Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olis kyllä mielenkiintoista tietää onko tuohon päivärahasysteemiin todella ollut verottajan hyväksyntä (vai onko vain toivottu ettei jäädä kiinni). Työpäivän pituus näyttää ainakin olevan valittu siten, että päästään juuri ja juuri kokopäivärahan puolelle. Lisäksi autokuskeillehan ei normaalisti mitään tuollaisia makseta esim. bussikuskit tai taksikuskit vaikka samat ehdot varmaan täyttyisikin. Ja muutenkin tuo kuvio ei täytä niitä tarkoitusperiä, jotka verottaja on päivärahojen maksamiselle asettanut.

Mutta pointti siitä, että bruton ja neton ero voi tietyissä tapauksissa olla hyvinkin suuri, pitää kyllä paikkansa.

Olis kyllä mielenkiintoista tietää onko tuohon päivärahasysteemiin todella ollut verottajan hyväksyntä (vai onko vain toivottu ettei jäädä kiinni). Työpäivän pituus näyttää ainakin olevan valittu siten, että päästään juuri ja juuri kokopäivärahan puolelle. Lisäksi autokuskeillehan ei normaalisti mitään tuollaisia makseta esim. bussikuskit tai taksikuskit vaikka samat ehdot varmaan täyttyisikin. Ja muutenkin tuo kuvio ei täytä niitä tarkoitusperiä, jotka verottaja on päivärahojen maksamiselle asettanut.

Mutta pointti siitä, että bruton ja neton ero voi tietyissä tapauksissa olla hyvinkin suuri, pitää kyllä paikkansa.

EIkös päiväran saa vasta kun on tietyn kilometrimäärän päässä kotoa / työpisteestä. Jos ajo on yli tarvittavan kilometrimäärän niin periaatteessahan OK?

Vastikään valmistuunena lääkärinä keikkahommaa pohjosessa tehden, eli päivystän terveyskeskuksissa/sairaaloissa jotka ovat ulkoistaneet päivystyksen lääkärit vuokrafirmalle. Liksa on tuntipohjainen, erinäisiä vero-/palkkasuunitteluja harrastan joten palkka maksetaan puolivuosittain. Sairaslomia tällä järjestelyllä ei ole, eikä lomapäivätkään kerry. Palkka on sama viikonloppuisin, myös sunnuntaina, arkipyhistä saa parempaa korvausta. Eli sen verran saa rahaa kun aktiivina töissä on. Kuukaudessa tunteja tulee 160-180 väliin, palkkaa bruttona 8-12te riippuen tietty tunneista ja miten on pyhiä yms. töissä. Liittyyhän jokaiseen vuoroon 1h suuntaansa autoilua joten vapaa-aikaa ei ihan hirveitä jää. Tyelejä tai muita sivukuluja tuosta palkasta ei mene.

Tälle vuodelle laskelmoin nostavani n. 60te palkan, jolla veroprosentti heiluu karvan yli 30 joka on siedettävä. Jos koko vuoden liksan kerralla nostaisin taitais prosentti lähennellä 50% ja tällä nykyisellä verorahojen roskiin kaatamisella mulla ei ole mitään kiinostusta osallistua näihin kansalaistalkoisiin vaan kaikki veroeurot jotka laillisesti valtiolta pois saa myös otan. Jos homma joskus järkeistyy niin katsotaan uudelleen.

Palkka on siis mielestäni pirun hyvä, toki jollekin toimitusjohtajalle pieni. Työnkuva sitten taas ei ole millään tavalla nautinnollinen olosuhteista johtuen, kyllähän se tk-lääkäri etenkin päivystyksessä tuppaa sylkykuppi nykyisin olemaan vaikka kuinka hoidat niinku homma pitääkin. Työajat on mitä on, milloin ollaan päivävuorossa ja seuraavaksi yö, logiikka uupuu täysin ja joskus tuntuu ettei kotona ehdi muuta kuin nukkua. Kiire on ihan helvetinmoinen, samaa tahtia nousee myös stressitasot ja 24h pätkän jos rypistää kerralla kaikki tauot yhteenlaskettuna voi huilausta tulla pahimmillaan reilu 1h joka siis sisältää ruokatauon, kahvit juodaan tekstejä sanellessa. Eikä tällaista hommaa pitkään ole tarkoitusta jatkaakaan, vuosi on max mitä mulla hermot kestää, tietyn pisteen yli kun vapaa-ajalle ei enää sopivaa korvausta löydy että siitä suostuisin luopumaan. Sitten aika raaka palkan sekä elintason lasku ja hommiin johonkin mielekkäämpään yksikköön.

Vastikään valmistuunena lääkärinä // erinäisiä vero-/palkkasuunitteluja harrastan // palkkaa bruttona 8-12te //
nykyisellä verorahojen roskiin kaatamisella mulla ei ole mitään kiinostusta osallistua näihin kansalaistalkoisiin //Jos homma joskus järkeistyy niin katsotaan uudelleen.
Oli tähän pakko tiivistää olennaiset pointit äskeisestä viestistä. Pahoittelen :oujee:

Julkisella rahalla maksetulla koulutuksella tehdään töitä, jossa kilpailua on rajoitettu valtion toimesta ja hyödynnetään omalle ammattikunnalle luotua verojärjestelymahdollisuutta ja itketään samalla verovarojen käytöstä eikä oikein haluttais osallistua :D

Pesupallo ehti ensin.

Mediaanipalkansaaja maksaa veroja noin tonnin kuussa ja vastavalmistuneen lääkärin liksa sivukuluineen on noin 17t€, mikä olisi Dimmun mielestä sopiva suhde nykyisen 17:1 sijaan?

Vastikään valmistuunena lääkärinä keikkahommaa pohjosessa tehden, eli päivystän terveyskeskuksissa/sairaaloissa jotka ovat ulkoistaneet päivystyksen lääkärit vuokrafirmalle. Liksa on tuntipohjainen, erinäisiä vero-/palkkasuunitteluja harrastan joten palkka maksetaan puolivuosittain. Sairaslomia tällä järjestelyllä ei ole, eikä lomapäivätkään kerry. Palkka on sama viikonloppuisin, myös sunnuntaina, arkipyhistä saa parempaa korvausta. Eli sen verran saa rahaa kun aktiivina töissä on. Kuukaudessa tunteja tulee 160-180 väliin, palkkaa bruttona 8-12te riippuen tietty tunneista ja miten on pyhiä yms. töissä. Liittyyhän jokaiseen vuoroon 1h suuntaansa autoilua joten vapaa-aikaa ei ihan hirveitä jää. Tyelejä tai muita sivukuluja tuosta palkasta ei mene.

Tälle vuodelle laskelmoin nostavani n. 60te palkan, jolla veroprosentti heiluu karvan yli 30 joka on siedettävä. Jos koko vuoden liksan kerralla nostaisin taitais prosentti lähennellä 50% ja tällä nykyisellä verorahojen roskiin kaatamisella mulla ei ole mitään kiinostusta osallistua näihin kansalaistalkoisiin vaan kaikki veroeurot jotka laillisesti valtiolta pois saa myös otan. Jos homma joskus järkeistyy niin katsotaan uudelleen.

Palkka on siis mielestäni pirun hyvä, toki jollekin toimitusjohtajalle pieni. Työnkuva sitten taas ei ole millään tavalla nautinnollinen olosuhteista johtuen, kyllähän se tk-lääkäri etenkin päivystyksessä tuppaa sylkykuppi nykyisin olemaan vaikka kuinka hoidat niinku homma pitääkin. Työajat on mitä on, milloin ollaan päivävuorossa ja seuraavaksi yö, logiikka uupuu täysin ja joskus tuntuu ettei kotona ehdi muuta kuin nukkua. Kiire on ihan helvetinmoinen, samaa tahtia nousee myös stressitasot ja 24h pätkän jos rypistää kerralla kaikki tauot yhteenlaskettuna voi huilausta tulla pahimmillaan reilu 1h joka siis sisältää ruokatauon, kahvit juodaan tekstejä sanellessa. Eikä tällaista hommaa pitkään ole tarkoitusta jatkaakaan, vuosi on max mitä mulla hermot kestää, tietyn pisteen yli kun vapaa-ajalle ei enää sopivaa korvausta löydy että siitä suostuisin luopumaan. Sitten aika raaka palkan sekä elintason lasku ja hommiin johonkin mielekkäämpään yksikköön.
Etkö tiennyt, ettei tähän ketjuun saa vastata jos tienaa selvästi yli mediaanin?

Muutenkin aika paheksuttavaa, kuten muut jo osoitti. Palstalla me oltais kaikki lääkäreitä ja tehtäis ikäviä keikkahommia, mutta siitä maksetaan meidän mielestä liikaa eikä haluta kupata valtion rahoja. Verojakin maksetaan kaikki mitä saadaan ja jätetään kilsatkin ilmoittamatta, koska kuten "Miten maamme talous saadaan kuntoon?" ja "Yksi helvetin iso maahanmuuttokeskustelu" säikeistä näkyy, menee kaikki maksamamme verot mielestämme varsin hyvään käyttöön. Häpeäisit.

Oli tähän pakko tiivistää olennaiset pointit äskeisestä viestistä. Pahoittelen :oujee:

Julkisella rahalla maksetulla koulutuksella tehdään töitä, jossa kilpailua on rajoitettu valtion toimesta ja hyödynnetään omalle ammattikunnalle luotua verojärjestelymahdollisuutta ja itketään samalla verovarojen käytöstä eikä oikein haluttais osallistua :D

1) Jos kouluttautuu muussa maassa omilla rahoilla, saako sitten suunnitella verojaan?

2) Lääkärien koulutusmääriä on lisätty paljon, ja ulkomailta valmistuu vuosi vuodelta enemmän suomalaisia, joista 90% tulee tänne töihin. Kyllä ne palkat saadaan pienenemään lähivuosina.

Näköjään meni pointti ohi parilla edellä olevalta. Henkilön joka on itse osa ongelmaa eikä ongelman ratkaisua on vähän huono moralisoida verovarojen käyttöä. Tekopyhyys ei ole nääs kaunista.
Mitään laitonta ei tapahdu joten jokainen saa hyväksikäyttää järjestelmää miten haluaa, mutta rehellisempää olisi myöntää asia eikä selitellä että oikeastaan tämä palkka on ansaittu kun työssäkin on niin rankkaa.

Ei pointti ainakaan minulta ohi mennyt. Satun vaan olemaan sitä mieltä, että työssäkäyvien ihmisten superprogressio on tässä maassa aivan vituillaan, ja jo se yksinään kannustaa jengiä käyttämään kaikki mahdolliset porsaanreiät verojen suhteen. Yksi syy superkorkeaan progressioon onkin juuri verovaroilla rahoitetut ylimitoitetut tulonsiirrot ja niiden luomat itse itseään ruokkivat kannustinloukut. Ehkä moni ihminen maksaisikin kiltimmin veroja, jos niitä menisi vähemmän ja niiden käyttö sopisi omaan oikeustajuun paremmin. En nyt halua aloittaa asiasta keskustelua sen pidemmälle, kunhan selvensin omaa kantaani.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Uuden yrityksen leivissä jälleen. Peruspalkka nousi 3100€ -> 3700€/kk ja ylityöt prosentteina päälle. Edelleen kotimaassa projektinvetoa, mutta lisävastuuna toimitusketjujen johto. Nyt vain 6-8 suoraa alaista + aliurakoitsijoita kourallinen.

Päivitystä: Projekteja suurelle pörssiyritykselle. Ylempänä toimihenkilönä aloituspalkka 5000€/kk + verottomia korvauksia 0-2000€/kk.

Olen itsekin ihmetellyt miksi "lääkäripulaa" pidetään keinotekoisesti yllä. Kunnolla vaan porukkaa lääkiksiin niin tulisi kilpailua ja palkatkin tippuisi järkevälle tasolle. Eihän sitä muillakaan aloilla kaikki niihin omiin hommiin pääse, vaan osa voisi sitten olla vaikka terveydenhoitajina. Nythän oikeasti hyvään/osaavaan lääkäriin törmää turhan harvoin. Toisaalta eihän siellä terveyskeskuksessa kummoisia vaaditakkaan vaan liukuhihnatyön kaikki tunnusmerkit täyttyvät. Palkka vaan ei ole liukuhihnatyölöisen.

... toisaalta tämä taitaakin sitten olla toisen threadin paikkaa

Arvelinkin että porot täällä joku nokkaan imaisee ja siksi en oo aiemmin vastannutkaan. Kunhan kerroin että minkälaisella työnkuvalla tuota isoa liksaa saa, en selitellyt "kuinka työ on niin rankkaa että ansaitsen tuon kaiken". Ja mitä tulee ilmaisiin kouluihin ja olemiseen osana ongelmaa, jos saisin päättää maksaisin ilomielin vajaa 100te mitä tuo koulu kustantaa jos sitä vastaan sais HYVÄN opetuksen (nykyisin ihan helvetin puutteellista, töissä opit lähes kaikki kädentaidot videoita katsomalla ennen toimenpidettä) ja progressiivisen haistapaskaverotuksen pois siten että työn tekeminen kannattaa.

Kyllä minä veroni maksan jopa mielelläni jos ne laitetaan koulutukseen ja muuhun maata tukevaan toimintaan, onhan tälle maalle tietenkin jotain velkaa. Nykyisin kun raha valuu milloin mihinkin Kreikan tukipaketteihin, guggenheimeihin tai maahanmuuttajiin olen ihan mielelläni osa ongelmaa ja nauran matkalla pankkiin.

Tämä maa on siitä hieno paikka että vaikka sinä, pesupallo, voit olla kuuden vuoden päästä lääkäri ja tehdä näitä hommia, käy kokeile! Eiku niin, huutelu on helpompaa eikä tartte päätäkään rasittaa.

Niin ja Jollis, mun liksasta työnantaja ei joudu maksamaan sivukuluja, vastineeksi mä saan hieman parempaa palkkaa. Suhde lienee siis lähempänä 10:1. Mutta väliäkö tuolla, onpahan todettu tämän ketjun mantra nyt livenä, jos tienaat enemmän ku muut niin puolita palkkas vapaaehtosesti tai oot mulkku riistäjä jolle tuommoset rahat ei kuulu :D

Kyllä minä veroni maksan jopa mielelläni jos ne laitetaan koulutukseen ja muuhun maata tukevaan toimintaan, onhan tälle maalle tietenkin jotain velkaa. Nykyisin kun raha valuu milloin mihinkin Kreikan tukipaketteihin, guggenheimeihin tai maahanmuuttajiin olen ihan mielelläni osa ongelmaa ja nauran matkalla pankkiin.
Sä et tainnut vieläkään hiffata? Ne verorahat valuu 10ke kuussa tienaavien verorahoilla palkattujen lekureiden palkkoihin. Sinä olet siis saamapuolella siinä verorahojen roskikseen kaatamisessa, ja tämä täällä ihmisiä ehkä huvittaa.

Hiffasin, mutta mitä sillä on merkitystä, pitäiskö mun siis oikeasti pyytää laskemaan palkkaa että olisin kunnon kansalainen? Sitä menee niin paljon turhempaankin että tämä lienee yks paskanhailea läntti koko kuvassa.

Muutenkin tällaista liksaa saa vaan tällaisista hommista jossa juostaan työpisteeltä toiselle koska se palvelun ostaja on päättänyt että halvemmaksi tulee kun vuokrataan. Normaali työajat kiinteässä työpaikassa on täysin eri asia. Sairaalassa perusliksa erikoistuvalle on ~3300e, vähemmän kuin useimpien insinöörien. Mistä ne 6-7te palkat sitten tulee? No ylitöistä ja päivystämisestä eli selkänahasta. Tk:ssa saa 3-6te/kk, riippuen täysin sijainnista. Jos onnistuis lähteä heti ulkomaille töihin niin en teidän verorahoja kuppais!

Ei kannata paljoa julkistaloudesta elantonsa saavan itkeskellä verojen maksamisesta. Lääkäreille tulisi laittaa pakolliseksi sitoumus työskennellä julkishallinnon palkkalistoilla opintoja vastaava vuosimäärä, mitä sen nyt on 7-10 vuotta, siellä paikkakunnalla missä tarvetta. Ei ole mitään järkeä kouluttaa kalliilla lääkäreitä omaan tarpeenseen, jotka menevät sitten jonnekin vuokralääkärifirmaan kuppaamaan huippupalkkoja.

Niin ja Jollis, mun liksasta työnantaja ei joudu maksamaan sivukuluja, vastineeksi mä saan hieman parempaa palkkaa. Suhde lienee siis lähempänä 10:1. Mutta väliäkö tuolla, onpahan todettu tämän ketjun mantra nyt livenä, jos tienaat enemmän ku muut niin puolita palkkas vapaaehtosesti tai oot mulkku riistäjä jolle tuommoset rahat ei kuulu :D
Sen verran tarkennettakoon, että ei mulla mitään sitä kovaa palkkaa vastaan ole. Omassa lähipiirissa on jonkun verran lääkäreitä ja muita julkiselta hyvää liksaa saavia joten tuo palkanmuodostumisen peruste on minulle jotakuinkin tuttu. Usein kuulee vastaavaa puhetta kuten yllä kirjoitit veronmaksun järkevyydestä, mutta varsin usealta aina välillä tuntuu unohtuvan mistä se raha esimerkiksi omaan palkkaukseen tulee.

Ja minun mielestä kenenkään ei pidä puolittaa palkkaansa vapaaehtoisesti vaan kaikkien tulee ottaa irti se minkä saa. Jos homma toimii väärin niin vika on silloin järjestelmässä, ei yksittäisessä lääkärissä/missäikinä.

Ja tuosta olen tismalleen samaa mieltä, että lääkis on meille kaikille avoinna!

No minä en ainakaan paheksu Dimmua. Tekisin itse aivan samoin jos se olisi mahdollista. Jos systeemi on mätä niin totta helvetissä jokainen meistä yrittää maksimoida oman hyötynsä. Paitsi tietysti netin pyhimykset jotka tekisi duunit ruokapalkalla ;).

Mutta asiaan. Vittu että taas on herättänyt meidän perheessä ihmetystä ja vitutusta tämä verotus. Vaimolla olisi päätyön ohessa mahdollisuus tehdä kohtuu hyvin palkattua asiantuntijatason keikkaa mutta se verotus. Tuossa kun nopeasti vilkaisee tulorajoja niin 45 % verotus paukkuu lähes heti. Kannustaa aivan helvetisti perheellistä myymään oma vapaa-aikansa. Suomi nousuun!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom