Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Joulukuun alussa tehtävät hiukan muuttuu, työajat muuttuu oman halun mukaan joustaviksi ja ennenkaikkea stressi vähenee olemattomiin. Liksaa tästä ilosta ei toki saa kuin 2800€/kk + tehtäväkohtaiset lisät (joista ei tällä erää viel mitään hajua). Tällä hetkellä menot noin 800-900€/kk (vähän vuodenajasta riippuen), joten on tuossa toisaalta ihan tarpeeksi liksaa omiin tarpeisiin. Pääasia että en oo naimisissa töiden kans :dance:.

Mikähän olisi pienin summa kuukaudessa, jolla pärjäis.. eli tinkis "ylellisyydestä", ei normi harrastuksista (Söis normaalisti, muttei mitää ulkonasyömisiä, baareiluja jne)
Itellä varmaan ois noin 800e, tähän laskettu mukaan autonja prätkän vakuutukset myös mukaan + tietty kaikki normaali sähkö, netti jne kulut, vuokran ja ruoan lisäks.
Eli pienet on peruskulut, pitäis varmaan ottaa enempi ittee niskasta kii ja laitaa pahan päivän varalle..

Itse oon laskenut että yhtiövastike, asuntolainan korot, vesi, sähkö + ruuat ym. pakolliset menot olis meidän taloudessa n. 500€ nuppi. Lainan lyhennys sitten tohon päälle.

Nettopalkka on AINA 1000 euroa liian vähän kuukaudessa! :)

Nuoren miehen puhetta. 10-15 vuodenpäästä mieluummin 1000 vähempi lapaseen ja enemmän vapaa-aikaa :) Jos sais nykypalkalla tehdä viitisen vuotta vielä hommia niin olisin täysin valmis leikkaamaan bruttoliksan puoleen, jos samalla työmäärä puoliintus.

Kuulostaa jo lähinnä työttömän arjelta. Mutta hyvä jos joku tuohon pystyy.

Oma mentaliteetti kun on se että elän nyt hetkessä, mutta järkevästi. Omaa kämppää maksellaan ja näin. Mutta käyn ulkona syömässä ja kahvilla. Ostan vaatteita ja käyn baareissa. Ajan prätkällä ja panostan varusteisiin. Varaan matkoja ja näen maailmaa.
Rahaa menee se mitä tulee. Säästöön sitä jää, mutta yleensä säästän jotain tiettyä varten, kuten vaikka tällä hetkellä ensikesän jenkkien matkaa.

Siinä vaiheessa kun elämäni nainen päättää päräyttää maailmaan pienen käärön. Ei mun elämä siihen lopu, mutta en voi koheltaa enään prätkällä tai ilakoida kännissä keskellä päivää. Enkä myöskään käydä matkoilla vaarallisissa kolkissa tai vaikka hypätä laskuvarjolla. En halua ottaa sitä riskiä että tuhoon useamman ihmisen maailman täydellisesti vain sillä että olisin halunnut elää nuoruuteni nuorena, mutta säästin kaikessa.

Eli palkka on riittävä tällä hetkellä elään sitä elämää jota juuri toivon eläväni tässä iässä. Ei liian vähän, mutta ei liikaakaan.

Matkustella haluaisin minäkin, reissuun lähtemisessä on aina jotain jännää kotimaassakin. Vaikka meinasin joutua hirvikolariin (pimeä sateinen ilma ja mutkassa hirvi keskellä tietä vauhtia n80km/h) niin tien päällä tuntee olonsa huolettomaks ja turvalliseks. Elin muutama vuosi sitten aika leväperäistä elämää ja makselen nyt siitä laskua ja tekisi mieli päästä uuteen alkuun mahdollisimman pian... 16k€ olis velkoja jäljellä. Sit olis sellanen mietinnän paikka että jos painuis vuodeks vapaalle viettämään yksinkertaista elämää.

Nuoren miehen puhetta. 10-15 vuodenpäästä mieluummin 1000 vähempi lapaseen ja enemmän vapaa-aikaa :) Jos sais nykypalkalla tehdä viitisen vuotta vielä hommia niin olisin täysin valmis leikkaamaan bruttoliksan puoleen, jos samalla työmäärä puoliintus.

Ihminen on sopeutuvainen eläin, myös menojen tasapainottamisessa tuloihin nähden. Ei toi nyt ihan absoluuttinen totuus ollut mutta on siinä perää ;) ja bruttoliksasta en puhunut, sen puolittaminen ei todellakaan tarkoita nettotulojen puolittumista ja työtaakka puolittuis sun skenaariossa, kyllähän se nyt kelpais varmaan aika monelle reipas nelikymppiselle velattomalle.

Viimeksi muokattu:
Ihminen on sopeutuvainen eläin, myös menojen tasapainottamisessa tuloihin nähden. Ei toi nyt ihan absoluuttinen totuus ollut mutta on siinä perää ;) ja bruttoliksasta en puhunut, sen puolittaminen ei todellakaan tarkoita nettotulojen puolittumista ja työtaakka puolittuis sun skenaariossa, kyllähän se nyt kelpais varmaan aika monelle reipas nelikymppiselle velattomalle.

Mut toki olisi reilua, että työaika korreloi bruttopalkan kanssa, kun bruttoahan se työnantaja maksaa. Yksi vaihtoehto ois tehdä keikkatyötä oman firman kautta niin saa valita paljonko työtä tekee ja millä hinnalla.

Täytin juuri 30 vuotta ja ensi vuonna tienaan 100k€ jos bonarit osuu yhtään kohdalleen. Sick.

Aika kivasti. Mutta uskon että tuohon joutuu jo aikalailla sykkimään, joten ei kadehdita.

Aika kivasti. Mutta uskon että tuohon joutuu jo aikalailla sykkimään, joten ei kadehdita.

Joutuu sykkimään joo, mutta enemmän tuossa on kyse vastuun kuin työtuntien lisääntymisestä. Oon tehnyt tähän astikin n. 7-16 päivää ja jotain duuniin liittyvää lähes joka ilta kotonakin. Kovissa paikoissa/palkoissa on kuitenkin ensisijaisesti mielestäni kyse vastuusta kuin tuntien määrästä. Siitä maksetaan että hoidat hommat toimimaan, se miten se käytännössä tapahtuu (ja paljonko siihen aikaa menee) on aikalailla itse määritettävissä.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Itse vaihdoin työpaikkaa ja otin palkassa takkiin melko paljonkin. Nyt peruspalkka on n. 4300€/kk (IT-alalla ja taitaa olla keskipalkka alalla), mutta liukuva työaika, oma kuntosali (tärkeää parit I), parkkipaikka autolle (tärkeää part II) lyhyt työviikko ja uskoisin että hyvä työilmapiiri. Palkalla ei kompensoida sitä että vituttaa joka päivä mennä töihin. Edellisessä työpaikassa oli hyvin pätevä tekemään sitä työtä mihin mut palkattiin. Harmi vaan etten saanut tehdä sitä työtä vaan pyöritellä peukaloita 2/3-osaa työajasta.

Itse vaihdoin työpaikkaa ja otin palkassa takkiin melko paljonkin. Nyt peruspalkka on n. 4300€/kk (IT-alalla ja taitaa olla keskipalkka alalla), mutta liukuva työaika, oma kuntosali (tärkeää parit I), parkkipaikka autolle (tärkeää part II) lyhyt työviikko ja uskoisin että hyvä työilmapiiri. Palkalla ei kompensoida sitä että vituttaa joka päivä mennä töihin. Edellisessä työpaikassa oli hyvin pätevä tekemään sitä työtä mihin mut palkattiin. Harmi vaan etten saanut tehdä sitä työtä vaan pyöritellä peukaloita 2/3-osaa työajasta.
Minkälainen työnkuva? Oletko ohjelmistopuolella?

Nyt "vain" ohjelmistosuunnittelija eli periaatteessa koodari. Työkokemusta n. 15 vuotta. Edellinen työpaikka oli manager-nimikkeellä.
Niin mä vähän arvelinkin, itse vetelen viimeisiä opinnoissa ''väärällä'' eli järjestelmäpuolella. Eipähän pidä ainakaan liikoja odottaa palkkauksen ja urakehityksen suhteen. ;)

Mikä on realistisesti mielestänne koko kansaa ajatellen keskipalkkainen vuosiansio ja mikä jo "parempituloisen" vuosiansio? Koko kansaa kun ajatellaan? Kahvipöydässä jyrähti justiin pari toimiston naista, kun IL kirjoitti nettisivullaan 38 500 euron vuosiansiot keskituloisen ansioksi. Heidän mielestään kun yli 3 000 e/kk tienaava on jo hyvin tienaava.

Tuntuu ylipäätänsä, että nämä verotietojen paljastukset aina marraskuun alussa herättävät voimakkaita tunteita eri suuntiin. On totta kuitenkin, että tässä maassa on melko paljon näitä alle 2 000 e/kk ja näitä hiukan yli kahden tonnin palkoilla olevia, joista tuntuu aina pahalta, jos yli 3 000 e/kk tienaavaa pidetään keskituloisena.

Mediaanipalkka palkansaajilla oli 3300€/kk huitteilla. Naisilla vähemmän ja miehillä enemmän. En mä tiedä mitä tietoa sitten pitäsi käyttää jos ei viralliset tilastot kelpaa. Ihminen vaan liian helposti peilaa itseään lähipiiriin, joka hyvin monesti on samassa "yhteiskuntaluokassa" suurin piirtein samalla palkalla. Tästä ihan lähipiiristä kokemusta, kun frendi kuvittelee tienaavansa +3000 tuloilla aivan helvetisti ja kyllä hän tienaakin, kun hän vertaa lähipiiriään. En ole vaan kehdannut sanoa, että ei tuolla palkalla nyt lesoilla kannata, minäkin saan enemmän :D.

Ei nyt kerkiä hakemaan tilastokeskuksen sivuilta, mutta:

Miehillä keskiansio oli 3655 €/kk ja naisilla 2838 €/kk. Mediaanipalkka oli tilaston mukaan 2 890 euroa, miehillä 3 306 euroa ja naisilla 2 550 euroa.
Keskipalkat julki: 3255 ?/kk | Uusi Suomi

Mä nimenomaan sanoisin, että 40k€ tienaava on tukevasti keskituloinen (+-10K€).

Muistinpa väärin miesten mediaani näyttää olevan 3300€. Lähteeksi sanottiin tilastokeskus, joten eiköhän se pidä paikkaansa. Pitää jatkaa töitä jotta sais sen mediaanipalkkansa :D

Samaa mieltä ja ehkä juuri 40-50k€. Mutta summaan vaikuttaa moni asia esim. puolison tulot. Onko samassa taloudessa olevan tulot 20k€ tai 50k€ /vuosi, vaikuttaa paljon kokonaisuuteen.

Mediaanipalkka palkansaajilla oli 3300€/kk huitteilla. Naisilla vähemmän ja miehillä enemmän. En mä tiedä mitä tietoa sitten pitäsi käyttää jos ei viralliset tilastot kelpaa. Ihminen vaan liian helposti peilaa itseään lähipiiriin, joka hyvin monesti on samassa "yhteiskuntaluokassa" suurin piirtein samalla palkalla. Tästä ihan lähipiiristä kokemusta, kun frendi kuvittelee tienaavansa +3000 tuloilla aivan helvetisti ja kyllä hän tienaakin, kun hän vertaa lähipiiriään. En ole vaan kehdannut sanoa, että ei tuolla palkalla nyt lesoilla kannata, minäkin saan enemmän :D.

Ei nyt kerkiä hakemaan tilastokeskuksen sivuilta, mutta:

Keskipalkat julki: 3255 ?/kk | Uusi Suomi

Muistinpa väärin miesten mediaani näyttää olevan 3300€. Lähteeksi sanottiin tilastokeskus, joten eiköhän se pidä paikkaansa. Pitää jatkaa töitä jotta sais sen mediaanipalkkansa :D

Nyt tyhmä kysymys. Onko noi tilastot vain kuukausipalkkalaisista? Vai onko vaan kansalaisen vuosiansiot jaettu kahdellatoista?

Samaa mieltä ja ehkä juuri 40-50k€. Mutta summaan vaikuttaa moni asia esim. puolison tulot. Onko samassa taloudessa olevan tulot 20k€ tai 50k€ /vuosi, vaikuttaa paljon kokonaisuuteen.

Ny ei ihan aukee miten puolison tulot vaikuttaa mihinkään keskituloja kysyttäessa-

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom