Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ei tietenkään pienellä paikkakunnalla ole vastavalmistuneelle erikoisen hyviä duuneja. Vika on paikassa, eikä koulussa. Vaikka olisi tekniikan tohtori, niin ei silti välttämättä löytäisi hyvää duunia.

E: Lekuri on ainoita opintoja, missä saa kohtuu vapaasti valita tulevan asuinpaikkansa.

Kummasti tosiaan omassakin tuttava- ja työtuttavapiirissä on tuota yo-merkonomia ja sittemmin tradenomia jotka ovat vallan kohtuullisissa positioissa ja mitä erilaisimmissa kaupallisissa tehtävissä, vuositulot sitten mitä tahansa 50-60K ylöspäin aina todella hyviin tuloihin asti (subjektiivinen käsite). Hyvin hoidetun työn tuloksena. Joka ikisellä varmasti se sisäänottopalkka ollut toki jotain ihan muuta. Hyvin hoidettu duuni, yritteliäisyys, oikea asenne ja jossakin vaiheessa oikeat liikkeet duunin vaihdon suhteen antaa monellakin alalla osaaville kyllä mahdollisuuden kohtuullisiin ansioihin, vaikkei olisikaan niitä kk-papruja taskussa. Ne toki helpottaa elämää monessa tapauksessa ja avaa kieltämättä joissain paikoissa portteja jotka ilman niitä saattavat 95% jäädä kiinni.
Hyvä koulutus on toki ehdottomasti suositeltavaa - silloin tällöin itsekin mietityttää että jos olisi kuitenkin jaksanut vääntää itselleen hienommat paperit - mutta turha väittää ettei vähemmilläkin opineväillä voi pärjätä. Pitkälti kiinni, kuinka paljon on valmis työhönsä panostamaan.

Kaikki raha minkä teet (yrittäjänä) on kiinni siitä miten osaat vaikuttaa (manipuloida) ihmisiin.
Sitähän se ikävä kyllä on.. myydään ja saadaan uskomaan että se on parasta. Kun se uskotaan, tuote ostetaan uudelleen.

Toinen tärkeä asia on suhteet muihin ihmisiin. Eli siitä ei ole ikinä haittaa jos tuntee paljon ihmisiä. Osaa hyväksikäytetään, osaa pidetään varalla. Jokaisella on se oma backup-plan.

Yhtä suurta kusetusta, mutta sitähän se on.. Jostain se raha on tehtävä, rehellisenä ei menesty. Tällä kusetuksella ei tarkoiteta sitä että myydään paskaa (ainakaan minä en, koskaan) vaan sitä että ei se tuote ole paras mitä myydään, parempiakin voi olla mutta mihin tarkoitukseen? aina on yleistettävä...

Sitten on tunteet. Asiakkaassa on herätettävä erilaisia ajatuksia, hyvänolontunnetta, mukavuutta ja luottamusta. mutta sitten myös vähän pelkoa.
Kun tämä kontakti on jälleen luotu niin asiakas ei päätä mitä ostaa vaan sen tekee myyjä.

Kuinka moni teistä tietää tämän kun ostaa vaikkapa itselleen uutta pesukonetta?
Päätöstä et tee sinä itse vaikka niin luulisit, miltä se tuntuu?
Tätä en yleistä koska sitten on niitä paskojakin kauppamiehiä mitkä ei saisi myytyä vettä saharaan... Eli poikkeuksiakin on. mutta sitten on tämä ryhmä joka luo kontaktin asiakkaaseen, päättää itse mitä hän tulee ostamaan.

kaikki ne eleet, lupaukset, katseet ja ilmeet on tarkoin harkittuja asioita. Kun tietää miten sinne pääkuoren alle pääsee, sinne ilman muuta menee..

Teitä manipuloidaan kokoajan. Minäkin.. Pahoittelen..

Silti, en kyllä missään nimessä tunne ketään menestymistä nähnyttäkään tradenomia. sen sijaan kyllä muite kouluja käyneitä joilla menee ok on tuttavissa ja sukulaisissa.

No mä tunnen ja aika kasan vielä. Siis ihmisiä jotka viihtyy työssään ja tienaa ihan mukavasti tradenomin papruilla. Sulla on ilmeisesti tuo korkeakoulututkinto itseisarvo, joka vaan pitää olla. Ihan sama istuuko siellä kaupankassalla maisterina vai tradenomina niin ompa ainakin korkeakoulututkinto? Se on aika surkeaa, jos kk-paprut pitää vaan saada sen takia, että omaa kk-tutkinnon. Kyllä koulu pitäisi valita siltä pohjalta mikä tuntuu kiinnostavan seuraavana vasta sitten palkka ja koulutusaste.

Korkeakoulututkinto antaa kyllä hyvät eväät tulevaisuuteen, mutta 90% on ihmisestä itsestä kiinni miten elämänsä järjestää. Nuo tutut tardenomit jotka ovat ns hyvin pärjänneitä ovat oikeasti panostaneet uraansa, ovat oikeasti kiinnostuneita työstään ja työssä oppimisesta. Uskoisin, että noista voisi olla jokainen samalla pallilla ilman mitään tutkintoa, kunhan vaan olisivat päässeet näyttämään kyntensä aikaisemmin (ilman tutkintoa tuskin olisi). Mä taas teen duunia sillä perusteella, että palkka tulee ajallaan eikä aina vituta duunissa olla. Ei mulla ole sellaista intohimoa tai näyttämisen tarvetta mitä osalla jengistä on. Sen näkee palkasta :D. Mulla on parempaakin tekemistä kuin uhrata elämäni duunille. Olkoon vaikka sitten töllön katsomista, mutta mielummin sitäkin. Ei se korkeakoulututkinto takaa hyvää palkkaa ja mielenkiintoisia töitä, niiden eteen on tehtävä valtavasti töitä.

Niin mä siis olen niiitä kuuluisia tardenomeja ;)

e: Tuossahan se oli jo aiemmin sanottu:
Hyvin hoidettu duuni, yritteliäisyys, oikea asenne ja jossakin vaiheessa oikeat liikkeet duunin vaihdon suhteen antaa monellakin alalla osaaville kyllä mahdollisuuden kohtuullisiin ansioihin, vaikkei olisikaan niitä kk-papruja taskussa. Ne toki helpottaa elämää monessa tapauksessa ja avaa kieltämättä joissain paikoissa portteja jotka ilman niitä saattavat 95% jäädä kiinni.

Kilometrikorvaukset ovat hankalia, koska niistä tulee menojakin, mutta päivärahat laskisin kuukausiansioihin, koska ne on yhtäpaljon ylimääräistä rahaa kuin ylityötkin.

No ei ihan noinkaan. Päiväraha on nimenomana korvaus ruokailuista yms. pikkumenoista. Toki jossakin saattaa TA maksaa nämä erikseen, mutta aika harvassa taitaa kuitenkin olla. Eli kulukorvaus se on kuten kilometrikorvauskin.

Kilometrikorvaus on toki siitä hankala, että se on käytännössä melkein pelkkää kulua jos paljon ajaa, eli tyyliin +50.000 vuodessa. Tuo tarkoittaa aika tiheeseen autonvaihtoa kuitenkin, mutta saapahan sitten ikäänkuin bonuksena ajaa tuoreella pelillä työelämän ulkopuolella. Vähemmän ja harvoin ajellessa ne on tuloja kun bensat vähentää.

No ei ihan noinkaan. Päiväraha on nimenomana korvaus ruokailuista yms. pikkumenoista. Toki jossakin saattaa TA maksaa nämä erikseen, mutta aika harvassa taitaa kuitenkin olla. Eli kulukorvaus se on kuten kilometrikorvauskin.

Kilometrikorvaus on toki siitä hankala, että se on käytännössä melkein pelkkää kulua jos paljon ajaa, eli tyyliin +50.000 vuodessa. Tuo tarkoittaa aika tiheeseen autonvaihtoa kuitenkin, mutta saapahan sitten ikäänkuin bonuksena ajaa tuoreella pelillä työelämän ulkopuolella. Vähemmän ja harvoin ajellessa ne on tuloja kun bensat vähentää.

Kenellä menee 50€/pv ruokailuun? Ei silti reissussa menee yleensä enemmän rahaa kuten tuliaiset ja muut, joten lopputulos yleensä on aikalailla +-0.

Jollain oli tässä liksa 2750€/kk ja käteen 2200€/kk. Ilman vähennyksiä toi taitais olla lähempänä 1800-1900€/kk.

Tuo tarkoittaa aika tiheeseen autonvaihtoa kuitenkin, mutta saapahan sitten ikäänkuin bonuksena ajaa tuoreella pelillä työelämän ulkopuolella.
Juu, musta olis kans aivan helvetin nastaa ajella työelämän ulkopuolella autoa jos ajaisin työssäni 500-600km/päivä. :jahas:
Aika helvetin hyvät bonukset, jopa paremmat kuin meillä täällä duunissa nuo rahalliset :lol2:

Tuohon ajamiseen pitää puuttua sen verran, että ajan kanssa siihen tottuu aika hyvin. Sellainen 200-350km päivässä ei oikeastaan rasita juuri mitenkään, kun alla on hyvä auto ja homma on rutiinia. Sen matkan ajaa ilman taukoja. Jotenkin olen huomannut, että sellaisessa 400-500km:ssä menee ainakin itselläni kipupiste, jonka jälkeen homma alkaa rassaamaan enemmän. Välillä voi tehdä sellaisenkin päivän, mutta ei jatkuvasti. Siinä tulee tehokkaallekin kaverille helposti päivälle pituutta 10h tai yli..

Kyllähän ne kilometrikorvaukset saa kulumaan siihen autoon jos välttämättä haluaa ajaa suht uudella autolla koko ajan tai päivärahat niihin syomisiin jos syö ravintolassa pari kertaa joka päivä. Noihin pystyy kuitenkin itse vaikuttamaan ja itsellä kulukorvaukset muodostaa aika merkittävän osan siitä rahasta mikä tilille palkkapäivänä tulee. Tuo 50000km tekee km-rahoina 21500€ ja päivärahoja tulee helposti noilla ajoilla n. 6000 €. Jos ajelee n. 10k€ arvoisella järkevällä diesel-autolla ja tekee omat eväät mukaan, niin suurin osa noista korvauksista jää muuhun käyttöön pitkälläkin tähtäimellä.

Toinen juttu on sitten se, miten ja mistä nuo korvaukset maksetaan. Esim. myyntiedustajilla bruttoprovikasta vähentäminen lienee se yleisin käytäntö ja silloin esim. tuollainen viiskymppiä vuodessa ajava myyjä saa jo jotain myydäkin että jää sitä verotettavaa palkkaakin...

Jos TA maksaa ruokailun vai olikohan se kaksi, et taida olla oikeutettu kuin puolipäivärahaan maksimissaan. Paremmin km korvauksista käteen jää, jos ei uudella autolla ajele.

Kenellä menee 50€/pv ruokailuun? Ei silti reissussa menee yleensä enemmän rahaa kuten tuliaiset ja muut, joten lopputulos yleensä on aikalailla +-0.

Suomen päiväraha 31€ uppoaa herkästi reissulla päivässä. Pari kertaa huoltsikalla kahvilla ja sämpylällä/munkilla. Aski röökiä ja kaksi lämmintä lounasta. Suomessa jää harvemmin päivärahoja käteen. Toista se on kun menee Kiinaan, Viroon tai Venäjälle, jossa pärjää 10€/päivä heittämällä. Pois lukien noissa Moskova ja Shanghai.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Päiväraha on nimenomana korvaus ruokailuista yms. pikkumenoista.

Itse en ole koskaan oikein ymmärtänyt tuota. Siis miksi ruokailusta maksetaan erillinen korvaus kotimaan matkalla? Kyllähän sitä rahaa menisi ruokailuun, vaikka olisi ihan normaalistikin työpaikallaan.

Viimeksi muokattu:
Itse en ole koskaan oikein ymmärtänyt tuota. Siis miksi ruokailusta maksetaan erillinen korvaus matkalla? Kyllähän sitä rahaa menisi ruokailuun, vaikka olisi ihan normaalistikin työpaikallaan.

Työpaikalla ruokailu on yleensä hieman halvempi kuin reissussa. Ulkomailla työmatkalla tuskin voit syödä lounasta vitosella.

Työpaikalla ruokailu on yleensä hieman halvempi kuin reissussa. Ulkomailla työmatkalla tuskin voit syödä lounasta vitosella.
No, kuten huomaat yltä täsmensin hieman alkuperäistä viestiäni.

Ei niin että ottaisin ulkomaanmatkoiltakaan päivärahaa, mutta se johtuukin ihan siitä, että sille rahalle on tutkimusprojektissa parempaa käyttöä. Tällekin tosin on valtio nyt pistämässä stoppia, prkl.

Sulla on ilmeisesti tuo korkeakoulututkinto itseisarvo, joka vaan pitää olla. Ihan sama istuuko siellä kaupankassalla maisterina vai tradenomina niin ompa ainakin korkeakoulututkinto?

Eikö ketään täällä kiinnosta sivistys?

no joo, jos pelkkää rahaa haluaa, niin voihan vaikka seksipalveluja myymällä tienata oikeinkin mukavasti. monikin tienaa 5000 euroa kk+ selälläänmakaamisesta..

en mä kaupankassaksi nyt ensimmäisenä oo tietty haluamassa, mutta kyl toi korkeakoulututkinto kiinnostaa nimenomaan sen laajuuden vuoksi, eikä siksi että sillä saisi automaagisesti rahaa. Aukoo ehkä jotain ovia, tai sitten ei, mitäs väliä sillä on? pääasia että saa sen korkeakoulututkinnon. sen tutkinnon itsensä vuoksi eikä sen rahan. eikä työllä kukaan ennenkään oo rikastunu. Nimenomaan viisastuminen kiinnostaa siis.

sen verta mä oon viisastunu etten haihattele sitä että pitäis päästä kieliä opiskelemaan yliopistolle, varmasti kielissä oon suhteessa lahjakkain, mutta ei ne työllistä tarpeeksi.

jos oisin rikas pyrkisin opiskelemaan nimenomaan kieliä taikka tiedotusoppia yliopistoon. Ainoa vaan että köyhänä pitää ajatella sellanen ala, missä on mahollista pärjätäkin, humanismi siinmieles on perseest ettei siit työllisty kovinkaa hyvin. Toimittajienkaan palkat vissiin ei oo mitään kovin ihmeellisiä. kiinnostava duuni epäilemättä, mutta eipä kyl taida olla vaivan arvoista, ku ei oo perintöö suuremmin tulossa tai mitää muutakaa rahaa. eikä äikkä oo L vaikka se lähti sinä.

Kyl rahaaki on kiva tienata, aina mä oon ollu rahasta tosi kiinnostunu, mutta korkeemmalle mä arvosta koulutuksen ku palkan. varmaan osaksi tietty sen arvostuksen vuoksi, mutta 90% ihan puhtaasta tiedonhalusta.

eikä piä ottaa sellasena, ettei muka rahankin tienaaminen kiinnostaisi. tottakai, ei muuten, mutta joku 10 tonnin hieno amisbemu ja sitte joku moottoripyörä ois kivoja hankkia, mutta ei sillä rahalla niin mitää suurempia arvoja ole, toki parasta ois olla rikkaampi ku kukaa tuttu, mut enpä usko siihenkään. Eikä mua ny mitkää kanarianmatkatkaa nappaa. jos lomailen, meen vaikka saksaan.

sitte vielä oon aika satavarma että on olemassa tradenomeja ja tradenomeja, helsingistä ja muista oikeista kaupungeista olevia, joille opetetaan jotain oikeaa alakohtaistakin, ja joilla on joku järkevä suuntautumisvaihtoehto, ja sitte on maakuntien pikkuperäkyläammattikorkeakoulujen tusinanomeja, ja huonolla suuntauksella, ohjelmassa missä keskeytysprosentti ekan vuoden jälkee on jo 75%, ja missä opetetaan lähinnä peruskoulumaantietoa, erimaitten stereotyyppisiä kulttuuripiirteitä ja englanninkielisiä hienoja lyhenteitä, kuten että jit tulee sanoista just in time, tai tai fob on free on board..
niillä tasan varmasti on iso ero, niin työllistymisessä, työpaikkojen tasossa, maineessa, sisäänpääsyn vaikeudessa, kuin arvostuksessakin,.

ja ite ja kaikki tradetutut on nimenomaan ihan muualta ku heliasta. ja tasan parastyöpaikka mitä kellään tuntemalla tradella on, on paikallinen r-kiska. enkä liiottele.

kun oon aika varma, että jos mun opinnot on tosiaan tasolla 5-6luokka peruskoulua tuolla tradehässäkässä, niin joko kaikki suomen ammattipaskakorkeat on perseestä, tai sitten mä oon väärässä koulussa. ei varmaa teillä opeteta lähinnä eri maitten maantietoa tilastoista? eikä varmaan mitään suomen historiaa? ilman mitään yhteyttä talousasioihin? eikä varmaan teillä oo ollu yhtä 6 viikon alkeiskurssia vähän joka asiasta, missä käydään kirjaa 20 sivua? eikä varmaan teillä oo tehty kurssia, missä otetaan nauhalta sanelua? tai yhtä missä kirjoitetaan työhakemuksia? pelkästään niitä. siis 6 viikkoa pelkkiä työhakemuksia kuvitteellisiin firmoihin.. Ei helvetti jos joku tarvii kuus viikkoa oppiaksee tekemää työhakemuksen, ni sen kannattais kyllä hakea hoitopaikkaa vammaislaitoksesta.

eikä mua se koulutus kiinnosta työpaikkakannalta, vaan se kiinnostaa sen kannalta, että mua kiinnostaa vähän oppiakin jotain oikeaa.
ja idiootiks on mut täällä leimattu jo iha urakalla, kai mä sitte oon vammaisen älyllä varustettu kasa paskaa, ku mä oon noin huonos koulus,

tai sitten oon vaan ollut aika tyhmä kun oon alunperinkään hakenut koskaan sinne, en nimittäin hakiessani ollu koskaa kuullukkaa sanaa tradenomi ennen. mulle sillä nimellä on tosi paha kaiku, jos joku tienaa vaikka miljoonan, niin ei se mua haittaa, onnea menestyville tradenoomeille. vilpittömästi. jos jollain menee hyvin, ei se multa oo pois

EDIT: sovitaa sitte nii että mä oon luupää renki aivovajaa idiootti, mistä ei oo ikinä mihinkään. en jaksa enää tästä aiheesta sanoa enää sanaakaan. ennemmin puhun vaikka bb-einarin munakarvoista.

hyvähä se on jos on hyvä palkka, olkaa menestyneet ilosii. ei se multa oo pois, ni enpä jaksa olla kaunainen.

Indica. Olisiko sellainen mahdollisuus poissuljettu, että hankit ensin jonkun ammatillisen pätevyyden vaikka AMK-tasolta, ja luet sitten joko samaan aikaan tai heti perään yliopistolta - vaikka avoimesta - niitä kursseja jotka kiinnostaa?

Ne voi hyväksyttää sitten tutkintoon, jos päätät jossain vaiheessa hakea sen yliopistotutkinnon. Pääsykokeisiinkin on helpompi valmistautua kun on jo tavallaan nähnyt systeemiä sisältä. Ja sitten jos haluat muuttaa ulkomaille, niin suorita Suomessa noita opintoja kanditasoon asti ja hakeudu sitten vaikka Hollantiin yliopistoon suorittamaan masters-tason tutkinto.

Sun ikäinen kaveri voi hyvin tehdä tuolla tavalla. Sivistys on kiva asia, mutta kyllä se filthy lucrekin on jostain tehtävä.

Lisäksi kukaan ei estä sivistymästä, vaikka ei mihinkään laitokseen sisään pääsisikään. Näyttäähän se hienolta papereissa, mutta jos se maisteriopintojen sisältö oikeasti kiinnostaa niin sen kun ottaa ja lukee vaikka vapaa-ajallaan. Ei ne kirjalistat mitään valtionsalaisuuksia ole.

On eri asia haluta harrastaa tai tietää jotain, tai tehdä jotain työkseen. Jossain vaiheessa on hyvä erottaa realistiset unelmat ja tavoitteet niistä toisenlaisista haaveista - ok, niitäkin voi varmasti vielä joskus toteuttaa, mutta askel kerrallaan. Mielestäni on tärkeä tajuta ero siinä, mitä haluaisit tehdä jos mitään esteitä (esim. rahallisia) ei olisi ja mitä olisit valmis tekemään loppuikäsi "onnellisena".

Lisäksi kukaan ei estä sivistymästä, vaikka ei mihinkään laitokseen sisään pääsisikään. Näyttäähän se hienolta papereissa, mutta jos se maisteriopintojen sisältö oikeasti kiinnostaa niin sen kun ottaa ja lukee vaikka vapaa-ajallaan. Ei ne kirjalistat mitään valtionsalaisuuksia ole.

On eri asia haluta harrastaa tai tietää jotain, tai tehdä jotain työkseen. Jossain vaiheessa on hyvä erottaa realistiset unelmat ja tavoitteet niistä toisenlaisista haaveista - ok, niitäkin voi varmasti vielä joskus toteuttaa, mutta askel kerrallaan. Mielestäni on tärkeä tajuta ero siinä, mitä haluaisit tehdä jos mitään esteitä (esim. rahallisia) ei olisi ja mitä olisit valmis tekemään loppuikäsi "onnellisena".

Yksi yleissivistyneimmistä ihmisistä jonka tiedän on ammatiltaan kirvesmies. Ikää hänellä on 30 vuotta ja koulutus ihan rakennuslinja ammattikoulussa. En tarkalleen tiedä mistä tämä yleissivistys johtaa juurensa, mutta ainakin helsingin sanomat hän lukee ja on lukenut pirun tarkasti jo toistakymmentä vuotta. Lisäksi suomen historiasta kertovaa kirjallisuutta hän on lukenut.

Totta, ja toisaalta en oo mitään renkiluupääalinkastihommia rupeamassa tekemään, musta ei siivoojaa tuu, piste. jos ei muka mihkään oikeeseen pääse, ni mä teen ennemmin sen lopullisen. joku roti sentään ihmisarvossa. kaikki kunnia mamuille, jotka niitä tekee, ja muillekkin..

enpä enempää kommentoi. akateemiset tulee koht joukolla ja lyttää meikäläisen vatipäävajakin..kiitti elämä. tätä just odotin silt. Kuulostaa häiriintyneeltä, mutta täs maailmas on jokunen muukin varmasti joka halveksii nomeja ja nomiutta ku mä, en tosin muissa kuin itsessäni. muut vaan halveksii kaikkea tätä muissa. myös minussa.

Jep, ja tiietää ettei musta oo mihkää, en sitä halua vielä täältäkin kuulla. ei siin mitn.. minkäs sille voi että on huono yksilö, jost ei oo ku luupääks rengiks, kassa-apinaks. tradepelle ikuisesti. aamen. noh.. kunnia kaikille jotka on oikeisii yliopistoihin päässy. rispektit saatte multa ainakin.

ja sivistymisessä on se, että onhan se itseisarvo joo, mutta kyl se mitä hakee, ni on se sisääpääsyki, koska se nyt karsii tosimiehet vatipäistä. viisaat pääsee idarit menee amkkii. sisäänpääsy on itseisarvo jo itsessään, tietty suorittaminenkin on itseisarvo, mutta rahallahan kuka vaa arvoton pääsee avoimeen, tai lukemaan kirjat iteksee, ei se tee siitä akateemista, vaa wannabeen.

eikä sillä. voinhan säkällä joskus päästäkki inee

Totta, ja toisaalta en oo mitään renkiluupääalinkastihommia rupeamassa tekemään, musta ei siivoojaa tuu, piste. jos ei muka mihkään oikeeseen pääse, ni mä teen ennemmin sen lopullisen. joku roti sentään ihmisarvossa. kaikki kunnia mamuille, jotka niitä tekee, ja muillekkin..

enpä enempää kommentoi. akateemiset tulee koht joukolla ja lyttää meikäläisen vatipäävajakin..kiitti elämä. tätä just odotin silt. Kuulostaa häiriintyneeltä, mutta täs maailmas on jokunen muukin varmasti joka halveksii nomeja ja nomiutta ku mä, en tosin muissa kuin itsessäni. muut vaan halveksii kaikkea tätä muissa. myös minussa.

Jep, ja tiietää ettei musta oo mihkää, en sitä halua vielä täältäkin kuulla. ei siin mitn.. minkäs sille voi että on huono yksilö, jost ei oo ku luupääks rengiks, kassa-apinaks. tradepelle ikuisesti. aamen. noh.. kunnia kaikille jotka on oikeisii yliopistoihin päässy. rispektit saatte multa ainakin.

ja sivistymisessä on se, että onhan se itseisarvo joo, mutta kyl se mitä hakee, ni on se sisääpääsyki, koska se nyt karsii tosimiehet vatipäistä. viisaat pääsee idarit menee amkkii. sisäänpääsy on itseisarvo jo itsessään, tietty suorittaminenkin on itseisarvo, mutta rahallahan kuka vaa arvoton pääsee avoimeen, tai lukemaan kirjat iteksee, ei se tee siitä akateemista, vaa wannabeen.

eikä sillä. voinhan säkällä joskus päästäkki inee

Vedä naamat! :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom