Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tuossa baws1:n ajatusmallissa itselleni tökkii lähinnä se, että siinä säästämisen päämäärä tuntuu olevan vanhuuspäivien vapaus. Voin nuoruuttani olla väärässäkin, mutta eikö ne elämän tärkeimmät vuodet ole kuitenkin siellä 50 alapuolella? Samoin myös menot ovat tuolloin suurimmat. Mitä enemmän ostovoimaa, sitä paremman ja paremmalta alueelta voi ostaa perheelleen asunnon, kustantaa lapsien mahdollisesti kalliitkin harrastukset ja kuskata heitä sinne turvallisemmalla ja mukavammalla autolla, käydä perheen kanssa ulkomailla useammin kuin kerran vuodessa jne.

Mä voisin säästää reilusti rahaa muuttamalla pois stadista. Tai edes Etelä-Helsingistä. Mutta ei kiitos. Samoin kuin ostamalla halvempaa skeidaa ruokaa ja unohtamalla matkailun tai festareilla käymisen säästäisi rutkasti. Oikein halvaksi tulisi kun muuttaisi metsään karhunkoloon asumaan ja eläisi työajan ulkopuolella mesästäjä-keräilijän elämää. Voisi sitten viiskymppisenä oikein rypeä rahassa ja nauttia vapaudesta ;)
En sanoisi 40-50v välillä eläköityminen "vanhuuspäiviksi".

Kaikilla ei myöskään ole haluja/tarvetta asua stadissa, omistaa iso talo, 2 autoa, mökki, vene jne. Omasta mielestäni vapaus on aivan liian arvokasta, ja vapautta ei saa sillä että törsää rahansa (ei, en saa mielihyvää ostamalla kamaa).

- - - Updated - - -

Ei mitään allokaatiopuhetta???? :face: Lukeehan se jo otsikossa mitä se artikkeli käsittelee... Siinä tutkitaan mikä on optimaaalinen asset allokaatio kun jäät eläkkeelle t.s. kuinka pitkälle rahat riittävät all equities vs hajautettu portfolio jos nostaa 4 % vuodessa portfoliosta.
Jos luet koko artikkelin niin näet että siinä myös verrataan "success rate", eli montako vuotta oli niin huonot ajat että rahat loppuivat 30v sisällä. Tällä yritän nyt sulle sen selittää että kyll äse raha nyt vaan riittää loputtomiin jos investoit määräaikaisesti ja tarpeeksi monta vuotta ja jos et syö alkupääomaa kun lopetat työnteon.

- - - Updated - - -

Lapsilla on se ominaisuus, että he tuppaavat olemaan eri ikäisenä kovin erilaisia. Pienet lapset kun eivät yksin voi kulkea julkisilla harrastuksiin (vai laitatko 4v meneen bussilla/metrolla jalkkisreeneihin?). En ota enempää kantaa mihkään voivotteluihin muiden uusavuttomuudesta, mutta fakta on se että lapsiperheet tarvitsee autoa, asuivat he missä tahansa. Ymmärrän kyllä lapsettomien epäymmärryksen aiheesta, mutta heidänkin mieli muuttuu kun omia lapsia tulee.

Toisekseen, täällä nyt tuntuu väki mahtailevan sillä, että kenen elämäntapa on parempi kuin toisen. Vääntää voi asioista, mutta palkkaketjuun se ei mielestäni kuulu.

Sain juuri palkankorotuksen. Määrä ei ollut häävi, mutta toisaalta piristi mieltä (tuli kysymättä) sillä nykypäivänä aika moni saa kenkää joten kiva tietää että itsellä on asiat paremmin kuin monella muulla.
Kaikkia ei lapsia kiinnosta, joten heille se "mieli muuttuu kun lapsia tulee"-ajattelutapa ei toimi.

Ihan uteliaisuudesta, millaiset rahavarat katsot riittävän eläkkeelle siirtymiseen ja mitä meinaat sitten 40 + vuotiaana (eli kuin minä ) päivät pitkät tehdä?

Jokainen tavallaan. Maalla varttuessani naapurikylässä oli ikääntynyt yksin elävä mies. Kylätietä ajaessa saattoi nähdä, kuinka herra kulki huoneesta toiseen, aina sammuttaen valon huoneesta, josta siirtyi pois.

Eurojen tulon jälkeen tämä ukkeli laittoi metsää matalaksi, itse sahaten tietysti, moto ja kuski maksavat rahaa. Vääräleuka toisesta kylästä käveli henkseleitä paukutellen herran luo ja vittuillessaan kysyi, että "noinko paljon siulla miljoonasta puuttuu?". Saita poikamies vastasi ilmekkään värähtämättä, "eikun kahdesta", käynnisti sahansa ja jatkoi hommia.

Aika herrasta jätti ja ilman perillisiä tuo omaisuus valtiolle määrättiin. Herrat pitelivät partojaan ja nauroivat paskaisesti.

Jokainen tavallaan.

Moni 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla, köyhässä Suomessa, varttunut arvostaa rahojaan nimenomaa niiden tuoman turvan vuoksi. Jos puolen miljoonan mummonmarkan panttaaminen pankkitilillä luo heille sen onnen ja turvallisuuden tunteen niin se heille suotakoot. Vaikka häviäisivät ostovoimassa inflaation takia kokoajan.

Mulla on samansuuntaiset tavoitteet kuin baws1:lläkin. Tulot vaihtelee vähän kuukausittain mutta 1000-2000e/kk pystyn sijoittamaan. Omistan auton, koiran ja kämpän Helsingin "arvoalueelta" (velan suhde tuloihin sellainen etten ole kusessa vaikka korot olisi 2-numeroisia). Muija opiskelee niin tulee sekin elätettyä. Telkkari on tuumissa lähempänä 100 kuin 0 ja viimeksi tänään söin ulkona. En koe kituvani näkkileivällä tai jääväni paitsi kaikesta kun pitää säästää. Monilla vaan tuntuu menevän sitä rahaa ihan huomaamatta täysiin älyttömyyksiin. Uusin iPuhelin, 80e t-paidat, oakleyn aurinkolasit, tupakointi jne.

Elämä on valintoja ja jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Tänä vuonna bruttoliksa on pyörinyt vähän yli neljässä tonnissa /kk sisältäen 1-3päivää ylitöitä/kk. Miljoona euroa on se pääoma jolla uskaltaisin näyttää pomolle keskaria ja elää pääomatuloilla.

Bruttoliksa vähän yli 4 ja arvoalueelta kämppää +autoa+ toisen elättämistä ja silti jää 2 kiloa sijoitettavaksi joinain kuukausina. Huh huh, villiä. Paljos neljästä jää näppiin, n.2.5? Laitas mielenkiinnosta peruskuukauden menot näkösälle.

Ihan uteliaisuudesta, millaiset rahavarat katsot riittävän eläkkeelle siirtymiseen ja mitä meinaat sitten 40 + vuotiaana (eli kuin minä ) päivät pitkät tehdä?
EDIT: Mulle riittäisi jotain 500k-750k väliltä varmaan tarpeeksi (käytettävänä n. 30k vuodessa nykypäivän ostovoimassa), eikä sen kasaaminen kestä huonommalla palkallakaan enemmän kuin 20-25vuotta.

Teen sitten päivisin ihan mitä lystään, eikä minulta harrastukset lopu (sinulta ehkä loppuu jos sun on todella pakko kysyä "mitä sä sit teet vapaa-ajallasi").

- - - Updated - - -

Jokainen tavallaan. Maalla varttuessani naapurikylässä oli ikääntynyt yksin elävä mies. Kylätietä ajaessa saattoi nähdä, kuinka herra kulki huoneesta toiseen, aina sammuttaen valon huoneesta, josta siirtyi pois.

Eurojen tulon jälkeen tämä ukkeli laittoi metsää matalaksi, itse sahaten tietysti, moto ja kuski maksavat rahaa. Vääräleuka toisesta kylästä käveli henkseleitä paukutellen herran luo ja vittuillessaan kysyi, että "noinko paljon siulla miljoonasta puuttuu?". Saita poikamies vastasi ilmekkään värähtämättä, "eikun kahdesta", käynnisti sahansa ja jatkoi hommia.

Aika herrasta jätti ja ilman perillisiä tuo omaisuus valtiolle määrättiin. Herrat pitelivät partojaan ja nauroivat paskaisesti.

Jokainen tavallaan.
Eli paska tarina siitä, miksi pitäisi mielummin törsätä kaikki rahat eikä säästää mitään? Nyt oli tosi surkea "argumentti" aikaista eläköitymistä vastaan.

Ja muuten, jos sua kiinnostaa paljon mitä "muut herrat" nauravat ja sinusta tykkäävät niin et tule ikinä olemaan onnellinen.

Ja minne ne sun rahat menee kuolemasi jälkeen on ihan sama, kuollut sä silti olet eikä se sinua vituta haudassa vaikka menis suoraan kaivoon kaikki.

1,9k€/kk, 3. vuoden sähköinsinööri opiskelija, sähköalan kesätöissä, keski-suomi.

- - - Updated - - -

Ei se ole rahastosta kiinni, kunhan minimoit verot (eli uudelleensijoittavat ETF:ät ovat melko hyviä tähän), pidät kulut alhaisina (hallinnointikulut, ja Nordnetissä tietenkin) ja hajautat investointisi. Mulla on nyt 50% VXUS ETF:ässä ja toiset 50% iShares S&P500 UCITS ETF (Acc)-ETF:ässä. Vanhetessani vois laittaa 20% omistuksista korkopapereihin.

Teen sitten päivisin ihan mitä lystään, eikä minulta harrastukset lopu (sinulta ehkä loppuu jos sun on todella pakko kysyä "mitä sä sit teet vapaa-ajallasi").

- - - Updated - - -

Eli paska tarina siitä, miksi pitäisi mielummin törsätä kaikki rahat eikä säästää mitään? Nyt oli tosi surkea "argumentti" aikaista eläköitymistä vastaan.

Ja muuten, jos sua kiinnostaa paljon mitä "muut herrat" nauravat ja sinusta tykkäävät niin et tule ikinä olemaan onnellinen.

Ja minne ne sun rahat menee kuolemasi jälkeen on ihan sama, kuollut sä silti olet eikä se sinua vituta haudassa vaikka menis suoraan kaivoon kaikki.

Ihan uteliaisuudesta, millaiset rahavarat katsot riittävän eläkkeelle siirtymiseen

Itsekin useampi vuosi sitten säästin/sijoitin päämärkänä ja ihastelin kasvavaa osakesalkkua. Muutama vuosi sitten koin ahaa-elämyksen ja ostin asunnon arvoalueelta ja tällä hetkellä on uudehko avobemari alla. Olen itse sitä mieltä, että rahasta on nuorena nautittava kun on vielä hyvä terveys. Edelleen säästän, mutta nyt menee vain muutama satanen kuussa säästöön. Ja itse topikkiin vastaten, viime vuonna bruttotulot yli 3k€/kk.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itsekin useampi vuosi sitten säästin/sijoitin päämärkänä ja ihastelin kasvavaa osakesalkkua. Muutama vuosi sitten koin ahaa-elämyksen ja ostin asunnon arvoalueelta ja tällä hetkellä on uudehko avobemari alla. Olen itse sitä mieltä, että rahasta on nuorena nautittava kun on vielä hyvä terveys. Edelleen säästän, mutta nyt menee vain muutama satanen kuussa säästöön. Ja itse topikkiin vastaten, viime vuonna bruttotulot yli 3k€/kk.

Ei siinä mitään, valitsit auton ja kämpän eli pidemmän työuran ja huonomman eläkebuffertin. Kaikilla on omat arvot.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Bruttoliksa vähän yli 4 ja arvoalueelta kämppää +autoa+ toisen elättämistä ja silti jää 2 kiloa sijoitettavaksi joinain kuukausina. Huh huh, villiä. Paljos neljästä jää näppiin, n.2.5? Laitas mielenkiinnosta peruskuukauden menot näkösälle.

No eihän tuota yhtälöä saa toimimaan kun päätit laskea ääripään numeroilla, ja vielä väärillä sellaisilla (palkka 4000, sijoitus 2000 ja veroprosentti 37,5). Tarkennan sen verran että tämän vuoden bruttoliksa on keskimäärin ollut vähän yli 4k. Jos osuu hyvä kuukausi niin saattaa olla yli 6k. Verojen, ay-maksujen yms jälkeen liksasta jää n.70% näppiin. Kohtuu kivuttomasti siis irtoaa se 1-2k/kk sijoitettavaksi.

En jaksa mitään keskivertokuukauden menoja lähteä laskemaan. En ole koskaan jaksanut kun ei ole ollut pennin päälle tämä eläminen. Pankki ja taloyhtiö vie yhteensä kuitenkin n.850e/kk sisältäen saunavuoron ja autopaikan.

Kaikilla ei myöskään ole haluja/tarvetta asua stadissa, omistaa iso talo, 2 autoa, mökki, vene jne. Omasta mielestäni vapaus on aivan liian arvokasta, ja vapautta ei saa sillä että törsää rahansa (ei, en saa mielihyvää ostamalla kamaa).

- - - Updated - - -

Jos luet koko artikkelin niin näet että siinä myös verrataan "success rate", eli montako vuotta oli niin huonot ajat että rahat loppuivat 30v sisällä. Tällä yritän nyt sulle sen selittää että kyll äse raha nyt vaan riittää loputtomiin jos investoit määräaikaisesti ja tarpeeksi monta vuotta ja jos et syö alkupääomaa kun lopetat työnteon.

- - - Updated - - -

Kaikkia ei lapsia kiinnosta, joten heille se "mieli muuttuu kun lapsia tulee"-ajattelutapa ei toimi.

Luin sen artikkelin ja luulen että sinä et ymmärrä yhtään mitä siinä tutkitaan. Ensin perustelit tuolla artikkelillä sitä että osakkeet aina tuottavat, sitten sitä että ei kannata kaikkea sijoittaa kerralla ja nyt taas jotain ihan muuta. Oot kyllä niin kujalla ettei tosikaan... Mut sovitaan vaikka sitten että en ole lukenut tai ymmärtänyt sisältöäkun sun kanssa jaksa vänkätä.

Kuten sanoin niin uteliaisuudesta kyselin. Ei mulla harrastukset lopu mutta niihin palaa rahaa jonkun verran (esim matkustelu) ja toisaalta työt on jo nyt täysin vapaat ja harrastuksen omaiset joten en näe mitään syytä yrittää irrottautua niistä. Toki voisin laittaa firman rahoiksi heti mutta on niin kiva harrastus että viitsisi ;) (sitä vähän vihjailin kun meinasin että työt kannattaa yrittää järjestää "työksi"...)

Ei siinä mitään, valitsit auton ja kämpän eli pidemmän työuran ja huonomman eläkebuffertin. Kaikilla on omat arvot.
Pidän työstäni, joten ei ongelmaa. Tuo viimeinen lauseesi kyllä kiteyttää koko tämän kinastelun säästämisestä ja aikaisesta eläköitymisestä :) Ei ole oikeastaan oikeaa tai väärää valintaa, koska jokainen arvostaa omaa vapaa-aikaansa eri tavalla.

Olen erittäin tyytyväinen nykyiseen elämäntilanteeseen. Tulee matkusteltua kerta-pari vuoteen ulkomailla, saan asua kivassa kämpässä ja kulkea hienolla autolla töihin. Harrastuksiin riittää hyvin aikaa ja rahaa, joten vapaa-ajan kanssakaan ei ole ongelmia.

- - - Updated - - -

Luin sen artikkelin ja luulen että sinä et ymmärrä yhtään mitä siinä tutkitaan. Ensin perustelit tuolla artikkelillä sitä että osakkeet aina tuottavat, sitten sitä että ei kannata kaikkea sijoittaa kerralla ja nyt taas jotain ihan muuta. Oot kyllä niin kujalla ettei tosikaan... Mut sovitaan vaikka sitten että en ole lukenut tai ymmärtänyt sisältöäkun sun kanssa jaksa vänkätä.
Tiedän hyvin että artikkelissa käydään läpi lukuisia asioita, mutta se pääasia oli näyttää sulle että osakkeet ovat historiallisesti melko varma juttu jos hajautat omistuksesi. Artikkeli näytti myös miksi koko omaisuutta ei kannata sijoittaa kerralla (katso ne 2 vuotta artikkelissa jossa rahat loppui 30v päästä).

Tiedän hyvin että artikkelissa käydään läpi lukuisia asioita, mutta se pääasia oli näyttää sulle että osakkeet ovat historiallisesti melko varma juttu jos hajautat omistuksesi. Artikkeli näytti myös miksi koko omaisuutta ei kannata sijoittaa kerralla (katso ne 2 vuotta artikkelissa jossa rahat loppui 30v päästä).

No kylläpä tosi osuvan artikkelin löysit väittämiäsi tukemaan. :)

Trollaatko, vai vedätkö oikeasti tosissaan?

Arvoalue on ilmeisesti jossain maalaispitäjässä tai sitten jätit jonkin oleellisen iskä-kustantaa pesämunan mainitsematta.

3000€ brutolla juuri pärjää pääkaupunkiseudulla.

Turvesuolla 9,60/tunti+ vikaan tiliin lomaraha n. 1€/tehty tunti.

Tunteja tehdään niinpaljon kuin pystytään (riippuen työnkuvasta ja säästä), vain kesähommaa, jotkut tehneet jopa 2 vuorokauden mittaisia päiviä. Suurimmaksi osaksi työkoneilla ajoa (traktorit).

Suositut

Back
Ylös Bottom