Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
- inssiksi opiskelu myös maksaa ihan hirveitä summia. käytännössä ei ole kaikille edes mahdollista tuon takia
Pakko korostaa vielä erikseen tätä omaa pointtia pienellä ajatusleikillä. Jokainen voi miettiä omaa lapsuudenkotiaan, vanhempien tulotasoa aikanaan ja sitä, että kuinka paljon vanhemmilla oli ylimääräistä. Kun tuosta on joku käsitys, niin siirtäkää lapsuutenne jenkkeihin. Veikkaan, että aika moni nykyinen suomalainen inssi tai vaikka lääkäri ei olisi jenkeissä ikinä saanut edes mahdollisuutta opiskella ammattiinsa taloudellisista syistä.

Amyn pointit tosi hyviä ja tukee tuota minun näkemystä tasapäistämisestä. Myös asenteesta samaa mieltä. Suomalaiset elävät nykyään aikuiselämääkin kuin koulussa olisivat. Tarvotaan tyytymättöminä yhteiskunnan asettamia yksinkertaisia polkuja. Jos oma polku päättyy, niin ei osata hypätä itse rohkeasti polulta sivuun, vaan jäädään paikalleen nyyhkyttämään ja huutamaan muilta lisää polkua. Tämän näkee nyt selvästi eri YT-neuvottelujen aikana, kun ihmiset jäätyvät aivan totaalisesti "nykyisen polun" lopun häämöttäessä.

..lukemattomia vaikeasti rahassa mitattavia, mutta rahanarvoisia pointteja, jotka asettavat Suomen (tai paremminkin Pohjoismaat) jenkkien edelle.

Kumman vähän sieltä on maahanmuuttajia kolkuttelemassa suomemme portteja..

Jokainen arvottaa tyylillään, mutta onhan se nyt aivan älytön ero että tienaatko sä 120 000 euroissa vai 35 000.. Kyl sillä liksalla maksaakin niitä lasten lukukausimaksuja..

e: suomessahan toi 200 000 ei käytännössä tule toteutumaan kellään. piste. Ps. Oma greencard-hakemus vetämässä, toivottavasti vihdoinkin osuisi onnenpotku perseelle:D.. ei tartte suomessa haaveillakkaan omakotitalosta tai corvetesta.. Realistisempi tavoite 30v lainalla kaksio ja 10v vanha 1.3litranen Golf.

Pakko korostaa vielä erikseen tätä omaa pointtia pienellä ajatusleikillä. Jokainen voi miettiä omaa lapsuudenkotiaan, vanhempien tulotasoa aikanaan ja sitä, että kuinka paljon vanhemmilla oli ylimääräistä. Kun tuosta on joku käsitys, niin siirtäkää lapsuutenne jenkkeihin. Veikkaan, että aika moni nykyinen suomalainen inssi tai vaikka lääkäri ei olisi jenkeissä ikinä saanut edes mahdollisuutta opiskella ammattiinsa taloudellisista syistä.

Amyn pointit tosi hyviä ja tukee tuota minun näkemystä tasapäistämisestä. Myös asenteesta samaa mieltä. Suomalaiset elävät nykyään aikuiselämääkin kuin koulussa olisivat. Tarvotaan tyytymättöminä yhteiskunnan asettamia yksinkertaisia polkuja. Jos oma polku päättyy, niin ei osata hypätä itse rohkeasti polulta sivuun, vaan jäädään paikalleen nyyhkyttämään ja huutamaan muilta lisää polkua. Tämän näkee nyt selvästi eri YT-neuvottelujen aikana, kun ihmiset jäätyvät aivan totaalisesti "nykyisen polun" lopun häämöttäessä.

Tuohon on pakko ottaa kantaa, että enemmän tulee mussutusta siitä, että ollaan niin helposti hylkäämässä työnantaja huonojen aikojen alla eikä olla rohkeita. Työntekijän pitäisi esim. pudottaa palkastaan jopa 30-40% "väliaikaisesti", kuulostaa ihan autoverolta tuo väliaikainen. Itse ainakin olen valmis hyppäämään välittömästi uudelle polulle ja mieluummin vähän ennenkuin paska osuu tuulettimeen. Työnantajaa, varsinkaan isoissa firmoissa ei kiinnosta juuri mikään muu kuin, että osingot pysyvät yhtä suurina.

Jokainen arvottaa tyylillään, mutta onhan se nyt aivan älytön ero että tienaatko sä 120 000 euroissa vai 35 000.. Kyl sillä liksalla maksaakin niitä lasten lukukausimaksuja..
Heität tahallaan aivan lapsellisen kärjistettyjä lukuja. Suomessa saa duunaritkin helposti 35000 alle 11kk työnteolla. Tuo 120 tonttuakin oli Nvidian liksa. Edes joka sadannella suomalaisella inssillä ei olisi mitään asiaa Nvidian suunnittelijaksi.

Julkisella sektorilla korkeastikoulutettujen palkat ovat Jenkeissä jopa alhaisempia kuin Suomessa. Vastaavasti asuminen on moninkerroin kalliimpaa. Sikäläinen keskiluokka asuu vähän seudusta riippuen jopa huonommin kuin suomalaiset työttömät missään.
e: suomessahan toi 200 000 ei käytännössä tule toteutumaan kellään. piste. Ps. Oma greencard-hakemus vetämässä, toivottavasti vihdoinkin osuisi onnenpotku perseelle:D.
Onnea vaan. Itse olen kolmeen otteeseen ollut Jenkeissä yhteensä pitkälti toista vuotta. Kaveri on tälläkin hetkellä Nokialla Bostonissa. Kyllä siellä toimeen tulee ja kivaa on sinkkuna juoda kaljaa, ajaa halvoilla hienoilla autoilla ja käydä korismatseissa. Ei sitä voita mikään samassa sarjassa. Mitä perheen kasvattamiseen ja vanhenemiseen tulee, niin ei vitussa sinne. Toki on iso maa, mutta oletan nyt puhuttavan tietotyöpaikkakeskittymistä. Turistina tulee varmaan käytyä vielä monta kertaa.
Realistisempi tavoite 30v lainalla kaksio ja 10v vanha 1.3litranen Golf.
Keskiverto jenkillä menee paljon heikommin, ainakin mitä asuntolainaan tulee. Googlen ja Nvidian kaverit eivät ole keskivertojenkkejä, vaan astronautteja suomalaisen inssin rinnalla. Minä olen suomalainen ja niin paskoista lähtökohdista, ettei kukaan uskoisi jos kertoisin. Omakotitaloni on maksettu n. 7 vuoden päästä.

Suomessahan ei ole tässä mielessä ongelma kalliit asunnot, vaan kaikkien tietotyöpaikkojen pakkoänkeminen yhdelle pläntille. Sillä ollaan saatu paikallinen asuntovamma, jossa nuoret Savosta kotoisin olevat parit ottavat käsittämättömiä 20 vuoden lainoja päästäkseen paskaan paritaloon postimerkin kokoiselle tontille kauas kotiseudultaan. 30v lainat onkin jo jotain totaalisen ufoa. Noh, silti työmatka kestää 45min. suuntaansa, koska samalla pläntilla on satoja tuhansia muita samanlaisia urpoja tappituntumalla. Sitten tehdään miljardilla eurolla parin kilometrin tunnelijuna, jotta sillä samalla pläntillä voitaisiin liikkua vähän nopeammin. Aivan uskomattoman naurettavaa kollektiivista perseilyä maassa, jossa on tilaa "loputtomasti" ja jonka takia uusi ok-talo hehtaarin tontilla pitäisi maksaa max 100-150 tonttua /10 vuotta. Ilmiö on tosin Jenkeissä pahempi. Mutta tämä onkin eri ketjun tarina.

http://olliherrala.blogit.kauppalehti.fi/2009/02/08/usa-autot-ne-vasta-halpoja-ovatkin/

Nii, no kyl toi kaveri ainaki on maasta digannut kympillä. Eikä sitä nyt voi tietää mitä amerikkalaisesta menosta pitäisi, kun ei ole koskaan tilaisuutta ollut mennä sinne. Eikä varpilla koskaan tulekaan, ei se nyt niin helppoa ole.. Kolmatta vuotta Greencard-hakemus menossa, koskaan ei oo tärpännyt, muutenhan taitaa olla aika nihkeää päästä sinne. Eipä täs kovin realistiset mahdollisuudet ole koskaan mihkään päästä täältä.

http://olliherrala.blogit.kauppalehti.fi/2009/02/08/usa-autot-ne-vasta-halpoja-ovatkin/

Nii, no kyl toi kaveri ainaki on maasta digannut kympillä. Eikä sitä nyt voi tietää mitä amerikkalaisesta menosta pitäisi, kun ei ole koskaan tilaisuutta ollut mennä sinne. Eikä varpilla koskaan tulekaan, ei se nyt niin helppoa ole.. Kolmatta vuotta Greencard-hakemus menossa, koskaan ei oo tärpännyt, muutenhan taitaa olla aika nihkeää päästä sinne. Eipä täs kovin realistiset mahdollisuudet ole koskaan mihkään päästä täältä.

Jos kävisit ensin vähän ikäänkuin haistelemassa Atlantin takaista ilmapiiriä, ennen kuin pakkaat koko omaisuuden matkalaukkuun ja nostat kytkintä. Pari kuukautta turistina saattaisi antaa edes vähän kuvaa elämästä siellä. Voihan olla ettet edes pidä USA:sta ollenkaan(?) Itse pidin maasta ja sen kansalaisista ainakin näin turistin näkökulmasta, mutta yleinen hengailu on kuitenkin aika eri asia kuin varsnainen asuminen/työskentely.

(Matka)vakuutukset kannattaa tosiaan olla iskussa ihan turistinakin. Toisaalta kun vakuutukset ovat kunnossa niin on palvelun tasokin todella hyvä. Omalle kohdalle sattuneen noin 3 tunnin mittaisen kokeumuksen USA:n terveydenhuollosta loppuhinta oli vakuutusyhtiölle $2500, joka on mielestäni verrattain paljon. Tosin huomattavasti halvemmalla olisi varmaan selvitty, mutta kun vakuutusten todettiin olevan voimassa oli hoito ja lääkitys parasta (ja samalla kalleinta) mahdollista :D

Tottakai ensin pitää hankkia varallisuutta visitoida muutama *ehdokas*maa, jonne voisi töihin hakea. Ekana pitää kyllä käydä koulut loppuun, ennenkuin voi siirtyä käytännöntoteutukseen.. Ei vaan ole niin halpaa lähteä amerikkaan tai ausseihin käymään, että meikäläisellä olisi siihen koskaan ollut minkäänlaista mahdollisuutta, pisimmillään ihan omilla rahoilla kun on ollut mahdollisuus visitoida itävalta.. Eihän sitä voi tietää mitä tykkäisi aussieista ja jenkeistä ennenkun on vähän pitempään ollut..

Onkos palstalla ketään muita kesätyötä etsiviä, joilla vähän hiljaisia on pidellyt duunien merkeissä? ja kannattaisikos tässä taloustilanteessa jo hakemuksiin laittaa, että suostuu tekemään alle tes.in?

Onkos palstalla ketään muita kesätyötä etsiviä, joilla vähän hiljaisia on pidellyt duunien merkeissä? ja kannattaisikos tässä taloustilanteessa jo hakemuksiin laittaa, että suostuu tekemään alle tes.in?

Ei koskaan kannata valmiiksi neuvotella itseään vastaan.

Ei koskaan kannata valmiiksi neuvotella itseään vastaan.

Nimenomaan. Jos töitä on niin kyllä normaalilla palkallakin otetaan. Ei se palkkaus siihen kaadu, jos joutuu muutaman euron / tunti maksamaan enemmän.

Tällä hetkellä vaan monessa firmassa ei ole varaa palkata edes kesätyöntekijöitä.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Jos kävisit ensin vähän ikäänkuin haistelemassa Atlantin takaista ilmapiiriä, ennen kuin pakkaat koko omaisuuden matkalaukkuun ja nostat kytkintä. Pari kuukautta turistina saattaisi antaa edes vähän kuvaa elämästä siellä. Voihan olla ettet edes pidä USA:sta ollenkaan(?) Itse pidin maasta ja sen kansalaisista ainakin näin turistin näkökulmasta, mutta yleinen hengailu on kuitenkin aika eri asia kuin varsnainen asuminen/työskentely.
Mä oon ollut töiden puoleen (sekä turistina) jenkeissä ihan riittävästi tietääkseni, etten siellä haluaisi ainakaan pysyvästi asua. Ehkä joku vuosi jossain Floridassa voisi mennä niin saisi samalla hoidettua itsensä PADI:n Divemasteriksi :D Työnantaja tarjosi viimeksi tammikuussa mahdollisuutta lähteä länsirannikolle töihin ("sanot vaan jees niin kaikki hoidetaan"), mutta vastaus on nyt ja varmaan pysyvästi "kiitos, mutta ei kiitos".

Yritys/työpaikkakulttuuri on niin helvetin erilainen kuin täällä. Jos meno tuntuu täällä härmässä joskus jäykältä, byrokraattiselta tai ylihierarkiselta niin jenkeissä tuo touhu on vedetty täysin överiksi. Hillitön into pitää kokouksia, conf call:eja jne. mitä mystisimmästäkin aiheesta, usein ratkaistaan jotain ongelmaa hirveällä joukolla kuitenkin niin ettei varmasti mukana ole ketään jolla on tarpeeksi tietoa asiasta. Ns. corporate pelaaminen on myös ihan eri tasolla; jos joku homma toimii kaikki haluavat sillä ratsastaa ja lusikkansa siihen työntää ja epäonnistumiset vain katoavat, niistä ei puhuta saati sitten oteta mitään opiksi. Ainakin IT-alaa yllämainittu kuvaa aika yleisesti; sen verran montaa organisaatiota on tullut sisältä tai vierestä (vendorina/alihankkijana) seurattua.

Tokihan sikäläisessä systeemissä on hyviäkin puolia, tässäkin ketjussa manittu "ei jäädä tuleen makaamaan" on hieno piirre eli duunin perässä ollaan valmiit muuttamaan, tilapäisesti menee vaikka tohtorit mäkkäriin duuniin jne. Korkeakoulutetulla ja ahkeralla ihmisellä varmasti jää sinkkuna näppiin hilloa aika eri tavalla kuin suomessa, mutta teeppäs kuvioon pari lasta ja rupea makselemaan niiden private school maksuja 20-30 KUSD vuodessa niin aika lailla rupeaa erot tasoittumaan.

Ei kannata suostua.

Ok, jos kerran konsensus on täällä tota mieltä. Mä kyllä henkilökohtaisesti pidän niin pakollisena työnsaantia CV:hen, että relevanttia voisin tehdä vaikka 500e/kk, parempi sekin kuin ei töitä ollenkaan.. Ei töitä ollenkaan, niin ei tule myöskään koskaan töitä olemaankaan.. Mä nyt oon hakenut vähän mitä sattuu pl. siivousfirmoja, eli ei oo ronkeliudestakaan kiinni;)

Mitä jenkkeihin tulee, niin kyllähän siellä lapset maksaa, mutta tälläselle sinkkumiehelle varmaan ihan hyvä paikka oisi jokunen 10v viettää vähän keräten säästöjä. Tietty ei toi lähteminen oo milläänlailla ajankohtaista yhtään mihinkään maahan ennenkuin noin 3v päästä, jos saisi valmistuttua+ sitten kerättyä jotain kokemusta että voisi minnekään päästä. Ja eiköhän toi siviilisääty säily, niin kyllä tulen yrittämään ainakin parhaani lähteä kovapalkkaisempiin maihin.. Sinkkumiestä ei kukaan jää tänne kaipaamaan..;)

e: jos oisin töissä, mistä tarjottaisiin lähtöä jenkkeihin, niin samantien lähtisin, vaikka puolella palkalla, oisihan se tosi hieno päästä joskus edes pariksi vuodeksi sinne, mihin olen oikeastaan aina haaveillut päästä.. Ausseihin voisi lähteä puoli-ilmaisiksi, se oisi niin unelmien täyttymystä :D

Yritys/työpaikkakulttuuri on niin helvetin erilainen kuin täällä. Jos meno tuntuu täällä härmässä joskus jäykältä, byrokraattiselta tai ylihierarkiselta niin jenkeissä tuo touhu on vedetty täysin överiksi. Hillitön into pitää kokouksia, conf call:eja jne. mitä mystisimmästäkin aiheesta, usein ratkaistaan jotain ongelmaa hirveällä joukolla kuitenkin niin ettei varmasti mukana ole ketään jolla on tarpeeksi tietoa asiasta. Ns. corporate pelaaminen on myös ihan eri tasolla; jos joku homma toimii kaikki haluavat sillä ratsastaa ja lusikkansa siihen työntää ja epäonnistumiset vain katoavat, niistä ei puhuta saati sitten oteta mitään opiksi.

Allekirjoitan 100%sti :) Olen hommissa suomalaisessa firmassa ja meillä on konttori ja asiakkaita Floridassa. Tuo överijäykkyyshän ei tietty päde silloin kun olet töissä suomalaisessa firmassa. Asiakkailla on huomattu kyllä selvästi kaikki tuo mitä sanoit.. ja se on melko huvittavaa(kin). Lisäisin tohon vain sen, että väärässä olemista jenkki ei myönnä koskaan ja jos joku menee vikaan niin siitä syytetään aina jotakuta toista.

Joskus jossain toisessa ketjussa kehuin mutta mainitaan nyt tässäkin Floridan parhaaksi puoleksi auringonvalon intensiteetin, joka tekee ainakin mulle sen (työmatkoilla vaihtelun tuoman virkistyksen lisäksi), että oma energiataso on aivan eri planeetalta eikä ole mitään vaikeuksia herätä aamulla aikaisin ja rientää töihin vaikka olisi perijenkkiläisittäin viettänyt illan motellin/hotellin sängyssä kaapelikanavien ääressä pizzaa mutustaen ja välillä käsi ojentuen kohti Budweiser 6-packia.

e: jos oisin töissä, mistä tarjottaisiin lähtöä jenkkeihin, niin samantien lähtisin, vaikka puolella palkalla, oisihan se tosi hieno päästä joskus edes pariksi vuodeksi sinne, mihin olen oikeastaan aina haaveillut päästä.. Ausseihin voisi lähteä puoli-ilmaisiksi, se oisi niin unelmien täyttymystä :D
Oletko koskaan ajatellut muita vaihtoehtoja / elämäntapaa, millä tuo haave lähestyisi realistisemmin? Mitä jos lähtisit pienellä budjetilla kiertämään maailmaa rinkan kanssa? Hankit joka puolelta ystäviä, ihmisiä jotka itsekin opiskelevat ja haaveilevat samoista asioista. Lennä vaikka ööö... Hanoihin ja hengaile pari viikkoa. Oleminen ei maksa juuri mitään ja takaan, että tapaat länsimaisia ihmisiä. Tai mene kesäksi hanttitoimistohommiin vaikka Lontooseen. Vaikkei reissut poikisi mitään suoraa kontaktia tai tulet kahden viikon päästä häntä koipien välissä takaisin, niin kokemus on silti jotain korvaamatonta.

Jokainen nyt mitättömältäkin tuntuva kontakti voi kuitenkin poikia tulevaisuudessa jotain. Voit myös kotisuomessa ujuttautua kansainvälisempään kaveripiiriin. Älä aliarvioi ketään. Yllättävän moni kypsemmällä iällä rekryasemassa oleva henkilö on ollut parikymppisenä totaalinen urpo. Toimii myös toisin päin. Moni nuori KTM on vielä kolmenkympin paremmalla puolella samassa työpaikassa ja lähes samassa asemassa mihin meni valmistuttuaan.

Heität tahallaan aivan lapsellisen kärjistettyjä lukuja. Suomessa saa duunaritkin helposti 35000 alle 11kk työnteolla. Tuo 120 tonttuakin oli Nvidian liksa. Edes joka sadannella suomalaisella inssillä ei olisi mitään asiaa Nvidian suunnittelijaksi.

Mielenkiintoinen lista oli: http://gigaom.com/2009/03/01/top-10-tech-companies-that-pay-engineers-the-most/
Osa noista firmoista (puolijohdetalot) on toki sellaisia ettei palkkalistoilta paljon alle 20v työkokemuksella olevia ole, mikä toki jo näkyy palkassa.

Taitaa vaan liksat korreloida myös aika hyvin sen kanssa missä suurin osa firman väestä on duunissa. Kaliforniassa palkat on kovat jo sen takia että siellä myös eläminen maksaa tolkuttomasti, ihan jenkkien mittakaavassakin. Samasta hommasta mistä suomessa saa 40-50ke saa tuolla 100kusd, mikä ei tarkemmin ajateltuna tunnu kovinkaan hyvältä kompensaatiolta.

Hullu on se työnataja joka suostuu maksaan alle tessin. Työntekijä voi vaatia sen erotuksen jälkikäteen ja tulee sen saamaan jos ei firma ole konkassa!

Eli alle tessin et voi tehdä vaikka kuinka suostuisis, laillisesti siis.

Tietty tähän on yksi kiertokeino. Eli yhtiöität itsesi ja vuokraan firmaan vitosella. Tohon ei käsittääkseni voi puuttua? Yrittäjä saa kaiketi hinnoitella itsensä puoli-ilmaiseksikin? Oikaskaa jos ole väärässä, jommassa kummassa väitteessäni tai jopa molemmissa. :D

Riittävä elintaso

En tiedä mitä eläminen maksaa jenkeissä, mutta tiedän mitä se maksaa Suomessa. Ja erittäin tyydyttävään elintasoon ei todellakaan tarvita 120kEur vuosituloja.

En tienaa edes puolta tuosta ja silti asun mukavasti, ajan upouudella autolla, ostan kaupasta mitä huvittaa ja käyn useita kertoja ulkomaanmatkoilla lomalla vuodessa.

Lopulta riittävän elintason saavuttamisen jälkeen ei mitään lisäarvoa enää juuri saa. Okei, ajat hienommalla autolla, asut väljemmin ja lomat asut luksushotelleissa. Ei merkkaa ainakaan minulle paljoakaan. Ei ainakaan niin paljoa, että olisin valmis luopumaan siitä mitä kaikkea täällä Suomessa on tarjolla (perhe, puhdas luonto jne.)

Pienillä valinnoilla ne kivatkaan jutut ei välttämättä ole niiiin kalliita.

t. Ramses

Paljon jenkeissä tienaa norm duunari?

Itse kun olen nuita asfalttitöitä tehnyt ja muuta en osaa, missä maassa saisin parhaan korvauksen työstäni?

Paljon jenkeissä tienaa norm duunari?

Itse kun olen nuita asfalttitöitä tehnyt ja muuta en osaa, missä maassa saisin parhaan korvauksen työstäni?
Eikös Sveitsissä makseta raksa jne. hommista ihan hyvin. Plussana se ettei veroja tartte liiemmin maksella myöskään :D

Suositut

Back
Ylös Bottom