Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Raha on kylla erikoista kamaa. Opiskeluaikana tuntui silta, etta kaksi ihmista HOAS:n kampassa ja kummankin opintotuet kesaduunien tienesteilla riittaa kattamaan kaikki menot helposti. Nyt jaa kuukaudessa yhteensa kateen noin 10000/kk ja siita palaa noin 7000/kk. Olenkin joskus ihmetellyt, etta mihin sita menee ja usein olen suunnitellut kuukauden ajan pitavani kirjaa kaikista menoista. Kuitenkin tama jaa aina tekematta, kun parin paivan jalkeen on liian kiire ja vasynyt iltaisin, jotta jaksaisi kirjailla ylos. Ehka sita voisi aloittaa saastamisen silla, etta katsoisi ruokakaupassa hintalappuja ennen kassalle menoa...

Pohjapalkka 3k€ brutto/kk + bonarit + optio-ohjelma. Bonarit realisoituu vasta ensi vuonna ja niissä hyvänä puolena on varsin hyvä malli ilman kattoa. Huonona puolena tietysti se, että todennäköisimmin sieltä alkaa jotain tulemaan vasta alkaen Q2/2015. Optiot nyt on kaukainen orastava haave edes vähän isommasta mällistä, joka onnistuessaan taitaa genereoida suurimman voittajan verottajasta. Säästöjä on jonkin verran, joista osa toki fiksusti kiinni autossa ja prätkässä. Ei nyt mitään övereitä kumminkaan, kun köyhyydestä on ponnistettu. Nykyään sentään jo valkokaulusköyhälistöä. On tullut myös heiluttua tuolla korporaatioimaailmassa, jolloin ansiot on olleet pidempiä jaksoja luokkaa 4,2k€ - 4,8k€ / kk. Siellä bonukset ovat kautta linjan olleet hyvin nimellisiä ja erittäin epämotivoivia.

Nyt kuitenkin tuli ero ja tonnin vuokra jää omille harteille. Laskeskelin, että juuri ja juuri riittää tuo pohjapalkka pitämään pään pinnalla näillä kuluilla, joista toki bensat ja vakuutukset näyttelevät isoa osaa. Pitäisiköhän sitä olla niin radikaali, että realisoisi auton ja prätkän ja alkaisi taas vaikka sijoittamaan? Ajatuksena ihan mielenkiintoinen, mutta sopeutuuko sitä autottomaan elämään enää? Ajelisi sitten fillarilla naama virneessä sen 6km salille kelissä kuin kelissä ja opettelisi ostamaan safkat duunimatkalla Lidlistä? Sitten voisi olla onnellinen, kun jäisi rahaa vähän (hyvin vähän) rellestääkin? Tai sitten siirtäisi salinkin keskustaan, niin voisi käydä ensin salilla ja sitten kaupassa. Näin ne rahalliset valinnat tuppaa joskus omille nilkoille kusemaan.

Ihan uteliaisuudesta, millaiset rahavarat katsot riittävän eläkkeelle siirtymiseen ja mitä meinaat sitten 40 + vuotiaana (eli kuin minä ) päivät pitkät tehdä?

Downshiftaus - Elämän Leppoistaminen: Taloudellinen riippumattomuus - Eläkkeelle jo 45 vuotiaana

Tuossa on hyvin selitetty miten jokainen voi itse laskea paljonko suunnilleen tarvitsee eläkkeelle jäämiseen. Kannattaa myös tsekata lähteenä oleva englanninkielinen blogi, siellä on tarkemmin selitetty tuon taustoja.

Arvoalue on ilmeisesti jossain maalaispitäjässä tai sitten jätit jonkin oleellisen iskä-kustantaa pesämunan mainitsematta.

3000€ brutolla juuri pärjää pääkaupunkiseudulla.
Oleellisin asia minkä jätin mainitsematta on avopuoliso jonka kanssa menee asumiskulut puoliksi. Ja ihan pk-seudulla tulee asuttua ja asunto ei luonnollisesti ole käteisellä ostettu.

Tiedän hyvin että artikkelissa käydään läpi lukuisia asioita, mutta se pääasia oli näyttää sulle että osakkeet ovat historiallisesti melko varma juttu jos hajautat omistuksesi. Artikkeli näytti myös miksi koko omaisuutta ei kannata sijoittaa kerralla (katso ne 2 vuotta artikkelissa jossa rahat loppui 30v päästä).

En löytänyt tuohon artikkeliin linkkiä. Olen miettinyt monesti, että miksi tuota hajauttamista pidetään niin tärkeänä? Samoin se, miksi koko omaisuutta ei kannattaisi sijoittaa, kiinnostaa.

En löytänyt tuohon artikkeliin linkkiä. Olen miettinyt monesti, että miksi tuota hajauttamista pidetään niin tärkeänä? Samoin se, miksi koko omaisuutta ei kannattaisi sijoittaa, kiinnostaa.

Yksinkertaistettuna hajauttamalla esimerkiksi osake/rahastuhankinnat ajallisesti pyritään välttämään koko säästösumman sijoittamista ath-hintaan juuri ennen romahdusta.

Koko omaisuuden sijoittaminen taas saattaa johtaa esimerkiksi pakkorealisointiin silloin kun se ei ole tarkoituksenmukaista.

Raha on kylla erikoista kamaa. Opiskeluaikana tuntui silta, etta kaksi ihmista HOAS:n kampassa ja kummankin opintotuet kesaduunien tienesteilla riittaa kattamaan kaikki menot helposti. Nyt jaa kuukaudessa yhteensa kateen noin 10000/kk ja siita palaa noin 7000/kk. Olenkin joskus ihmetellyt, etta mihin sita menee ja usein olen suunnitellut kuukauden ajan pitavani kirjaa kaikista menoista. Kuitenkin tama jaa aina tekematta, kun parin paivan jalkeen on liian kiire ja vasynyt iltaisin, jotta jaksaisi kirjailla ylos. Ehka sita voisi aloittaa saastamisen silla, etta katsoisi ruokakaupassa hintalappuja ennen kassalle menoa...

Tämä kuullostaa aika hurjalta! Ois kiva oikeasti nähdä joku karkea arvio, että mihin saa noin paljon käytettyä sitä rahaa [emoji4]

Hyvä palkka, onnittelut siitä!

Juuri näin. Parhaita muistoja elämänvarrelta on opiskeluajoilta, kun asuin persaukisena solukämpässä ilman autoa. Ikinä ei ole vituttanut niin paljoa, kuin uudessa omistuskämpässä tuliterän auton omistajana. Onnellisuuteen vaikuttaa eniten elämän kokeminen mielekkääksi ja toimivat ihmissuhteet. Nykyiset duunit ei tunnu kovin mielekkäiltä, joten palaan piirustuspöydän ääreen. Tarkoituksena on parantaa mielekkyyden kokemusta tulotason kustannuksella. Tietty jos mielekäs duuni tuo vielä sikana massia niin aina parempi. Kyllä tässä vuosien saatossa on rahallekin käyttöä keksinyt, mutta rahan ehdoilla kyntäminen on itselleni umpikujaksi havaittu tie.
Näin se on. On työt, tutkinnot ja ihan hyvä palkka ja elintaso, mutta silti olin esim. abina varmasti onnellisempi. Kai tämä piti oppia kantapään kautta.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Tämä kuullostaa aika hurjalta! Ois kiva oikeasti nähdä joku karkea arvio, että mihin saa noin paljon käytettyä sitä rahaa [emoji4]

Hyvä palkka, onnittelut siitä!
Postaus kolmelta yöllä, olisko kännitrollaus?

Näin se on. On työt, tutkinnot ja ihan hyvä palkka ja elintaso, mutta silti olin esim. abina varmasti onnellisempi. Kai tämä piti oppia kantapään kautta.

Nyt mielestäni sekoitetaan varallisuus ja vastuu keskenään. Eihän köyhänä opiskelijana solukämpässä ilman autoa tai abina ollessa oltu onnellisia milläänlailla varallisuudesta johtuvista syistä, vaan sen vastuuttomuuden takia. Aina pystyi ajattelemaan "no sitten työelämässä". Jos rahat loppui, otettiin opintolainaa koska sen saa maksaa vasta "sitten työelämässä" ollessaan.

Tämä vastaava taloudellinen vastuuttomuus on mahdollista hankkia vieläkin, onhan niitä enenevissä määrin olemassa nytkin. Kaiken maailman hipit kommuuneineen ja siirtolapuutarhatouhuineen yms. Varmasti stressitöntä elämistä.

Tästä päästäänkin taas siihen, että se elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan ja ne suunnitelmatkin voi muuttua matkan varrella. Monesti (ei aina kuitenkaan) tukeva ja varma tulotaso tuo turvaa/mahdollisuuksia, mikäli niitä suunnitelmiaan haluaa muuttaa. Jos joku haluaa eläköityä 45-vuotiaana ja elää elämänsä ilman lapsia ja yksin alusta loppuun saakka, niin ei ole multa pois jos haluaa ajaa mummoritsalla säässä kun säässä markettiin vaikka osakesalkun arvo huitelee päälle sadan tonnin.

Mutta jos tarinan kaveri yhtäkkiä mummoritsaa taluttaessaan rakastuu tulisesti perheestä haaveilevaan pirkkoon ja haluaakin lisääntyä, niin ei varmaan onnistu enää 45-vuotiaana eläköityminen.

Kenen elämäntyyli ja suunnitelmat on parempia kuin muiden? Kuten täälläkin keskustelusta voidaan todeta: jokaisen oma tapa on parempi kuin muiden. Haistakaa vittu marmattajat, oon ainakin osaa teistä rikkaampi ja toista osaa köyhempi. Se on mun paikka tässä maailmassa, toivottavasti tekin löydätte omanne :)

- - - Updated - - -

Tietty muuten varallisuus / sen hankkiminen tuo aika paljon vastuuta.

Voi jeesus sentään. Eihän tuo ollut minun postaamani artikkeli vaan baws1:en. Mun pointti oli se ettei se liittynyt millään tavalla siihen asiaan mistä keskusteltiin... Ei muuta...

Tämä vastaus siis Frank Drebinille

Sorry, kommentti oli tarkoitettu siis nimenomaan baws1:lle, eikä sinulle. Jostakin syystä quoteen ponnahti vain sinun nimesi, vaikka teksti oli baws1:n..

Edit. mitä vittua tää palsta sekoilee näiden lainausten kanssa?

Opiskeluaikoihin tunsin varmaan yli yhden käden sormin kavereita jotka heittäytyy vapaalle siinä 40v jälkeen (minä mukaan lukien). Aika moni ei perhettäkään koskaan hanki.

Ei ole kukaan täysin joutilas vielä tänä päivänä, ja parilla menossa jo toinen perhe. (Saa muuten olla pikkaisen tuhti osakesalkku että kestää parit avioerot ja talon jakamiset).

Keväällä lähti minua pari vuotta vanhempi kaveri autuaammille moottoripyöräily maille, pari vuotta sitten menestynyt firma myytynä ja ihan oikeasti sitä rahaa niin paljon että elelisi leveästi vähän pitemmänkin loppu elämän. No kaveri kerkesi pari vuotta toteuttamaan itseään vaikka vielä työelämässä hieman mukana olikin. Muistan kun puheli että pari vuotta vielä hieman työelämää ja sitten täysin laakereille ja moottoripyörällä maailmaa kiertämään. No koskaan ei tullut sitä päivää mutta henki lähti rakkainta harrastusta tehdessä, jos se mitään lohduttaa.

Jaa tarinan opetus. Kannattaa mun mielestä elää tänään eikä joskus 10 - 20 vuoden päästä. Ei mitenkään viimeistä päivää ja säästäminenkin on ok, mutta suuria uhrauksia sen takia että sitten kun, ei kannata tehdä...

Yksinkertaistettuna hajauttamalla esimerkiksi osake/rahastuhankinnat ajallisesti pyritään välttämään koko säästösumman sijoittamista ath-hintaan juuri ennen romahdusta.

Koko omaisuuden sijoittaminen taas saattaa johtaa esimerkiksi pakkorealisointiin silloin kun se ei ole tarkoituksenmukaista.

Ok, eli puhutaan varmistelusta. Eikö olisi kuitenkin odotusarvoltaan tuottavampaa pyrkiä keskittymään niihin hetkiin, jolloin osake on halpa? Itse pyrin myös sijoittamaan niihin firmoihin, joiden toiminnasta jotain ymmärrän. Hajauttaminen kuulostaa vain varianssin minimoimiselta odotetun tuoton kustannuksella.

Tuo pakkorealisointi on kyllä aika yksiselitteinen peruste. Toki sijoittakin voi saada palkkaa jostakin duunista, jolloin sitä kasssaa pahan päivän varalle kertyy joka kuukausi ja luottoakin saa.

- - - Updated - - -

Tuhotkaa ylimääräiset nimet sieltä lainauksen päältä, niin tarinaa on helpompi seurata.

Eikös naksu asunut jenkeissä ja tuossa oli nimenomaan kahden hengen nettotulot?

Jaa no se vähän selittää. Sekä tulojen että menojen suuruutta. Onhan tuossa silti törkeästi törkeästi hynää, oli euroja tai taaloja. Vuokraan mennee suurin osa ja loput hienoihin autoihin?

Kuluja on helppo lisätä. Semmoisissa paikoissa, missä rahaa liikkuu, voi helposti upgreidata illallispaikat, asunnot, palvelut, tyttöystävät ja monta muuta juttua useimpien tuloille riittävään korkeaan hintaluokkaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom