Koska jos et hajauta omistuksiasi moneen osakkeeseen/moniin maihin niin korotat omaa riskiäsi. Jos omistat vain 5 suomalaista yhtiötä, olet riippuvainen suomen taloudesta (joka ei kovin hyvältä nyt näytä) ja todennäköisyys hävitä kaikki on suurempi (jos joku firmoista konkkaa). Kun sijoitat maailmanlaajuisesti, saat riskinottosi hajautettua moneen yhtiöön ja minimoit mahdollisuudet hävitä paljon rahaa. Tietenkin et tienaa yhtä paljon hajauttamisella verrattuna vain muutamaan yhtiöön sijouttamisella, mutta se on sitten enemmän uhkapeliä kuin sijoittamista.En löytänyt tuohon artikkeliin linkkiä. Olen miettinyt monesti, että miksi tuota hajauttamista pidetään niin tärkeänä? Samoin se, miksi koko omaisuutta ei kannattaisi sijoittaa, kiinnostaa.
En tarkoittanut ettei koko omaisuutta kannata sijoittaa, tämän artikkelin kontekstissä tässä testissä sijoitettiin 1m$ pääoma kaikki kerrallaan vuosina 1926-1982, ja joinakin vuosina talous romahti niin pahasti että rahat loppuivat 30v 3-4% SWR:än (safe withdrawal rate) jälkeen, ja koska lisää rahaa ei voinut talouden romahtaessa/sen jälkeen simulaatiossa sijoittaa olivat tulokset katastrofaaleja. Asset Allocation in Retirement Percentage in Stocks, Bonds and Cash versus portfolio growth and volatility
- - - Updated - - -
Toi "YOLO"-ajattelutapa kun vain ei toimi todellisuudessa, jos haluat ikinä pois työelämästä tai tienata rahaa. Elämä vaatii uhrauksia, aina ei voi pitää hauskaa ja "elätä hetkessä".Opiskeluaikoihin tunsin varmaan yli yhden käden sormin kavereita jotka heittäytyy vapaalle siinä 40v jälkeen (minä mukaan lukien). Aika moni ei perhettäkään koskaan hanki.
Ei ole kukaan täysin joutilas vielä tänä päivänä, ja parilla menossa jo toinen perhe. (Saa muuten olla pikkaisen tuhti osakesalkku että kestää parit avioerot ja talon jakamiset).
Keväällä lähti minua pari vuotta vanhempi kaveri autuaammille moottoripyöräily maille, pari vuotta sitten menestynyt firma myytynä ja ihan oikeasti sitä rahaa niin paljon että elelisi leveästi vähän pitemmänkin loppu elämän. No kaveri kerkesi pari vuotta toteuttamaan itseään vaikka vielä työelämässä hieman mukana olikin. Muistan kun puheli että pari vuotta vielä hieman työelämää ja sitten täysin laakereille ja moottoripyörällä maailmaa kiertämään. No koskaan ei tullut sitä päivää mutta henki lähti rakkainta harrastusta tehdessä, jos se mitään lohduttaa.
Jaa tarinan opetus. Kannattaa mun mielestä elää tänään eikä joskus 10 - 20 vuoden päästä. Ei mitenkään viimeistä päivää ja säästäminenkin on ok, mutta suuria uhrauksia sen takia että sitten kun, ei kannata tehdä...
Ei se naimisiinmeno ole pakollista, eli ihan omaa tyhmyyttä se jos alkaa niistä eroistaan nalkuttamaan.