- Liittynyt
- 8.7.2005
- Viestejä
- 4 393
Ekan linkin kirjoittajan mukaan Ruotsissa on saavutettu se tila, mikä Suomessa on ollut jo valtion monopolin aikana eli junat ovat selittämättömästi myöhässä miten sattuu ja ikinä kukaan ei vaivaudu kertomaan miksi taas jäädään aikataulusta ja koska ollaan perillä puhumattakaan että paskasta palvelusta saisi jotain hyvitystä.
Ja toisessa tekstissä on kerrottu, että japskeilla on toimiva systeemi eli varmaan kannattaisi sitä sitten kopioida eikä Ruotsin ja Englannin mallia?
Liikut jo heikoilla jäillä kun mielipiteesi tueksi ei löydy faktoja. ;)
http://www.epsi-finland.org/images/stories/reports/Transport/Personal_Transport_2013_Finland_Press_Release.pdf
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf4/rhk_2008-a15_rautatieliikenteen_tasmallisyyden_web.pdf
Odotan sitä lähinnä kahdesta syystä. Yksi syy on se, että tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten toiminta sujuu joltain toiselta firmalta, mikäli he voittavat esimerkiksi HSL:n kilpailutuksen. Toki ymmärtääkseni VR on jo valmistautunut kilpailutukseen tehostamalla toimintaansa, joten vaikka VR voittaisikin tuon HSL:n kilpailutuksen niin eihän sekään ole huono juttu. Toisekseen toki kyse on myös arvoistani, sillä monopoliasemassa oleva valtion yhtiö ei oikein sovi niihin. Tuon linkkaamani LVM:n selvityksen mukaan henkilöliikenteen kilpailutus on Euroopassa tuonut noin 10-30% kustannussäästöt ja osin parantanut palveluita. Sepä siitä. Seuraavan kerran kun paneudun joukkoliikenteeseen se tapahtuu Cities in Motionin kautta.![]()
HSL on ilmoittanut että lipunmyynti junissa loppuu. Enää ei tarvita konduktöörejä lähijunissa. Joten henkilöstökulut per juna laskee huomattavasti jo tuolla. Sitä en tiedä miten sen saa palvelun paranemiseksi käännettyä.