Paljonko taloudessasi menee ruokaan rahaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Niin tosiaan siksi mä nyt jankkaan tässä ketjussa, kun mielelläni todellakin säästäisin ruokamenoissa mutta kun nyt jo tuntuu siltä, että jatkuvasti jätän ostamatta sapuskoja ja lisäravinteita, joita haluaisin syödä jos ei yhtään tarvitsisi rahanmenoa miettiä. Ehkä sitä sitten on vain helvetin kallis maku :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko luomua edes osa ja gluteenitonta? Kotimaista? Olen vieläpä tinkinyt viime aikoina luomusta joidenkin tuotteiden osalta...

Totta, en tuota huomannut. Tai itseasiassa taitaa osa ollakkin tuota gluteenitonta mallia, vaimon osalta, mutta en ole varma onko kaikki. Kananmunat on vapaata mallia, mutta muuten ostetaan laadukkainta mahdollista, mutta järkeä käyttäen

Marjoja jos ja kun ostetaan, niin kotimaisia ovat. Päivittäin menee niitä, kuin myös pähkinäsekotusta. Rahkaa esim. ostetaan ihan Rainbowta, koska on edullisinta, ja suurin proteiinimäärä muutenkin. Tottakai koitetaan koostaa ostokset niin laadukkaasti kuin mahdollista, mutta mistään turhasta ei makseta jos ei olennaisesti parempaa ole. Lohi ostetaan sekin fileenä , mutta savustetaan itse ja tietysti välipana toimii esim. rahka marjoilla, rahka ananaksella tms, ei 3€:n patukka, pieniä valintoja..

Joka päivä itsellä menee leipää, hiutaleita, mehukeittoa, maitoa, leikkelettä, 15% juustoa, kanaa/lohta/naudanlihaa, kananmunia, ananasta,vihanneksia, kahvia, pähkinöitä, riisiä/pastaa/joskus perunaa tai bataattia, mausteita, ja treenijuomat sitten treenipäivinä

Onhan sekin tosiaan, jos vaikka yhdelläkin välipalalla syö sen 3€:n patukan. Se on kuussa n.90€. Rahka marjoilla (parempi valinta muutenkin) n. 30€/kk. Ja jos kaksi aikuista tekee saman niin..

Unohtui laittaa, että viikon ruoat maksaa aikalailla aina n.160€, viikolla ehkä kerran pitää käydä kympin tai kahden täydennysreissu, lähinnä maitoa hakemassa lapsille lisää. 5 kassillista tuolla saa prismasta, Sisältäen siis kaikki pesuaineet ja leivinpaperit ynnä muut. Ihan tarpeeks siihen silti menee rahaa.

Meillä on nyt mennyt pelkästään Prismaan 1600€/kk, eikä se sisällä mitään yksittäistä isompaa useamman satasen tai edes useamman kympin hankintaa, joitakin pienempiä kylläkin, mutta useimmiten ostetaan lähes vain ruokaa. Helppo seurata menoja nyt, kun kännykässä on S-pankki. Täytyy nyt oikeasti miettiä, mistä voisi tinkiä elämänlaadun kovasti kärsimättä kun ei tuota rahaa liikaa ole o_O

n.18,50 ruokaan päivässä ja siihen päälle vielä lisäravinteet että päivätasolla varmaankin 20-22 eskoa. Luultavasti kuukausittainen keskiarvo noin 700+ koska aina ei pääse tolla summalla minkä sain tehdessäni videopätkää siitä.

Melko havainnollistava ja hyvä video. Tuossa huomaa, että vaikka itse kokkailee, eikä syö juuri mitään ylimääräistä, niin paljon saa kuitenkin laitettua ruokaan sitä rahaa.

Tonni menee kuussa ruokaan palttiarallaa kahdelta jos lasketaan työpaikkaruokailut mukaan. Puhdasta ruokaa syödään ja kaikki tehdään itse.

Tonni menee kuussa ruokaan palttiarallaa kahdelta jos lasketaan työpaikkaruokailut mukaan. Puhdasta ruokaa syödään ja kaikki tehdään itse.
No niin, eli ei se meidän tonniviissataa ole paljon siihenkään nähden. Tässä kuussa taidetaan päästä halvemmalla, kun tähän mennessä prismaan mennyt vain 366€!

Toki jos kaiken ostaa luomuna + gluteenittomana on pakko saada silti sitä leipää ja muuta höttöä niin tottakai sitä rahaa palaa. Kyllä mullakin menisi heti ~150€ enemmän kuukaudessa ruokiin jos vaihtaisin edes kananmunat vapaan kanan munista luomuun. En vaan henkilökohtaisesti näe sitä asiaa tuon hinnan arvoisena + kaikki muu siihen päälle. Koen kuitenkin tekeväni hyödyllisiä valintoja ostamalla lähes kaiken kotimaisena.

Yhdeltä alle neljäsataa kuussa sisältäen työpaikkaruokailut. Kotona syödään tonnikalaa ja makaronia, jauhelihaa ja makaronia, kananmunia ja pekonia, maitoa, juustoa, ruisleipää, rahkaa ja mysliä. Eipä juuri muuta. Vähällä pääsee kun syö yksinkertaisesti. Työpaikkaruokalasta sitten jälkkärit ja kunnon salaatit, niin ei tarvitse kotiin ostaa.

Ite oon investoinu syksyllä ja keväällä ostamalla pakkasen täyteen lihaa. Talveksi poroa n.25-30kg, kesäksi possunribsejä jne. Ostaa kerralla enempi pakkaseen niin saa syödä kunnolla eikä itketä marketin kassalla. Kauppalaskuja kun kattelee niin liha/kala on ihan törkeen kallista nykyään. Joku oma kana/pupufarmi takapihalle alkaa oikeesti oleen taloudellisesti järkevää.

Meillä on nyt mennyt pelkästään Prismaan 1600€/kk, eikä se sisällä mitään yksittäistä isompaa useamman satasen tai edes useamman kympin hankintaa, joitakin pienempiä kylläkin, mutta useimmiten ostetaan lähes vain ruokaa. Helppo seurata menoja nyt, kun kännykässä on S-pankki. Täytyy nyt oikeasti miettiä, mistä voisi tinkiä elämänlaadun kovasti kärsimättä kun ei tuota rahaa liikaa ole o_O

S-ryhmän osuuskauppojen bonustaulukoissa on eroja ja pääjäsenyyden osuuskaupan voi valita vapaasti. Jos pääjäsenyyskauppa ei ole oman alueen osuuskauppa niin saatat saada väärän alueen tarjouksia, mutta sillä voi toisaalta saada monta ropoa kaupalta ostoksistaan takaisin noilla menoilla jos vaihtaa pääjäsenyyden esim HOK-elannosta ja Eepee:aan: 5% bonuksen raja 1500e vs 900e. Kannattaa vertailla noita bonustaulukoita, ellei satu jo olemaan "paremmalla alueella". S-ryhmän osuuskaupoilla on kai kolmea eri taulukkoa käytössä.

Minulla kuluu ruokaan sen verran vähän että ei kannata vaihtaa HOK-elannosta pois, noin 40e/vk. Heraa kuluu paljon. Pääaineet ruokavaliossa kotona on banaanit, kananmunat, kurkku, kaurapuuro, ruispuuro, 10% jauheliha, maito, pasta, riisikakut, extra omenasose ja rypsäri. Hyödynnän tarjouksia ja kausituotteita monipuolistukseen. Pakastin on täynnä marjoja. Yksi kunnon lämmin ruoka päivässä: Viikolla sen saan opiskelijana 2,6e (lautanen täyteen riisiä, salaattia ja lisukkeita, kastike riisille usein mitä lie ja rajoitettu yhteen kauhaan) tai esim makaronilaatikon jääkaappiin (n.11e/4 annosta). Joskus tulevaisuudessa kun saan säännöllisiä tuloja ja/tai en mahdollisesti asu enää yksin niin budjetti tulee löystymään.
Mielestäni hyviä keinoja säästää ruokakuluissa on 1) syö kaiken mitä ostaa, ei käy kaupassa liian usein, suunnittelee ruoat etukäteen. 2) pitää kalliiden raaka-aineiden annoskoot järkevinä (ellei ole jotain erityistä syytä syödä esim yli 100-150g (raakana lihana) liha-annosta kerralla) 3)hyödyntää kohdalle osuvia tarjouksia 4) Pakastin, mutta järkevissä määrin. Jos pakastimessa on jotain yllin kyllin, ei elä niukkuudessa, ja kulutus voi lisääntyä. Joillain ei myöskään pää kestä samaa ruokaa kovin pitkään. Onneksi minulla ei ole sitä ongelmaa..

S-ryhmän osuuskauppojen bonustaulukoissa on eroja ja pääjäsenyyden osuuskaupan voi valita vapaasti.
Tai niinhän se olikin, että jos joku bonusraja ylittyy niin sen saa koko käytetystä summasta. Eli siis alempien bonusrajojen taulukosta hyötyy kun rahaa kuluu s-ryhmään 600-1500e. Jos menee kuukausittain alle 600e tai tulee varmasti 1500e täyteen niin eroa taulukoiden antamassa bonuksessa ei ole.

Meillä menee niin hienosti että jouduin lopettamaan dieetin, että vaimolla olis varaa olla dieetillä. Ja parasta on että kun ei ole varaa syödä kunnolla niin lihon viikoittain n. puoli kiloa.

Meillä ylimmän bonustason raja on 1200€.
Eli kunhan se tulee täyteen niin saa 5% bonuksen. Jos teillä 1500 kuussa menee noin yleensä niin tuo on varmaan ihan hyvä marginaali, ja taitaa ne bonukset aika pieniä hiluja olla kumminkin takaisin kun miettii koko systeemiä. 1500e ostoksista saa 75e bonusta ja 7,5e maksutapaetua jos maksaa spankista. Vuodessa noista tulisi 990e bonusta, mutta kulut niiden saamiseksi olisivat 18000e..

Mielestäni hyviä keinoja säästää ruokakuluissa on 1) syö kaiken mitä ostaa, ei käy kaupassa liian usein, suunnittelee ruoat etukäteen. 2) pitää kalliiden raaka-aineiden annoskoot järkevinä (ellei ole jotain erityistä syytä syödä esim yli 100-150g (raakana lihana) liha-annosta kerralla) 3)hyödyntää kohdalle osuvia tarjouksia 4) Pakastin, mutta järkevissä määrin. Jos pakastimessa on jotain yllin kyllin, ei elä niukkuudessa, ja kulutus voi lisääntyä. Joillain ei myöskään pää kestä samaa ruokaa kovin pitkään. Onneksi minulla ei ole sitä ongelmaa..
Kyllä isoin temppu jolla itse aloin säästämään ruokakuluissa, oli kaupan vaihto Lildiin. Hyvä että joskus senkin tajus tehdä :) Eipä paljon enään tohinalla tule bonaritiedoitetta katseltua, kun ostot on niin naurettavia S-ketjuun, mutta naurattaa edelleen Lidlin kassalla kun maksan ruokia.

^Sama. Meillä vaihtui myös Prismasta Lidliin ruokaostokset vuosi sitten ja n. 25% väheni ruokakulut :) Eikä oikeastaan mistään tingitty, vaan päinvastoin tulee useammin ostettua jotain spesiaalimpaa kuten lammasta yms.

Meillä menee niin hienosti että jouduin lopettamaan dieetin, että vaimolla olis varaa olla dieetillä. Ja parasta on että kun ei ole varaa syödä kunnolla niin lihon viikoittain n. puoli kiloa.
Mä en nyt täysin ymmärrä tätä funktiota. Eikös vähemmän ruokaa tarkoita vähemmän kaloreita. Näin ollen laihduttaminen on paljon halvempaa kuin painon nostaminen. Ainakin meidän taloudessa. Vai onko tässä nyt kyse jostain viime hetken kisakiristelyistä tai erikoisdietistä jota en näin amatöörinä ymmärrä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom