Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tämä on varmasti ollut suurin syy siihen miksi ihmiskunta on siirtynyt koko ajan enemmän ja enemmän automaatioon. :face:

Pointti oli, että tuskinpa säästöä syntyisi juurikaan. Rahat vaan käärisivät eri tahot. Veikkaisin, että toimintakin olisi samaa tasoa kuin lippuautomaateissa ;)
 
Pointti oli, että tuskinpa säästöä syntyisi juurikaan. Rahat vaan käärisivät eri tahot. Veikkaisin, että toimintakin olisi samaa tasoa kuin lippuautomaateissa ;)

Joo julkisten hankintojen periaatteen mukaisesti työttömiksi jääville kuskeille varmaan keksittäis jotain pientä puuhastelua ettei vaan ketään tarvittis irtisanoo.
 
Oho, 2 kaveria just valmistu kuljettajaks ja ei saa alkuun edes ihan 40ke/v. Ne on varmaan sit eri junayhtiössä töissä :rolleyes:

Hyvä kaveri on kuskina ja varmisteli ton 40k€ aloitus palkaksi ILMAN ylitöitä ja nämä on kuulemma aika paikkakunta ja reitti kohtaisia juttuja paljonko näitä on tarjolla, 73 000 sanoi itse tienanneensa 2013.
Kuulemma parhaita ansion nostajia on vkl ylityöt johonkin huitsin kuuseen jossa tulee sitten odottelua, muistaakseni mainitsi vielä että parhaita paikkoja ovat ne joissa ei ole kuskien lepotiloja.
 
No kyllä se junakuskina korvaa, ja on varmasti parempikin, automaatti kun ei nukahtele eikä tule esim kännissä töihin. Johan noita on olemassa esim ilman kuljettajaa toimivia metroja, ja varmasti koko rataliikenteessä siirrytään siihen ihan muutaman vuoden sisällä. Veikkaan että 15v päästä kuljettajan ajama juna alkaa olla länsimaissa jo todellinen harvinaisuus.

Tassako on faktatietoa? Laskelmatkin on ilmeisesti tehty? Varmasti pikkuhiljaa enemman ja enemman toimintoja automatisoituu, se on luonnollista kun teknologia kehittyy. Mutta ensinnakin siina kuskista luopumisessa on hirveasti riski ja epavarmuustekijoita voitettavana ja toisekseen se on aivan eri asia etta joku teknologia on valmiina verrattuna siihen etta se on laajamittaisesti kaytossa. En tieda miten paljon automatisoitavia toimintoja on mutta voihan olla etta olemassa olevat veturit ajetaan loppuun ennemmin kuin aletaan paivittamaan niita.Tassa puhuu toki ihminen joka ei junista paljoakaan ymmarra, erkjetter ja kumppanit kai tietaa paremmin..
 
No kyllä se junakuskina korvaa, ja on varmasti parempikin, automaatti kun ei nukahtele eikä tule esim kännissä töihin. Johan noita on olemassa esim ilman kuljettajaa toimivia metroja, ja varmasti koko rataliikenteessä siirrytään siihen ihan muutaman vuoden sisällä. Veikkaan että 15v päästä kuljettajan ajama juna alkaa olla länsimaissa jo todellinen harvinaisuus.

Köpiksessä ainakin oli ongelma kuitenkin, että tarvitaan ihminen sitä junaa sitten ohjaamaan kun on "blue screen" junalla. :D
20 min ihmeteltiin, kunnes joku tuli ekaan vaunuun sisään, nappas pellit irti ja alko joystickillä pistää junaa liikkeelle.
On noissa automaattijunissa se hauska, että pääsee sinne ekaan vaunuun. Siisti kattella ku mennään tunnelissa.
 
Juu siis kyllähän siellä junassa jotain henkilökuntaa tarvitaan jokatapauksessa, muunmuassa poikkeustilanteiden varalle. Mutta varsinaista kuljettajaa, jonka tehtävä olisi painella vuorotellen kaasua ja jarrua ei kyllä enää kauan tarvita. Lentäähän ne lentokoneetkin suurimman osan matkasta autopilotilla, lentäjän tehtävä on nousta ja laskeutua ja siinä välissä vähän seurata että ollaan suunnilleen oikeaan suuntaan menossa.
 
Naissa automatisointihommissa on aina vahan se teorian ja todellisuuden ero. Mutta ajatusleikki siita mika onnistuisi on kylla mukavaa. Tama nyt kylla eksyy jo palkkakeskustelusta.

Itsellani bruttotulot oli jotain 42000 euroa. Ihan asiantunijahommia teollisuudessa. Aika rutiinityota.
Elonkulku on jo monta vuotta pyorinyt saman paivittaisen rutiinin ymparilla ja olen suunnitellut aika radikaalin peliliikkeen johtuen elamantilanteesta. En tieda mihin se johtaa mutta tuntui etta pitaa tehda. Olen luonteeltani tietylla tavalla turvallisuushakuinen ja muutoksiin penseasti suhtautuva mutta joskus se on pahasta. Tavallaan nykyinen hommani vastaa jo vahvuuksiani enka tieda paraneeko niin sanotusti vaihtamalla. Ehka vuoden kuluttua naen olenko onnellisempi.
 
Kai junissa on nyt jo automatisoituja turvajuttuja? Esim. juna ei lähde liikkeelle, jos ovet auki. Tai joku hälytys jarrutuksen lähestyessä? En oikein jaksa uskoa siihen, että siellä pitää olla ihminen 24/7 valmiina tekemään samaa liikettä uudestaan ja uudestaan ilman jotain varmistusta...

Nöyp. Suomessa on vain ns. turvalaite ja junankulun valvonta. Automatiikka ei hoida mitään. Paitsi hätäjarrutuksen. Missään JUNAT ei kulje ilman kuljettajia. Jossain kulki juna automaattisesti(rataverkko ylhäällä, ei maan tasassa), mutta sielläkin ohjaamossa on kokoajan kuljettaja.
Metro ja juna ovat ihan eri asioita, älkää puhuko niistä samassa yhteydessä. Junaliikenteessä on ihan omat säännöt/opastimet.
 
Nykytekniikalla se automatisointi on niin iso urakka ettei siihen lähdetä. Eipä niitä maailmallakaan juuri ole. Metron automatisoinnin hintalapun voi 100-kertaistaa että saataisiin edes lähiliikennealueella junat kulkemaan ilman kuljettajia. Siinä on takaisinmaksuaika varmaan vuosisadoissa. Jonkun suljetun piirin lentokenttäjunan vielä ymmärtää mutta avointa systeemiä.

Junan kyllä saa liikkeelle vaikka ovet olisi auki. Hälytys tulee siinä vaiheessa kun on "viimeinen hetki" alkaa jarruttamaan ennen nopeusrajoitusta, vaihdetta, opastinta tai vastaavaa. Jos et jarruta niin laite pysäyttää junan. Muuhun se ei kykene. Mitään asemapysähdyksiä se ei valvo. Ei edes Helsingin päärautatieasemaa.

Joo julkisten hankintojen periaatteen mukaisesti työttömiksi jääville kuskeille varmaan keksittäis jotain pientä puuhastelua ettei vaan ketään tarvittis irtisanoo.

Katkeruutesi lämmittää mieltä.
1443.gif
 
Nykytekniikalla se automatisointi on niin iso urakka ettei siihen lähdetä. Eipä niitä maailmallakaan juuri ole. Metron automatisoinnin hintalapun voi 100-kertaistaa että saataisiin edes lähiliikennealueella junat kulkemaan ilman kuljettajia. Siinä on takaisinmaksuaika varmaan vuosisadoissa. Jonkun suljetun piirin lentokenttäjunan vielä ymmärtää mutta avointa systeemiä.

Junan kyllä saa liikkeelle vaikka ovet olisi auki. Hälytys tulee siinä vaiheessa kun on "viimeinen hetki" alkaa jarruttamaan ennen nopeusrajoitusta, vaihdetta, opastinta tai vastaavaa. Jos et jarruta niin laite pysäyttää junan. Muuhun se ei kykene. Mitään asemapysähdyksiä se ei valvo. Ei edes Helsingin päärautatieasemaa.



Katkeruutesi lämmittää mieltä.
1443.gif

Muistanko oikein, että Pariisin Orly - kentältä operoiva "juna" olisi ns. automatisoitu? Muutaman pysähdyksen ratahan se on, mutta eikö vastaavaa saisi toimimaan nykyteknologialla täälläkin(vai nouseeko tässä hintalappu sitten liian korkeaksi)?
 

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Katkeruutesi lämmittää mieltä.

Ahaa, nyt siis julkisten palveluiden tuhlausta arvostelevat ovat siis kateellisia ja sen lisäksi vielä katkeria? Metron automatisoinnin yhteydessähän kuskeja ei irtisanota vaan heistä tulee jotain asiakaspalvelijoita. Mutta joo onhan meillä tätä rahaa, katkerat vaan vinkuu. Tuolla toisessa ketjussa olikin linkki hyvään kirjoitukseen siitä, mihin ne rahat esim trafilla todellisuudessa menee.
 
En nyt jaksa lukea kaikkia näitä kuljettajien tointa ruotivia viestejä läpi, mutta itse olen sitä mieltä, että hieno juttu, jos joku saa kohtuullista tai ns hyvää palkkaa, niin kauan kuin tekee töitä sen eteen. Ei väliä, onko yksityisellä, julkisella, julkisen omistamassa Oy:ssä jne kunhan tekee töitä palkkansa eteen, niin on vain hienoa jos pääsee vähän tienaamaankin. Kuljettaja kun menee töihin, tekee hän siellä taatusti sitä omaa työtään koko työvuoron. Samaa ei voi sanoa kaikista virkamiehistä, jotka istuvat suojatyöpaikoissaan tekemättä tuottavaa työtä.

Veturinkuljettaja(kin) on palkkansa ansainnut!
 
50 veturinkuljettajan lakko vaikuttaa koko suomeen, mutta 150 virkamiehen lakko ei tunnu missään. Siitä voi jo päätellä kumpi tekee pääasiassa jotain hyödyllistä. Eiköhän ne turhan suuret liksat vastuuseen jne. nähden löydy noista ympyröistä. Voisin mäkin olla joku kopiokoneosaston kolmosjaoston varakoneen paperinvaihtamisesta vastuussa oleva virkamies. Palkka juokseen ja työpäivä koostuu lounaasta ja facebookista. Työpäivän suurin haaste on pukea puku päälle aamulla ja valittaa kun kahvikin on kitkerää.
 
Muistanko oikein, että Pariisin Orly - kentältä operoiva "juna" olisi ns. automatisoitu? Muutaman pysähdyksen ratahan se on, mutta eikö vastaavaa saisi toimimaan nykyteknologialla täälläkin(vai nouseeko tässä hintalappu sitten liian korkeaksi)?

Orlyval - Wikipedia, the free encyclopedia

Rakennettu siis alusta alkaen automaattiseksi. Olemassa olevan järjstelmän automatisointi olisi niin iso urakka ettei mitään rajaa. Pelkästään lähiliikennealueella vaatisi satojen kilometrien uudistukset rataan. Turvalaitteiston täydellisen uudistamisen ja varmistamisen. Modifioinnit olemassaolevaan kalustoon jne. Eikä metrokaan kulje ilman kuljettajaa automatisoinnin jälkeenkään, siellä se matkustaa varmuuden vuoksi mukana. Hyötyjä automatisoinnista ei ole. Automatisoinnin yhteydessä kompastuskiveksi tulisi myös ihan pikkujutut jotka on ihmisaivoille helppo nakki. Esim jarrutus asemalle helmikuisena pakkasaamuna. Ulkona kymmenen astetta pakkasta ja aurinko paistaa. Aurinko on sulattanut kiskot jäästä. Paitsi juuri ennen asemaa on sopivasti puita jotka luovat varjon kiskoille estäen auringon. Jos et kevennä jarrutusta ennen tätä varjoista kohtaa niin vaarana on pyörien lukkiutuminen. Luistonestolaite puuttuu peliin ja löysää jarruja jonka seurauksena juna ei pysähdykkään siihen laiturin alkupäähän missä ihmiset seisovat vaan sinne toiseen päähän. Sitten odotellaan se 2min kun vittuuntuneet matkustajat juoksee sinne laiturin toiseen päähän ja junan kyytiin. Tosin siinä on hyvin aikaa resetoida se kulunvalvontalaite kun on mennyt tilttiin koska ei tiedä enää montako metriä oikeasti ollaan liikuttu kun pyörät ovat olleet hetkittäin pyörimättä.

Ihmisen aivoille ihan läpihuutojuttu loppupeleissä tommonen ennakointi. Entäs tietokoneelle? Jotkut HD kamerat keulaan kuvaamaan ja tieteokone analysoi varjoja ja ottaa huomioon lämpötilat, auringon paisteen, jarrukäyyrät yms? Helpompi jättää aivojen hoidettavaksi.

Mutta joo. Nyt riitti OT. Sori.
 
Kuullostaa naurettavalta väittää että veturikuskien hommat ei olisi helppoja automatisoida, kun toisaalla duunataan autoja jotka ajavat ilman kuskia. Siis liikenteessä, ilman kiskoja ja paikoissa missä menee muitakin autoja, moottoripyöriä, mopoja, polkupyöriä, jalankulkijoita, junia, jne... Järki käteen hei.

Palkkasi threadin mukaisesti; sähköasentajana teollisuudessa, jatkuva 3-vuoro, noin 60k/vuosi.
 
Automaatiossa suurin ongelma on aina se että joku idiootti teloo tai tapattaa itsensä.
 
Kuullostaa naurettavalta väittää että veturikuskien hommat ei olisi helppoja automatisoida, kun toisaalla duunataan autoja jotka ajavat ilman kuskia. Siis liikenteessä, ilman kiskoja ja paikoissa missä menee muitakin autoja, moottoripyöriä, mopoja, polkupyöriä, jalankulkijoita, junia, jne... Järki käteen hei.

Juuri näin. On ollut myös puhetta miehittämättömistä rahtilaivoista. Junan automatisointi olisi harvinaisen helppo homma noihin verrattuna.

Lentokoneetkin osaa laskeutua automaattisesti.

https://www.youtube.com/watch?v=LIaMALJjOEc
 
Juuri näin. On ollut myös puhetta miehittämättömistä rahtilaivoista. Junan automatisointi olisi harvinaisen helppo homma noihin verrattuna.

Lentokoneetkin osaa laskeutua automaattisesti.

Hornettikin on osannut laskeutua itsekseen tukialuksella jo kymmeniä vuosia. Lentäjä kaveri sanoi, että matkustajakoneissa lentäjän rooli on optimoida polttoaineen kulutusta ja tämä on stressaavaa. Tankki täynnä kirassia voisi muuten lennellä autopilotilla huoletta, mutta hyvä pilotti voittaa taloudellisuudessa koneen. Lisäksi kapteenin vastuulla on tehdä kovia päätöksiä, kuten tehdäkö välilasku jos joku saa sairaskohtauksen jne... Olen jonkun verran automaatiohommia tehnyt ja suurin vastustaja on vanha operaattori, jonka hommia automatisointi uhkaa. Esim. kaivospuolella joissain maissa on niin vahvat ammattiliitot, ettei sinne kuulemma pysty myymään pitkälle automatisoitua kalustoa. Itse uskon, että raideliikenne automatisoituu, mutta hitaasti. Teknologisesti homma on varmaan mahdollista hoitaa jo nyt, mutta kustannukset on kovat. Veikkaan että nykykuskit pääsee eläkkeelle hommistaan.
 
Kyllä varmasti jonkinasteista automatisointia tulee juniin, mutta eiköhän siellä silti se kuski tule istumaan.
No enpä uskoisi, kuten jo mainittiin threadissä niin itseajavat autot ovat jo kohta täällä (googlen auto ajanut monta sataa tuhatta kilometriä ilman ongelmatilanteita), ja ne eivät ajaa staattista reittiä eikä kiskoilla. Junan automatisointi on lapsenleikkiä siihen verrattuna, eli luultavasti loppuu veturinkuskeilta lähitulevaisuudelta hommat.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom