Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
4500€/kk vuodessa 50% lomarahoilla tekee sen 56250€. Tuolle tulee verottajan laskurissa ilman mitään muita tietoja perusprosentiksi 27,5% (verotuskuntana Helsinki, ei kirkollisverovelvollinen). Siihen sitten TyELin ja työttömyysvakuutusmaksun työntekijäosuudet vielä päälle. Päästään 33,85% veroihin ja muihin maksuihin eli netoksi tulisi 2976,75€ kuukaudessa.

Kolmentonnin pintaan se menee. Eli noista tuloista otetaan matkakulut pois (viimevuodelle ajattelin pistää reilut 10k€ ja jättää työasunnon mainitsematta. Jotain 7k€ hyväksytään max) niin vähän enemmän on netto. Siitä sitten tietenkin pois naftat ja työkämpän vuokrat. Viime vuonna vuokra 650€/kk eli 7800€ pois vuoden nettotuloista ja vielä miinus ~1500€ nafta niin ollaan oikealla todellisella nettotontilla. Tälle vuodelle vuokra on enää 350€/kk, mikä sekin on 100€ enemmän mitä valtion mielestä ihminen maksaa. 250€/kk kun on maksimivähennyt työasunnosta.

edit: joku kysyi että mitä suunnitteluinsinööri tekee....No suunnittelee niinku juttuja :D Koodailua varmaan lähinnä päivästä päivään. Ihmiset lykkäävät hienoja tietteleitään joka paikkaan nykyään. Itse lyön aina papereihin ammatin kohdalle "insinööri" koska sehän se todistuksessakin lukee. Jotkut laittaa "senior program manager chief huuhaa" - toisaalta jostain syystä työttömänä pitävät samaa tiettliä.

Jos on mahdollista saada ansiosidonnaista niin kyllä mä väitän ettei kauhean moni ole ihan innoissaan hakemassa töitä jos raksaprojektia painaa menemään. Toki jos työttömyys tulee yllättäen kesken projektin ja budjetti ei kestä ilman palkkatuloja niin tilanne on toinen.

No väitän että jos se tarjottu työ ei ole mieluinen niin vastaus on sama. Ja käsi pystyyn, kuka tuntee jonkun jolle työkkäri on tarjonnut jotain oikeaa mieluista työtä eikä jotain diipadaapa kurssia tai koulutusta tai työllistymistukijaksoa? Että kiinnostaako sen enempää vaikkei olisi taloprojekti kesken.

Ylläri että meni taas Timballa herne nenään, kun kritisoidaan pimeetä/tukien varassa raksaamista. Edelleen tuossa jutussa ei mitenkään kielletä sen talon rakentamista.

Jaahas, mielenkiintoista. Itse olin ihan vuorotteluvapaalla ja omalla raksalla 24/7 että eipä nyt tartte pimeestä työvoimasta minua syyttää. ihan omasta persenahasta on revitty tämä. Veroja maksoin monta kymmentä tuhatta euroa. Pelkän talopaketin osalta n. 24.000 euroa alveja ja mitä veroja olikaan vielä maksanut talotehdas. Toinen sama kaikkea muuta materiaalia. Sun mielestä varmaan mun pitäisi maksaa vielä omasta työstäkin verot?

Edelleen et viitsinyt vastata, että pitäisikö työttömyyskorvauksen saamisessa olla joku raja siinä mitä on pankkitilillä tai onko auto pihassa. että vain täysin perseaukinen saa tukea ja muut ei? Näinkö se menisi että olisi oikein?

Jaahas, mielenkiintoista. Itse olin ihan vuorotteluvapaalla ja omalla raksalla 24/7 että eipä nyt tartte pimeestä työvoimasta minua syyttää. ihan omasta persenahasta on revitty tämä. Veroja maksoin monta kymmentä tuhatta euroa. Pelkän talopaketin osalta n. 24.000 euroa alveja ja mitä veroja olikaan vielä maksanut talotehdas. Toinen sama kaikkea muuta materiaalia. Sun mielestä varmaan mun pitäisi maksaa vielä omasta työstäkin verot?

Edelleen et viitsinyt vastata, että pitäisikö työttömyyskorvauksen saamisessa olla joku raja siinä mitä on pankkitilillä tai onko auto pihassa. että vain täysin perseaukinen saa tukea ja muut ei? Näinkö se menisi että olisi oikein?
Miten se meni kalikan osuminen ja älähtäminen :D
Sen verran monta viestiä pimeästä töistä sulla täällä että varmasti on täysin laillisesti rakennettu joka työvaihe :D Ja niin kuin sanoit niin itsekin olit tukien varassa.

Enkä kyllä jaksa alkaa vääntämään siitä, että miksi pitäisi jollekkin maksaa korvausta siitä että on työtön. Kuulostaa ihan jonkun kommarin idealta.

No väitän että jos se tarjottu työ ei ole mieluinen niin vastaus on sama. Ja käsi pystyyn, kuka tuntee jonkun jolle työkkäri on tarjonnut jotain oikeaa mieluista työtä eikä jotain diipadaapa kurssia tai koulutusta tai työllistymistukijaksoa? Että kiinnostaako sen enempää vaikkei olisi taloprojekti kesken.

Tarkoitinkin että tuskin sitä kauhean aktiivisesti töitä itse hakee jos on suunnitellut byggaavansa talon pakettiin kassan rahoilla. Toki työkkäriin on sitten toiset lorut.

Itse en muuten tiedä ketään kuka olisi työkkärin ehdottamista työpaikoista saanut ikinä töitä. Kaikki on omalla haulla uudelleen työllistyneet. En itseasiassa muuten nopealla miettimisellä tiedä ketään jolle olisi edes tarjottu tötä työkkärin kautta, jos on itse ilmoittanut hakevansa paikkoja aktivisesti (haki niitä todellisuudessa tai ei). Otanta ei tosin ole laaja, mutta kuitenkin. Hyvin siis sapattia voi edelleen vetää tehden sivussa vielä laillisesti osa-aikahommia jolloin nettotulojen erotus edelleen kaventuu. Toki nämäkin edut varmasti tulevaisuudessa heikkenee eli nopeasti hyödyntämään vaan nyt jos on mahdollisuus. :D

Itse ainakin voin rehellisesti sanoa, että tulojen nousu on tehnyt mut onnellisemmaksi tietyiltä osin. Tietenkin jos ei ois puolisoa/kavereita/läheisiä vois olla ihan toinen juttu, vaikka ois kuinka rikas eli ei se raha yksinään tuo onnea, mutta helpottaa elämää. Nyt kuitenkin voin asua mukavasti suht tuoreessa talossa, ajaa sellaisella autolla, mistä en parikymppisenä edes osannut uneksia, käydä kerran-pari vuodessa matkalla, ostaa vaatteita/elektroniikkaa ym. mitä tarttee. Ennen tai siis nuorena piti laskea kaikki paljon tarkemmin eikä ylellisyyksiin ollu varaa. Lisäliksakin kelpaisi erinomaisesti, mutta en mä töissä silti halua asua. Pitää keretä harrastamaankin. :) Mutta kyllä viimesen parin vuoden sisällä on taas räpylään jäävä raha vähentynyt, kiitos melkein kaiken kallistumisen.

Miten se talon rakentaminen estää työn vastaanottamisen? Aika moni on rakentanut talon töiden ohella iltahommina.

Ja as if työkkäristä koskaan kukaan on työpaikkaa saanut muutenkaan. Niin silloinhan voi laittaa rakennukset vaikka jäähylle tai ilta+viikonloppurakenteluihin.. Entä jos sanoisi työkkärille että virastoaikoina 08-16 on työtön ja katsoo tv-shopmainoksia, 16.02 pukee haalarit ja 16.08 alkaa naulapyssy paukkua.

Ihme kontrollia, kyllä ei estä työn vastaanottoa jos in the meantime tekee jotain muuta, vaikka rakentaa paskahuussin jos haluaa. Vapaa maa.
Miten ylipäänsä mikään voidaan tulkita estävän työn vastaanottamisen, ainahan sen *insert here aktiviteetti* voi lopettaa ja mennä töihin / laittaa tauolle. Samalla periaatteella veneen omistaminen estää työn vastaanottamisen, ainahan jotain puuhaa veneelle voi keksiä ja vesiltä ei niin vaan heti just sillään pääse sorvaamaan. Ai niin veneen voi vaikka myydä jos työtä saa eikä ehdi veneilemään. Niin sen talonrakennuksenkin voi siirtää muulle ajalle tai vaikka polttaa koko paskan, vapaassa maassa pitää kyllä voida rakennella vaikka lemmikkinorsulle talli ilman että demarit kyttää ja vahtii

Vähän offtopic, mutta oonkohan mä ainot joka ei haaveile varhaisesta eläkkeestä? Tienaan ihan hyvin minkä seurauksena pidän ylimääräisiä palkattomia vapaita silloin tällöin, mutta täysin vapaaherraksi musta ei olisi. En edes tee työkseni mitään ihmeellistä, ja samalla lailla se vituttaa ajoittain kuin kaikkia muitakin, mutta mä vaan tarviin tiettyjä rytmejä ja velvollisuuksia elämääni. Jos mulla olisi skidejä niin saattaisin olla erimieltä, mutta nyt mun elämä on aika hyvässä balanssissa pakollisten työvelvoitteiden ja vapaa-ajan suhteen. Jos voittaisin lotossa niin ois kyllä mietinnän paikka mitä sitä tekisi. Jotain duunia nyt ainakin, tai sitten heräisin joka aamu opiskelemaan ja lukisin itselleni kasan titteleitä ja taitoja joita en työelämässä koskaan hyödyntäisi.
Itsellä on vähän samankaltaisia ajatuksia. Kuitenkin töiden kautta pystyy saavuttamaan asioita joita ei voisi tehdä yksin. Tosin tämäkin riippuu aika pitkälti että mitä sitä tekee työkseen. Nuorempana tuli lorvattua tyhjän panttina niin tällä hetkellä lähinnä kauhistuttaa ajatus siitä että pitäisi olla vaan ja vanheta. Toki harrastukset on kivoja mutta ne on harrastuksia. Jos olisi lapsia niin ajatusmaailma tämänkin suhteen varmasti olisi toisenlainen. Tällä hetkellä lähinnä pelottaa ajatus siitä jossain vaiheessa on niin vanha ettei kykenisi muuta tekemään kuin vetämään rollaattorilla ympäri kaupunkia ja ihmetellä maailman menoa.

Itsellä on vähän samankaltaisia ajatuksia. Kuitenkin töiden kautta pystyy saavuttamaan asioita joita ei voisi tehdä yksin. Tosin tämäkin riippuu aika pitkälti että mitä sitä tekee työkseen. Nuorempana tuli lorvattua tyhjän panttina niin tällä hetkellä lähinnä kauhistuttaa ajatus siitä että pitäisi olla vaan ja vanheta. Toki harrastukset on kivoja mutta ne on harrastuksia. Jos olisi lapsia niin ajatusmaailma tämänkin suhteen varmasti olisi toisenlainen. Tällä hetkellä lähinnä pelottaa ajatus siitä jossain vaiheessa on niin vanha ettei kykenisi muuta tekemään kuin vetämään rollaattorilla ympäri kaupunkia ja ihmetellä maailman menoa.
Komppaus. Monelle työnteko on vapaa-ajan vaihtoa rahaan, mutta kyllä työ parhaimmillaan antaa muutakin tekijälleen kuin rahaa. Itse ainakin näen, että työssäni saan paljon enemmän ja suurempia muutoksia parempaan tässä maailmassa kuin happea kuluttumalla himassa kalsareissa. Työ ruokkii saavutuksen tunnetta. Samoin olen oppinut paljon taitoja, joita en olisi missään tapauksessa olisi oppinut ilman opiskelua ja/tai töitä.

Joskus entisessä työpaikassa lomalla kävin työkavereiden kanssa kahvilla työpaikalla kun satuin olemaan lähistöllä. Emme jutelleet työasioista, vaan työn kautta oma sosiaalinen piiri laajenee.

Näkisin, etten olisi yhtään tyytyväisempi elämään, vaikka en tekisi töitä, ehkä pahimmillaan päin vastoin.

Kyllä se raha tuo onnellisuutta ja jos sitä ei ole niin se pistää kyllä stressamaan ja se stressi on paljon pahempaa kuin se että duunissa syke pääsee nousemaan välillä. Itse olen nuori vielä mutta kohta rupee ikää olemaan sen verran että ois aika hankkia oma koti, lapsi on jo tulossa jne ja kyllä se normi elämä jo vaatii rahaa. Sitten kuin kuulee kuin jotkut korkeakoulutet valittaa niin on mun mielestä outoa, oisin ite hiljaa jos mun vuositulot olisiat +50 000€ mitä helvettiä mä teen vaikka mul on enemmän aikaa olla koton kuin ei ole varaa tehdä mitään?

Jotkut laittaa "senior program manager chief huuhaa" - toisaalta jostain syystä työttömänä pitävät samaa tiettliä.

Tuli just linkedinissä vastaan useamman vuoden työttömänä ollut "release manager". Toisaalta mikäs ton osuvampi titteli työttömälle? :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen aika lailla samaa mieltä ja ihmettelen suuresti ihmisiä, joilla tili huutaa tyhjyyttään viikko-pari ennen seuraavaa palkkapäivää. Säännöllisessä ansiotyössä tuon ei pitäisi olla mahdollista jos varallisuuttaan käyttää edes puolijärkevästi.

Sanotaan että tienaat 1900/kk. Veron jälkeen 1400€. Sitten vuokra 600€, bensaan menee 150-200 koska duuniin pitää päästä+ sitten kaikki muut laskut, ruoka jne kyllä se tili on aika tyhjä jo kuin seuraava palkka tulee. Siinä pitäisi vielä saada rahaa sivuun talolainaa varten

Tuli just linkedinissä vastaan useamman vuoden työttömänä ollut "release manager". Toisaalta mikäs ton osuvampi titteli työttömälle? :D

Kyllä kai sitä työttömältäkin ajoittain HW releaseja pukkaa ainakin takaluukusta.... niiden managointi(kin) sujuu tuolla tittelillä.

Helvetin kallis kämppä suhteessa tuloihin.

Riippuen missä kaveri asuu niin saattaa olla mitä vaan väliltä 22 neliöinen putka tai sitten 80 neliöinen rivari :)

Riippuen missä kaveri asuu niin saattaa olla mitä vaan väliltä 22 neliöinen putka tai sitten 80 neliöinen rivari :)
Totta. Isosta kämpästä voi hyvin muuttaa pienempään. 22 neliöisestä putkasta kun muuttaa asuntovaunuun ja poste restante osoitteeksi niin alkaa jäämään enemmän säästöön omaa asuntoa varten ;)

Sanotaan että tienaat 1900/kk. Veron jälkeen 1400€. Sitten vuokra 600€, bensaan menee 150-200 koska duuniin pitää päästä+ sitten kaikki muut laskut, ruoka jne kyllä se tili on aika tyhjä jo kuin seuraava palkka tulee. Siinä pitäisi vielä saada rahaa sivuun talolainaa varten

Aika kovat verot tuolla palkalla. Jos olet tuossa tilanteessa niin ihan ensimmäisenä kannattaa hakea uusi verokortti, jää se satanen enemmän käteen kuussa verojen ja tyel+tvm:n jälkeen.

Vähän offtopic, mutta oonkohan mä ainot joka ei haaveile varhaisesta eläkkeestä? Tienaan ihan hyvin minkä seurauksena pidän ylimääräisiä palkattomia vapaita silloin tällöin, mutta täysin vapaaherraksi musta ei olisi. En edes tee työkseni mitään ihmeellistä, ja samalla lailla se vituttaa ajoittain kuin kaikkia muitakin, mutta mä vaan tarviin tiettyjä rytmejä ja velvollisuuksia elämääni. Jos mulla olisi skidejä niin saattaisin olla erimieltä, mutta nyt mun elämä on aika hyvässä balanssissa pakollisten työvelvoitteiden ja vapaa-ajan suhteen. Jos voittaisin lotossa niin ois kyllä mietinnän paikka mitä sitä tekisi. Jotain duunia nyt ainakin, tai sitten heräisin joka aamu opiskelemaan ja lukisin itselleni kasan titteleitä ja taitoja joita en työelämässä koskaan hyödyntäisi.
En usko että sulla on niin vähän mielikuvitusta että et keksisi mitään tekemistä jos vapautuisit töistä. Suoraan sanoen paskapuhetta, ainakin minun mielestä, ja myös todennäköisesti yksi monista psykologoisista suojelumekanismeista mitä palkkatyöläiset käyttävät etteivät pistäisi kuulaa kalloon seuraavien aamupuurojen kera. Asia erikseen jos löytyy unelma-ammatti (jota harrastaisi ilman rahallista korvaustakin) jolla pystyy elättämään itsensä.

Itse voin rehellisesti sanoa ettei mikään ammatti kiinnosta niin paljon että haluaisin väkisin herätä rutiininomaisesti miltei joka aamu sitä varten. Valitettavasti isoa perintöä ei ole odotettavissa ja nykyinen perintö tulee ehkä 30-40v päästä, eli pakko minun silti on vastentahtoisesti duunata. Noh, elämä on.

Jotain on helvetisti pielessä jos maksat n. 40% nettotuloistasi vuokraan ja miltei 20% bensaan.

Kyseinen hypoteettinen henkilö hankkikoot halvemman asunnon ja halvemman auton (tai polkupyörän). Ei se suomessa eläminen kovin kallista ole, kunhan ei törsää liikaa asuntoon, kulkuneuvoihin, ruokaan ja kulutukseen. Voisin listata 50 asiaa mitkä syövät tavallisen tallaajan tienestit ja mikään niistä ei tuo ostajalleen merkittävästi onnea.

Suositut

Back
Ylös Bottom