Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mediaanipalkka palkansaajilla oli 3300€/kk huitteilla. Naisilla vähemmän ja miehillä enemmän. En mä tiedä mitä tietoa sitten pitäsi käyttää jos ei viralliset tilastot kelpaa. Ihminen vaan liian helposti peilaa itseään lähipiiriin, joka hyvin monesti on samassa "yhteiskuntaluokassa" suurin piirtein samalla palkalla. Tästä ihan lähipiiristä kokemusta, kun frendi kuvittelee tienaavansa +3000 tuloilla aivan helvetisti ja kyllä hän tienaakin, kun hän vertaa lähipiiriään. En ole vaan kehdannut sanoa, että ei tuolla palkalla nyt lesoilla kannata, minäkin saan enemmän :D.

Ei nyt kerkiä hakemaan tilastokeskuksen sivuilta, mutta:

Keskipalkat julki: 3255 ?/kk | Uusi Suomi

Mä nimenomaan sanoisin, että 40k€ tienaava on tukevasti keskituloinen (+-10K€).

Muistinpa väärin miesten mediaani näyttää olevan 3300€. Lähteeksi sanottiin tilastokeskus, joten eiköhän se pidä paikkaansa. Pitää jatkaa töitä jotta sais sen mediaanipalkkansa :D

Tosi asiallista tekstiä. Olen samoilla linjoilla hyvin pitkälti, mutta kuulen noihin tuollaisiin kommentteihin usein tämänlaista vastalausetta:

"Nuo keskipalkat johtuu siitä, että on niitä ihan sikana tienaavia, jotka nostavat keskiarvoa enemmistön (?) tienatessa 1500-2300 € kuussa".

Koska olet selkeästi perillä asioista ja osaat kommentoida fiksusti, niin miten tuon väittämän kumoat?

Mä komppaan tuota mielikuvien maailmaa. Jos joku ihminen tuntee vain palvelualojen ja huonommin palkattujen tehdastöiden edustajia (jotain muuta kuin siis paperimiehet), niin syntyy tosiaan helposti se ajatus, että "me 1700-2000 e/kk tienaavat ollaan se enemmistö". Jonkun reilun 3000 euron kk-palkattu voi siinä jo tuntua ja näyttää "herralta", etenkin jos ko. yksilö käyttää rahaa rohkeasti eikä säästele. Varsinkin jos tämä keskituloinen ostelee rohkeasti kallista autoa ja muuta vastaavaa, joka aiheuttaa kyräilyä ja ihmettelyä (niidenkin parissa, jotka voisivat tehdä saman, mutta eivät nuukuuttaan tee).

Tosi asiallista tekstiä. Olen samoilla linjoilla hyvin pitkälti, mutta kuulen noihin tuollaisiin kommentteihin usein tämänlaista vastalausetta:

"Nuo keskipalkat johtuu siitä, että on niitä ihan sikana tienaavia, jotka nostavat keskiarvoa enemmistön (?) tienatessa 1500-2300 € kuussa".

Koska olet selkeästi perillä asioista ja osaat kommentoida fiksusti, niin miten tuon väittämän kumoat?

Kyse on nimenomaan mediaanitulosta ei keskiarvosta. Luotettavampi tapa ilmoittaa keskiansioita. Vilho_kanuuna kyllä esitti ihan pätevän kyssärin kuukausipalkasta.

Samaista artikkelia lainaten:
Yksityisen sektorin kokoaikaisten kuukausipalkkaisten työntekijöiden säännöllisen työajan keskiansio oli 3255 euroa

Tuosta puuttuu nyt iso joukko tuntityöläisiä joukosta?

Keskiansion sijasta pitäis puhua aina mediaaniansiosta. Silloin saadaan se ansiotaso joka jakaa suomalaiset palkansaajat 50/50 suhteessa. Miljoonatuloiset tosiaan vääristää keskiansiota ylöspäin.

Valistakaa tyhmää, otetaanko mediaani keskituloissa huomioon nämä ketkä tekevät viikossa vaikkapa 20h toihan on Suomessakin todella yleistä ja varmasti aikaansaa vääristymiä jos se lasketaan pelkän kuukausiansion mukaan.

Eli jos tienaa yli tonnin vähemmän kuin mediaanipalkka ja haluaa avautua ko. luvun olevan jotenkin "vääristelty", niin kannattaa ottaa ennemmin asioista selvää. On otettava tähän toki nyt huomioon sekin, että erilaisissa aika pienipalkkaisissakin taulukkopalkkaduuneissa mediaania nostavat ne, jotka kaikesta huolimatta neuvottelevat palkkansa ja ne jotka saavat erilaisia ikälisiä yms. Ne lisien saajat ja neuvottelijat kun eivät välttämättä työkavereilleen palkoistaan puhu ja sekin lisää sitä "me"-henkeä niissä, jotka kiroavat alansa huonoa palkkausta ja katkeroituvat näistä mediaanipalkka-puheista "verisesti".

Mielikuvien maailma. Kyräilijöiden, halpahallien ja säästelijöiden maassa :) ...näin kärjistetysti.

Eukko tienaa pesulassa 1600e kuukaudessa, ja toi palkka on ihan järestään kaikilla siivoojilla jne. saman tyylisten alojen tekijöillä. Ite teen sekalaisia hommia, kohta sitten pokehommia kun saa kortin. Eli paperilla ollaan vitun köyhiä, mutta kumma kyllä jääkaapissa on aina ruokaa, salikorttiin aina rahaa, dösäkorttiin rahaa ja huvitteluunkin reilusti. Kun ei omista autoa, tai asu just siellä Kampissa tai ota typeriä velkoja niin hyvin pärjää noilla vittuilupalkoillakin. :) Kivahan se on orjana olla jos pärjää. Noilla alle 2000e palkoilla on moni yksinhuoltaja kuitenkin kovilla. Mut se on maantapa että täällä on duuneja joista tienaa vähempi ku neekerit sossunluukulla.

Harmikseen vielä suurin osa pienituloisista (ainakin minun silmin) tykkää kiroilla huonosta palkastaan, mutta silti maksaa mukisematta vaikka 6e tuopista ja muutenkin laittaa siitä jo valmiiksi pienestä palkasta törkyisen suuren summan kuukaudessa ulkona syömiseen, dokaamiseen tai muuhun ns. turhaan.

Sitten ihmetellään, kun toiset suurinpiirtein samoilla palkoilla ostavat itselleen uusia telkkareita, parempia autoja tai vaikkapa ulkomaanmatkoja. Peiliin pitäisi katsoa ja sinne katsotaankin, mutta vain kun laitetaan tukka kuosiin ja lähdetään radalle.

Harmikseen vielä suurin osa pienituloisista (ainakin minun silmin) tykkää kiroilla huonosta palkastaan, mutta silti maksaa mukisematta vaikka 6e tuopista ja muutenkin laittaa siitä jo valmiiksi pienestä palkasta törkyisen suuren summan kuukaudessa ulkona syömiseen, dokaamiseen tai muuhun ns. turhaan.

Sitten ihmetellään, kun toiset suurinpiirtein samoilla palkoilla ostavat itselleen uusia telkkareita, parempia autoja tai vaikkapa ulkomaanmatkoja. Peiliin pitäisi katsoa ja sinne katsotaankin, mutta vain kun laitetaan tukka kuosiin ja lähdetään radalle.

Pisti silmään aika voimakkaasti kun tuli dokkari tuilla elelevistä perheistä, joilla oli taloudellisesti äärimmäisen tiukkaa. Silti piti viikonloppuisin mennä baariin ja tuhlasivat yhdessä illassa saman, kuin mitä itsellä menee baariin kahdessa vuodessa :) ...toki tässäkin voin itse katsoa peiliin ja myöntää, että olen kyllä joissain asioissa sitä pihimpi, mitä enemmän on vuosi toisensa perään tulot nousseet.

Jaa, no meillä ei ole noin ainakaan. Telkkarin vois ostaa vaikka heti, mutta kun ei ole tarvetta. Mun sanoma oli se että pienilläkin tuloilla pärjää jos osaa elää sen mukaan, toki se vituttaa että joskus vois olla enempikin pätäkkää taskussa, mutta turha mussuttaa että pikkupalkoilla ei pärjäisi. Ei mekään jos joka viikonloppu pitäs dokaa rahat.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%

Näkökulmakysymys. Toisen mielestä ulkonakäyminen on turhaa, toisen mielestä kulttuuriharrastus. Toisen mielestä uusi tv on turha koska vanhastaki näkee uutiset, toisen mmielestä ei.

Mun sanoma oli se että pienilläkin tuloilla pärjää jos osaa elää sen mukaan.

Näin on. Mä pärjään alle tonnilla kk vaikka käyn kultturiharrastuksissa/ulkoruokinnassa viikottain. Mulla suuren osan pieniin menoihin tekee pienet asuinkustannukset.

Jaa, no meillä ei ole noin ainakaan. Telkkarin vois ostaa vaikka heti, mutta kun ei ole tarvetta. Mun sanoma oli se että pienilläkin tuloilla pärjää jos osaa elää sen mukaan, toki se vituttaa että joskus vois olla enempikin pätäkkää taskussa, mutta turha mussuttaa että pikkupalkoilla ei pärjäisi. Ei mekään jos joka viikonloppu pitäs dokaa rahat.
En vihjannut sinuun tai keneenkään, kunhan vain yleisesti tuli mieleen ja otin puheeksi.

Näkökulmakysymys. Toisen mielestä ulkonakäyminen on turhaa, toisen mielestä kulttuuriharrastus. Toisen mielestä uusi tv on turha koska vanhastaki näkee uutiset, toisen mmielestä ei.
Näinhän se on, itsekin käyn ulkona ja haaveilen paremmasta telkkarista ja ulkomaanmatkasta, autosta puhumattakaan. Pointtina oli varmaan ihmiset, jotka jatkuvasti valittavat huonosta palkasta ja tyhjästä pankkitilistä, mutta käyttävät pienet pennosensa näihin edellämainittuihin virikkeisiin. Kukin käyttää rahansa kuten parhaaksi näkee ja jokaisella on omat mielihalunsa ja tekonsa, vituttaa vaan se jatkuva kitinä.

Olenhan minäkin saanut monta kertaa kuulla että on suorastaan sairasta säästää rahaa ja ostaa osakkeita, kaiken kun voisi tuhlata nyt ja heti. Olisihan se vaihtoehto tuhlata vielä tulevatkin eli ottaa jokainen kulutusluotto minkä irti saa ja moni näin tekeekin, mutta sitten kun musiikki loppuu niin sitten on tanssit tanssittu, ehkä lopuksi elämäksi.

Itse pääsen sivutulojen kanssa ehkä nippanakka 40 k vuosihankkeisiin, jotuu tuon eteen tekeen sitten ihan jo töitäkin. Että tulee toimeen, mutta ei todellakaan ole varaa rällätä baareissa joka vkl, eikä reissata montaa kertaa vuodessa ja asua hotelleissa jne. Eikä tarvi sitä autoakaan vaihtaan 2 vuoden välein uuteen. Mutta ihan pystyy järkevää elämää elämään kun vähän kattelee mitä ostelee ja mihin hintaan. Että kai se on vaan hyvästä kun on tottunut pieniin tai korkeintaa niihin noin keskituloihin, että ei ole mitään överiä elintasoa jota pitäisi väkisin ylläpitää.

Pienillä tuloilla pärjää kyllä, varsinkin jos asuu puolison kanssa ja molemmat töissä. Mutta jos yhtälöön laitetaan muksu tai useampia niin tilanne muuttuukin aika olennaisesti.

OT : No mä en viitsi maksaa periaatteestakaan jotain kahta euroa pahan makuisesta kahvista vaikka varaa olisikin. Nykyään ostan kuuman veden abc:ltä (60 senttiä) johon sekoitan erinomaisen makuisen jauhe laten (18 senttiä). Siis siinä tapauksessa ettei ole voinut ottaa termarissa kahvia mukaan.

Alkaa vituttaan nää nyky hinnat että pakko vähän äänestää kukkarolla.

Pienillä tuloilla pärjää kyllä, varsinkin jos asuu puolison kanssa ja molemmat töissä. Mutta jos yhtälöön laitetaan muksu tai useampia niin tilanne muuttuukin aika olennaisesti.

Kuis se nyt niin oleellisesti muuttuu? Mä oon aina ihmetelly miten jotkut saa noihin lapsiin tungettua ihan järkyttäviä summia menemään..

Mielenkiinnolla odottelen että minkä verran tulee tänä vuonna tuloja kun on ensimmäinen täysi työvuosi ikinä mulle. Viime vuonna tais olla 32k€ ja vakituiset työt aloitin heinäkuussa. No tuossa nyt on melko reilusti vääristymää, piti ottaa edellisvuosien palkkoja suht paljon vasta viime vuonna tukien takia.

Mistään ei ilmeisesti voi kätevästi kattoa että paljonko päivärahoja on saanu?

Ruoka, vaatteet yms. pienet asiat maksavat.

Alle 10 vuotiaiden lasten ruoka ei muuten paljon maksa. Ja ne kun on suuren osan päivästä koulussa, päiväkodissa, koulun jälkkärissä jne jossa on ruokailut ja välipalat.

Vaatteita saa puoli-ilmaiseksi jos sen vaattein tarvi olla se Reiman uusi haalari marketin hyllystä. Vaimo shoppailee muutamalla eurolla täysin priimaa kamaa kirpparilta ja netistä toisilta äideiltä.

Perus harrastusvälineitä eli lulistimia, suksia, mailoja jne saa kanssa puoli-ilmaiseksi, etenkin kun ostaa talvikamoja keväällä ja kesäkamoja syksyllä jne. Ei tuo paljon mielikuvitusta vaadi että pääsee todellakin tuntipalkoille. Tietty jos ei huvita, niin sitten marssiin sinne markettiin ja vinguttaa korttia, tämä on jokaisen oma valinta.

Sitten kun nuo alkaa oleen oikeasti jo isompia, niin syövät varmasti vähintään sen mitä aikuisetkin, mutta sitten ei enää ole päiväkotimaksuja, koulun jälkkärin hoitomaksuja jne.

Lääkärijuttuja varten on vakuutukset. Että varmaan se suurin vaikutus talouteen on kun tulee se vauva ja yleensä äiti jää sen kanssa vähintään vuodeksi kotiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom