Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kyllä se raha tuo onnellisuutta ja jos sitä ei ole niin se pistää kyllä stressamaan ja se stressi on paljon pahempaa kuin se että duunissa syke pääsee nousemaan välillä. Itse olen nuori vielä mutta kohta rupee ikää olemaan sen verran että ois aika hankkia oma koti, lapsi on jo tulossa jne ja kyllä se normi elämä jo vaatii rahaa. Sitten kuin kuulee kuin jotkut korkeakoulutet valittaa niin on mun mielestä outoa, oisin ite hiljaa jos mun vuositulot olisiat +50 000€ mitä helvettiä mä teen vaikka mul on enemmän aikaa olla koton kuin ei ole varaa tehdä mitään?

Helppohan sellaisen on huudella joka ei itse ole ollut näissä "+50k/vuosi" töissä jossa stressitasot on tapissa 24/7. Se raha ei paljoa auta siinä vaiheessa. Toki tilanne on helpompi kuin samat stressitasot 1900€/kk palkalla, mutta harvemmin niissä on vaatimuksenakaan samat hommat. Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen ja todellisuus on jotain muuta.

Itse hyppäsin oravanpyörästä 2012 lopussa + 100k/vuosiansioilta. Olin sen jälkeen koti-isänä ja nyt opiskelijana. Paljon kivempaa on ollut enkä kadu hetkeäkään päätöstä. Ainoa ero on ettei voi extemporee lähteä Thaimaanlomalle perheen ja lastenhoitajan kanssa. Muuten arki ei ole ollut mitenkään erilaista.

Jotain on helvetisti pielessä jos maksat n. 40% nettotuloistasi vuokraan ja miltei 20% bensaan.

Kyseinen hypoteettinen henkilö hankkikoot halvemman asunnon ja halvemman auton (tai polkupyörän). Ei se suomessa eläminen kovin kallista ole, kunhan ei törsää liikaa asuntoon, kulkuneuvoihin, ruokaan ja kulutukseen. Voisin listata 50 asiaa mitkä syövät tavallisen tallaajan tienestit ja mikään niistä ei tuo ostajalleen merkittävästi onnea.

Kyseinen hypoteettinen henkilö lienee asua isollakirkolla ja isollakirkolla pitänee asua lehtiroskiksessa jos tuosta kovin paljoa halvempaa saa.. Suomessa ei ole kovin kallista elää jos asuu esimerkiksi vaikka äitinsä autotallissa ja varastaa bensat. Jos aikoo asua vaikkapa kaupungissa niin vaikeahan se on kauheasti tuota halvempaakaan..

Se että kaupungissa asumiseen menee helposti vuokriin lähemmäs 10 kiloa vuodessa ja autoissakin on vielä tuhdisti veroa ettei sekään ihan ilmaista ole, on vähän tietty nyt yks perussyy miksei täällä mikään kannata. Sitten vingutaan maahanmuuttajia kun kantaväestöä ei pienet palkat nappaa. No elämä on..

Helppohan sellaisen on huudella joka ei itse ole ollut näissä "+50k/vuosi" töissä jossa stressitasot on tapissa 24/7. Se raha ei paljoa auta siinä vaiheessa. Toki tilanne on helpompi kuin samat stressitasot 1900€/kk palkalla, mutta harvemmin niissä on vaatimuksenakaan samat hommat. Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen ja todellisuus on jotain muuta.
.
+1 yleensä se kova palkkataso johtuu jostain, esim mulla se johtuu siitä että virheisiin ei yksinkertaisesti ole varaa. Mä mokaan niin joku 1900€ mies tai nainen ei välttämättä tule enää ikinä kotiin.. Sitä ei kovin moni ymmärrä ottaa huomioon kun ihmettelee miksi vaikkapa minä valitan työstäni.

Mulla tulee nettotulot olemaan viime vuodelta luokkaa 37k€. Tulotasoihin nähden koen nykyisen stressin määrän liiallisena. Välillä tulee pätkiä että tekis mieli vaan heittää hanskat tiskiin ja lähteä johonkin perus myyntihommiin ja saada jotain perus 3k€ bruttoa ja stressata vain työaikana.

+1 yleensä se kova palkkataso johtuu jostain, esim mulla se johtuu siitä että virheisiin ei yksinkertaisesti ole varaa. Mä mokaan niin joku 1900€ mies tai nainen ei välttämättä tule enää ikinä kotiin.. Sitä ei kovin moni ymmärrä ottaa huomioon kun ihmettelee miksi vaikkapa minä valitan työstäni.

Yleensä myös ne stressitasot johtuu oman toimenkuvan ja palkan perusteen ulkopuolisista tekijöistä joihin ei vaan saada millään mitään rotia. Esim. organisaation tehottomuudesta, huonoista/epäpätevistä esimiehistä/johtajista, vääristä tai virheellisistä työmenetelmistä, oman toimenkuvan ulkopuolelle jäävistä töhöilijöistä joiden aikaansaamattomuus vaikuttaa merkittävästi omaan vastuualueeseen (ja palkkaan esim. provikkapalkalla työskentelevällä myyjällä), puutteellisesta tuotteesta jota pitää myydä maailman parhaana, asiakkaille koituvien virheiden peittelyistä, siitä että pitää itse tehdä muiden "1900€kk" palkkalaisten hommat kun ne ei itse osaa/halua/kykene tekemään heidän leppoisaan vastuualueeseen kuuluvia yksinkertaisia töitä jne jne.

Itse hyppäsin oravanpyörästä 2012 lopussa + 100k/vuosiansioilta. Olin sen jälkeen koti-isänä ja nyt opiskelijana. Paljon kivempaa on ollut enkä kadu hetkeäkään päätöstä. Ainoa ero on ettei voi extemporee lähteä Thaimaanlomalle perheen ja lastenhoitajan kanssa. Muuten arki ei ole ollut mitenkään erilaista.

Juu ehkä asia on näin, mutta jos on sellasessa duunissa jossa maksetaan tuollaisia summia niin taitaa olla hyvä koulutus tai ainakin sellaiset meriitit että löytää kivemman mutta silti hyvin palkatun työn.Itse ainakin tiedän että mua vituttaisi helvetin paljon vähemmän jos fyrkkaa tulis, olipa tilanne mikä vaan

Ei kaikki hyväansioiset työt onneksi tarvitse olla stressaavia. Itsellä suht hyvä tilanne. Työpäivä 8-16, ei töitä kotona tai ikinä viikonloppuisin, vähän matkustelua eli kerran tai kaksi vuodessa, joustavat työajat jos omia menoja, lomaa 6 viikkoa vuodessa ja työn takia olen hyvin harvoin joutunut kärsimään stressistä.

No ei todellakaan, mutta kaikki ei tykkää siitä kuin on paljon vastuuta ja stressaa sen takia esim. No joo mutta jos tienaa 10K/kk niin ymmärrään että vaaditaankin vähän enemmän.
Mä teen työtä vain ja ainoastaan rahan takia, nauttisin ehkä vähän mun duunista jos saisin työskennellä urheilun parissa mutta on pakko mennä töihin joka päivä. On mulla tuttuja jotka tienaa kivasti ja ei mitään stressiä vaikka yt-neuvottelut tulossa koska fyrkkaa tulee kuitenkin 3-4 tonnia vaikka tulisikin potkut ja säästötilillä on kiva summa rahaa ja tietenkin nekin valittaa että duuni ei maistu jne mutta ne pääsee ainakin uudella bemarilla töihin ja viettää 4 viikkoa ulkomailla joka vuosi ja laskuista ei tarvitse ottaa stressiä. No kaikki ollaan erilaisia

No ei todellakaan, mutta kaikki ei tykkää siitä kuin on paljon vastuuta ja stressaa sen takia

Minusta ihan hyvin sanottu. Ihmiset ovat erilaisia. Toiset eivät halua vastuuta, koska se on liian kuluttavaa, ja toiset taas automaattisesti keräävät vastuuta, eivätkä kerää siitä stressiä. Tunnen itseni sen verran hyvin, että olisin hirressä nopeasti, jos joutuisin tekemään samoja hommia päivästä toiseen, mutta ihan yhtälailla on jengiä, jotka vetävät itsensä hirteen, jos tulee liikaa muutosta päivittäiseen elämään. Tavoitteenahan on löytää semmoinen elämäntilanne, joka itselle sopii, oli se sitten sen 100k€/vuosi palkkatilin tavoittelu, bodymunkin elämä tai erakkona Kanadassa lohestaminen.

En silti ymmärrä sitä että se tili on oikeasti tyhjä 2vkoa ennen uuden palkan saamista. Mun mielestä se kertoo vaan siitä että ei osaa suhteutaa omia menoja tuloihin(siis pääsääntöisesti, poikkeuksiakin toki on) jos näin käy. Tuohon yhtälöön en sen kummemmin puutu, mutta aika kovalta tuntuu jos työmatkoihin menee 200e/kk (jotka verottaja oikeasti huomioi verotuksessa).

Eihän tuo ~200€ ole kuin 30 kilsaa suuntaansa työmatkaa + jotain muita ajoja. Tulee varmaan aika monella ja verottaja yleensä muistaa huomioida sen halvimman eli bussin mukaan ellei osaa kikkailla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minusta ihan hyvin sanottu. Ihmiset ovat erilaisia. Toiset eivät halua vastuuta, koska se on liian kuluttavaa, ja toiset taas automaattisesti keräävät vastuuta, eivätkä kerää siitä stressiä. Tunnen itseni sen verran hyvin, että olisin hirressä nopeasti, jos joutuisin tekemään samoja hommia päivästä toiseen, mutta ihan yhtälailla on jengiä, jotka vetävät itsensä hirteen, jos tulee liikaa muutosta päivittäiseen elämään. Tavoitteenahan on löytää semmoinen elämäntilanne, joka itselle sopii, oli se sitten sen 100k€/vuosi palkkatilin tavoittelu, bodymunkin elämä tai erakkona Kanadassa lohestaminen.

Näinpä juuri, enpä ole tätä paremmin sanottuna kuullut ikinä.

Sitähän se on, elinympäristö/maa/kaupunki/työ/vapaa-aika/harrastukset/haasteet/vaikeudet/stressitaso/raha.. Näille pitäisi löytää mahdollisimman hyvä optimikombinaatio. Sanomattakin selvää että jokaisella se on erilainen ja oikeasti parasta mahdollista ei ole. Liikaa muuttujia..

Eli vähän ehkä hedelmättömintä ikinä rankata eri ihmisten valintoja järjestykseen, sillä niitä ei ole olemassa. Meinaan mahdollista paremmuusjärjestystä. Kun edes joskus keksisi oman optimin.

Kyseinen hypoteettinen henkilö lienee asua isollakirkolla ja isollakirkolla pitänee asua lehtiroskiksessa jos tuosta kovin paljoa halvempaa saa.. Suomessa ei ole kovin kallista elää jos asuu esimerkiksi vaikka äitinsä autotallissa ja varastaa bensat. Jos aikoo asua vaikkapa kaupungissa niin vaikeahan se on kauheasti tuota halvempaakaan..

Se että kaupungissa asumiseen menee helposti vuokriin lähemmäs 10 kiloa vuodessa ja autoissakin on vielä tuhdisti veroa ettei sekään ihan ilmaista ole, on vähän tietty nyt yks perussyy miksei täällä mikään kannata. Sitten vingutaan maahanmuuttajia kun kantaväestöä ei pienet palkat nappaa. No elämä on..

Eihän tuo ~200€ ole kuin 30 kilsaa suuntaansa työmatkaa + jotain muita ajoja. Tulee varmaan aika monella ja verottaja yleensä muistaa huomioida sen halvimman eli bussin mukaan ellei osaa kikkailla.

Aina näille laskelmille löytyy selitykseksi että:

a) No tyyppi varmaan asuu Helsingissä, ei voi mitään jos töiden takia on pakko asua lähellä ydintä, siellä on kallista. Ei voi muuttaa kauemmaks vaikka ois halvempaa, kun sit tulis ihan hullut työmatkat.
b) No jos työmatka on 30 kilsaa per suunta, niin minkä sille voi että on pakko pitää autoo, ja ei tollasia kilometrimääriä millään paskalla ajeta ja bensa nyt vaan on ihan hullun kallista.

Oon valmis uskomaan toisen mutten molempia yhtäaikaa.

Miten vitussa sitä opiskellessa pärjäsi? Itse sain jotai 500e/kk (Muistaakseni nousi ja lopussa 550e/kk). Eikä ollu rikkaita vanhempia rahottamassa. Siitä maksettiin vuokrat, laskut, auto ja hyvin pärjäsi. Ainii, kesät + muut lomat tehtiin töitä muna tulessa. Yleensä sitä 15-20k tienasi ja sitä käytteli fiksusti vuoden aikana.

Vitutti köyhyys = luki enemmän ja korkeakoulututkinto kolmessa vuodessa. Siitä saikin jo alotuspalkkana 23v:nä yli 40k. Siitä mukavaa jatkuvaa nousua näihin päiviin, niin että reippaasti yli keskiansion tienaa. Tosin vituttaa vieläkin joka päivä kun joutuu käydä stressaavissa töissä. Ja koittaa työn ohessa lukea jatkotutkintoa, jotta ois helpompaa päästä vielä stressaavimpiin töihin. Onneks sitä voi käydä pari kertaa vuodessa etelässä latautumassa ja tehdä muuta kivaa. Ehkä se on sen stressin arvosta.

Mutta jos itellä on paskat hommat ja paska palkka niin suosittelisin lukemaan jokun tutkinnon (korkeakoulu) ja painamaan itsensä siisteihin sisätöihin. Jos ei jaksa eikä viiti eikä osaa niin ole hyvä, shiti palkka on sinun ja olet sen ansainnut:)

1900e tuloilla, jos jäiskin sen 1500e lapaseen, siitä 600e vuokra, niin jää 900e.

900e:llä pitäis sit maksaa (pkseudulla, jonka mukaan toi vuokra on otettu) seutulippu ~100e + salikortti kun ollaan pakkiksella 40e keskimäärin + sähköt, netit, puhelimet yhteensä 100e.
eli 750e jää, jolla sit ostetaan bodyruokaa ja lisäravinteita 400e:llä?

jää viel 350e huoriin ja hummaamiseen.

edit. ja ettei ihan offtopiccia niin oma liksa lienee keskitasoa (ei toki pakkiksella), säästöön saa silti jäämään omasta mielestä hyvin, koska asumiskulut ja muut menot pysyvät suhteellisen pieninä. eli jälleen kerran ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Täällä eletään vaimon kanssa yhden ihmisen tuloilla (netto noin 1900e/kk) ihan helposti ja rahaa jää vielä säästöönkin joka kuukausi. Ja ei, ei asuta missään perähikiällä vaan pk-seudulla ja auto on myös. Lisäksi molemmat käy salilla ja lisäravinteita tulee ostettua myös. Kyllä se vaatii vaan suunnittelua ja pientä laskemista mihin niitä rahojaan työntää..

Aina näille laskelmille löytyy selitykseksi että:

a) No tyyppi varmaan asuu Helsingissä, ei voi mitään jos töiden takia on pakko asua lähellä ydintä, siellä on kallista. Ei voi muuttaa kauemmaks vaikka ois halvempaa, kun sit tulis ihan hullut työmatkat.
b) No jos työmatka on 30 kilsaa per suunta, niin minkä sille voi että on pakko pitää autoo, ja ei tollasia kilometrimääriä millään paskalla ajeta ja bensa nyt vaan on ihan hullun kallista.

Oon valmis uskomaan toisen mutten molempia yhtäaikaa.

Kyllä mä lähtisin tossa jo muuttaamaan lähemmäksi työpaikkaa, 200€/kk bensaan + muut auton kulut niin auton hukkaamalla vuokra saisi nousta 2-4sataa kuussaa silti olisi saman verran käyttöön.

Kyllä mä lähtisin tossa jo muuttaamaan lähemmäksi työpaikkaa, 200€/kk bensaan + muut auton kulut niin auton hukkaamalla vuokra saisi nousta 2-4sataa kuussaa silti olisi saman verran käyttöön.
Meillä suomalaisilla tuntuu olevan iskostunut päähän, että auto pitää olla, siitäkin huolimatta, että se on huono investointi, kallis ylläpitää, ja myös silloinkin kun siihen ei ole varaa. Joillain alueilla tietenkin pakollinen huonon joukkoliikenteen vuoksi, mutta varsinkin PK-seudulla ja isoimmissa kaupungeissa joukkoliikenteellä pärjää pitkälle. Puhutaan kuitenkin 90€/kk seutulippujen hinnoista verrattuna tuohon aiemmin mainittuun 200€/kk bensoihin sekä muihin auton kuluihin.

Toki itsekin hankin auton jossain välissä uudelleen, mutta se ei ole hankintalistalla kovin korkealla.

Lopettakaa nyt oikeesti toi spekulointi ilman että tiätte asiasta yhtään mitään :D Ei kaikki duunit oo sellasissa mestoissa että sinne kuljetaan ilman autoo. Tai sitten sinne kuljetaan ilman autoo, mutta ruokakauppaan tai salille päästäkseen tarvii sen auton. Ei nää asiat oo aina niin mustavalkosia, joskus sen Helsingin tai Tampereen ydinkeskustan ulkopuolella ei vaan kohtuullisesti pärjää ilman autoo, liikkumisen vapaus ei aina onnistu ratikoilla ja paikallisbusseilla.

Lopettakaa nyt oikeesti toi spekulointi ilman että tiätte asiasta yhtään mitään :D Ei kaikki duunit oo sellasissa mestoissa että sinne kuljetaan ilman autoo. Tai sitten sinne kuljetaan ilman autoo, mutta ruokakauppaan tai salille päästäkseen tarvii sen auton. Ei nää asiat oo aina niin mustavalkosia, joskus sen Helsingin tai Tampereen ydinkeskustan ulkopuolella ei vaan kohtuullisesti pärjää ilman autoo, liikkumisen vapaus ei aina onnistu ratikoilla ja paikallisbusseilla.
Silloin on mahdollista (yleensä) muuttaa halvempaan asuntoon kuin 600€/kk, jolloin auton omistaminen kompensoituu halvemmalla vuokralla? Tämä siis omien empiiristen havaintojeni mukaan. Jopa Tampereella 600€/kk tarkoittaa kaksiota ihan hyvällä sijainnilla.

juu helsingissä pääsee bussilla tai metrolla töihin mutta se ei oikein toimi niin kuin asuu pienemässä kaupingissa. Eihän kukaan on suomessa nälkään kuollut tuloista riippumatta mutta jos esim. jää 800€ vuokran ja laskujen jälkeen niin eletään aikaa köyhää elämää. Kyllä sillä 800€ pärjäisi aika pitkälle mutta valitettavasti pitää uudet bokserit ostaa ja auto pitäisi huoltaa aina välillä.

Suositut

Back
Ylös Bottom