesta ei "selviä"(esim.oksentaa,hyperventiloi,pyörtyy tms), on suunta jatkuvasti huonompaan. Eli siitä lähdetään. Jos selviytymiseen tarvitsee jonkun rauhottavan tms. se kannattaa ehdottomasti ottaa, eikä pahentaa tilannetta peloilla rauhoittavia kohtaan. Ei se diapam tai muutkaan benzodiatsepiinit mitään myrkkyä ole, eikä se riippuvuus ihan tuosta noin yleensä kehity.

No joo :rolleyes: Kyllä se on useasti järkevämpää ottaa se lääke kuin kärsiä niistä oireista ja antaa tilanteen kehittyä jatkuvasti. Jos itse tilanteesta selviää, on jokainen selvitty kerta ilman lääkettä tottakai aina parempaan suuntaan, mutta jos tilanteesta ei "selviä"(esim.oksentaa,hyperventiloi,pyörtyy tms), on suunta jatkuvasti huonompaan. Eli siitä lähdetään. Jos selviytymiseen tarvitsee jonkun rauhottavan tms. se kannattaa ehdottomasti ottaa, eikä pahentaa tilannetta peloilla rauhoittavia kohtaan. Ei se diapam tai muutkaan benzodiatsepiinit mitään myrkkyä ole, eikä se riippuvuus ihan tuosta noin yleensä kehity.

Ihan totta, samaa mieltä ehdottomasti.
Itselläni on käytössä ihan Xanor vaan (silloin harvoin kun tarttee), käsitykseni mukaan Diapameja ei yleensä tähän käytetä.
E: jaa muistin juuri että kaverilla on laukussa juuri Diapameja. Tiedä sitten, musta Xanor on ihan hyvä.

Xanoria itselläkin ja siitä sen verran että sitä sanotaan bentsoista koukuttavimmaksi. Pienet annosmäärät hämäävät. Psykiatrin mukaan 0,5mg Xanoria vastaa 40mg diapamia, jos oikein muistan. Varovaisuudella olen yrittänyt sitä käytellä.

Kyllä Xanor oireisiin auttaa todella hyvin.

Jos aikoo varata ajan psykiatrille, niin kannattaako ottaa yhteyttä yksityiseen lääkärikeskukseen vai ihan kunnolliseen mielenterveyskeskuksen poliklinikkaan?

Jos aikoo varata ajan psykiatrille, niin kannattaako ottaa yhteyttä yksityiseen lääkärikeskukseen vai ihan kunnolliseen mielenterveyskeskuksen poliklinikkaan?

Tässä asiassa on 2 puolta, seuraa tarina ja tarina on tosi:

Kävin yksityisellä lääkärillä, syy paniikki-ja ahdistuneisuushäiriö (ei tosin diagnosoitu, syy, myöhemmässä vaiheessa tarinaa) sain todella nopeesti ajan, menin lääkärille ja se lupas laittaa lähetteen lasten-ja nuorten psykiatriselle poliklinikalle. Lääkäri käski soittaa polille muutaman päivän päästä, lääkärissä käynnin jälkeen. Soitin kyllä ja siellä sanottiin, että ei ole mitään lähetettä tullu, soita ens viikolla takasin. Tein työtä käskettynä ja taas sama virsi sieltä päästä. Sieltä ''lupasivat'' että ajan saan joulun tienoilla... (lääkärissä kävin loppu kesästä, alku syksystä) Aattelin soittaa joulukuun alussa sinne, mutta eipä ollu tohtori lähetettä koskaan laittanukkaan, taikka, sitten posti oli töpeksiny.

En ruvennu sen enempää hoitaa tuota asiaa, kun sillon oli tää jo paremmassa kunnossa, mutta taas on menny pahempaan suuntaan, joten pitäis vissii taas lääkärissä käydä. Tällä kertaa luultavasti kunnalliselle menen ite.

Eli eli.
Yksityiseltä plussat:
Todella nopeeta saat ajan
Lääkärit ja hoitsut + muut on todella mukavia
Miinukset:
Hinta (70-100 euroo)

Ps: Suoraan minnekkään polille ei pääse, vaan lähete pitää olla, ja tähän suosittelen kunnallista, vaikkakin ajan saat viikkojen päähän (kumminkin alle 4 viikkoa) ja hoitsut on kuin elämään kyllästyneet, mutta paremmin asiat hoituu kunnallisella.

Xanoria itselläkin ja siitä sen verran että sitä sanotaan bentsoista koukuttavimmaksi. Pienet annosmäärät hämäävät. Psykiatrin mukaan 0,5mg Xanoria vastaa 40mg diapamia, jos oikein muistan. Varovaisuudella olen yrittänyt sitä käytellä.

Kyllä Xanor oireisiin auttaa todella hyvin.

Tulee vähän myöhässä tämä vastaus tähän, mutta tuolta löytyi tällainen "vastaavuustaulukko" eri bentsojen välillä.

http://web4health.info/fi/answers/bio-benzo-overview.htm

Omiin kokemuksiin perustuen suosin diapamia enemmän kuin xanoria ahdistukseen otettuna.

mulle määrättiin joskus 15mg Opamoxeja kun kävelin keskussairaalan vastaanottoon valittamaan PH oireita,noita otan tarvittaessa ja niitä saa 100kpl paketin 9 eurolla,nyt mennyt 4 kpl 3 kuukaudessa.

Liittyykö kenelläkään paniikkihäiriöön pakko-oireita?
Itellä on ihan sairaat pakko-ajatukset ja joitakin toimintoja.

Mulla oli paniikkihäiriöitä viimeksi pari vuotta sitten pahimman masennuskauteni aikana. Sain terveen paprut puolisentoista vuotta sitten, mutta nyt paniikkikohtauksen näyttäisivät palaavan työstressin ja varmasti syömishäiriönkin ansiosta. Ahdistaa ja ei jaksaisi, mua vituttaa jo valmiiksi ajatus siitä, että joutuisi taas alkaa nappileikkeihin. Menis vaan pois noi :(

Uppia uppia.

Ens maanantaina mitä todennäköisimmin lääkkeet tuloo, mutta en tiiä, alanko moisia syömään. Miten todennäköstä on, että ne aiheuttaa itsetuhosia ajatuksia, tai muita sivuvaikutuksia? (poislukien väsymys, päänsärky, pahoinvoinnit yms.) Kokemuksia?!

Jenkeissähän on ollu tapauksia, jossa masennuslääkkeet on aiheuttanu itsemurhia yms. Mulla ei ole koskaan ollu itsetuhosia ajatuksia, ja ylllätys yllätys, en niitä todellakaan haluakkaan. Ja siis syy, miks lääkkeet tulee, niin ei ole masennus, vaan paniikki-ja ahdistuneisuushäiriö(pakko-ajatukset ja toimet) jne.;)

Uppia uppia.

Ens maanantaina mitä todennäköisimmin lääkkeet tuloo, mutta en tiiä, alanko moisia syömään. Miten todennäköstä on, että ne aiheuttaa itsetuhosia ajatuksia, tai muita sivuvaikutuksia? (poislukien väsymys, päänsärky, pahoinvoinnit yms.) Kokemuksia?!

Jenkeissähän on ollu tapauksia, jossa masennuslääkkeet on aiheuttanu itsemurhia yms. Mulla ei ole koskaan ollu itsetuhosia ajatuksia, ja ylllätys yllätys, en niitä todellakaan haluakkaan. Ja siis syy, miks lääkkeet tulee, niin ei ole masennus, vaan paniikki-ja ahdistuneisuushäiriö(pakko-ajatukset ja toimet) jne.;)

En muista mistä luin/kuulin mutta kannattaa muistaa että jos alkaa pillereitä rouskutteleen ni ei lopeta sitä kun seinään, kuulemma se
just laukoo noita itsetuhoisia ajatuksia jne, tiedä sitten.

Itellä oli jokus aika paha paniikkihäiriö joka alko kuin salama kirkkaalta taivaalta kun olin täyttänyt 18v ja baareissa alko käymään ni 2pv ryyppäämisen jälkeen lähettiin kaverin kanssa mäkkäriin kauheassa kankkusessa ja huhhuh sitä tuskaa mikä iski yhtäkkiä, kylmähiki tuntuu että syke katoaa, haukkoo henkeään, lihakset menee ihan veteliksi, hermot kiristyy ja kaikki valo alkaa häiritä, jos yritin juoda vettä ni olisin varmaan hotkassu vahingossa koko lasin suuhun tai tukehtunut veteen sairaalaanhan sitä sit mentiin piipaa autolla ja sydäntarkkailuun yöksi "rytmihäiriöiden" takia...

Huhhuh tekee ihan pahaa ajatella sitä fiilistä, itseluottamus katosi ihan jonnekki nevadaan asti ja lähikaupassakaan ei pystyny käymään ja alkoi välttelemään ihmisiä ja sosiaalisia tilanteita ihan äärimmäisyyksiin asti, kahvia ei pystynyt juoda eikä viinaakaan liiemmin vaikka sitäkin tuli juotua koska häiriöitä jne ei pahemmin humalassa tullu. Mutta sitten krapulassa huhhuh, oli aina pakko yrittää väkisin nukkua krapulan yli koska ne oli jotain niin hulluja olotiloja, jos jotain asiaa vihaan ja pelkään on se olotila, vähänkun olisi just pyörtymässä mutta ei ihan pyörry vaan on siinä olotilassa, pyöri päässä vaikka mitä itsetuhoisia ajatuksia.

Sitten kaikki muuttui, olin tosi lähellä että olisin hankkinut jonkinnäkösen lääkityksen jne mutta ajattelin selvitä siitä ilman, huomasin että jos lähdin esim kauppaan ja alkoi flippaa päässä ni piti hakea kotiin turvaan tietokoneelle koska se jotenkin helpotti sitä kun ajatukset pysy kasassa, sitten sanoin atklle hastalavista ja en jaksanut enää tapella phäiriöiden kanssa, normaalisti kun olis ajatellut että "apua jos se tulee nyt nyt on paha paikka eikai" ni tottakaihan se tuli mutta pyrin ajattelemaan että aevan vitun sama jos se tulee, se tulee kumminkin ni se vähän helpotti. Aloin syömään sinkkilisää koska sen pitäis vähän fixata testo tasoja jne jos on alhaiset ni ajattelin että itseluottamus vähän palaisi ja vaikkei se mitään olisi nostanut niin ainakin lume-lääkkeenä se toimi loistavasti ja syön sitä vieläkin, sosiaalisien tilanteiden välttelyn sijasta aloin väkisin yrittää pyrkinään sosiaalisiin tilanteisiin joka oli aluksi aivan törkeen vaikeata, mutta ei siinä loppupeleissä kauhean kauaa mennyt kun alko itseluottamus nousemaan jonkinverran. Sitten menin töihin ja sielähän niitä sosiaalisia tilanteita onkin, nykyään olen suht itsevarma jota oon saanu lisää kuntosaliltakin ja paniikkihäiriöt eivät vaivaa enää melkein ollenkaan, armeijassa oli välillä vaikeata jos ei saanut nukkua kunnolla ja varsinkin jos oli valvonu pitkään ja nukku jonkun 30min-2h ni alko kiristeleen hermoja mutta ei mitään ylitsepääsemättömän vaikeata.

Itseluottamuksen noustessa alkoi pitämään enemmän ihmisistä ja enemmän tekemään mieli alkaa seurustella jonkun kivan tytön kanssa mikä tuntu silloin ihan mahdottomuudelta, en olisi sillon kännissäkään pystynyt sanomaan tytölle moi ilman että naama olisi helottanut paloauton värisenä ja meinannut taju lähteä ajatellen vaan että miten pääsee pois. Armeijassa lääkäri antoi jotain sykettä rauhoittavaa lääkettä en muista nimeä mutta ihan fixulta lääkkeeltä tuntuu jos syke nousee yleensä phärön aikana, en kyllä ikinä niitä ottanut, erittäin paljon helpotti joskus kun mutsi joskus sano kun oli vaikeata jossain kaupassa että "sä et ole ainoa jolla toi on" tai jotain vastaavaa, ku oli niin masentunut ja tallotun tuntunen.

Toivottavasti autto jotain jolla on vaikeata kys asian kanssa koska toi on jotain niin perseestä kun voi vaan joku olla.

Ihminen kehittyy kokoajan ja tekniikka kehittyy, ihminen keksii kokoajan asioita ja laitteita jotka helpottavat asioita, kohta ihmisen ei tarvitse enään varmaan käydä kaupassakaan ollenkaan eikä lähteä ulos talostaan vaan erakoituu sinne ja lopulta sun mieli on niin heikko että banaanikärpäsetkin nauraa sulle, sitte mietitään kaikenmaailman mielenvikasuuksia ja kun ihmiset flippaa ihan tosissaan. Kuinkahan paljon esim muinaisilla kreikkalaisilla oli mielentilaongelmia, olis kiva nähdä joku lista jne...

Joopajoo pakko lopettaa ennenkun alan kertoon kuinka strutsi on risteytys kirahvista sammakosta ja kanasta. :eek:

Hyvää tekstiä MRniceguylta.

Joo, ei tarvii kun kauppaan mennä ja sanoa kassatädille ''moi'', niin johan alkaa vatsassa möyrimään ja pumppu lyömään saatika bussikuskille sanoa, kun meni salille ''aikuisten ja sisäinen''. Yrittäny mahdollisimman tarkasti vältellä moisia paikkoja, jossa joutuu puhua yms. Tytölle puhuminen mahdotonta.:D

Nää on oikeestaan jo menossa parempaan suuntaan, mutta mulla on aivan käsittämättömiä pakko-ajatuksia, käsien pesua, tarkistelua yms. ja nekös sitten laukasee välillä paniikkikohtauksen. Aamut on yhtä helvettiä. Ei lopu, ei, ei sitten ei millään.

Sen mä tiedän, että lääkkeet mitä todennäköisimmin auttaa, mutta ne sivarit jopa pelottaa. Mäkö alan haahuilemaan tuolla pitkin pitäjiä, niin siinähän ollaan.

Minkäs hintasia nuo lääkkeet on? Eiks ne oo kumminkin tyyliin alle 10 euroa?

Hyvää tekstiä MRniceguylta.

Joo, ei tarvii kun kauppaan mennä ja sanoa kassatädille ''moi'', niin johan alkaa vatsassa möyrimään ja pumppu lyömään saatika bussikuskille sanoa, kun meni salille ''aikuisten ja sisäinen''. Yrittäny mahdollisimman tarkasti vältellä moisia paikkoja, jossa joutuu puhua yms. Tytölle puhuminen mahdotonta.:D

Nää on oikeestaan jo menossa parempaan suuntaan, mutta mulla on aivan käsittämättömiä pakko-ajatuksia, käsien pesua, tarkistelua yms. ja nekös sitten laukasee välillä paniikkikohtauksen. Aamut on yhtä helvettiä. Ei lopu, ei, ei sitten ei millään.

Sen mä tiedän, että lääkkeet mitä todennäköisimmin auttaa, mutta ne sivarit jopa pelottaa. Mäkö alan haahuilemaan tuolla pitkin pitäjiä, niin siinähän ollaan.

Minkäs hintasia nuo lääkkeet on? Eiks ne oo kumminkin tyyliin alle 10 euroa?

Ei niitä sivareita kannata etukäteen murehtia...Pelkkä ajatus/pelko saattaa vaan tuoda niitä esiin.sivarit ovat kuitenkin yksilöllisiä.
Mulla sivarit kesti muutaman päivän, kunnes lääke rupes kunnolla "puremaan".kaverilleni taas ei tullut mitään sivareita, lukuunottamatta väsymysttä, mutta sitä oli jo ennen kuurin aloittamista.

jos sait SSRI estäjiä niin niistä on todennäköisesti apua.
Pelkkä tieto siitä että lääke auttaa ja että oireet menevät ohi saa jaksamaan sivari jakson.

Kannattaa myös hakeutua esim terapiaan tms.
Itse kuvittelin pääsevän täysin eroon pelkillä lääkkeillä. Paniikkikohtauksia en ole lääkekuurin jälkeen saanut, mut joskus on oireita tullut mutta ne on mennyt ohi esim hengitysharjoitteilla.

Nyt harkitsen keskustelu apua tms koska ajatus kohtauksesta on pyörinyt päivittäin siitä lähtien kun kohtauksen sain...

Mutta tsemiä sulle!Kyl se aurinko paistaa koiran persiiseenkin!:thumbs:

Kannattaa myös hakeutua esim terapiaan tms.
Itse kuvittelin pääsevän täysin eroon pelkillä lääkkeillä. Paniikkikohtauksia en ole lääkekuurin jälkeen saanut, mut joskus on oireita tullut mutta ne on mennyt ohi esim hengitysharjoitteilla.

Nyt harkitsen keskustelu apua tms koska ajatus kohtauksesta on pyörinyt päivittäin siitä lähtien kun kohtauksen sain...

Mutta tsemiä sulle!Kyl se aurinko paistaa koiran persiiseenkin!:thumbs:

Jees, kerran käyny jo terapeutilla. Huomenna olis jälleen meno. Mitä todennäköisimmin sieltä lääkkeet tulee. Noi kohtaukset kyllä jää mieleen ja aika vahvasti ja niitä rupiaa kyllä pelkäämään. Pari päivääkin voi mennä sellasessa hämmentyneessä olotilassa. Ei hauskaa, ei.

Vastaavia tapauksia on havaittu kaikkialla. Ymmärtääkseni masennuslääkkeiden itsumurha-ajatukset johtuu nimenomaan siitä lääkkeiden hetkellisesti alussa tuomasta vahvasta olosta- siitä että uskaltaa ja jaksaa tehdä myös niitä tyhmiä asioita mitä ei esim masentuneena ole jaksanut.
Sivuvaikutukset on yleensä aina sen verran yksilöllisiä, että kannattaa ehkä vaan henkisesti valmistautua siihen, että jotain tulee. Pitää järki mukana ja ajatella positiivisesti. Tsemppiä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom