On kyllä sellaista asiantuntemusta ja katkeruutta taas ilmassa että oksat pois!
Maailman suurin vääryys on lyhyen koulutuksen käynyt duunari joka tienaa vähän enemmän kuin vuosikymmenen korkeakoulussa opiskellut, urakehityksestä haaveileva, pikkutakki!
Olisikohan VR:n raideliikenteen ankaralla kilpailutilanteella jotain vaikutusta?
Varmaan tulevaisuudessa onkin. Kun julkinen sektori ei turhaa pumppaa kortistoon kuljettajia niin jokainen firma kouluttaa omansa, kuten tähänkin asti. Monelle alalle yrittäjälle on helpompi houkutella jo valmiita kuljettajia paremmalla palkalla kuin upottaa se 100 000e jokaisen uuden kuljettajan koulutukseen. Ainakin maailmalla kilpailutuksella on luotu liksoihin nousupainetta.
Kai joku on sitäkin mieltä että näin marginaalihommaan pitäisi kouluttaa julkisin varoin. Takaisinmaksuaika vaan taitaa olla aikamoinen ennenkuin perus veronmaksaja on saanut omansa takaisin.
Ja noi vaatimukset kuulostaa just siltä, että kuka tahansa kenellä on pää ja kädet voi tehdä sitä. Itseasiassa en kyllä kovin usein tapaa ihmisiä, joiden mielestä heidän työtehtävänsä olisi sellainen jota kuka tahansa voi tehdä. Yleisesti kuitenkin tässä maailmassa ei kovin montaa sellaista ammattia ole, joita ei kuka tahansa täysipäinen voisi hoitaa.
Onhan lentäjillekkin samat vaatimukset. 18v, intti käyty, terve, peruskoulua ylempi koulutus.
Kyllähän jokainen suoritutuu siitä perustyöstä. Kiskot vie ja riittää että poljet sitä turvalaitetta kerran minuutissa. Sitten kun ympätäänkin kaikki se muu siihen niin saattaa mieli muuttua.
Kiva herätä joskus 02:49 kun työvuoro alkaa 03:49.
Kiva tehdä pahimmillaan 4h työpäiviä ja tulla 10h päästä tekemään toinen mokoma
Kiva viettää palkatonta vapaa-aikaa vieraalla paikkakunnalla puoli-vuorokautta. Työaikaa siitä et saa.
Kiva kävellä sinne 900metrisen tavarajunan perään jossain ramokylän sivuraiteella mittamaan lämpötilaa akselista kun ratapenkka on 30° kallellaan ja metrin lumikinoksessa. Sen takia kun kuumakäynti-ilmaisin antoi virheilmaisun.
Kiva jäädä firmalle velkaa työvuoroja jos oot työjakson alussa sairaana.
Kiva saada joka päivä klo 17 mennessä tekstiviestillä tieto milloin seuraavan päivän työt alkaa, vai onko vapaapäivä.
Kiva opetella esim nämä ulkoa:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1386849308/91e2b599ad8755e5698f80f4af294f84/13789-K-RVI-363-412-2008_JUN.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/1337081202/074a7d9aafd7b424570c24535f1f5627/9696-kumottu_RVI-480-412-2008.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/1386849893/9ca48d9ec341d60d42339562d51894fe/13793-K-TRAFI-16561-2012i.pdf
Kiva hinkata jotain Helsinki-Leppävaara väliä 100x kuukaudessa. Kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys, jarrutus, ovet auki, ovet kiinni, kiihdytys... IHAN VITUN TYLSÄÄ. Koeta sit pysyä skarppina siinä kerrasta toiseen... Mun kurssilta potkittiin pihalle yksi lentäjä kesken koulutuksen kun ei se pärjännyt.
Työ ei ole vaikeaa. Työssä jaksaminen ja vireystilan ylläpito on se vaikea osuus. Hakuvaiheessa tuijotin ikuisuuden jotain ruutua ja painelin välilyöntiä aina kun tietty kirjan vilahti ruudussa. Vieressä istui psykologi tarkkailemassa ja tekemässä muistiinpanoja. Tuntui että pääkoppa räjähtää kun johonkin mitättömän turhaan asiaan piti keskittyä jatkuvasti 100%
Sehän on hienoa, jos VR:n monopoli ei vaikuta mitenkään palkkoihin. VR:n työntekijöillä ei siis ole syytä pelätä ja vastustaa avointa kilpailua. James Hirvisaaren mukaan veturinkuljettajan peruspalkka n 2k€ ja loput sitten lisistä.
Liiton sivuilta löytyvän Tessin mukaan alimman luokan peruspalkka on 2256e/kk.
Työehtosopimus on yleissitova joten operaattorit eivät voi lähteä palkanpolkukilpailuun. Iso osa liksasta koostuu lisistä ja siitä syystä kuljettajien palkkakehitys on ollut kohtuullista 2000-luvulla kun työn tehokkuuskin on kasvanut. Lyhyemmät tauot, enemmän töitä = lisiä kertyy nopeammin. Tosin tälläinen duunareiden kannustinpalkkio tyylinen TES on varmasti sitä suurinta vääryyttä! :jahas:
VR Yhtymä Oy:n omistaa valtio eli verorahoista sunkin palkka maksetaan. Meinaatko, että sun veroilla katetaan sun palkka vai mitä tarkoitat? :D
Ainakin tällä hetkellä VR on voitollinen lafka joten valtion ei tarvitse subventoida kenenkään liksoja. VR maksoi omistajalleen, eli valtiolle, osinkoa tänävuonna. Joten vähän ihmetyttää että kitinä on noin kova kun sunkin maailmaas on VR:n osalta rahoitettu tänävuonna eikä päinvastoin ;)
Onko sinne VR:n veturikuskiksi jotain ikärajaa?
Mähän haen, vähän palkka putoaa mutta 60 k€:lla vuodessa nyt ajelee junaa ihan mielellään. Olen ihan kypsä näihin powerpointteihin, exceleihin ja duuniin liittyvään esiintymiseen.
Multa pitäisi löytyä kaikki näkö/kuulo priima, motoriset ominaisuudet olleet aina huippuluokkaa, SM-tason huippu-urheilu tausta, kaksi korkeakoulututkintoa, ulkonäkökin on helvetin miellyttävä. Olen lisäksi nopea oppimaan ja hyvä ajamaan jokaista laitetta mitä olen kokeillut.
Ei ikärajaa. Vanhin opiskelija mun kurssilla oli yli 40v.
Powerpointit, excelit, aikataulut, deadlinet, projektit yms on mulle se tärkein asia tässä duunissa. Niiden puute siis. Jos mun työaika loppuu klo X niin se sit loppuu oikeasti myös korvien välissä klo X. Ei tarvii työasioita miettiä muuten kuin että mikä päivä ja mikä kellonaika seuraavan kerran astuu taas porteista sisään. Olin kuitenkin asiantuntijana toimistohommissa ennen näitä hommia.
Tuo on kuitenkin vuorotyötä. Ei se pk-seudulla mikään KOVA palkka ainakaan ole. Toimeen tolla varmasti tulee eikä tarvi mitään askeettista elämää elää.
Kopioin sulle tähän yhden vuorotaulun työjakson (3vk) vuorot. "Vuorotyö" antaa vähän vääristetyn kuvan jostakin kivasta 06-14 tai 14-22 vuorokierrosta:
Ma: 12:48-20:02
Ti: 12:48-21:28
Ke: 14:03 - jatkuu torstaille
To: jatkuu keskiviikolta 12:56
Pe: 04:00-10:00
La: vapaa
Su: vapaa
Ma: 04:08-11:11
Ti: 04:43-11:31
Ke: vapaa
To: vapaa
Pe: 14:19-00:20
La: 16:38-01:02
Su: 17:43-01:32
Ma: 12:48-20:28
Ti:vapaa
Ke: vapaa
To: 04:43-12:31
Pe: 04:13-12:31
La: 07:33-16:11
Su: vapaa
Tämä on inhimillisestä vuorotaulusta. Jossakin pienillä tavarajunapaikkakunnilla ne vuorot on aivan mitä sattuu.
Kyseenalaistaisin koko VR:n olemassaolon. Vapauttaisin alan kilpailulle ja siinä olisi VR:n taru lopussa aika nopeasti nykyisellä "palvelu"tasolla.
Kovasti on ollut esim tavarapuolelle yrittäjiä. Varsinkin kun se vaatii paljon pienemmät investoinnit henkilöliikenteeseen verrattuna. Tavarapuolihan on ollut jo pitkään vapaana kilpailulle. ;)
Oon eri mieltä, siitä että ero olisi jotenkin merkittävä. Sillä perusteella mitä naapurin sekä serkun kautta kuullut bussikuskin hommasta ja se mitä olin seuraamassa veturinkuljettajan hommaa. Vastuut ne on bussikuskillakin, on radioliikennettä, on lisäksi asiakaspalvelua...
Oon erimieltä sillä perusteella että veturinkuljettajana on bussikuskeja jotka ovat sitä mieltä että ero on merkittävä. Samoin haastavuus. Bussikuskeille tuskin annetaan radioliikenteellä määrämuotoisia viestejä jotka oikeuttavat vetämään 3000 tonnia painavan myrkkyjunan kanssa tasoristeyksestä yli vaikka tasoristeyksen edessä oleva opastin näyttää ajon kieltävää opastetta, kun sen (tasoristeyksen) varoituslaitteisto on epäkunnossa.
Itseasiassa nyt kun menin lukemaan, niin esimerkiksi HSL-alueen lähiliikenteen kilpailutuksessa taitaa olla epäselvää minkälainen TES on? Mikäli oikein ymmärsin, niin säästöjä haetaan nimenomaan henkilöstökuluista?
http://www.lvm.fi/c/document_librar...&name=DLFE-18427.pdf&title=Julkaisuja 21-2012
Niin tai näin, mielenkiintoista nähdä saammeko kohta nähdä muunkin tahon hoitavan henkilöliikennettä raiteilla kuin vain VR:n! Ja omasta työstä saa ja kannattaa olla ylpeä, muttei sitä kannata verhota muiden vähättelyyn.
Henkilöstökuluista kyllä. Kuljettajilla on kuitenkin yleissitova TES ja se ei siitä muutu. Lipunmyynti HSL junissa loppuu, organisaatioita yritetään keventää, jäljelle jäävien työntekijöiden työn tehokkuutta nostaa. Kaikki se on säästöä henkilöstökuluissa.
Ihan Man78:n palkoille mulla ei ole hetkeen asiaa. Pari palkkaluokkaa alempana vähän vähemmän tienaavassa vuorossa. Jos vuoden kokonaisliksa on yli 50k niin oon tyytyväinen.