Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Isoissa firmoissa,totta,on pienemmät palkat,mutta myös laiskemmat työntekijät(en yleistä kaikkiin),sekä todennäköisempi takuu työn jatkuvuudesta. Pikkufirmoista kyllä saa parempaa liksaa,kun ei ole kiinteitä kuluja jne.niin paljoa,mutta työ on yleensä pätkäluonteista ja pidemmän päälle stressaavaa työntekijää ajatellen,kun saa koko ajan jännittää,että koska hommat loppuu.Eli moni kyllä kallistuu tohon ison firman leipiin juuri em. seikkojen takia.Ja usein pienemmät alihankkijat odottavat timpurilta itseltään löytyvän työkalut jne.,eli se on tavallaan toiminimeen rinnastettavaa työtä.Kun toisesta paikasta homma on valmis,joutuu etsimään uuden työnantajan.

Tuo on niin totta kuin olla voi! Mä oon ainut työntekijä firmassa (paperikonsernin tytärfirma kunnossapitoon/pienempiin uusiorakennuksiin) ja mä oo itse ostanut aina tarpeentullen tarvittavat työkalut ja niistä nyt sit saan ihan mukavasti työkalukorvausta, ja sitä kautta jos/kun tulee oman toiminimen perustamisen aika niin aloituskustannukset ovat olemattomat.

Paljonkos laatoittamisesta saa liksaa neliöltä?
EDIT 6.5 ekuu neliö näytti olevan 30*30 laatta lattiaan, nosti vaan mietteitä kun tunti liksalla laitoin eilen 20 neliöö kyseistä laattaa... Huokaus kun ois sitäkin saanut tehdä urakkapalkalla, no ainakin sit tietää et ei tarvi turhaan kiirehtiä ens kerralla... huomenna :hyper: Välillä olo on kuin Matin ja Tepon biisissä: Mä joka päivä töitä teen.... :wanha:

Aika harvassa mulla ainakin on ollut ne firmat jotka maksaa omien työkalujen käytöstä mitään, tietty nyt normaali työkalukorvaus tulee käsityökaluista mutta ei muista vehkeistä vielä kertaakaan ole maksettu. siksipä en niitä kuljetakkaan työmaille, paitsi ehkä urakassa täytyy. mielenkiinnolla odottelen muuten uusia urakkahinnoittelu taulukoita, kuuleman mukaan niillä hinnoilla voi jo jäädä pohjiakin urakasta ihan kivasti.

Timba79 sanoi:
Paljonkohan palkoissa on ns. pääkaupunkilisää? Onhan sitä jo asumiskulujenkin takia PK-seudulla tienattava enemmän jotta jää sama raha kulutettavaksi. Ainakin tääll Jyväskylän seudulla mun "alalla" on paskat palkat melkein kaikilla.

Keskisuomessa tuntuu olevan paskat palkat ja Jyväskylässä vielä kalliit asunnot. Sekään ei paljoa auta et työntekijöitä ja työttömiä on paljon.. :itku:

JPK:jos sulla on kosteuseristäjän paperit,niin voit aika röyhkeästi pyytää sen 40e/h toiminimellä laattahommista ja varmasti töitä riittää.Mullakin olis töitä laatoittajalle,jolla on paperit kunnossa.

Toinen seikka,kandee muistaa,että jos tekee omalla nimellä töitä,joutuu myös sopimukset itse sopimaan.Tottakai se pääurakoitsija koittaa saada mahdollisimman halpaa työvoimaa ja jos on aloittava sinisilmäinen,niin se on tattis moro.Se siitä yrittämisestä just tekee hankalan,kun ei tiedä miten paljon voi tingata,että saa sopparin.Psykologiaa...Mutta sen oppii vain kokemuksella ja omalla päällä,kaikista ei ole koskaan yrittäjäksi.

Ville1Suuri sanoi:
JPK:jos sulla on kosteuseristäjän paperit,niin voit aika röyhkeästi pyytää sen 40e/h toiminimellä laattahommista ja varmasti töitä riittää.Mullakin olis töitä laatoittajalle,jolla on paperit kunnossa.

Toinen seikka,kandee muistaa,että jos tekee omalla nimellä töitä,joutuu myös sopimukset itse sopimaan.Tottakai se pääurakoitsija koittaa saada mahdollisimman halpaa työvoimaa ja jos on aloittava sinisilmäinen,niin se on tattis moro.Se siitä yrittämisestä just tekee hankalan,kun ei tiedä miten paljon voi tingata,että saa sopparin.Psykologiaa...Mutta sen oppii vain kokemuksella ja omalla päällä,kaikista ei ole koskaan yrittäjäksi.

Tarkoitatko kosteuseristäjän papereilla vedeneristyssertifikaattia? Tämähän on vain yhden päivän kurssin takana.

Kuinka usein sulla on isot firmat alkaneet kinaamaan että urakka ei olisi tehty tarpeeksi hyvin ja sen takia tinganneet hintaa alaspäin?

Jake76 sanoi:
Aika harvassa mulla ainakin on ollut ne firmat jotka maksaa omien työkalujen käytöstä mitään, tietty nyt normaali työkalukorvaus tulee käsityökaluista mutta ei muista vehkeistä vielä kertaakaan ole maksettu. siksipä en niitä kuljetakkaan työmaille, paitsi ehkä urakassa täytyy. mielenkiinnolla odottelen muuten uusia urakkahinnoittelu taulukoita, kuuleman mukaan niillä hinnoilla voi jo jäädä pohjiakin urakasta ihan kivasti.

Kyllä niitä työkalukorvauksiakin joillekkin aika paljon maksetaan. Tässäkin lienee kysymys siittä kuinka paljon kehtaa pyytää. Sekä työnantajalle että työntekijälle on parempi että palkan korotus tulee kulukorvauksina kuin palkkana.

Itse saan 5 € / päivä työkalukorvauksia, mikä on kuulemma kirvesmiehelle maksimi minkä verottaja hyväksyy ilman kuitteja työakaluista.

Joo kyl ne käy maksamaan kun alkaa pelkästään käyttämään niitä työkaluja mistä maksetaan työkalukorvausta, eli kynää vasaraa ja sahaa.

Kyllä isot firmat silloin tällöin kinaa,että on muka huonosti tehty tai liian hitaasti ja ei maksa koko laskua.Niitä kusipäitä ei onneksi ole paljon eteen tullut.Yleensä se selviää jo silloin kun neuvotellaan urakasta,että tuleeko työmaamestarin kanssa toimeen.Jos ei,niin sitten etitään muita hommia.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
miisa sanoi:
:eek: Taitavat nuo arviot olla ihan palkkahaitarin yläpäästä, en taida tuntea yhtään koodaria yli 4000e:n palkalla (Helsingin seudulla, työkokemusta 6v->). Arkkitehdit ym erikseen.

Yleensä, jos on ollut mukana softaprojekteissa 6 vuotta, pohjalla alan ylempi korkeakoulututkinto, niin silloin 5-6 vuoden jälkeen ollaan arkkitehdin, projektipäällikön tai seniorin positiossa.

Kyllähän koodareita löytyy, joiden palkka on monen vuoden jälkeenkin 3.x kiloeuroa.

TEK:iltä taitaa löytyä jotain tilastoja, jos haluaa tarkempaa dataa, mutta ne käsittävät laajempia ryhmiä.

skeema sanoi:
Yleensä, jos on ollut mukana softaprojekteissa 6 vuotta, pohjalla alan ylempi korkeakoulututkinto, niin silloin 5-6 vuoden jälkeen ollaan arkkitehdin, projektipäällikön tai seniorin positiossa.

Ongelmahan taitaa olla siinä, että kaikki eivät voi olla pomoja tai muita guruja. Kun osastolla on 30 jamppaa töissä ja kaikki ovat olleet 6 vuotta samassa duunissa, niin pari niistä ylenee joskus ja loput odottaa vuoroaan ;)

Ajatkin muuttuvat nykyään niin, ettei ole paljoa duunivaihtoehtoja tarjolla, ainakaan PK seudun ulkopuolella. Paha uhkailla pomolle että lähtee :(

Kyllä 4 kiloeuroa koodarille on jo tosi kova liksa. Mutta pelimiehet puhuu liksan ilman TEK:n normeja. :) Sitten tosiaan Senior software designer- ja Software Architect -tittelit erikseen. Ja kaikkihan ei tota projektipäällikön duunia pidä sitten oikein minään promootiona. :whip: On kyllä ehkä maailman epäkiitollisin ammatti..

kodari76 sanoi:
Kun osastolla on 30 jamppaa töissä ja kaikki ovat olleet 6 vuotta samassa duunissa, niin pari niistä ylenee joskus ja loput odottaa vuoroaan ;)
Monentenako olet jonossa? ;)

Varsinkin opiskelijoilla on usein käsitys, että ensin on alkupalkka esim 3k, sitten kun pari vuotta sitkuttelee niin tienaakin jo 5k. Jotkut tienaa, mutta se kymmenettä vuotta C:tä vääntävä rivinörtti cubiclessaan ei moisesta palkasta edes uneksi.

lauri1262 sanoi:
Osaako joku kertoa mitä sähköasentajat tienaa pk-seudulla? Aloitteleva ja vaikka 5vee työkokemus..

Alalle tulevasta en osaa tänä päivänä sanoa koska heitä jonkun verran on mutta ammattitaitonen asentaja saa kaikkea 12€ ja 20€ välissä tuntihommista ja 15-24€ urakasta. Keskiarvolla noista tuntihommista saa tessin perusliksaa + jonkun pikkulisän, eli riippuu ihan omasta palkkaluokasta. Viiden vuoden kokemuksella kiikkuu jossain 2 paikkeilla ja jos on ammattitutkinto niin sitten jossain 3-4 luokan tietämillä. yliasentajatha on kaiketi automaattisesti neljännessä.
Tuossa vaiheessa oli palkkaluokka 2 ja työkokemusta noin 4 vuotta.
Viimeinen oma tilinauha kertoo seuraavaa, tosin pari vuotta vanhaa tietoa :
perustuntipalkka: 11.260€ +henk. koht. palkan lisä 0.060
Keskitunti ansio : 14.13

Tuohon aikaan tein sekasin urakka ja tuntitöitä joka nosti sitten taas kta:ta.
Nämä tiedot on peräisin ison firman systeemistä, pikkufirmat maksaa monesti parempaa tuntiliksaa mutta urakoita tehdään vähemmän. Tai toisinpäin.

D.Yates sanoi:
Monentenako olet jonossa?

No mulla lukee lapussa että 4329.

Just kuului BING ja taulussa lukee että "Now serving no. 42"

Mutta hei, mulla on sentää ikkunapaikka nurkassa ja viherkasvi vieressä. Monilla muilla on käytäväpaikka matalilla särmillä. Kun palkka ei nouse, on tärkeä löytää oma zeniläien "aummmmm" </me sormet yhdessä>. Henkisessä mielen turvapaikassa on matalapalkkainsinöörin hyvä viettää päivänsä :D

kodari76 sanoi:
No mulla lukee lapussa että 4329.

Just kuului BING ja taulussa lukee että "Now serving no. 42"

Mutta hei, mulla on sentää ikkunapaikka nurkassa ja viherkasvi vieressä. Monilla muilla on käytäväpaikka matalilla särmillä. Kun palkka ei nouse, on tärkeä löytää oma zeniläien "aummmmm" </me sormet yhdessä>. Henkisessä mielen turvapaikassa on matalapalkkainsinöörin hyvä viettää päivänsä :D

Saanko arvata? Olet isolla pahalla sinisellä duunissa? :D

Monta lääkäriä löytyy täältä ja mites paljon he tienaavat? Sori, en millään jaksa selata kaikkia sivuja läpi.
Kiinnostaa asia, koska nyt keväällä pyrkimyksenä Helsingin lääketieteellinen:rock:

EDIT: Ai niin, tienaan noin 38 euroa kuussa opintotukea, jos se nyt edes enää tulisi,

kodari76 sanoi:
Monilla muilla on käytäväpaikka matalilla särmillä.
Käytäväpaikka matalalla sermillä jossain liikenteellisessä solmukohdassa, kuten kahvihuoneen oven tietämillä -> aivokuolema.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom