Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En säästäkään eläkkeeseen, säästän vapauteenEi omia haaveita tarvitse muuttaa parisuhteen myötä mutta jos haluaa elää täsmälleen samoin parisuhteessa kuin ilman parisuhdetta niin sitten kyllä kannattaa varautua elämään yksinään. Eikä siinä ole mistään naisen vaatimuksista kiinni vaan siitä että parisuhteeseen molemmat tuo omia juttuja ja niiden mukaan eletään. En edes haluaisi sellaista naista millä ei ole omia mielipiteitä eikä haluja vaan elettäisiin juuri niin kuin mä haluan.
Mutta tämä on ihan ot:tä. Ei muuta kuin onnea eläkkeen säästämiseen. Itse en tosin tykkää sanasta eläke kun sillä on sairaus ja vanhuus soundi. Ennemmin olen lomakkeella.
Se rahan tuova vapaus ei ole "konservatiivista", se on apoliittista.Tässä kohti kannattaa muistaa tavoitteenasettelu. Jos tavoitteena on elää mahdollisimman onnellinen elämä, onnellisuutta tuovia elementtejä on syytä priorisoida päätöksenteossa. Hyvä nainen kuuluu itselläni näihin elementteihin ja olen taipuvainen uskomaan, että niin on monella muullakin. Jos taas tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon rahaa ja jäädä aikaisin eläkkeelle täytyy priorisoida rahaa tuovia päätöksiä. Jälkimmäisessä tapauksessa viisas mies nai ainoastaan rikkaan naisen. Muuten rahaa alkaa valua käsistä. Ei se nainen tietenkään pakota yhtään mihinkään. Nainen huokailee miten ihanaa olis sitä ja tätä... *räps räps*. Siinä saa olla aika saamarin kova talousmies, ettei säästövirta ala kuihtumaan. Ensin sitä ottaa siivua vain yhden kuun säästöistä, että saadaan uusi sänky. Seuraavassa kuussa onkin jo tapaamisen vuosipäivä ja olisi se yksi niiiiin ihana ravintola. Siitä se lähtee.
Tavoitteita asetellessa on syytä olla varovainen, koska elämältä näyttää usein saavan sitä mitä tilaa. Onnellisuuden tavoittelu tuntuu olevan nykyään hyvin konservatiivista. Yleensä ihmiset näyttävät priorisoivan rahaa ja individualismia. Tämä on ihan ok jos tietää mitä tekee eikä taustalla ole implisiittistä oletusta, että onnellisuus seuraa rahaa.
Taidat itse olla joko nuori tai naiivi (tai molemmat) jos uskot että kaikilla on "unelma-ammatti" jota he jaksavat/haluavat tehdä koko elämänsä. Tilanne ei valitettavasti ole tämä, ja siksi en tajua miksi käytät "nauti töystäsi"-argumenttia.baws1, taidat tehdä jotain aivan perus duunarin hommia jos töissä käyminen tuntuu vastenmieliseltä oravanpyörässä juoksemiselta?
Oletko harkinnut vaihtoehtoa mahdollisesti kouluttautua pidemmälle, tienata enemmän ja nauttia saavutuksista töissä? Näin voisit elää normiarkea suuremmalla budjetilla ja silti laittaa säästöön samanverran kuin mitä laitat tällä hetkellä?
Taidat itse olla joko nuori tai naiivi (tai molemmat) jos uskot että kaikilla on "unelma-ammatti" jota he jaksavat/haluavat tehdä koko elämänsä. Tilanne ei valitettavasti ole tämä, ja siksi en tajua miksi käytät "nauti töystäsi"-argumenttia.
Totta on että kaikilla ei ole mahdollisuutta tehdä mielekästä työtä. Toistaalta mielekkään elämän kannalta Masal:in ehdotus ei ole mitenkään huono.
Olen ajatellut. IT-alalla tähän olisi kaksi vaihtoehtoa. Perustaa yhden miehen konsulttifirma, joka myy tuntityötä suuremmille yrityksille tai perustaa startup yritys tuotekehitykseen. Ensimmäinen vaihtoehto olisi sitä samaa mitä nytkin teen, mutta mahdollisesti paremmalla palkalla. Toinen vaihtoehto toteutettiin kaverin kanssa viime talvena. Startupin ongelmana on puolestaan rahoitus. Kaveri koodaa muhkean eropaketin turvin pari vuotta, mutta itse olen riippuvainen tulorahoituksesta. Ulkopuolisia rahoittajia ei toistaiseksi ole löydetty. Ilmoitin jo alussa, että osallistun operatiiviseen toimintaan hyvin rajallisesti. Moni kaveri on startupeissa pyörähtänyt ja palannut takaisin cubicleen istumaan. Lentoonlähtö noissa on äärimmäisen epätodennäköistä. Tämäkään ei olisi este yrittää jos ropelihattuilu kiinnostaisi. Kaveri vääntää koodia into piukassa ja on onnellisempi, kuin milloinkaan aiemmalla urallaan. Voisin heittäytyä ja elää pari vuotta säästöillä koodaten mitä huvittaa. Ongelmani on siinä, ettei kiinnosta yhtään. Ei kiinnosta yhtään kehittää vimpaimia kehittämisen ilosta. Tämä on se villakoiran ydin. Sitä ei ratkaista rahalla eikä työolosuhteita kehittämällä. Niinpä heittäydyn opiskelemaan ja laitan mahdollisesti säästöt likoon, että voin opiskella täyspäiväisesti tutkinnon loppuun asti. Jos valmistun ja saan töitä odotan tienaavani 60-70% siitä mitä nyt. Silti tämä ratkaisu tuntuu mielekkäimmältä ratkaisulta mitä pystyn näkemään.
baws1, taidat tehdä jotain aivan perus duunarin hommia jos töissä käyminen tuntuu vastenmieliseltä oravanpyörässä juoksemiselta?
Oletko harkinnut vaihtoehtoa mahdollisesti kouluttautua pidemmälle, tienata enemmän ja nauttia saavutuksista töissä? Näin voisit elää normiarkea suuremmalla budjetilla ja silti laittaa säästöön samanverran kuin mitä laitat tällä hetkellä?
Totta on että kaikilla ei ole mahdollisuutta tehdä mielekästä työtä. Toistaalta mielekkään elämän kannalta Masal:in ehdotus ei ole mitenkään huono.
Ja mielekäs työ on sitten sellainen missä on jatkuva tulospaine ja/tai isot vastuut? Palkka ehkä kova ja stressi vielä kovempi. Ei ehkä ihan kaikkien ajatus unelmaduunista.
Vai oliko nää taas tätä perus pakkista että helvetin iso palkka pelailemalla mobiilipelejä ja surffaamalla nettiä kun ei tartte tehdä mitään?
EDIT: Jollet ole yrittäjä niin ihan samaa oravanpyörää juokset olit sitten duunari tai toimari. Ja yrittäjänä taitaa olla pyörässä vielä pahemmin.
Ja mielekäs työ on sitten sellainen missä on jatkuva tulospaine ja/tai isot vastuut? Palkka ehkä kova ja stressi vielä kovempi. Ei ehkä ihan kaikkien ajatus unelmaduunista.
Vai oliko nää taas tätä perus pakkista että helvetin iso palkka pelailemalla mobiilipelejä ja surffaamalla nettiä kun ei tartte tehdä mitään?
EDIT: Jollet ole yrittäjä niin ihan samaa oravanpyörää juokset olit sitten duunari tai toimari. Ja yrittäjänä taitaa olla pyörässä vielä pahemmin.
Ja tohon toimariin, niin itse olen seurannu, että jokainen toimari on _aina_ ennen mua töissä. Tulin vaikka seiskaan. Ja _aina_ mun jälkeen töissä, olin sitten vaikka kuuteen. Korvaus siitä on sen 300-500k välillä. Mut töitä saat tehdä aamusta iltaan. Lomat ehkä luxusta, mut niitä on helvetisti vähemmän. Ja toimariks päästään aikaisintaan 40-50v niin eipä siinä ehdi aikaisempaa eläkkeellekkään.
Ja tohon toimariin, niin itse olen seurannu, että jokainen toimari on _aina_ ennen mua töissä. Tulin vaikka seiskaan. Ja _aina_ mun jälkeen töissä, olin sitten vaikka kuuteen. Korvaus siitä on sen 300-500k välillä. Mut töitä saat tehdä aamusta iltaan. Lomat ehkä luxusta, mut niitä on helvetisti vähemmän. Ja toimariks päästään aikaisintaan 40-50v niin eipä siinä ehdi aikaisempaa eläkkeellekkään.
Ollilan kirjoitteli kirjassaan muistaakseni jotenkin "ajelin sunnuntaina puoli kahdeksan maissa illalla toimistolleni, missä suunnittelimme työryhmän kanssa tulevaa viikkoa..." WTF? Ei ainakaan minulle tulisi mieleen käyttää sunnuntaita murehtiakseni seuraavaa viikko. Ja sitten sama kaveri menee viikolla töihin klo. 07.00 ja tulee kotiin 22.30. Itse jättäisin toimarin hommat kyllä väliin...
Nykyisellään pitäisin palkan, mutta olisihan se kiva saada työmatka tippumaan 170 kilometrin sijaan vaikkapa 3 kilometriin.
Ollilan kirjoitteli kirjassaan muistaakseni jotenkin "ajelin sunnuntaina puoli kahdeksan maissa illalla toimistolleni, missä suunnittelimme työryhmän kanssa tulevaa viikkoa..." WTF? Ei ainakaan minulle tulisi mieleen käyttää sunnuntaita murehtiakseni seuraavaa viikko. Ja sitten sama kaveri menee viikolla töihin klo. 07.00 ja tulee kotiin 22.30. Itse jättäisin toimarin hommat kyllä väliin...
Nykyisellään pitäisin palkan, mutta olisihan se kiva saada työmatka tippumaan 170 kilometrin sijaan vaikkapa 3 kilometriin.
Meidän naapurissa asuu suomalaisen pörssiyhtiön TJ ja pari kansainvälisten konsernien maajohtajaa ja lähes poikkeuksetta nämä on kotiutuneet duunista kun itse palailen himaan 17.30 nurkilla; kunnon lomia ja ihan normiviikonloput jne viettävät myös. Samoin kaveripiiristä löytyvät vastaavissa asemissa olevat tyypit. Aika perhekeskeisiä persoonia koko porukka. Tämä olettama, että kunnon liksa vaatii automaattisesti loputtoman pitkät työpäivät/viikot on IMO aika vanhakantaista ajattelua ja kertoo lähinnä johtajan organisointi/ajanhallintakyvyistä. Tokihan noilla toisinaan puhelin soi toisinaan (ihan kuten itsellä kun osakkaana omassa firmassa olen) normaalin toimistoajan ulkopuolella ja maileja tarttee välillä katsoa illalla, mutta tätä että elämä on automaattisesti pelkkää työntekoa en pysty mitenkään allekirjoittamaan. Omalla alalla (telecom/IT) tämä "elämä on pelkkää duunia" oli muotia joskus 2000-luvun alussa kuplan aikoihin, mutta ei IMO ole kyllä mitenkään tätä päivää.Ollilan kirjoitteli kirjassaan muistaakseni jotenkin "ajelin sunnuntaina puoli kahdeksan maissa illalla toimistolleni, missä suunnittelimme työryhmän kanssa tulevaa viikkoa..." WTF? Ei ainakaan minulle tulisi mieleen käyttää sunnuntaita murehtiakseni seuraavaa viikko. Ja sitten sama kaveri menee viikolla töihin klo. 07.00 ja tulee kotiin 22.30. Itse jättäisin toimarin hommat kyllä väliin...
Meidän naapurissa asuu suomalaisen pörssiyhtiön TJ ja pari kansainvälisten konsernien maajohtajaa ja lähes poikkeuksetta nämä on kotiutuneet duunista kun itse palailen himaan 17.30 nurkilla; kunnon lomia ja ihan normiviikonloput jne viettävät myös. Samoin kaveripiiristä löytyvät vastaavissa asemissa olevat tyypit. Aika perhekeskeisiä persoonia koko porukka. Tämä olettama, että kunnon liksa vaatii automaattisesti loputtoman pitkät työpäivät/viikot on IMO aika vanhakantaista ajattelua ja kertoo lähinnä johtajan organisointi/ajanhallintakyvyistä. Tokihan noilla toisinaan puhelin soi toisinaan (ihan kuten itsellä kun osakkaana omassa firmassa olen) normaalin toimistoajan ulkopuolella ja maileja tarttee välillä katsoa illalla, mutta tätä että elämä on automaattisesti pelkkää työntekoa en pysty mitenkään allekirjoittamaan. Omalla alalla (telecom/IT) tämä "elämä on pelkkää duunia" oli muotia joskus 2000-luvun alussa kuplan aikoihin, mutta ei IMO ole kyllä mitenkään tätä päivää.