Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Huh huh...Sft kerroppa fiksuna kaverina, että miten yksi firma muuttaa työehtolakia? Ei mitenkään, usko jo. Jos olet vaikka kaupan kassa ja saat tessin mukaista liksaa, mutta vaihdatkin firmaa niin palkka on edelleen alan tessin mukainen. Tuon nyt jo luulisi jokaisen suomalaisen tajuavan.
Itseasiassa nyt kun menin lukemaan, niin esimerkiksi HSL-alueen lähiliikenteen kilpailutuksessa taitaa olla epäselvää minkälainen TES on? Mikäli oikein ymmärsin, niin säästöjä haetaan nimenomaan henkilöstökuluista? http://www.lvm.fi/c/document_librar...&name=DLFE-18427.pdf&title=Julkaisuja 21-2012

Niin tai näin, mielenkiintoista nähdä saammeko kohta nähdä muunkin tahon hoitavan henkilöliikennettä raiteilla kuin vain VR:n! Ja omasta työstä saa ja kannattaa olla ylpeä, muttei sitä kannata verhota muiden vähättelyyn.
 
Itseasiassa nyt kun menin lukemaan, niin esimerkiksi HSL-alueen lähiliikenteen kilpailutuksessa taitaa olla epäselvää minkälainen TES on? Mikäli oikein ymmärsin, niin säästöjä haetaan nimenomaan henkilöstökuluista? http://www.lvm.fi/c/document_librar...&name=DLFE-18427.pdf&title=Julkaisuja 21-2012

Niin tai näin, mielenkiintoista nähdä saammeko kohta nähdä muunkin tahon hoitavan henkilöliikennettä raiteilla kuin vain VR:n! Ja omasta työstä saa ja kannattaa olla ylpeä, muttei sitä kannata verhota muiden vähättelyyn.

No eikös tämä mene kilpailun vapauttamisen kanssa sillä tavalla, että uudet yrittäjät, kun ovat saaneet riittävän suuren markkinaosuuden ilmoittavat TES:n umpeutuessa, että se on työsulku ny jollei palkkoja alenneta? Sitten jos kykenevät kouluttamaan uusia työntekijöitä niin voivat korvata vanhat niillä, ellei sopuun päästä. Jos taas työ on niin helvetin vaikeaa kuten täällä mainostetaan niin näin ei tietenkään voi tehdä, koska korvaavaa työvoimaa ei saa.
 
Eli mitä vaikeaa siellä siis on, jos about puolet suomalaisista täyttää nuo mainitsemasi kriteerit? Se ei tee työstä vaikeaa, että työpaikkoja on vain muutama, ymmärrätkö?

Hakea voi kuka tahansa mutta se EI ole yhtä kuin pääsy koulutukseen. Ymmärrätkö, ymmärrätkö? Kokeile, niin näet. Eli tarkennetaan vielä: joskus haussa voi olla hyviä hakijoita yli sen määrän, mitä kurssille otetaan ja joskus taas ei tarpeeksi testejä läpäiseviä, niin silloin saatetaan ottaa edellisessä/aiemmissa haussa hyvin pärjänneitä eli tänne ei oteta ns. väkisin. Eli testit pitää vetää läpi ja käytännössä hyvillä arvosanoilla, jos meinaa päästä sisään.

VR Yhtymä Oy:n omistaa valtio eli verorahoista sunkin palkka maksetaan.

Tarkoitan juuri mitä kirjoitan. Valtio on vain yksi osakkeenomistaja ja sen avulla puljua ei pyöritetä. Siihenhän kilpailutus juuri tähtää eli tätä ei enää pyöritetä verovaroin niinkuin joskus tehtiin. Oli valtion rautatiet ja kuljettajatkin oli virkamiehiä. Ei enää. Tiedoksi nyt tämä sinullekin.
 
Onko sinne VR:n veturikuskiksi jotain ikärajaa?

Mähän haen, vähän palkka putoaa mutta 60 k€:lla vuodessa nyt ajelee junaa ihan mielellään. Olen ihan kypsä näihin powerpointteihin, exceleihin ja duuniin liittyvään esiintymiseen.

Multa pitäisi löytyä kaikki näkö/kuulo priima, motoriset ominaisuudet olleet aina huippuluokkaa, SM-tason huippu-urheilu tausta, kaksi korkeakoulututkintoa, ulkonäkökin on helvetin miellyttävä. Olen lisäksi nopea oppimaan ja hyvä ajamaan jokaista laitetta mitä olen kokeillut. :)

Ei ole. Kursseilla monesti haetaankin eri ikäisiä, ettei kaikki jää sit samaan aikaan eläkkeelle. Hajonta on monesti ollut 25-40v välillä. Hakemaan vaan niin siinähän sen näkee pääseekö. ;)
 
Onhan se vittumaista jos jostain tienaa liikaa mutta ei muuta kuin hakemaan itse samoihin hommiin. Ei tämä nyt ole kuitenkaan mikään suomen talous kuntoon ketju. Henkilökohtaisesti on tehty huippu diili jos kaikki on sitä mieltä että joku tienaa liikaa liian helpolla työllä.

Kyllä mä tuolta virkamies armeijasta löydän helposti enemmän tienaavia turhempia ammatteja kuin veturi kuski on.
 
Niin..? No eikös raideliikenne ole AINA ollut ihan yhtä vähän avoin kilpailulle?

Niiiiiiiiiiin, bussiliikennekö on aina kilpailutettu? Kyllä kuule oli joskus vaikka 60-luvulla hyvin vähän kilpailtu ala. :D Pointti on nyt se, että kilpailutus ei laske alan palkkoja, koska ollaan Suomessa. Vielä kerran: alan(oli se mikä tahansa) TYÖEHTOSOPIMUS suojaa työntekijöitä. Palkka ei voi tippua toisin ku melkein kaikki muu itse työntekoon liittyvä voi muuttua.
Niin muuten, suomalainen veturinkuljettaja ansaitsee vähiten pohjoismaiden kuskeista(luin vertailun). Että se siitä hyvästä palkasta.
 
Hieman yllätti kyllä että Jami on virkamies.

No eikös tämä mene kilpailun vapauttamisen kanssa sillä tavalla, että uudet yrittäjät, kun ovat saaneet riittävän suuren markkinaosuuden ilmoittavat TES:n umpeutuessa, että se on työsulku ny jollei palkkoja alenneta? Sitten jos kykenevät kouluttamaan uusia työntekijöitä niin voivat korvata vanhat niillä, ellei sopuun päästä. Jos taas työ on niin helvetin vaikeaa kuten täällä mainostetaan niin näin ei tietenkään voi tehdä, koska korvaavaa työvoimaa ei saa.
Tälläinen ei kyllä juolahtanut mieleeni, kai se tuokin on mahdollista.
 
En ole virkamies, ja jos se nyt lohduttaa niin voittehan te vääntää loputtomiin veturin kuljettajan palkasta. Niitä nyt vaan on muitakin aloja missä tienataan "liikaa". Suomessa lähes kaikki ;)
 

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Tarkoitan juuri mitä kirjoitan. Valtio on vain yksi osakkeenomistaja ja sen avulla puljua ei pyöritetä. Siihenhän kilpailutus juuri tähtää eli tätä ei enää pyöritetä verovaroin niinkuin joskus tehtiin. Oli valtion rautatiet ja kuljettajatkin oli virkamiehiä. Ei enää. Tiedoksi nyt tämä sinullekin.

Mitkäs nämä muut omistajat sitten on? VR:n omien sivujen mukaan omistaja on Suomen valtio. Ja mikä kilpailutus? Sama se on miten asia kikkaillaan, jos loppujen lopuksi taustalla on kuitenkin monopoliyritys, jonka omistaa valtio ja toiminta on sen mukaista.
 
Ei taida ihan rikkaat johtajat riittää, jotta heidän tuloistaan voitaisiin jakaa kaikille duunareille 60 000 vuodessa. Monissa perus rakennusfirmoissa eivät yrittäjät tienaa edes paljon enempää kuin duunarinsa.

Onhan se hyvä, jos duunarin työpanos on niin tuottoisaa, että perus 40 h työviikoista voidaan jakaa 60 000 palkkaa. Ei kyllä sitten tarvitse duunareiden ihmetellä, kun korvautuvat ulkomaalaisella työvoimalla tai työpaikat lähtevät kokonaan pois Suomesta. Ainakin rakennusalalla virolaiset duunarit ovat monesti paljon motivoituneempia ja ahkerampia kuin suomalaiset kolleegansa ja vielä halvempia.

Monesti vielä omaavat sellaista kädentaitoa, mikä on suomalaisilta häviämässä. Ja vaikka varmasti ovat monesti halvempia kuin suomalainen tekijä, niin kyllä virolainenki ammattimies arvonsa tietää. Oma pomo on sitä mieltä, että rakennusalan koulutus pitäisi olla oppisopimusmuotoisena, niin kuin muutkin kädentaitohommat. Olen itse samaa mieltä asiasta.
 
Kodinhoitaja ja poskettomat vakuutukset toki maksaisivat Suomessa maltaita. Tietysti tässä varmaan mukavasti unohtuu ottaa huomioon, että Suomessa on ensin saatu ilmainen koulutus. Paikallisia jos olisitte niin teillä olisi satojen tuhansien edestä opintolainaa todennäköisesti?
Se koulutus ei suomessa, tai missään muussa maassa, ole "ilmaista", eikä jenkeissä maksa satoja tuhansia opiskella paitsi jossain harvardissa. Noi "satojen tuhansien opintolainat" ottaa yleensä sellaiset porukat jotka pystyy sen helposti maksamaan pois myöhemmin (vanhemmat tai omasta pussista kun saa niin korkeapalkkaista duunia opiskelun jälkeen jos on käynyt noin kalliita kouluja).

- - - Updated - - -

Näköjään käännät joka asian nurinperin, sä et ainakaan pääsis testejä läpi. :D
Niin nuo ja koulutus esim lukio. Niin kun kerran mainitsin, testit ratkaisee ei se mitä olet lukenut.
Kyllähän normikouluissa tiputaan itse pois, täältä pistetään pois jos homma ei luonnistu. Palkka ei edelleenkään ole kova tai jos niin ajattelet, olet itse oikeasti pienituloinen.
EDIT: Maksanhan minäkin verot tuloistani ja tiedoksi, että VR on osakeyhtiö! Ei enää ns. Valtion firma.
Se on valtion omistama osakeyhtiö, eli juuri se "valtion firma". Ja sun verot ei riitä sun palkan maksamiseen, sen takia valtiot ottaa lainoja (verovarat ei riitä ns. hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseen).
 
Eikä ole, valtio on vain yksi osakkeenomistaja(isoin). Jos VR olisi puhtaasti valtion firma, se ei olisi Oy. Nyt sen pitää tehdä tulosta ja kaikkea seurataan eli voi pyöriä tappiolla, kuten ei mikä muukaan firma. Tämä on johtanut siihen, että kaikkea kiristetään ja YT:itä satelee. Ja lipunmyyntiä lakkautetaan ja asemia suljetaan. Palvelu heikkenee ja ihmiset tykkää. :(
 
Eikä ole, valtio on vain yksi osakkeenomistaja. Kyllä me on asiasta kuulkaa töissä jonkin verran kuultu, mulle on ihan sama mitä te uskotte.

Väität siis, että VR:n omat nettisivut valehtelevat asiasta? :D
Kovia jätkiä kyllä pitää olla junakuskeina kun tietävät firman omistusasiat paremmin kuin talousosasto.
 
Eikä ole, valtio on vain yksi osakkeenomistaja. Kyllä me on asiasta kuulkaa töissä jonkin verran kuultu, mulle on ihan sama mitä te uskotte.
Konsernin hallinto - VR Group on monipuolinen palveluyritys

"VR Group on valtion omistama yritys

VR Group on kokonaan Suomen valtion omistama yritys."

Ja jos et työnantajasi nettisivuihin luota, voit tarkistaa asian täältä. ;)

"Osakkaat
Suomen valtio omistaa 100 % yhtiön osakkeista."

Jos VR olisi puhtaasti valtion firma, se ei olisi Oy.
Esimerkiksi Alko Oy on täysin Suomen valtion omistama.
 
Mulle on ihan sama mikä on prosenttiosuus, mutta tämä on fakta. VR muutettiin valtion laitoksesta valtionyhtiö VR Yhtymä oy:ksi vuonna 1995. Eli valtio EI VOI SYYTÄÄ NIITÄ VIT** VEROEUROJA YHTIÖÖN NOIN VAIN! Tajuattehan te Oy:n toiminnan?
Lainattu:
Käytännössä VR:n yhtiöjärjestykseen ei ole kirjattu esimerkiksi lippujen hintojen kohtuullisuuden vaatimusta, vaan sen tehtävä osakeyhtiönä on tuottaa voittoa ja huolehtia junaliikenteen sujuvuudesta.
 
Se koulutus ei suomessa, tai missään muussa maassa, ole "ilmaista", eikä jenkeissä maksa satoja tuhansia opiskella paitsi jossain harvardissa. Noi "satojen tuhansien opintolainat" ottaa yleensä sellaiset porukat jotka pystyy sen helposti maksamaan pois myöhemmin (vanhemmat tai omasta pussista kun saa niin korkeapalkkaista duunia opiskelun jälkeen jos on käynyt noin kalliita kouluja).

- - - Updated - - -

Joo totta, pitäisi käyttää Suomen kohdalla sanaa maksuton. Ja satojen tuhansien lainat vähän liioittelua, mutta ei mitenkään poikkeuksellista että pariskunnalla sellaisia olisi. Jotain tilastoja löytyi netistä niin 10%:lla kandeista on yli 40k velkaa. Tietoa tohtoreista ei tullut nopeasti vastaan, mutta kaikista lainaajista valtaosa maksaa lainojaan takaisin vielä yli kolmikymppisenä eli kyllä nuo ihan oleellinen osa paikallisten taloutta on.

- - - Updated - - -

Mulle on ihan sama mikä on prosenttiosuus, mutta tämä on fakta. VR muutettiin valtion laitoksesta valtionyhtiö VR Yhtymä oy:ksi vuonna 1995. Eli valtio EI VOI SYYTÄÄ NIITÄ VIT** VEROEUROJA YHTIÖÖN NOIN VAIN! Tajuattehan te Oy:n toiminnan?
Lainattu:
Käytännössä VR:n yhtiöjärjestykseen ei ole kirjattu esimerkiksi lippujen hintojen kohtuullisuuden vaatimusta, vaan sen tehtävä osakeyhtiönä on tuottaa voittoa ja huolehtia junaliikenteen sujuvuudesta.

Ei vissiin kuulu teidän erikoisosaamiseen nää talousjutut vaikka muuten olettekin valiojoukkoa?

No ihan perusjuttuja:
A) Onneksi sinne ei sentään ole niin paskaa johtoa palkattu että saisivat monopoliyhtiön tappiolliseksi. Se vasta suoritus olisi.
B) Mitä luulet, että tapahtuu jos VR muuttuisi tappiolliseksi? Lopettettaisiin Suomen junaliikenne?
C) Luuletko, että omistaja ei voi pumpata osakeyhtiöönsä niin paljon rahaa kuin haluaa?`
 
Onhan tuo raideliikenne pikkuhiljaa aukeamassa kilpailulle. VR on luopunut useissa paikoissa ratapihan vaihtotöistä ja tilalle on tullu yksityisraiteiden veturit. Olen siis veturinkuljettaja/vaihtotyönjohtaja yksityisraiteilla. Palkka on tänä vuonna siinä 35k~ korvilla bruttona.

Työ on rankkaa kuumaa ja vittumaista. Mutta iteppä olen valinnut.

edit: VR:n kuskien palkat johtuu ainakin osittain vahvan liiton aikoinaan sopimista ehdoista. VR:n konnarit ei tienaa lähellekkään samanlaisia summia, eikä se vastuu sielläkään nyt varsinaisesti mitään leikkiä ole.
 
Eikä ole, valtio on vain yksi osakkeenomistaja(isoin). Jos VR olisi puhtaasti valtion firma, se ei olisi Oy. Nyt sen pitää tehdä tulosta ja kaikkea seurataan eli voi pyöriä tappiolla, kuten ei mikä muukaan firma. Tämä on johtanut siihen, että kaikkea kiristetään ja YT:itä satelee. Ja lipunmyyntiä lakkautetaan ja asemia suljetaan. Palvelu heikkenee ja ihmiset tykkää. :(
Ne valtion firmat ovat nimenomaan osakeyhtiöitä, omistajien määrällä ei ole merkitystä. Osakeyhtiön ei ole pakko tehdä voittoa jos se on valtion hallussa.

- - - Updated - - -

Mulle on ihan sama mikä on prosenttiosuus, mutta tämä on fakta. VR muutettiin valtion laitoksesta valtionyhtiö VR Yhtymä oy:ksi vuonna 1995. Eli valtio EI VOI SYYTÄÄ NIITÄ VIT** VEROEUROJA YHTIÖÖN NOIN VAIN! Tajuattehan te Oy:n toiminnan?
Lainattu:
Käytännössä VR:n yhtiöjärjestykseen ei ole kirjattu esimerkiksi lippujen hintojen kohtuullisuuden vaatimusta, vaan sen tehtävä osakeyhtiönä on tuottaa voittoa ja huolehtia junaliikenteen sujuvuudesta.
Kyllä se valtio nyt vaan voi syyttää niitä euroja siihen noin vain jos haluavat. Myös Alko Oy ja Finnair Oy ovat valtion omistamia (eka 100%, Finnair yli 50%) eivätkä ne kovin ihmeellisiä voittoja tee eikä niiden tarkoitus olekaan tehdä.

Osakeyhtiö on yhtiömuoto, sillä ei ole mitään tekemistä voitonhalun kanssa. Syy siihen, miksi valtio valitsee osakeyhtiöksi yleensä yhtiömuodon on se, että se toimii hyvin isossa skaalassa (mitä VR, alko, finnair ovat) ja että siihen saa helposti pumpattua rahaa jos omistajat/investoijat (tässä tapauksessa valtio) niin haluavat.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom