Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
RRKalle sanoi:
Kova jätkä menisi suoraan töihin ja opettelisi siellä, mutta kyllä vähän pitäisi metallityöstä tietää ennen sitä.

Pitäskö vaan pokerilla vastata johonkin avoimeen putkialan työpaikkaan ja sanoa että osaa hommat. Sitten vaan pyytää töissä apua melkein joka asiassa... Sanoo että on unohtunut...:D

Onkohan nykyään mahdollista että joku vaan ottais töihin ja opettais työhön niinku ennen vanhaan, ilman mitään sopimuksia tai vuosien koulussa istumisia. Kuitenkin tosiasiassa putkityössä on kyse osaamisesta, tekemisestä eikä niinkään mistään koulutodistuksista. Ei siinä, etteikö mulla olis päätä lukea, sain ammattikoulustakin parhaat mahdolliset numerot kun vähän jaksoi keskittyä mutta elämäntilanne on sellainen nykyään ettei ilman rahaa voi olla päivääkään ja opintotuella voi pyyhkiä persettä.

Ottakaa joku kokenut putkimies mut oppilaaksi, olen savuton, autoileva nuori mies, enkä ole humalassa töissä. Puhun suomea, enkä käytä hormooneja (ehkä efeä vähän)...:lol2:

Ainakin itse luulen että jos miehellä on oikeasti intoa ja kiinnostusta työhön niin varmaan löytyy paikka missä pääsee jonkun konkarin mukaan opettelemaan, tiedän itse henk.koht pari putkimiestä ja lvi asentajaa jotka on noin tehneet.

Ei muuta kuin rohkeesti soitteleen firmoihin, kunhan vaikutat vaan oppimishaluiselle ja työtä pelkäämättömälle kaverille niin eiköhän onnistu. tuohon omien taitojen liiotteluun en usko, varsinkaan jos kokemusta ei oikeesti ole yhtään niin totuus paljastuu takuulla.

Ainakin raksapuolella kyllä nykyään on mahdollista mielestäni noin edetä. Aluks joutuu tekemään apumiehen hommia ja siinä sivussa vähän opettelee itekkin niitä timpermannin hommia. Pikkuhiljaa pääsee ehkä niihin sitten itse siirtymään. Voi kyllä vaan olla että tuo vie aika pirun kauan.

ZweCCo sanoi:
Ainakin raksapuolella kyllä nykyään on mahdollista mielestäni noin edetä. Aluks joutuu tekemään apumiehen hommia ja siinä sivussa vähän opettelee itekkin niitä timpermannin hommia. Pikkuhiljaa pääsee ehkä niihin sitten itse siirtymään. Voi kyllä vaan olla että tuo vie aika pirun kauan.

Juu, mutta jos lähtee tolle linjalle, kandee heti kun on vähän oppinut pyytää parempi/vaikeampia hommia. Jollei rupea tippumaan, vaihta firmaa ja sanoo että osaa hommat ja työkokemusta on. Sitä rataa jatkaa niin kauan kun vaan pääsee parempiin hommiin. Kandee aina töissä samalla ettiä parempia paikkoja samalla kun onkin töissä. Raakasti vaan loparit jos parempia hommia ilmenee.

Kaikenlainen lojaalius on mielestäni huonoa työmaailmassa, jollei tosiaan etsi vakipaikkaa.

Jep onnistuu varmasti. Kyllähän yleensä noi jo ammattikoulustakin valmistuneet kaverit hyvin paljon apua tarvitsevat aluksi. Rakennusala on kehittyvä ala ja aina oppii uutta vaikka olisit ollut alalla jo kymmeniä vuosia, eli kaikki tarvitsevat joskus apua.
Soittele vaan putkifirmoille/alan yrittäjille niin ei aikaakaan kun oot jo töissä.

RRKalle sanoi:
Juu, mutta jos lähtee tolle linjalle, kandee heti kun on vähän oppinut pyytää parempi/vaikeampia hommia. Jollei rupea tippumaan, vaihta firmaa ja sanoo että osaa hommat ja työkokemusta on. Sitä rataa jatkaa niin kauan kun vaan pääsee parempiin hommiin. Kandee aina töissä samalla ettiä parempia paikkoja samalla kun onkin töissä. Raakasti vaan loparit jos parempia hommia ilmenee.

Kaikenlainen lojaalius on mielestäni huonoa työmaailmassa, jollei tosiaan etsi vakipaikkaa.

Joo kannattaa ehdottomasti etsiä sellainen sopivan pieni firma, vaikka helpommin pääsisikin isoon firmaan, niin niissä joutuu tekemään shittihommia pitkään ennenkuin saapi mahdollisuuden näyttää taitojaan.
Minusta on aika säälittävää katsella yli 50 kymppisiä miehiä jotka ovat kokoikänsä olleet raksalla ja silti ovat rakennusmiehinä hanttihommissa.

ToughGrip sanoi:
Eihän se sitten aivan persiistä ole tuo vanhemmankaan konstan liksa. Tartteeko tuolle tasolle tehdä jo muutakin kuin päivätyötä?

Ei pääsis päivätöillä noihin ansioihin. Enemmän olen töissä ilta- ja yöaikaan kuin päivällä.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
JPK sanoi:
Jep onnistuu varmasti. Kyllähän yleensä noi jo ammattikoulustakin valmistuneet kaverit hyvin paljon apua tarvitsevat aluksi. Rakennusala on kehittyvä ala ja aina oppii uutta vaikka olisit ollut alalla jo kymmeniä vuosia, eli kaikki tarvitsevat joskus apua.
Soittele vaan putkifirmoille/alan yrittäjille niin ei aikaakaan kun oot jo töissä.

No perhana... putkiasentajan hommien lisäks oon pyöritelly päässäni myös muurarin / takan tekijöiden hommia. Eikö siellä ole osaavalle tekijälle hyvät palkat ja paljon hommia? Hirvee polte olis kyllä vaihtaa tuonne talopuolen aloille.

Onko muuten oppisopimus niin sitova ettei siitä pääse eroon?

Antza sanoi:
Hmm... ei oo huono tili ollenkaan. Ootko ihan normaalissa vanhemman konstun hommassa? Ei poliisien palkkaus Suomessa niin huono ole, mitä moni luulee ja poliisit antavat ymmärtää;) Jos korruptio alkaisi lisääntyä reilusti Suomessa, niin saattaisi olla aiheellista ruveta tarkistelemaan poliisien palkkoja reippaasti ylöspäin.

No en ole ihan normaali vanhemman konstun hommassa. normi vanhempi konstu helsingissä tienaa noin 35000 euroa vuodessa.

:offtopic:
Stu sanoi:
Lähes mitkä tahansa paperit... Ei näin.

Tämä maa on täynnä kaikenmaailman taidehistorijoitsijoita, joilla on kyllä "korkea koulutus", mutta työnhaussa niillä papereilla ei ole mitään hyötyä. Toinen juttu on sitten alat, joilla töitä kyllä riittää, mutta palkka on niin huono, ettei koulutus maksa itseään koskaan takaisin.
Akateeminen koulutus kannattaa vain aloilla, jolla oikeasti on kysyntää (lääkärit, juristit, DI:t, ekonomit jne.). Jos näihin ei riitä potkua, niin sitten vähän vähemmän koulutusta, ja aiemmin töihin.

Tajusit varmaan pointin? Joka oli, että "hyvä tyyppi" pärjää aina, mutta vaikka olisit kuinka "hyvä tyyppi", sinulla pitää olla paperit. Kannustan lukemaan ja jos pää riittää, lukemaan vaikka yliopistoon asti.

Mitä tulee "oikean" alan valitsemiseen niin kun ajattelen menestyneimpiä ihmisiä tuttavapiirissäni niin ehkä noin neljännes tai viidennes on juuri sillä ydinalueella, jota on opiskellut. Tästä asiasta olen jutellut monien kanssa ja tulema on se, että paperit pitää kuitenkin olla, että ovet aukeavat. Joukosta löytyy esim. DI konsulttina ei-DI-alalla, hallintotieteilijä IT-toimarina, oikeustieteilijä sijoittajana jne. Jokaista leimaa se, että "on sosiaalinen", on paperit yliopistosta, ei toimi omalla opiskelun ydinalueella, eivät olisi päässeet aluksi näyttöpaikkaan ilman papereita.

Tarkoitus ei siis ollut ehdottaa kaikille junnuille 9v opiskelua folkloristiikan parissa.

Huppe sanoi:
Voi kun pääsisi hifiliikkeeseen myymään ja testailemaan laitteita. Olisi unelma-ammatti :worship:

Täytyy sanoa että on kyllä kiva olla töissä "harrastuksen" parissa, näkee koko ajan mitä uutuuksia tulee ja pysyy hyvin kärryillä. Välillä kokeiltiin toista alaa mutta ei kyllä oikein tuntunut omalta ja taas ollaan hifin/AV:n kanssa tekemisissä...

kruipelo sanoi:
mitäs ihmeen päivärahoja arvokuljetuksessa saa ja miksi?

Jos on tietyn ajan työvuorosta toisella paikkakunnalla kilahtaa puolipäiväraha jos aika venyy tietyn ajan yli kilahtaa kokopäiväraha ja ateriakorvaus.

putka sanoi:
No perhana... putkiasentajan hommien lisäks oon pyöritelly päässäni myös muurarin / takan tekijöiden hommia. Eikö siellä ole osaavalle tekijälle hyvät palkat ja paljon hommia? Hirvee polte olis kyllä vaihtaa tuonne talopuolen aloille.

No jos putkien ja muurauksen välillä mietit niin sanoisin että muuraus. Johtuu lienee siitä kun itselläkin on suunnitelmia vähän tuohon suuntaan. :) Tulisijojen muuraajilla on hyvät palkat ja on paljon kyllä hommiakin. Tuttavalta muuraajalta kuulin että ottaa vähän yli 1000 euroa uunin muuraamisesta. Se sitten sano että menee joku 4-5 päivää sen tekemiseen. Pitää vaan pystyä olemaan aika härski noita hintoja pyytäessä koska usein saa niin paljon kun vaan kehtaa pyytää. Tinkivaraa aina kannattaa jättää hintoihin. :) Noita tulisijojen muurauksia vaan ei ympäri vuoden ole kyllä yleensä kellekään eikä sesonkiaikaankaan ole joka päivälle kaikille mutta muina aikoina voikin sitten käydä muuraamassa liimaseiniä pesuhuoneisiin yms. sekä tehdä vaikka ok-talojen julkisivumuurailuja.

putka sanoi:

Onko muuten oppisopimus niin sitova ettei siitä pääse eroon?

Muurareista taitaa olla eniten pulaa tulevaisuudessa. Muurarin hommat on sit pidemmän päälle rankkoja, kun joudut tekemään samaa nosto liikettä vuodesta toiseen niin se alkaa käymään olkapäiden päälle, jollain kestää paikat jollain ei. Ja ihan perusmuurarithan joutuu työskentelemään aikaajoin ikävissä olosuhteissa (sade ja viima), takantekijöiden työmäärästä ei mulla kyl tietoa, muuten kuin et palkat pitäis olla ihan kohdillaan :)
Noista kahdesta valitsisin mielummin putkiasentajan hommat, putkimiehet voivat palkan lisäksi vielä usein itse myydä tarvikkeet työmaalle jolloin he saavat vielä siitä jonkinmoista myyntivoittoa.

seppo-x sanoi:
Hieman :offtopic:, mutta paljonko viitsisi laittaa palkkatoivomukseksi tollaseen "entry-level" Java+SQL+WEB koodaushommaan. Valmistun syksyllä, mutta olisi mahdollisuus jo kevään aikana aloittaa täysipäivänen työskentely. Koulutus on FM/tietojenkäsittely ja alan työkokemusta on lähinnä satunnaisista atk-tukihommista.

Riippuu kokemuksesta. Jos ei oikeaa kokemusta eli pelkkää koulupohjaa, mutta kuitenkin s.e. hallitset asian 2800e. Jos kokemusta ja näyttöjä parin vuoden ajalta 3200e-3600e. Jos kokemusta 4-6 vuotta 4000e-5000e+. Nämä arviot Helsingin seudulta. Tohon 5000 euroon saa olla todellinen guru ja firman on pakko saada high endiä (keskivertoporukka käy moneen hommaan pienemmällä palkalla, ei aina tarvitse ottaa high endiä, vaikka olisikin tarjolla). Ilman alaisvastuuta yli 5ke on vaikea saada paitsi isoissa organisaatioissa, joilla R&D osasto ja varaa palkata huippuja kelaamaan blue skyta.

Nimimerkki: IT-puolella rekrytointeja ja haastatteluja tehnyt it-alan tohtori.

JPK sanoi:
Noista kahdesta valitsisin mielummin putkiasentajan hommat, putkimiehet voivat palkan lisäksi vielä usein itse myydä tarvikkeet työmaalle jolloin he saavat vielä siitä jonkinmoista myyntivoittoa.

Minkäs takia muurarit ei voi myydä tarvikkeita työmaalle? :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom