Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ihme russutusta täällä: Suomessa on maailman paras terveydenhuolto ja niin hyvät työpaikat, että lääkärit tulevat jopa muista maista meille töihin pelkästään palkalla. Rahaa on kaikkiin toimenpiteisiin, julkinen terveydenhuolto pitää siitä huolen, maksattehan te kuitenkin nimittäin veroja siitä. Jos nyt vain nostettaisiin koulutuspaikkoja lisää ja saataisiin lisää lääkäreitä (vaikka noin 900 vuodessa enemmän kuin nyt joka vuosi), ne pienetkin ongelmakohdat saataisiin pois.

Ihme russutusta täällä: Suomessa on maailman paras terveydenhuolto ja niin hyvät työpaikat, että lääkärit tulevat jopa muista maista meille töihin pelkästään palkalla. Rahaa on kaikkiin toimenpiteisiin, julkinen terveydenhuolto pitää siitä huolen, maksattehan te kuitenkin nimittäin veroja siitä. Jos nyt vain nostettaisiin koulutuspaikkoja lisää ja saataisiin lisää lääkäreitä (vaikka noin 900 vuodessa enemmän kuin nyt joka vuosi), ne pienetkin ongelmakohdat saataisiin pois.
Toivon että tämä on trollausta.

Suomessa ei todellakaan ole "maailman paras terveydenhuolto", sen paikan ottaa vieläkin USA, suomi ei mahdu muistaakseni edes top10 listalle. Ja nyt pitää siis muistaa, että julkinen terveydenhuolto ei automaattisesti tarkoita "hyvää terveydenhuoltoa".

Eikös joku hoitsu täällä ole joskus kohissut tienaavansa joku viiskymppiä vuodes? Voi olla että muistan väärin. Tosin ei tuo reilu kolme tonniakaan huono palkka ole.

Onhan se tietysti mahollista alalla ku alalla tienata vaikka ja mitä, mut yksittäisistä elvistelyistä vain harva onnistuu vetämään johtopäätöksen koko alan palkkatasosta. Ja kolme tonnia brutto lisineen on ja ei oo huono palkka kolmivuorotyöstä. Palkka on suurinpiirtein sama niin monessa eri toimessa, joista joihinkin se on jopa liian suuri ja toisiin aivan hävyttömän vähän.

Toivon että tämä on trollausta.

Suomessa ei todellakaan ole "maailman paras terveydenhuolto", sen paikan ottaa vieläkin USA, suomi ei mahdu muistaakseni edes top10 listalle. Ja nyt pitää siis muistaa, että julkinen terveydenhuolto ei automaattisesti tarkoita "hyvää terveydenhuoltoa".

Niin ja mikään julkinen ei taida koskaan tarkoittaa mitään hyvää.

Tuli Juffen postista postista mieleen, että aina välillä mietin tulisiko päättymättömissä vuorohommissa "poistaa" vuorolisät ja korvata se "könttäpalkalla"

Tarkoitan siis sitä, että Juffen palkka ei olisi 2000€/kk vaan 41k€ vuodessa, edellytyksenä vuoron tekeminen. Nykyään kun joka paikasta kiristetään niin tällä tavalla saataisiin mielestäni lisää läpinäkyvyyttä kulurakenteisiin yms.

Joojoo, hemmetin vaikene syystä että joulu yms. mutta kunhan puntaroin... Tokihan se on hyvä, että rahavuoroja voidaan sumplia vähän halukkuuden mukaan. Ihmetyttää vaan välillä kun julkisessa keskustelussa puhutaan palkoista notta jostain hommasta saa x palkan, mutta todellisuudessa kaikki ko homman tekijät tienaa noin puolitoistakertaisesti. Tällöin keskustelu vääristyy, etenkin julkisella puolella.

Ja tämä ei ole missään nimessä hyökkäys poliisien liksoja kohtaan, tuon 41 k€:n eteen on varmasti laitettu efforttia joka pennin edestä.

Edit. Ja jotenkin noi valtion maksamat palkat ei ole missään balanssissa. Pesonen&Suikka 40k€ vs. valtionyhtiön junakuski 60k€... Oikeesti?

Juu eipä tuo meidänkään firman duunareiden palkat
ole kuin jotain 2300-4500€/kk silti vuosiansiot ilman ylitöitä 4-7k€ välissä tekemättä mitään extraa vuorossa.. On kaikenmailman bonuksia ym rahastoja mitkä noita sekoittavat aikalailla.. Tästä esimerkistä muuten näkee teollisuudessa tapahtuneen hienon muutoksen ;) Vanhoilla jarruilla on peruspalkka 4500 ja nuorilla 2300 ikinä koskaan milloinkaan nämä nuoret eivät pääse samoille palkoille kuin vanhemmat, johtuen siitä että ennen vanhaan tässäkin talossa maksettiin kaikesta extroja lisäksi henkilökohtaiset korotukset olivat isoja nykyään muutamia kymppejä.-

- - - Updated - - -

Eikös joku hoitsu täällä ole joskus kohissut tienaavansa joku viiskymppiä vuodes? Voi olla että muistan väärin. Tosin ei tuo reilu kolme tonniakaan huono palkka ole.

Ei kai tuo mikään mahdottomuus ole, eikös jotkut hoitsut paina pelkkää yövuoroa yms.

OT

Jotain perusteluja miksi USAn tilanne olisi parempi? Varsinakaan kun mikään 5 sekunnin guugletulos ei tue asiaa. 1 2

Joukkueeni suosittaa myös (tietenkin tietyllä näkökulmalla varustettua) Michael Mooren dokumenttia Sicko.

Se että koko homma on yksityistä (ja käytännössä vakuutusyhtiöiden ohjaamaa/pyörittämää) ei tee hommasta yhtään parempaa. Monestihan vertaillaan esim lapsikuolleisuutta, missä jenkit häviää esim suomelle ja useimmille euroopan maille. Ja vähän taulukosta riippuen jopa kuuballe (missä on muuten myös ilmainen, julkinen terveydenhuolto).

- - - Updated - - -

Ei kai tuo mikään mahdottomuus ole, eikös jotkut hoitsut paina pelkkää yövuoroa yms.

Kyllä osa tuntemistani hoitajista tienaa 50-60te/v, mutta he tekee yleensä vuorotyötä esim sairaalassa + paljon keikkaa yksityisellä/ambulanssissa.

Niin ja mikään julkinen ei taida koskaan tarkoittaa mitään hyvää.
No se on aivan eri keskustelu.

- - - Updated - - -

OT

Jotain perusteluja miksi USAn tilanne olisi parempi? Varsinakaan kun mikään 5 sekunnin guugletulos ei tue asiaa. 1 2

Joukkueeni suosittaa myös (tietenkin tietyllä näkökulmalla varustettua) Michael Mooren dokumenttia Sicko.

Se että koko homma on yksityistä (ja käytännössä vakuutusyhtiöiden ohjaamaa/pyörittämää) ei tee hommasta yhtään parempaa. Monestihan vertaillaan esim lapsikuolleisuutta, missä jenkit häviää esim suomelle ja useimmille euroopan maille. Ja vähän taulukosta riippuen jopa kuuballe (missä on muuten myös ilmainen, julkinen terveydenhuolto).

- - - Updated - - -

Kyllä osa hoitajista tienaa 50-60te/v, mutta he tekee yleensä vuorotyötä esim sairaalassa + paljon keikkaa yksityisellä/ambulanssissa.
"Best healthcare systems in the world"=julkiset systeemit voittavat aina. Tämä sen takia että "oikeudenmukaisuus" (mikä on sosialistien mielestä että kaikille annetaan verojen kanssa finanssioitu terveydenhuolto) on tärkeää noissa rankingeissa.

Katsoppa vaikka missä maassa maailman parhaat lääkärit, kirurgit on töissä sekä missä mullistavinta lääketieteellistä tutkimusta tehdään, tai missä maassa on lyhyimmät hoitojonot esim. syöpää sairastaville. USA on näissä kaikissa paras.

En ikinä sanonut että yksityistäminen tekisi terveydenhuollosta automaattisesti parempaa (siis hoidosta puhutaan, ei siitä miten se rahoitetaan), mutta valitettavasti julkinen terveydenhuolto ei vain ole sa paras järjestelmä jos haluaa parasta hoitoa.

Toivon hartaasti että et ole itse lääkäri, jos käytät sanaa "ilmainen terveydenhuolto" (sellaista ei ole missään). Se kuuban terveydenhuolto on muuten tosi surkea, vaikka lapsikuolleisuus on alhainen.

Viimeksi muokattu:
Jenkkien lapsikuolleisuus on pitkalti koyhien lapsia, jotka menevat synnyttamaan puoskariklinikoille ja lisaksi kieltaytyvat ottamasta laakkeita, koska heilla ei ole niihin varaa. Kunnon vakuutuksella toiminta on kylla ihan eri planeetalta. Eli kyse on ihan siita, etta katsooko niita koyhia vai ylempaa keskiluokkaa ja siita ylospain. Suomessa ei saa edes hyvan vakuutuksen kanssa samaa palvelua yksityiselta ja syyna tahan on, etta monet kalliit/harvinaiset toimenpiteet tipahtavat aina julkisen harteille, koska yksityisissa sairaaloissa niita ei tehda liian pienen volyymin takia.

EDIT: Toisaalta on sanottava, etta Meilahdessa ison leikkauksen teki mulle eras professori, joka elakoityi kuukautta taman jalkeen ja oli ilmeisesti alalla aika kokenut. Yhdysvalloissa oikein ihastelivat leikkauksen tulosta kuinka hyvin tehty. Kayttavat itse leikkaukseen jotain konetta, mutta kuulemma todella osaava kirurgi tekee kasipelilla konetta parempaa jalkea, vaikka kone on varmempi. Suomessa oli siis tehty kasin ja konetta paremmin.

Katsoppa vaikka missä maassa maailman parhaat lääkärit, kirurgit on töissä sekä missä mullistavinta lääketieteellistä tutkimusta tehdään, tai missä maassa on lyhyimmät hoitojonot esim. syöpää sairastaville. USA on näissä kaikissa paras.

Syöpäjonoista en tiedä, mutta eikös nuo parhaat lääkärit ym. ole hommissa yksityisellä puolella? Ei se kovin hyvä systeemi voi olla, jos potkut saatuaan menettää vakuutuksen ja tippuu ilmaisklinikoiden varaan. 30 Days Minimum Wage ohjelmassa niitäkin koeponnistettiin. IMHO parempi olisi sanoa, että jenkeissä on paras terveydenhoito osalle.

Kokoaan eri juttu sitten on, onko missään oikeasti hyvä terveydenhoito. Ainoastaan telkkarissa joku random koditon saa sairaalassa 5 lääkäriä ympärilleen + magneetit ja röntgenit.

edit: itse asiassa tuo yllä oleva lääkäreiden laadusta myös yksityisellä puolella täällä Suomessa on aika hyvin sanottu. Itsekin käytän käytännössä pelkästään työpaikan tarjoamia palveluita. Eivätkä lääkärit siellä kyllä määrää mihinkään kokeisiin tai kuviin oikein millään. Epäilen syynä olevan maksavan asiakkaasn palvelu: firma tai vakuutusyhtiö ei pidä, jos heidän rahoillaan hoidetaan liikaa ihmisiä. Joku magneettikuva on todella harvojen herkkuja, vaikka sillä ratkeaisi helpoiten ongelmat. Viimeksi kävin valittamassa olkapäästä. Lääkäri pisti ultraan, koska se on halvin. Tuloksista ei näkynyt vikaa, joten lääkäri kehoitti vain lopettamaan harrastuksen. Sanoin että eikö kannattaisi käydä ortopedillä, niin lääkäri oli jotenkin "joo no jos se sun mielestä on tarpeen". Ortopedi taas sanoi, että paha sanoa mitään kun ei ole magneetteja jne. Mutta niitä ei kannata ottaa kun maksaa niin paljon. Eli koko ammattikunnan asenne täällä ei ole kohdallaan. Potilas kiinnostaa aika vähän ja suurin osa ajasta näpytellään vain koneella. Eikä se muutu vaikka Wahlroosi oli terveysministerinä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Syöpäjonoista en tiedä, mutta eikös nuo parhaat lääkärit ym. ole hommissa yksityisellä puolella? Ei se kovin hyvä systeemi voi olla, jos potkut saatuaan menettää vakuutuksen ja tippuu ilmaisklinikoiden varaan. 30 Days Minimum Wage ohjelmassa niitäkin koeponnistettiin. IMHO parempi olisi sanoa, että jenkeissä on paras terveydenhoito osalle.

Kokoaan eri juttu sitten on, onko missään oikeasti hyvä terveydenhoito. Ainoastaan telkkarissa joku random koditon saa sairaalassa 5 lääkäriä ympärilleen + magneetit ja röntgenit.

edit: itse asiassa tuo yllä oleva lääkäreiden laadusta myös yksityisellä puolella täällä Suomessa on aika hyvin sanottu. Itsekin käytän käytännössä pelkästään työpaikan tarjoamia palveluita. Eivätkä lääkärit siellä kyllä määrää mihinkään kokeisiin tai kuviin oikein millään. Epäilen syynä olevan maksavan asiakkaasn palvelu: firma tai vakuutusyhtiö ei pidä, jos heidän rahoillaan hoidetaan liikaa ihmisiä. Joku magneettikuva on todella harvojen herkkuja, vaikka sillä ratkeaisi helpoiten ongelmat. Viimeksi kävin valittamassa olkapäästä. Lääkäri pisti ultraan, koska se on halvin. Tuloksista ei näkynyt vikaa, joten lääkäri kehoitti vain lopettamaan harrastuksen. Sanoin että eikö kannattaisi käydä ortopedillä, niin lääkäri oli jotenkin "joo no jos se sun mielestä on tarpeen". Ortopedi taas sanoi, että paha sanoa mitään kun ei ole magneetteja jne. Mutta niitä ei kannata ottaa kun maksaa niin paljon. Eli koko ammattikunnan asenne täällä ei ole kohdallaan. Potilas kiinnostaa aika vähän ja suurin osa ajasta näpytellään vain koneella. Eikä se muutu vaikka Wahlroosi oli terveysministerinä.

On muuten jännä juttu toi magneetin "kalleus" eihän se itse kuvan ottaminen maksa paljoa vaan kustannus syntyy laitteen hinnan kuoletuksesta yms. Onko sitten järkevää alitehoilla käyttää laitetta kun isommalla käytöllä suhteellinen kustannus laskisi? Ensimäinen kysymys yksityisellä puolella itse maksavana asiakkaana mentäessä on muuten aina "onko vakuutusta?". Muutaman kerran olen testannut että vastaan ettei ole ja sitten on annettu kaikenlaisia alennuksia vastaanottohinnasta ja ei ole suositeltu mitään laajempia tutkimuksia. :D

Itsekin käytän käytännössä pelkästään työpaikan tarjoamia palveluita. Eivätkä lääkärit siellä kyllä määrää mihinkään kokeisiin tai kuviin oikein millään. Epäilen syynä olevan maksavan asiakkaasn palvelu: firma tai vakuutusyhtiö ei pidä, jos heidän rahoillaan hoidetaan liikaa ihmisiä.

TTH:ssa sopimus työnantajan kanssa määrää mitä tth-lääkäri voi ja ei voi tehdä. Joillakin sopimus kattaa kaiken tth-lääkäristä kuviin ja erikoislääkäreiden konsultaatioihin yksityissektorilla. Jotku pääsee ehkä hoitajalla käymään. Eli maksaja (työnantaja) määrää.

Kuinkakohan suuri osa yksityisen sektorin lääkäreiden palkkioista tulee suoraan vakuutusyhtiöiltä ja Kelalta? (tai epäsuoraan eli asiakas maksaa ensin itse ja sitten hakee vakuutusyhtiöltä korvausta). Mikä muuten on politiikka saako yksityisellä lähettävä lääkäri % osan tai kiinteän korvauksen tutkimuskustannusten (labrat, magneetti yms) hinnasta joita määrää, mutta ei itse varsinaisesti tee? Entäs sitten esim. lääkärin itse tekemästä ultraäänitutkimuksen hinnasta? T: sydänultra 20min 450€ josta lääkärinpalkkio 120€ ja ultraäänitutkimus 330€.

Kuinkakohan suuri osa yksityisen sektorin lääkäreiden palkkioista tulee suoraan vakuutusyhtiöiltä ja Kelalta? (tai epäsuoraan eli asiakas maksaa ensin itse ja sitten hakee vakuutusyhtiöltä korvausta). Mikä muuten on politiikka saako yksityisellä lähettävä lääkäri % osan tai kiinteän korvauksen tutkimuskustannusten (labrat, magneetti yms) hinnasta joita määrää, mutta ei itse varsinaisesti tee? Entäs sitten esim. lääkärin itse tekemästä ultraäänitutkimuksen hinnasta?

Muista en tiedä, mutta ainakaan aikoinaan, kun yksityisen tuolilla istuin, ei saanut niistä tutkimuksta mihin teki lähetteen. Toki käytännöt ja sopimukset voi varmaan vaihdella..en tiiä.

Juu eipä tuo meidänkään firman duunareiden palkat
ole kuin jotain 2300-4500€/kk silti vuosiansiot ilman ylitöitä 4-7k€ välissä tekemättä mitään extraa vuorossa.. On kaikenmailman bonuksia ym rahastoja mitkä noita sekoittavat aikalailla.. Tästä esimerkistä muuten näkee teollisuudessa tapahtuneen hienon muutoksen ;) Vanhoilla jarruilla on peruspalkka 4500 ja nuorilla 2300 ikinä koskaan milloinkaan nämä nuoret eivät pääse samoille palkoille kuin vanhemmat, johtuen siitä että ennen vanhaan tässäkin talossa maksettiin kaikesta extroja lisäksi henkilökohtaiset korotukset olivat isoja nykyään muutamia kymppejä.-

Itse kuuluun tähän nuorempaan polveen (en tosin valmistavassa teollisuudessa), mutta alan olla sitä mieltä että tuo mainitsemasi "palkkaepätasa-arvo" on ainoa järkevä tapa koittaa päästä eroon järjettömästä palkkauksesta.

Eli annetaan vanhojen liitonveitikoiden nauttia palkastaan ja huikeista eduistaan, mutta koitettaisiin meidän nuorempien kohdalla olla myöntämättä noita aivottomia etuuksia joita meillä ei nykyään enää ole varaa maksaa. Toki se vitutttaa meitä nuorempia, mutta josko voisimme tällä tapaa olla hieman kilpailukykyisempiä sitten viidentoistavuoden päästä kun teollisuus alkaa valua Aasiasta takaisin Eurooppaan..

Edit. Aivottomilla etuuksilla en siis tarkoita vuorolisiä. Koitan sanoa, että pidetään homma simppelinä ja palkat maltillisina. Mielestäni vuorolisät ei saa olla liian houkuttelevat, mutta toki sellaiset että tekijät löytyy ilman viiltävää pakottamista ja mielipahaa.

TTH:ssa sopimus työnantajan kanssa määrää mitä tth-lääkäri voi ja ei voi tehdä. Joillakin sopimus kattaa kaiken tth-lääkäristä kuviin ja erikoislääkäreiden konsultaatioihin yksityissektorilla. Jotku pääsee ehkä hoitajalla käymään. Eli maksaja (työnantaja) määrää.

No meillä kattaa kaikki labrat ja magneeteistakin osan. Mutta parempi olisi, jos ei mitään testattaisi. Työterveyskin on kilpailtu ala ja halvin valitaan ;) Tai voihan se olla, että tämä on vain yleinen linja Suomessa. Ei haluta hoitaa ja tutkia "turhaan" ja passiivinen hoito parantaa parhaiten. Ja jos ei, niin mitään ei ollut muutenkaan tehtävissä.

No meillä kattaa kaikki labrat ja magneeteistakin osan. Mutta parempi olisi, jos ei mitään testattaisi. Työterveyskin on kilpailtu ala ja halvin valitaan ;) Tai voihan se olla, että tämä on vain yleinen linja Suomessa. Ei haluta hoitaa ja tutkia "turhaan" ja passiivinen hoito parantaa parhaiten. Ja jos ei, niin mitään ei ollut muutenkaan tehtävissä.

Halvin valitaan ja toisaalta tth-pulju pyrkii tuottamaan voittoa omistajille...niin kauan kun töissä voi olla niin homma ok...ja kun sairaslomalle joutuu niin johan alkaa lähetettä lentämään joka suuntaan.

Itse kuuluun tähän nuorempaan polveen (en tosin valmistavassa teollisuudessa), mutta alan olla sitä mieltä että tuo mainitsemasi "palkkaepätasa-arvo" on ainoa järkevä tapa koittaa päästä eroon järjettömästä palkkauksesta.

Eli annetaan vanhojen liitonveitikoiden nauttia palkastaan ja huikeista eduistaan, mutta koitettaisiin meidän nuorempien kohdalla olla myöntämättä noita aivottomia etuuksia joita meillä ei nykyään enää ole varaa maksaa. Toki se vitutttaa meitä nuorempia, mutta josko voisimme tällä tapaa olla hieman kilpailukykyisempiä sitten viidentoistavuoden päästä kun teollisuus alkaa valua Aasiasta takaisin Eurooppaan..

Edit. Aivottomilla etuuksilla en siis tarkoita vuorolisiä. Koitan sanoa, että pidetään homma simppelinä ja palkat maltillisina. Mielestäni vuorolisät ei saa olla liian houkuttelevat, mutta toki sellaiset että tekijät löytyy ilman viiltävää pakottamista ja mielipahaa.

Tässä on kyllä ideaa, tosin on monia paikkoja joissa tuo ei pidä paikkansa esimerkkinä tämä lafka josta itse puhun olikohan palkkamenot jtn 1-2% välillä kuluista.. Ja juu tarkoitat varmasti aivottomilla etuuksilla juurikin näitä mitä meilläkin jaettiin vielä 10v-20v sitten esimerkkinä mainittakoon vaikka työkalu lisä jota maksettiin % peruspalkan mukaan kuukausittain ( KOSKAAN siis KOSKAAN ei ole tarvinnut kenenkään hommata itse mitään työkaluja mihinkään).. Toinen hieno lisä mihin en ole ihan päässyt perille on vuoronvaihtolisä jota duunareille maksettiin.. Vuorot vaihdettiin siihen aikaan työajalla :D olisikohan ollut 10v sitten niin noi lisät poistuivat palkkakuitista ja ne siirrettiin henkilökohtaisiksi palkankorotuksiksi, bonuksena myös valkokaulus tyypeille .. Eli nuoremmila ei ole mitään mahdollisuuksia saada noita enää. Itsehän onneksi kuulun tuohon voittaja porukkaan, eli tulin taloon ennen kuin nuo hävitettiin ja mua on huvittanut se että mun palkka on ihan poskettoman paljon isompi kuin 2-3v mua myöhemmin tulleen samoista hommista. 10-15v sitten henkilökohtaiset palkankorotuksetkin olivat parhaimmillaan 7-10% peruspalkasta nyt ne ovat 2-4%

Tässä on kyllä ideaa, tosin on monia paikkoja joissa tuo ei pidä paikkansa esimerkkinä tämä lafka josta itse puhun olikohan palkkamenot jtn 1-2% välillä kuluista.. Ja juu tarkoitat varmasti aivottomilla etuuksilla juurikin näitä mitä meilläkin jaettiin vielä 10v-20v sitten esimerkkinä mainittakoon vaikka työkalu lisä jota maksettiin % peruspalkan mukaan kuukausittain ( KOSKAAN siis KOSKAAN ei ole tarvinnut kenenkään hommata itse mitään työkaluja mihinkään).. Toinen hieno lisä mihin en ole ihan päässyt perille on vuoronvaihtolisä jota duunareille maksettiin.. Vuorot vaihdettiin siihen aikaan työajalla :D olisikohan ollut 10v sitten niin noi lisät poistuivat palkkakuitista ja ne siirrettiin henkilökohtaisiksi palkankorotuksiksi, bonuksena myös valkokaulus tyypeille .. Eli nuoremmila ei ole mitään mahdollisuuksia saada noita enää. Itsehän onneksi kuulun tuohon voittaja porukkaan, eli tulin taloon ennen kuin nuo hävitettiin ja mua on huvittanut se että mun palkka on ihan poskettoman paljon isompi kuin 2-3v mua myöhemmin tulleen samoista hommista. 10-15v sitten henkilökohtaiset palkankorotuksetkin olivat parhaimmillaan 7-10% peruspalkasta nyt ne ovat 2-4%

No just noita meinasin :)

Ja toki on totta, että etenkin "miesten teollisuudessa" on paljon hommia jossa palkkakulut on aika pieni osa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että yleisen palkkatason rauhoittaminen on yksi niistä monista asioista jotka täytyy tehdä kilpailukyvyn kehittämiseksi. Tää nyt ehkä kuuluis tohon toiseen ketjuun..

Edit. Ja tokihan on totta, että esim metallilla TESsin mukaiset peruspalkat on maltillisia. Jotenkin vaan tilanne on niin vääristynyt, että harvaa kiinnostaa niitä hommia tehdä sillä palkalla. Kuitenkin yhteiskunta mun mielestä tarttee tollasta perusduunia ja tekijöitä sille.

Ensimäinen kysymys yksityisellä puolella itse maksavana asiakkaana mentäessä on muuten aina "onko vakuutusta?". Muutaman kerran olen testannut että vastaan ettei ole ja sitten on annettu kaikenlaisia alennuksia vastaanottohinnasta ja ei ole suositeltu mitään laajempia tutkimuksia. :D

Off-topic, mutta sama pätee lähes kaikkeen missä ollaan vakuutusten kanssa tekemisissä. Itsellä tuulilasin vaihdossa kysyttiin kanssa lasivakuutusta ja kun se oli, niin vaihdosta laskutettava hinta oli 690€. En tiedä oliko silloin mitään kampanjoita menossa, mutta esimerkiksi nyt mainostavat lasinvaihtoa samaan automalliin 470€. Samaten sijaisautoa vuokratessa laskuttivat vakuutusyhtiötä muistaakseni 169€/vrk. Molemmissa tapauksissa olisin kyllä tingannut jos olisin puhtaasti omalla rahalla ollut ostamassa.

Suositut

Back
Ylös Bottom