Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ei vissiin kuulu teidän erikoisosaamiseen nää talousjutut vaikka muuten olettekin valiojoukkoa?

Ei onneksi, mutta onneksi ei sinunkaan kun et tajua näin yksinkertaista asiaa.

No ihan perusjuttuja:
A) Onneksi sinne ei sentään ole niin paskaa johtoa palkattu että saisivat monopoliyhtiön tappiolliseksi. Se vasta suoritus olisi.
B) Mitä luulet, että tapahtuu jos VR muuttuisi tappiolliseksi? Lopettettaisiin Suomen junaliikenne?
C) Luuletko, että omistaja ei voi pumpata osakeyhtiöönsä niin paljon rahaa kuin haluaa?

A) Niinpä, ihme juttu että pyörii vielä kannattavana, ku niin tyhmältä(lyhytkatseiselta) tuo touhu usein näyttää.
B) Ei tietysti. Mutta kerroppa sinä, miksi sitten rataosia laukkautetaan/suljetaan, jos rahaa kerta on? Miksi lipunmyyntejä suljetaan? Miksi porukkaa pistetään pihalle? Miksi junavuoroja harvennetaan? Koska ne ei kannata! Jos minulta kysytään, niin HARVAAN asutussa Suomessa junaliikennöinti ja iso osa bussiliikenteestäkin pitäisi hoitaa valtion toimesta. Mitenkään muuten ei voida taata yhteyksiä vähän hiljaisemmille osuuksille. Kohta ei junatkaan liiku kuin isojen kaupunkien välillä, kun muut ei kannata.
C) En luule, mutta sen tiedän että osakeyhtiön tarkoituksena on pyöriä plussan puolella. Miksi VR:stä tehtiin Oy, jos kerta on ihan sama miten se pyörii?

Onhan tuo raideliikenne pikkuhiljaa aukeamassa kilpailulle. VR on luopunut useissa paikoissa ratapihan vaihtotöistä ja tilalle on tullu yksityisraiteiden veturit. Olen siis veturinkuljettaja/vaihtotyönjohtaja yksityisraiteilla. Palkka on tänä vuonna siinä 35k~ korvilla bruttona.

Niin on, ensin lähiliikenne ja perässä kaukoliikenne. Turha enää puhua VR:n monopoliasemasta. Palkkasi kuulostaa alhaiselle, olet varmaan jostain pikku paikasta, koska kyllä pääkaupunkiseudulla konnarikin tienaa sen 40k€...?

edit: VR:n kuskien palkat johtuu ainakin osittain vahvan liiton aikoinaan sopimista ehdoista. VR:n konnarit ei tienaa lähellekkään samanlaisia summia, eikä se vastuu sielläkään nyt varsinaisesti mitään leikkiä ole.

Vahva liitto, no siitä voidaan olla montaa mieltä. Sanotaanko ettei täysin munaton(niin ku 80% nykyliitoista). Kyllä konnaritkin tienaa, jos työskentelee kaukopuolella ja on pitkiä reissuja(ns. päivärahat).

Ne valtion firmat ovat nimenomaan osakeyhtiöitä, omistajien määrällä ei ole merkitystä. Osakeyhtiön ei ole pakko tehdä voittoa jos se on valtion hallussa.

Eipä ollu ennen, miksi muutos jos se ei muka hyödytä mitään? Kyllä kuule Oy:n periaatteen on huomannut työntekijät selvimmin VR:llä. Viimeisen 10-15v aikana on käynyt sellainen luuta, että et uskokaan.

Kyllä se valtio nyt vaan voi syyttää niitä euroja siihen noin vain jos haluavat. Myös Alko Oy ja Finnair Oy ovat valtion omistamia (eka 100%, Finnair yli 50%) eivätkä ne kovin ihmeellisiä voittoja tee eikä niiden tarkoitus olekaan tehdä.

Varmaan PERIAATTEESSA voi, mutta se ei ole tarkoitus eikä näin nykyään tapahdu. Radat huononee(Trafi ei VR) ja VR:llä kalusto vanhenee ja porukka vähenee. Miksi näin, jos rahaa voisi syytää? Kun ei vaan voi, sehän se Oy:ksi vaihto juuri tarkoittikin. Pitää pärjätä VR:kin ns. omillaan eikä pumpata valtiolta rahaa noin vain.
Joku vois poistaa nämä viimeiset pari sivua, ollaan aika pirun kaukana Palkkasi-jutuista.
 
Ei onneksi, mutta onneksi ei sinunkaan kun et tajua näin yksinkertaista asiaa.



A) Niinpä, ihme juttu että pyörii vielä kannattavana, ku niin tyhmältä(lyhytkatseiselta) tuo touhu usein näyttää.
B) Ei tietysti. Mutta kerroppa sinä, miksi sitten rataosia laukkautetaan/suljetaan, jos rahaa kerta on? Miksi lipunmyyntejä suljetaan? Miksi porukkaa pistetään pihalle? Miksi junavuoroja harvennetaan? Koska ne ei kannata! Jos minulta kysytään, niin HARVAAN asutussa Suomessa junaliikennöinti ja iso osa bussiliikenteestäkin pitäisi hoitaa valtion toimesta. Mitenkään muuten ei voida taata yhteyksiä vähän hiljaisemmille osuuksille. Kohta ei junatkaan liiku kuin isojen kaupunkien välillä, kun muut ei kannata.
C) En luule, mutta sen tiedän että osakeyhtiön tarkoituksena on pyöriä plussan puolella. Miksi VR:stä tehtiin Oy, jos kerta on ihan sama miten se pyörii?



Niin on, ensin lähiliikenne ja perässä kaukoliikenne. Turha enää puhua VR:n monopoliasemasta. Palkkasi kuulostaa alhaiselle, olet varmaan jostain pikku paikasta, koska kyllä pääkaupunkiseudulla konnarikin tienaa sen 40k€...?



Vahva liitto, no siitä voidaan olla montaa mieltä. Sanotaanko ettei täysin munaton(niin ku 80% nykyliitoista). Kyllä konnaritkin tienaa, jos työskentelee kaukopuolella ja on pitkiä reissuja(ns. päivärahat).



Eipä ollu ennen, miksi muutos jos se ei muka hyödytä mitään? Kyllä kuule Oy:n periaatteen on huomannut työntekijät selvimmin VR:llä. Viimeisen 10-15v aikana on käynyt sellainen luuta, että et uskokaan.



Varmaan PERIAATTEESSA voi, mutta se ei ole tarkoitus eikä näin nykyään tapahdu. Radat huononee(Trafi ei VR) ja VR:llä kalusto vanhenee ja porukka vähenee. Miksi näin, jos rahaa voisi syytää? Kun ei vaan voi, sehän se Oy:ksi vaihto juuri tarkoittikin. Pitää pärjätä VR:kin ns. omillaan eikä pumpata valtiolta rahaa noin vain.
Joku vois poistaa nämä viimeiset pari sivua, ollaan aika pirun kaukana Palkkasi-jutuista.
Se voitonteon-halu on tullut esille nyt kun neukut ei enää ole naapurina ja kommarit on syrjäytetty (kokoomus ja keskusta nykyyän vetämässä maata).

Ei muuten tarvitse VR:än pärjätä "omilla varoilla" (ne "omat varat" om muuten valtion kassa), koska se firma on valtion omistama hyvistä syistä (valtio haluaa taata kansalaisille hyvän/varman/halvan tavan matkustaa maassa). Ne on strategisesti valtion omistuksessa ja saavat niin paljon tukea kuin valtio päättää antaa.
 
On kyllä sellaista asiantuntemusta ja katkeruutta taas ilmassa että oksat pois!
emrknjp.gif


Maailman suurin vääryys on lyhyen koulutuksen käynyt duunari joka tienaa vähän enemmän kuin vuosikymmenen korkeakoulussa opiskellut, urakehityksestä haaveileva, pikkutakki!

Olisikohan VR:n raideliikenteen ankaralla kilpailutilanteella jotain vaikutusta? :)

Varmaan tulevaisuudessa onkin. Kun julkinen sektori ei turhaa pumppaa kortistoon kuljettajia niin jokainen firma kouluttaa omansa, kuten tähänkin asti. Monelle alalle yrittäjälle on helpompi houkutella jo valmiita kuljettajia paremmalla palkalla kuin upottaa se 100 000e jokaisen uuden kuljettajan koulutukseen. Ainakin maailmalla kilpailutuksella on luotu liksoihin nousupainetta.

Kai joku on sitäkin mieltä että näin marginaalihommaan pitäisi kouluttaa julkisin varoin. Takaisinmaksuaika vaan taitaa olla aikamoinen ennenkuin perus veronmaksaja on saanut omansa takaisin.

Ja noi vaatimukset kuulostaa just siltä, että kuka tahansa kenellä on pää ja kädet voi tehdä sitä. Itseasiassa en kyllä kovin usein tapaa ihmisiä, joiden mielestä heidän työtehtävänsä olisi sellainen jota kuka tahansa voi tehdä. Yleisesti kuitenkin tässä maailmassa ei kovin montaa sellaista ammattia ole, joita ei kuka tahansa täysipäinen voisi hoitaa.

Onhan lentäjillekkin samat vaatimukset. 18v, intti käyty, terve, peruskoulua ylempi koulutus.

Kyllähän jokainen suoritutuu siitä perustyöstä. Kiskot vie ja riittää että poljet sitä turvalaitetta kerran minuutissa. Sitten kun ympätäänkin kaikki se muu siihen niin saattaa mieli muuttua.
Kiva herätä joskus 02:49 kun työvuoro alkaa 03:49.
Kiva tehdä pahimmillaan 4h työpäiviä ja tulla 10h päästä tekemään toinen mokoma
Kiva viettää palkatonta vapaa-aikaa vieraalla paikkakunnalla puoli-vuorokautta. Työaikaa siitä et saa.
Kiva kävellä sinne 900metrisen tavarajunan perään jossain ramokylän sivuraiteella mittamaan lämpötilaa akselista kun ratapenkka on 30° kallellaan ja metrin lumikinoksessa. Sen takia kun kuumakäynti-ilmaisin antoi virheilmaisun.
Kiva jäädä firmalle velkaa työvuoroja jos oot työjakson alussa sairaana.
Kiva saada joka päivä klo 17 mennessä tekstiviestillä tieto milloin seuraavan päivän työt alkaa, vai onko vapaapäivä.
Kiva opetella esim nämä ulkoa:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1386849308/91e2b599ad8755e5698f80f4af294f84/13789-K-RVI-363-412-2008_JUN.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/1337081202/074a7d9aafd7b424570c24535f1f5627/9696-kumottu_RVI-480-412-2008.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/1386849893/9ca48d9ec341d60d42339562d51894fe/13793-K-TRAFI-16561-2012i.pdf
Kiva hinkata jotain Helsinki-Leppävaara väliä 100x kuukaudessa. Kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys... IHAN VITUN TYLSÄÄ. Koeta sit pysyä skarppina siinä kerrasta toiseen... Mun kurssilta potkittiin pihalle yksi lentäjä kesken koulutuksen kun ei se pärjännyt.

Työ ei ole vaikeaa. Työssä jaksaminen ja vireystilan ylläpito on se vaikea osuus. Hakuvaiheessa tuijotin ikuisuuden jotain ruutua ja painelin välilyöntiä aina kun tietty kirjan vilahti ruudussa. Vieressä istui psykologi tarkkailemassa ja tekemässä muistiinpanoja. Tuntui että pääkoppa räjähtää kun johonkin mitättömän turhaan asiaan piti keskittyä jatkuvasti 100%

Sehän on hienoa, jos VR:n monopoli ei vaikuta mitenkään palkkoihin. VR:n työntekijöillä ei siis ole syytä pelätä ja vastustaa avointa kilpailua. James Hirvisaaren mukaan veturinkuljettajan peruspalkka n 2k€ ja loput sitten lisistä.

Liiton sivuilta löytyvän Tessin mukaan alimman luokan peruspalkka on 2256e/kk.

Työehtosopimus on yleissitova joten operaattorit eivät voi lähteä palkanpolkukilpailuun. Iso osa liksasta koostuu lisistä ja siitä syystä kuljettajien palkkakehitys on ollut kohtuullista 2000-luvulla kun työn tehokkuuskin on kasvanut. Lyhyemmät tauot, enemmän töitä = lisiä kertyy nopeammin. Tosin tälläinen duunareiden kannustinpalkkio tyylinen TES on varmasti sitä suurinta vääryyttä! :jahas:

VR Yhtymä Oy:n omistaa valtio eli verorahoista sunkin palkka maksetaan. Meinaatko, että sun veroilla katetaan sun palkka vai mitä tarkoitat? :D

Ainakin tällä hetkellä VR on voitollinen lafka joten valtion ei tarvitse subventoida kenenkään liksoja. VR maksoi omistajalleen, eli valtiolle, osinkoa tänävuonna. Joten vähän ihmetyttää että kitinä on noin kova kun sunkin maailmaas on VR:n osalta rahoitettu tänävuonna eikä päinvastoin ;)

Onko sinne VR:n veturikuskiksi jotain ikärajaa?

Mähän haen, vähän palkka putoaa mutta 60 k€:lla vuodessa nyt ajelee junaa ihan mielellään. Olen ihan kypsä näihin powerpointteihin, exceleihin ja duuniin liittyvään esiintymiseen.

Multa pitäisi löytyä kaikki näkö/kuulo priima, motoriset ominaisuudet olleet aina huippuluokkaa, SM-tason huippu-urheilu tausta, kaksi korkeakoulututkintoa, ulkonäkökin on helvetin miellyttävä. Olen lisäksi nopea oppimaan ja hyvä ajamaan jokaista laitetta mitä olen kokeillut. :)

Ei ikärajaa. Vanhin opiskelija mun kurssilla oli yli 40v.

Powerpointit, excelit, aikataulut, deadlinet, projektit yms on mulle se tärkein asia tässä duunissa. Niiden puute siis. Jos mun työaika loppuu klo X niin se sit loppuu oikeasti myös korvien välissä klo X. Ei tarvii työasioita miettiä muuten kuin että mikä päivä ja mikä kellonaika seuraavan kerran astuu taas porteista sisään. Olin kuitenkin asiantuntijana toimistohommissa ennen näitä hommia.

Tuo on kuitenkin vuorotyötä. Ei se pk-seudulla mikään KOVA palkka ainakaan ole. Toimeen tolla varmasti tulee eikä tarvi mitään askeettista elämää elää.

Kopioin sulle tähän yhden vuorotaulun työjakson (3vk) vuorot. "Vuorotyö" antaa vähän vääristetyn kuvan jostakin kivasta 06-14 tai 14-22 vuorokierrosta:

Ma: 12:48-20:02
Ti: 12:48-21:28
Ke: 14:03 - jatkuu torstaille
To: jatkuu keskiviikolta 12:56
Pe: 04:00-10:00
La: vapaa
Su: vapaa
Ma: 04:08-11:11
Ti: 04:43-11:31
Ke: vapaa
To: vapaa
Pe: 14:19-00:20
La: 16:38-01:02
Su: 17:43-01:32
Ma: 12:48-20:28
Ti:vapaa
Ke: vapaa
To: 04:43-12:31
Pe: 04:13-12:31
La: 07:33-16:11
Su: vapaa

Tämä on inhimillisestä vuorotaulusta. Jossakin pienillä tavarajunapaikkakunnilla ne vuorot on aivan mitä sattuu.

Kyseenalaistaisin koko VR:n olemassaolon. Vapauttaisin alan kilpailulle ja siinä olisi VR:n taru lopussa aika nopeasti nykyisellä "palvelu"tasolla.

Kovasti on ollut esim tavarapuolelle yrittäjiä. Varsinkin kun se vaatii paljon pienemmät investoinnit henkilöliikenteeseen verrattuna. Tavarapuolihan on ollut jo pitkään vapaana kilpailulle. ;)

Oon eri mieltä, siitä että ero olisi jotenkin merkittävä. Sillä perusteella mitä naapurin sekä serkun kautta kuullut bussikuskin hommasta ja se mitä olin seuraamassa veturinkuljettajan hommaa. Vastuut ne on bussikuskillakin, on radioliikennettä, on lisäksi asiakaspalvelua...

Oon erimieltä sillä perusteella että veturinkuljettajana on bussikuskeja jotka ovat sitä mieltä että ero on merkittävä. Samoin haastavuus. Bussikuskeille tuskin annetaan radioliikenteellä määrämuotoisia viestejä jotka oikeuttavat vetämään 3000 tonnia painavan myrkkyjunan kanssa tasoristeyksestä yli vaikka tasoristeyksen edessä oleva opastin näyttää ajon kieltävää opastetta, kun sen (tasoristeyksen) varoituslaitteisto on epäkunnossa.

Itseasiassa nyt kun menin lukemaan, niin esimerkiksi HSL-alueen lähiliikenteen kilpailutuksessa taitaa olla epäselvää minkälainen TES on? Mikäli oikein ymmärsin, niin säästöjä haetaan nimenomaan henkilöstökuluista? http://www.lvm.fi/c/document_librar...&name=DLFE-18427.pdf&title=Julkaisuja 21-2012

Niin tai näin, mielenkiintoista nähdä saammeko kohta nähdä muunkin tahon hoitavan henkilöliikennettä raiteilla kuin vain VR:n! Ja omasta työstä saa ja kannattaa olla ylpeä, muttei sitä kannata verhota muiden vähättelyyn.

Henkilöstökuluista kyllä. Kuljettajilla on kuitenkin yleissitova TES ja se ei siitä muutu. Lipunmyynti HSL junissa loppuu, organisaatioita yritetään keventää, jäljelle jäävien työntekijöiden työn tehokkuutta nostaa. Kaikki se on säästöä henkilöstökuluissa.



Ihan Man78:n palkoille mulla ei ole hetkeen asiaa. Pari palkkaluokkaa alempana vähän vähemmän tienaavassa vuorossa. Jos vuoden kokonaisliksa on yli 50k niin oon tyytyväinen.
 
Ainakin tällä hetkellä VR on voitollinen lafka joten valtion ei tarvitse subventoida kenenkään liksoja. VR maksoi omistajalleen, eli valtiolle, osinkoa tänävuonna. Joten vähän ihmetyttää että kitinä on noin kova kun sunkin maailmaas on VR:n osalta rahoitettu tänävuonna eikä päinvastoin ;)

Eli sun talousopin mukaan monopoliyhtiöt ovat kokonaistaloutta tukevia kun tekevät pientä voittoa?
 
Heh, ei se mitään katkeruutta ole, jos kaikki ei pidä valtio-omisteisesta yhtiöstä jolla on (henkilöliikenteessä) monopoli (itsehän en ole tuota palkkaa sinänsä haukkunut, eikä VR:n työntekijät ole myöskään vastuussa siitä mitä politiikot päättävät, tämäkin pitänee mainita erikseen jotta jotkut ymmärtäisi). Mutta ihan mielenkiintoista juttua ja innolla odotan milloin saamme nähdä kilpailua henkilöliikenteessä.
 
... innolla odotan milloin saamme nähdä kilpailua henkilöliikenteessä.

Sinä päivänä valtio alkaa myös subventoimaan hiljaisempaa kaukoliikennettä kun Helsingin lähiliikenne + muutamat muut vuorot ovat haluttuja toimijoiden kesken ja kukaan ei halua ajaa hiljaisia maaseutu vuoroja. Näinhän se menee tällä hetkellä bussi liikenteessäkin ja eikä Suomessa luovuttaisi koko maan kattavasta raideliikenteestä vaikka toimijat olisivat yksityisiäkin. Kyllä täällä sen verran vaikutusvaltaa on keskustalla ja vihreillä, muillekin tuollaisen agendan ottaminen voisi olla melkoinen imago tappio.

Tämä ei ole VR:n puolustuspuhe mutta kuvitelmat siitä että yksityinen raideliikenne muuttaisi koko Suomen raideliikenteen vapaasti kilpailluksi on kyllä väärä. Koska vapaassa kilpailussa niin moni paikkakunta tipahtaisi kokonaan raideliikenteen ulkopuolelle eikä sitä ikinä anneta tapahtua.
 
^Pitääkö todistaa palkkakuitilla?!
ereJ, kyllä suurinpiirtein. Mulla kesti noin 11kk, ovat vielä vähän supistaneet sitä. Vaikeaa on päästä sisään, meille kertoivat kurssille päästyämme että onneksi olkoon ku tulitte valituiksi. Tänne on vaikeampaa päästä ku teatterikorkeeseen. :) Tosiaan omalle kurssille hakijoita oli aikanaan yli tuhat ja 20 otettiin. Pieni on prosentti, mitkä pääsee.
Ja vai kuulostaa kovalta palkalta, MIKSI? Sulla on joka päivä vastuullasi satoja ihmisiä ja työajat on ERITTÄIN epäsäännölliset. Minusta 60k€ on vähän. Sit kun ajattelee hommaa vielä näin: Paperinpyörittäjänä pystyy olemaan kuka tahansa, jos lukee. Kuskiksi ei kaikista edes ole.
Vaatimukset hyvä terveys, mm. näkö/ kuulo. Haussa on haastattelu, sit jos jatkoon niin päivän kestävät psykologiset ja lääkärin tarkastus.
Niin ja palkkaus koostuu huonosta kk-liksasta ja kasasta lisiä. Uusi, vastavalmistunut saa ehkä vajaa 50k€.
Noin se on nykyään lähes kaikkialla ja kaikissa töissä.
 
Täällä yksi valtiolla oleva virkamies, 62k€ viimevuonna. Siitä noin 7000€ haittatyökorvauksia. Virkauraa takana 13 vuotta. Sori tämä OT[emoji12]
 
Mulle on henk.koht aivan vitun sama mitä joku veturisetä tienaa mutta tollaset puheet "vastuusta ihmisten turvallisuudesta" perustellessa junahefen palkkaa on kyllä vähän helvetin typeriä. Palomiehet ja poliisit tekee reilusti pienemmällä liksalla pikkasen erilailla ihmisen turvallisuuteen liittyvää hommaa. Mikä ei tietysti ole pois veturikuskeilta, mutta se on satavarma, että jos ja kun jonain päivänä VR:n monopoliasema puretaan ja kilpailu vapautetaan, veturisetien palkat tippuu ja rajusti.

Hei nyt vittu oikeasti. Ei se VR:n kuskiporukka nyt mikään karhuryhmä ole. Sinne nyt vaan on vähän vitusti hakijoita koska liksa on helvetin kova duunarihommasta. Ihan sama juttu paperitehtailla muinoin.
 

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Asia on varma koska se on satavarma! Koska sanon niin. Vaikka sopimukset sanoo eritavalla!


Nyt riitti OT ;)

Jo parempi todeta, että on ne junakuskit vaan kovia jätkiä eikä lentäjätkää oo oikeastaan mitään ja on niin hieno giffiki sulla että voitais vaikka tuplata palkka nyt ku rahaaki on!
 
Näinhän se menee tällä hetkellä bussi liikenteessäkin ja eikä Suomessa luovuttaisi koko maan kattavasta raideliikenteestä vaikka toimijat olisivat yksityisiäkin. Kyllä täällä sen verran vaikutusvaltaa on keskustalla ja vihreillä, muillekin tuollaisen agendan ottaminen voisi olla melkoinen imago tappio.
Näinhän se valitettavasti on, enkä ole muuta väittänytkään. Parempi se kuitenkin on jos esim. HSL alueella on kilpailua, verrattuna siihen että ei olisi missään. En tiedä mistä keksit että kuvittelisin jotain muuta?
 
Oho, 2 kaveria just valmistu kuljettajaks ja ei saa alkuun edes ihan 40ke/v. Ne on varmaan sit eri junayhtiössä töissä :rolleyes:

Riippuu lisistä ja työtilanteesta. Joillakin paikkakunnilla uusimmat kuljettajat hoitaa "paikallistyöt". Paikallistyön lisillä tulotaso saattaa jäädä alle 3k /kk. Toisella paikkakunnalla saattaa vastavalmistuneillakin olla mahdollista päästä tekemään niitä parhaita työvuoroja jolloin tulot on taas huomattavasti enemmän. Kokemuksesta tiedän että ensimmäisenä täytenä työvuotena saa kyllä 50k rikki jos tekee vähän ylitöitä. Ilman ylitöitä haitari on sitten jossain 35-50k välillä.

Ja kuten aina, osa ilmoittaa tai jättää ilmoittamatta lomarahat, päivärahat yms puhuttaessa palkasta.

Jo parempi todeta, että on ne junakuskit vaan kovia jätkiä eikä lentäjätkää oo oikeastaan mitään ja on niin hieno giffiki sulla että voitais vaikka tuplata palkka nyt ku rahaaki on!

On ne ;) Ihmeen vähän kitinää tulee lentäjien palkoista vaikka koulutus on subventoitu verorahoilla ja autopilotti hoitaa työt ;) Tuplapalkka kelpaisi.

OT mutta eipä se yksityistäminen aina mene kuten strömssöössä. Joskus menee kuten Britanniassa.

Tai Ruotsissa:

Surviving In Sweden: Swedish train system privatization fail?
http://blog.amadeusrail.net/blog/bid/209319/European-Rail-Deregulation-Can-we-learn-lessons-from-UK-and-Swedish-Rail-privatization

Eihän kilpailutuksessa näin pitänyt käydä:
Swedish government announced a plan to pump money into the dying train system
 
Näinhän se valitettavasti on, enkä ole muuta väittänytkään. Parempi se kuitenkin on jos esim. HSL alueella on kilpailua, verrattuna siihen että ei olisi missään. En tiedä mistä keksit että kuvittelisin jotain muuta?

Viesteistäsi sai hieman kuvan että kilpailu ratkaisisi raideliikenteen ongelmat, kun oikein sitä päivää odotat. Itse olen ikävä kyllä skeptinen ja pahaa pelkään että valtio alkaa jopa nykyistä enemmän osallistumaan raideliikenteen kustannuksiin tämän jälkeen.

Olen kilpailutuksen puolella mutta ennen sitä tarvitaan sitova päätös että myös toimitaan vapaan kilpailun säännöin eikä luoda mitään uutta taksi- tai telakkabisnestä Suomeen. Parempi yksi valtion yhtiö kuin kymmenen yksityistä niin kauan kuin valtio määrittelee minne ja milloin on junaa ajettava.
 

Ekan linkin kirjoittajan mukaan Ruotsissa on saavutettu se tila, mikä Suomessa on ollut jo valtion monopolin aikana eli junat ovat selittämättömästi myöhässä miten sattuu ja ikinä kukaan ei vaivaudu kertomaan miksi taas jäädään aikataulusta ja koska ollaan perillä puhumattakaan että paskasta palvelusta saisi jotain hyvitystä.
Ja toisessa tekstissä on kerrottu, että japskeilla on toimiva systeemi eli varmaan kannattaisi sitä sitten kopioida eikä Ruotsin ja Englannin mallia?
 
Viesteistäsi sai hieman kuvan että kilpailu ratkaisisi raideliikenteen ongelmat, kun oikein sitä päivää odotat. Itse olen ikävä kyllä skeptinen ja pahaa pelkään että valtio alkaa jopa nykyistä enemmän osallistumaan raideliikenteen kustannuksiin tämän jälkeen.

Olen kilpailutuksen puolella mutta ennen sitä tarvitaan sitova päätös että myös toimitaan vapaan kilpailun säännöin eikä luoda mitään uutta taksi- tai telakkabisnestä Suomeen. Parempi yksi valtion yhtiö kuin kymmenen yksityistä niin kauan kuin valtio määrittelee minne ja milloin on junaa ajettava.
Odotan sitä lähinnä kahdesta syystä. Yksi syy on se, että tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten toiminta sujuu joltain toiselta firmalta, mikäli he voittavat esimerkiksi HSL:n kilpailutuksen. Toki ymmärtääkseni VR on jo valmistautunut kilpailutukseen tehostamalla toimintaansa, joten vaikka VR voittaisikin tuon HSL:n kilpailutuksen niin eihän sekään ole huono juttu. Toisekseen toki kyse on myös arvoistani, sillä monopoliasemassa oleva valtion yhtiö ei oikein sovi niihin. Tuon linkkaamani LVM:n selvityksen mukaan henkilöliikenteen kilpailutus on Euroopassa tuonut noin 10-30% kustannussäästöt ja osin parantanut palveluita. Sepä siitä. Seuraavan kerran kun paneudun joukkoliikenteeseen se tapahtuu Cities in Motionin kautta. :)

"Euroopan maiden rautateiden henkilöliikenteen kilpailuesimerkit osoitavat, että kilpailuttaminen on tuonut ostoliikenteeseen kustannussäästöjä tuen tarpeen laskiessa keskimäärin 10 - 30 prosenttia ja osin myös parantanut rautatieliikenteen palvelua. Kilpailutetuille reiteille on tullut lisää vuoroja ja siten palvelujen tarjonta ja matkustajamäärät ovat lisääntyneet. Tämä viittaisi siis siihen, että kilpailu on mahdollistanut mittakaavaetujen hyödyntämisen. Toisaalta kaikkien maiden kokemus lienee myös, että infrastruktuurin ylläpidolle on taattava riittävä rahoitus, jotta hyödyt voisi toteutua."
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom