Nykytekniikalla se automatisointi on niin iso urakka ettei siihen lähdetä. Eipä niitä maailmallakaan juuri ole. Metron automatisoinnin hintalapun voi 100-kertaistaa että saataisiin edes lähiliikennealueella junat kulkemaan ilman kuljettajia. Siinä on takaisinmaksuaika varmaan vuosisadoissa. Jonkun suljetun piirin lentokenttäjunan vielä ymmärtää mutta avointa systeemiä.
Junan kyllä saa liikkeelle vaikka ovet olisi auki. Hälytys tulee siinä vaiheessa kun on "viimeinen hetki" alkaa jarruttamaan ennen nopeusrajoitusta, vaihdetta, opastinta tai vastaavaa. Jos et jarruta niin laite pysäyttää junan. Muuhun se ei kykene. Mitään asemapysähdyksiä se ei valvo. Ei edes Helsingin päärautatieasemaa.
Katkeruutesi lämmittää mieltä.