Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
IsoDino sanoi:
Tälläiset bruttopalkat paljoa kerro todellisesta ostovoimasta. Veropros. taivaissa ja jää vähemmän käteen, kun selkeesti vähemmän tienaavalla. Kertokaa nettopalkkojanne, niillä sitä rässitään.
Tai laittakaa bruttopalkan lisäksi veroprosentti.

Suomessahan lisäansio tuo aina lisää myös nettotuloa.

Verot sitten määräytyvät kaikille samalla tavalla (kirkollisvero ja kunnallisveron eroa lukuunottamatta).

Verovähennykset ovat korvausta menetetystä tulosta, tai esim oman auton käytöstä (arvon alenemisen korvaaminen, kulujen korvaamisen lisäksi).

Joten kuvaavampaa on mielestäni puhua bruttopalkoista, jos halutaan vertailla palkkoja eri hommissa.

Jos taas tarkoituksena on selvittää kenellä on eniten pätäkkää, niin pitäisi kysyä paljon teillä on hilloa tilillä?

t. Opiskelija evp (=elää vaimonsa palkalla)

jantunen7 sanoi:
Kuulostaa kyllä erittäin hyvälle, tämä siis bruttoarvio palkkatyöläisen osalta? Oliko mukaan laskettu tilitoimiston yms. palkkiot, omat lisätyötunnit tarjouksien teon jne. osalta?

Nämä olisivat kyllä hienoja kannustimia oman yrityksen perustamiseen ns. tavan duunarillekin.

Nyrkkisääntö näissä yhdenmiehen toiminimifirmoissa on se, että ns.palkkatasoon kun lisää -tapauskohtaisesti - 70-100% (enemmänkin) niin siinä on se alvillinen laskutussumma.

Esmes jos tyypillisesti palkkatyössä oleva rakennussiivooja saa palkkaa vaikkapa 10 euroa tunnissa, niin y-tunnuksella työhön tulevan on syytä veloittaa min. 17-20 euroa tunnista, (joka sisältää alvin) jotta korvaus palkansaajaan olisi vastaava.

Maksaahan y-tunnuksella oleva tietty esim. alvin, eläkemaksunsa ym.

Jos itse aloittaisin vaikkapa timpurina (yleinen palkkataso Turussa timpurilla on 13,5 eur/tunti) veloittaisin työstäni liki 30 euroa (sis.alv) eli täytyyhän siinä omien koneiden ja laitteiden päällekin jotain sentään laskea. vastuista ym. puhumattakaan.

Iron sanoi:
vanhempi konstaapeli ja tulot viime vuonna 43000 euroa.käteen jää kuukaudessa verojen jälkeen 2400 euroa.

Eihän se sitten aivan persiistä ole tuo vanhemmankaan konstan liksa. Tartteeko tuolle tasolle tehdä jo muutakin kuin päivätyötä?

jantunen7 sanoi:
Kaverilla ikää 16? ja mielestäsi tuo liksa on tosiaan noin vähän... Vai halusitko vain tietää opettajasi liksan noin suurinpiirtein? Muista käydä koulut loppuun kunnolla, ja mieti tarkkaan mille alalle aiot suuntautua. Seuraa tarkasti olettamuksia millä aloilla tarvitaan tulevina vuosina työvoimaa, sieltä saattaa tienata kohtuullisesti. Muuten voi olla paluu arkeen opiskelujen jälkeen kova.

Tuntuu ainakin, että tulevina vuosina tulemme näkemään erittäin paljon (riippuen alasta) juuri valmistuneita ns. korkeakoulutettuja työttöminä/siivoojina/yms. perusduunareina.

Kyllä se vaan mun korvaan kuulostaa alhaiselta kun täällä porukka vetää varastotyöstä samaa liksaa, ja tuossa tarvitaan kuitenkin yliopistokoulutus. Ja eikö tämä asioista selvän ottaminen ole juuri tota että mietin asiat tarkkaan? Kyse ei ole siitä että olen päättänyt kolmannella luokalla että aion opettajaksi ja nyt sitten katson mitä palkkaa nostan 10v päästä. Vaan siitä, että ajattelin fysiikkaa opiskella, ja mietin mihin ammatteihin fyysikko voi päästä.

Ai niin, katsoin tilastokeskuksesta mieslehtoreiden keskimääräisen palkan, 3500e. Voit tietysti vetää omat johtopäätöksesi siitä, että kuinka alhainen tuo aikasemmin mainittu summa olisi bruttopalkkana.

Ja sulle ei varmaan tullut mieleen että opinto-ohjaajat tietävät aika hyvin tulevan ja nykyisen työllisyystilanteen, joten mun ei itse tarvitse ottaa niistä niinkään ahkerasti selvää. Tosin vasta parin vuoden päästä tämä on ajankohtainen juttu, mutta en halua olla yksi niistä joilla ei ole lukion jälkeen mitään käsitystä tulevasta ammatistaan/koulutuksestaan.

Ribee sanoi:
Kyllä se vaan mun korvaan kuulostaa alhaiselta kun täällä porukka vetää varastotyöstä samaa liksaa, ja tuossa tarvitaan kuitenkin yliopistokoulutus. Ja eikö tämä asioista selvän ottaminen ole juuri tota että mietin asiat tarkkaan? Kyse ei ole siitä että olen päättänyt kolmannella luokalla että aion opettajaksi ja nyt sitten katson mitä palkkaa nostan 10v päästä. Vaan siitä, että ajattelin fysiikkaa opiskella, ja mietin mihin ammatteihin fyysikko voi päästä.

Ai niin, katsoin tilastokeskuksesta mieslehtoreiden keskimääräisen palkan, 3500e. Voit tietysti vetää omat johtopäätöksesi siitä, että kuinka alhainen tuo aikasemmin mainittu summa olisi bruttopalkkana.

Ja sulle ei varmaan tullut mieleen että opinto-ohjaajat tietävät aika hyvin tulevan ja nykyisen työllisyystilanteen, joten mun ei itse tarvitse ottaa niistä niinkään ahkerasti selvää. Tosin vasta parin vuoden päästä tämä on ajankohtainen juttu, mutta en halua olla yksi niistä joilla ei ole lukion jälkeen mitään käsitystä tulevasta ammatistaan/koulutuksestaan.

Todella hienoa tekstiä 16v nuorelta kaverilta, pidä tuo linja. En oikeastaan osaa tässä muuhun kommentoida, mutta kyseenalaista nuo opinto-ohjaajien neuvot, he varmasti tietävät nykyisen työllisyystilanteen tilastojen valossa, tulevaisuudesta sitten voidaan vetää enemmän tai vähemmän vääriä johtopäätöksiä.

Jos nyt kokeneella/katkeralla äänellä sanoisin tähän, että lähde opiskelemaan/tekemään vain juuri sitä mitä itse haluat, älä mitään muuta! Se on tärkeintä. Itse lähdin opiskelemaan väärää alaa ja siinä meni käytännössä 5 vuotta elämää hukkaan.

Mä sanoisin, että lähde tekemään vaan mahdollisimman paljon rahaa ja tavoittelemaan mahdollisimman korkeaa sosiaalista asemaa. :) Nuoruus on ohi ennen kuin huomaatkaan ja sitten vaan ottaa päähän, kun on vuosia pyrkinyt johonkin ihan ihme asioihin. Nekin vuodet on tulleet tosi kalliiksi. (Ainoa järkevä ajanhaaskaus nuorena on tietenkin tyttöjen perässä juokseminen. sitä ei takuulla kadu, vaikka kalliiksi tulisikin) :) Kivempi elää sitten loppuelämä(eli suurin osa elämästä) vanhuksena, jota kohdellaan siedettävästi ja itkeä sitten vaikka siellä jaguarissa ennen kuin sitten kuolema lopulta korjaa. Mikään ei ole säälittävämpää kuin vanhat ihmiset, joilla on rahaongelmia. Kuka tahansa voi vaurastua ajan myötä. Viimeistään 30 ikävuoden jälkeen tulee varmasti monesti sellainen fiilis, että "anteeksi nyt vain, että olen näin vanha, mutta en valitettavasti voi muuttaa syntymävuottani". Eli sitten on kiva edes olla rikas. Voi vähän lohduttaa, vaikka ei tietenkään mitenkään voi korvata nuoruutta. :)

Iron sanoi:
vanhempi konstaapeli ja tulot viime vuonna 43000 euroa.

*VICMACKEY* hymiö !!!

P.S. millaisessa hommassa...onko pelkästään kontaapelin duunilla hankittua?

Kunnallisella sektorilla ent. erikoisammattimies nykyinen sähkö-/ iv-/ laiteasentaja + muutama muu homma päälle.
Palkka 1800,- /kk

Ensi kuun alusta pelkkä sähköasentaja pikkufirmassa, palkka noin 2300,- /kk

Mukava palkankorotus kun ajattelee että pääsee todella paljon helpommalla kuin nyt ja saa siitä sen n. 500/kk lisää rahaa.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
taitaapa nyt olla kyseessä vähän samanlainen ilmiö kuin punttituloksista puhuttaessa netissä. Nimittäin tätä trediä kuin lukee niin vaikuttaa siltä että lähes kaikki vakityössä olevat saisivat hommasta kuin hommasta melkeen 3k/kk. Todellisuus kertoo jotain ihan muuta.

Minusta on esim erittäin kummallista että hifiliikkeen myyjä voisi nostaa 3500€ kuukausiliksaa.

quiz sanoi:
Mä sanoisin, että lähde tekemään vaan mahdollisimman paljon rahaa ja tavoittelemaan mahdollisimman korkeaa sosiaalista asemaa. :) Nuoruus on ohi ennen kuin huomaatkaan ja sitten vaan ottaa päähän, kun on vuosia pyrkinyt johonkin ihan ihme asioihin. Nekin vuodet on tulleet tosi kalliiksi. (Ainoa järkevä ajanhaaskaus nuorena on tietenkin tyttöjen perässä juokseminen. sitä ei takuulla kadu, vaikka kalliiksi tulisikin) :) Kivempi elää sitten loppuelämä(eli suurin osa elämästä) vanhuksena, jota kohdellaan siedettävästi ja itkeä sitten vaikka siellä jaguarissa ennen kuin sitten kuolema lopulta korjaa. Mikään ei ole säälittävämpää kuin vanhat ihmiset, joilla on rahaongelmia. Kuka tahansa voi vaurastua ajan myötä. Viimeistään 30 ikävuoden jälkeen tulee varmasti monesti sellainen fiilis, että "anteeksi nyt vain, että olen näin vanha, mutta en valitettavasti voi muuttaa syntymävuottani". Eli sitten on kiva edes olla rikas. Voi vähän lohduttaa, vaikka ei tietenkään mitenkään voi korvata nuoruutta. :)

Mä en ymmärrä et miksi jotkut ihmiset mieltää et raha=onni. Millä tavalla se tekee sinut onnellisemmaksi jos sinulla on kalliimmat lelut kuin toisella.
Itse olen yli kolmekymppinen eli virallisesti siis vanha, ja olen onnellinen siitä että minä osaan suhtautua rahaan, niinkuin siihen pitäisikin suhtautua, eli raha on pakollinen tarve ei pakottava tarve. Oma neuvoni on nuoremille olkaa elämässänne onnellisia ja tietäkää miten sen onnen saavuttaa.
Vuosi pari sitten kun juttelin erään kohtalaisen kokoisen rakennusfirman pomon kanssa niin hän sanoi minulle (vanha 60 kymppinen mies) että kyllä hänen mielestään hänen elämänsä onnelisinta aikaa on ollu se kun omat lapset ovat olleet pieniä, vaikka silloin ei paljon rahaa itse tienannutkaan.

EDIT: Oliks täs ketjussa jo Miken tulot? Monia varmaan kiinnostaisi ne Show us the money Mike

naruranne sanoi:
näkiskö täällä diplomi-insinöörien palkkoja? ite opiskelen tällä hetkellä elektroniikan DI:ksi eli opintotuella elellään

2005 keväällä aloituspalkat olivat:
Toimialana elektroniikkateollisuus
n = 36
keskiarvo = 2 775
25% fraktiili = 2 513
mediaani = 2 675
75% fraktiili = 2 838
90% fraktiili = 3 160

Koulutusohjelmana elektroniikka
n = 7
keskiarvo = 2 489
25% fraktiili = 2 000
mediaani = 2 575
75% fraktiili = 2 800

Tiedot TEK:in tilastoista, joista näkee DI:n palkat.

:offtopic: Nuorille tulevaa pohtiville sanoisin, että jos katsotte olevanne sosiaalisesti "ok" tasolla ja vähän järkeä on päässä niin käykää hakemassa yliopistosta lähes mitkä tahansa paperit. Kun on "hyvä tyyppi" ja paperit (=ei se aivan tyhmäkään voi olla) niin pysyy leivänsyrjässä varmasti kiinni.

putka sanoi:
Täällä on 50% insinöörejä, 25% juristeja tai lääkäreitä ja loput tienaa aina vaikka kassalla min. ~3000€/kk.

:eek:
Eipä mua yllätä. Tavikset ei vastaa tähän ja osa (huom osa, ei läheskään kaikki) valehtelee. Tää on se netti kato. :)

Minä olin se asiakaspalvelun iloinen ammattilainen n. 1750€/kk :)
+2 vuorotyö
+Vakipaikka
+Kivat työkaverit
+Tamponi ja side etu :D

-Vittu mää INHOAN kaikkia (tyhmiä) asiakkaita :curs: :wall:

luumu sanoi:
:offtopic: Nuorille tulevaa pohtiville sanoisin, että jos katsotte olevanne sosiaalisesti "ok" tasolla ja vähän järkeä on päässä niin käykää hakemassa yliopistosta lähes mitkä tahansa paperit. Kun on "hyvä tyyppi" ja paperit (=ei se aivan tyhmäkään voi olla) niin pysyy leivänsyrjässä varmasti kiinni.

Lähes mitkä tahansa paperit... Ei näin.

Tämä maa on täynnä kaikenmaailman taidehistorijoitsijoita, joilla on kyllä "korkea koulutus", mutta työnhaussa niillä papereilla ei ole mitään hyötyä. Toinen juttu on sitten alat, joilla töitä kyllä riittää, mutta palkka on niin huono, ettei koulutus maksa itseään koskaan takaisin.
Akateeminen koulutus kannattaa vain aloilla, jolla oikeasti on kysyntää (lääkärit, juristit, DI:t, ekonomit jne.). Jos näihin ei riitä potkua, niin sitten vähän vähemmän koulutusta, ja aiemmin töihin.

mölliskö sanoi:
Eipä mua yllätä. Tavikset ei vastaa tähän ja osa (huom osa, ei läheskään kaikki) valehtelee. Tää on se netti kato. :)

Minä olin se asiakaspalvelun iloinen ammattilainen n. 1750€/kk :)
+2 vuorotyö
+Vakipaikka
+Kivat työkaverit
+Tamponi ja side etu :D

-Vittu mää INHOAN kaikkia (tyhmiä) asiakkaita :curs: :wall:

Tuttujen kanssa asiakaspalveluhommista kokemuksia vaihdettaessa nousee aina esiin että ne kaikkein kauheimmat asiakkaat ovat hämmästyttävän usein keski-ikäisiä naisia :eek:
Olisikohan se siitä kiinni, että heidän osanaan on ollut kotona palvella miestään ja happamat riivinraudat purkavat sitten katkeruuttaan elämää kohtaan asiakaspalvelijaan (siihen "hemmetin tyttöön, jolla ei naamakaan vielä roiku"), kun kerrankin eivät itse ole orjan osassa.

En tiedä - totean vain että rakasta asiakaspalvelijaasi kuin itseäsi :love:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom