Paljonko taloudessasi menee ruokaan rahaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän sitä rahaa saa menemään vaikka 10 000€/kk, jos haluaa. Sen kun käy joka ilta Michelin-ravintolassa syömässä. Terveellisen kotiruoan ja puolen kilon kasvisannoksen per päivä kustannukset eivät kuitenkaan mitään +500€/kk panostusta vaadi per nenä.

IMO on turha käyttää liikaa rahaa ruokaan, varsinkin Suomessa se on kallista ja helppo säästökohde.
Perus kanalla, jauhelihalla, kalalla, riisillä, pastalla, perunalla + salaateilla ruokalasku pysyy kohtuullisena.

Lihatuotteet ovat se, joka isoimman loven tekee lompakkoon, mutta esim. munat, viljatuotteet ja maitotuotteet ovat varsin edullisia. Eikä ne hedelmätkään mitenkään erityisen kalliita ole, ellei sitten yksinomaan syö jotain eksoottisempia lajikkeita.
Marjat puolestaan ovat ihan hävyttömän kalliita ja siksi en niitä ostakaan. Tuossakin pystyy toki säästämään keräämällä marjat pakkasesta tai miksei vaikka luonnosta :)
Tarjouksia seuraamalla pystyy myös suojelemaan kukkaroaan kovimmilta kolhuilta ja itse saatan piipahtaa useammassakin eri putiikissa shoppailureissuilla, jos siinä pienen pennin pystyn säästämään.

T. Kitupiikki

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pähkinät ovat muuten aika kalliita ja niitä menee lähes joka päivä eikä aina ihan vähän per annos.
Mä syön 75g/pvä. 200g pussi taitaa maksaa 2,49€, joten vajaa 30€/kk. Ei kauhean suuri kustannus kuukauden rasvojen osalta. Okei kalaöljykapselit kylkeen, 1000 kapselin pönttö toki ei kauheasti maksa annostasolla.
Laiska ruoanlaittaja maksaa isomman ruokalaskun. Valintojen maailma.

Itse en kanssa pidä pähkinöitä hirveänä kulueränä. Kuitenkin keskimäärin vissiin puolet painosta rasvaa niin ei noita ihan järjettömiä määriä päivää kohden tarvitse vedellä. Tai jos syöt pähkinöitä paljon niin se näkyy aika paljon ruokamäärässä, kaloreita kuitenkin taitaa olla se noin 600kcal/100g.

Eli jos söisi pelkkiä pähkinöitä 4000kcal edestä niin kuukauden safkat maksaisivat 4000kcal / 600kcal/100g= 666 grammaa päivässä joka maksaisi 15€/kg hinnalla 0,666*15€*30=300€ eli pähkinät ovat keskimääräistä halvempi ruoka-aine jos noin kaloreina tarkistellaan asiaa :D

Kyllä mulla meni yksin asuessakin helposti toi 50e/pv. Duunissa jossain aamupala, lounas, välipala ja kahvit 20e, päivälliselle johkin raflaan 10-30e ja iltapala siwasta, vähintään se 10e. Ei sitä sinkkuna kiinnosta himassa mitään makaronilaatikkoja vääntää. Pivon mukaan vedin esim 2013 lokakuussa 24 pakettia Ainon maitosuklaajäätelöä 6,49e kpl, ~155e pelkkään jäätelöön. Ja toki joku voi jeesustella turhana rahanmenona, mutta mihin se raha sitten pitäisi laittaa, kun itteensä? Toiset tykkää ostaa munanjatkeeks uuden bemarin lainalla ja maksaa siitä 500-1000e/kk, toiset syödä hyvin ja sitä mistä tykkää.

Emme syö halvimpia mahdollisia pähkinöitä, vaan sellaisia, jotka ovat hyviä:)
Herkkuihin menee myös rahaa! Ja iso pala jotain savulohta maksaa suht paljon ja tulee hetkessä tuhottua. Erinäisiin juomiin menee myös rahaa. Mun on syötävä reilusti energiatiheitä (usein kalliimpia) ruokia, koska maha ei vedä isoja satseja höttöä eikä juuri ole laihtumisen varaa.

Kyllä mulla meni yksin asuessakin helposti toi 50e/pv. Duunissa jossain aamupala, lounas, välipala ja kahvit 20e, päivälliselle johkin raflaan 10-30e ja iltapala siwasta, vähintään se 10e. Ei sitä sinkkuna kiinnosta himassa mitään makaronilaatikkoja vääntää. Pivon mukaan vedin esim 2013 lokakuussa 24 pakettia Ainon maitosuklaajäätelöä 6,49e kpl, ~155e pelkkään jäätelöön. Ja toki joku voi jeesustella turhana rahanmenona, mutta mihin se raha sitten pitäisi laittaa, kun itteensä? Toiset tykkää ostaa munanjatkeeks uuden bemarin lainalla ja maksaa siitä 500-1000e/kk, toiset syödä hyvin ja sitä mistä tykkää.

Sun ei paljoa tartte panostaa sitten ruokakippoihin, kun nuo ainokiipathan lähentelee täydellisyyttä eväskuuppoina.

Yksinasuvana opiskelijana ruokailut ovat tyyliin aamulla kaurapuuroa + kyytipojaksi mehukeittoa, lounaan syön koululla (2,60 e) jolloin yritän ahtaa kaloreita napaan mahd. paljon, joten päivälliseksi riittää usein kananmunat ja leipää + kasviksia kylkeen, illalla taas puuroa tai rahkaa. Kahvit keittelen kotona tai juon koululla ilmaiseksi kiltahuoneella. Kerran viikossa saatan hakea pizzaa tjms. Nopeasti laskettuna kuussa menee n. 150 euroa sapuskoihin, joskus enemmän joskus vähemmän. Saisihan tuosta vieläkin nipistettyä, mutta siinä vaiheessa homma alkaisi menemään jo liian askeettiseksi.

Ihan mielenkiintoisia lukemia ihmiset täällä laittaa tosiaan ruokaan.
Meillä lounaat syödään töissä ja siihen päälle on nyt viimeinen kuukausi mennyt 35-40e/vko yhteensä lidliin, kahden hengen taloudessa. Käydään siellä tosiaan kerran viikossa ja ostetaan viikon safkat kerralla niin helppo seurata. Leipää ja muuta jauhohöttöä menee nykyään aika vähän jos ollenkaan ja se selvästi laski ruokakuluja. Tolla 40 eurollakin saa aikamoisen kasan vihanneksia, hedelmiä, rahkaa, jugurttia, kananmunia, erilaisia lihoja jne. kun vähän kattoo mitä ostaa, ja tietty tarjouksesta pakkaseen extraa.
Työpaikkalounaiden kanssa siis n. 350e/2henkeä.

edit: ^tuli tuosta ylläolevasta mieleen, että tosiaan vuosi sitten vielä oltiin mekin opiskelijabudjetilla ja ei olla vissiin ihan vielä päästy sieltä pois, vaan ruokakuluja katellaan vieläkin aika tarkkaan.

Mitä ja kuinka paljon te oikein syötte?! Ai niin, kissa on meilläkin ja lääkärin määräyksestä saa vain eläinlääkärin kautta saatavaa ruokaa, ei ihan halpaa siis sekään.

Ihan perusruokaa mitä marketista saa. Eineksiä ei koskaan vaan kaikki tehdään itse. On se vaan uskomaton määrä ruokaa mitä tuollainen kasvava nuori syö (eikä liho). Itse olen Sensei Tikan opissa ja vaikka syönkin enemmän kuin kuvittelin dietillä syöväni niin ei ne määrät huimia ole kun miinuskaloreilla mennään. Kissa vetelee perus Latzia.

EDIT: Huomasin vasta tuolta edelliseltä sivulta teidän talouden ruokamenot. Ei kyllä päästä lähellekään vaikka omasta mielestä tulee panostettua laatuun hinnan ollessa se vähemmän määräävä tekijä. Ehkä se on toi Sensein dietti ;)

Joskus on koittanu laskea kui paljo sitä fyrkkaa menee safkoihin, mutta se jäi siihen :D Arviolta sellanen ~200€/kk

Tyypillisin loppusumma lidlissä on aina 10-20€ noin kolme kertaa viikossa tulee siellä käytyä.

Joko mä syön liikaa tai osa täällä syö kuin hiiret. Jos käy 3 kertaa viikossa kaupassa, pelkästään lihat itselle on 15-30e/kerta ja perheelle pitää ottaa myös...

Itse en kanssa pidä pähkinöitä hirveänä kulueränä. Kuitenkin keskimäärin vissiin puolet painosta rasvaa niin ei noita ihan järjettömiä määriä päivää kohden tarvitse vedellä. Tai jos syöt pähkinöitä paljon niin se näkyy aika paljon ruokamäärässä, kaloreita kuitenkin taitaa olla se noin 600kcal/100g.

Eli jos söisi pelkkiä pähkinöitä 4000kcal edestä niin kuukauden safkat maksaisivat 4000kcal / 600kcal/100g= 666 grammaa päivässä joka maksaisi 15€/kg hinnalla 0,666*15€*30=300€ eli pähkinät ovat keskimääräistä halvempi ruoka-aine jos noin kaloreina tarkistellaan asiaa :D

Perus maapähkinät Prismasta, 530kcal/100g ja kilon säkki on 5,39€.
On kyllä helppo ja hyvää vatsantäytettä eikä tosiaan maksa juuri mitään.

Maapähkinät eivät vissiin ole edes oikeita pähkinöitä (en muista missä ja mitä siitä oli, mutta ainakin ravintoarvot toista luokkaa kuin vaikka macadamioissa), suolattuina toki hyviä... Juuri söin aamupalaksi 60g pussillisen suolattua pähkinäsekoitusta (tarjous 2€) rahkan seassa + banaanin. Ja onhan luomulihakin noin puolet kalliimpaa kuin ei-luomu, samoin kai munatkin, gluteeniton pasta, murot, leipä vs. tavallinen... ja perunaa ei syödä juuri ollenkaan.

E. joku ehti ensin tuossa pähkinäkysymyksessä:)

No se on mulle ihan sama onko maapähkinä hyönteinen vai kukkaruukku ja onko siinä torjunta-aineita, nassuun niitä tulee vedettyä se 2dl päivässä ;)

edit: maapähkinän sydän siis

Jos 1500€ on ruokalasku, niin on ainakin helppo keksiä mistä säästää..

Meillä menee n. 650-700€ aikalailla, SISÄLTÄEN muutkin siis mitä nyt kaupasta tarvii, shampoot, dödöt jne jne..toki myös jätskit sillon kun sitä syö.

Taloudessa minä ( +4000kcal), vaimo joka syö ihan kunnolla hänkin treeniä tukevasti, ja kaksi lasta, puolet ajasta kolme lasta. Toki lapset syö ruoan päiväkodissa, mutta muuten tulee itse tehtyä eväät aina. Kunnon evästä, ja lapsille tottakai välillä esim. kastikkeilla samaa jne. Eipä tollanen n.4000kcal kunnon ruokailu maksa kuin karkeesti kympin päivä, sisältäen 6 ruokaa.

Jos 1500€ on ruokalasku, niin on ainakin helppo keksiä mistä säästää..

Meillä menee n. 650-700€ aikalailla, SISÄLTÄEN muutkin siis mitä nyt kaupasta tarvii, shampoot, dödöt jne jne..toki myös jätskit sillon kun sitä syö.

Taloudessa minä ( +4000kcal), vaimo joka syö ihan kunnolla hänkin treeniä tukevasti, ja kaksi lasta, puolet ajasta kolme lasta. Toki lapset syö ruoan päiväkodissa, mutta muuten tulee itse tehtyä eväät aina. Kunnon evästä, ja lapsille tottakai välillä esim. kastikkeilla samaa jne. Eipä tollanen n.4000kcal kunnon ruokailu maksa kuin karkeesti kympin päivä, sisältäen 6 ruokaa.
Onko luomua edes osa ja gluteenitonta? Kotimaista? Olen vieläpä tinkinyt viime aikoina luomusta joidenkin tuotteiden osalta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom