Paljonko proteiinia voi syödä kerralla?

Joissain tsaarinaikaisissa julkaisuissa selvitettiin että on aivan turhaa syödä enempää kuin 20 grammaa proteiinia kerralla koska kaikki loppu palaa läskiksi. Näiden syöntien välillä pitäisi kaiken lisäksi pitää vähintään 2-3 tunnin tauko imeytymisen takia.

Allekirjoitatteko tuon väitteen?

Kn

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä

Mä uskallan arvata, että sellaiset ( riippunee syöjän koosta )
50-60g protskua voit heittää laakista huiviisi ihan huoletta.

Jos olen aivan skuugessa, niin viisaammat oikaiskaa.

:cool:

Samoilla linjoilla Kimmon kanssa: se 30g suositus, mistä joskus puhuttiin ei kyllä pidä paikkaansa. 50-60g menee helposti mutta 80g alkaa joskus jo tuntua mahassa, minkä luulisin viittaavan huonoon imeytymiseen.

Voihan sitä syödä vaikka kuinka paljon, mutta hyöty suhde laskee laskee aika varmasti kovinkin suuria määriä nautiskellessa. Ja tohon vaikuttaa luonnollisesti myös paino.

itse olen syönyt sallaset 40gr proteiinia kerralla...kun on se vain niin,ettei kaikki imeydy varmaan tuostakaan määrästä, eli ainakaan lisäravinteena en enempää ota...

En usko että kiinteessä ruoassa toi 20g voi päteä, koska proteiinien sulaminen vatsasta voi kestää sellaset 5tuntia. Jotain hydr heraa ei ehkä kannata ottaa isoja paukkuja kerralla, mut itse olen silti palautusjuomassa sen dl laittanut (30g, tai kuten palstalla mitattu, jopa 47g). Samoin protskudrinkki himassa, ½l maitoo ja 1 dl heraa, onhan siinäkin about 50g yhteensä.

kyllä mä olen ymmärtänyt että kaikki ylimääräinen makroravinne muuttuu läskikiksi, jos glykogeenivarastot ovat täynnä ja jos lihaskasvua ei oteta huomioon, vauhti tuskin on muutamaa grammaa päivässä suurempi.
Proteiinit ovat tosin hieman vaikempi hajoittaa läskiksi/energiaksi, ja muuttaminen kuluttaa energiaa, joten samasta määrästä proteiinia ei taida tulla yhtä paljon läskiä kuin hiilareista. Harvoin normaalisafkalla liikaa proteiinia kuitenkaan tulee, toisin kuin näillä 400g proteiinia/päivässä-bodareilla. :eek:

Originally posted by meitsi
samasta määrästä proteiinia ei taida tulla yhtä paljon läskiä kuin hiilareista. :eek:
Suhde on suurimpiirtein +30%, elikkä protskua voit syödä 30% enemmän kuin hiilareita.

Joo munkin muistaakseni oli jossain juttu että 30g protksua on maksimimäärä mikä imeytyy kerralla. Tollehan ei oo mitään tutkimustuloksia jotka puoltaisi asiaa joten munsta voi unohtaa tommosen. Kyllähän se imeytyminen jossain vaihessa loppuu mutta ei varmaankaan noin pienillä määrillä! Ja normaalissa ruuassa toi on varmasti vielä isompi määrä mikä imeytyy. Eli huolella mässäämään vaan!!!:D

Noissakin on syytä ottaa rasvaprosenttia vähän huomioon,et ei se pelkkä paino kaikkea ratkaise jos siitä on suuri osa rasvaa..eikö

Kynaniska sanoi:
Joissain tsaarinaikaisissa julkaisuissa selvitettiin että on aivan turhaa syödä enempää kuin 20 grammaa proteiinia kerralla koska kaikki loppu palaa läskiksi. Näiden syöntien välillä pitäisi kaiken lisäksi pitää vähintään 2-3 tunnin tauko imeytymisen takia.

Allekirjoitatteko tuon väitteen?

Kn

Imeytymisestä en tiedä, mutta proteiini tuottaa kyllä tosi paljon lämpöä jos sitä saa liikaa - hikeä pukkaa. Samaten tekee tosi kylläiseksi; tuottaa vaikeuksia ahtaa 3000+ kcal.

Proteiinia voi syödä vaikka 100 grammaa kerralla jos on tarpeeksi kulutusta. Eihän se ole kaloreina kuin vasta 400 kcal. Tavallinen ruoka sulaa hitaammin kuin proteiinijauheet - ottaa molempia vuorovedoin päivän aikana.

Kumpi on sitten aineenvaihdunnan kannalta parempi, 2-3 suurehkoa proteiiniannosta päivän mittaan vai 5-6 pienempää? Viisaammat vastatkoon tähän.

VANDAMME

jossain oli että hiilari grammassa on 4kcal ja proteiinissa saman verran, luulis että se on sitten yhtä paljon.

Mniska sanoi:
jossain oli että hiilari grammassa on 4kcal ja proteiinissa saman verran, luulis että se on sitten yhtä paljon

Eipäs olekaan sen takia että proteiinin pilkkominen ruuansulatuskanavassa kuluttaa enemmän energiaa.

protsku sanoi:
Eipäs olekaan sen takia että proteiinin pilkkominen ruuansulatuskanavassa kuluttaa enemmän energiaa.

Onko tällä jotain tieteellistä pohjaa vai mihin perustat ko. väitteen?

Itsekin olen aina luullut, että koska hiilareiden ja proteiinien energiasisältö on sama, olisi niillä myös sama lihottava vaikutus. Tämä siis oletuksella, että hiilareita ei kuluteta elimistössä lämmöntuottoon, lihasten liikuttamiseen tai vast. eikä proteiineja vastaavasti lihasten rakentamiseen/korjaamiseen, jolloin "kaikesta " saadusta energiasta tulee läskiä.

(aika lailla kärjistettyä, mutta kaikki ymmärtänee, mitä tarkoitan)

Muistaakseni Anssi Manninen on kirjoittanut asiasta ja television Prisma-tiedeohjelmassa oli myös juttua tästä Atkinsin Dieettiä käsittelevässä ohjelmassa.

Olisi tosiaan hyvä jos asiaan tarkemmin perehtyneet laittaisivat jotain lähteitä vaikka pubmedin artikkeleihin.

Totta on, että grammassa hiilareita on saman verran energiaa kuin grammassa proteiinia (4kcal). Hiilihydraatit kuitenkin toimivat pääasiallisena _energianlähteenä_ ja hiilarit varastoituvat maksaan ja lihaksiin glykogeeniksi. Liika hiilihydraattien saanti näkyy sitten rasvana.
Proteiinit taas voivat varastoitua rasvakudokseksi, mutta proteiinien hajotessa elimistössä aminohapoiksi, ne pääasiassa käytetään lihasten, entsyymien ja hormonien _rakennusaineeksi_. Proteiineja voidaan tietysti käyttää myös energiaksi, mutta se ei ole niiden pääasiallinen tehtävä.
Läskiähän muodostuu tietysti silloin, kun energiaa tulee liikaa, mutta liiallinen proteiinin saanti ei tarkoita samanlaista lihottavaa vaikutusta, kuin hiilihydraattien liiallinen saanti. Toivottavasti selvensi yhtään...

Prisma ohjelmassa taidettiin todeta että "näin luullaan, mutta ei voitu taaskaan osoittaa". Ohjelma teki kaiken tutkimuksen hieman suppeasti, mutta siinähän ei keto dieetistä löydetty mitään etua normidieettiin verrattuna, kun pelattiin samoilla kalorimäärillä.

Virtu sanoi:
Proteiinit taas voivat varastoitua rasvakudokseksi, mutta proteiinien hajotessa elimistössä aminohapoiksi, ne pääasiassa käytetään lihasten, entsyymien ja hormonien _rakennusaineeksi_. Proteiineja voidaan tietysti käyttää myös energiaksi, mutta se ei ole niiden pääasiallinen tehtävä.
Läskiähän muodostuu tietysti silloin, kun energiaa tulee liikaa, mutta liiallinen proteiinin saanti ei tarkoita samanlaista lihottavaa vaikutusta, kuin hiilihydraattien liiallinen saanti.

Eli proteiini, jota ei käytetä lihasten rakennukseen menee ensin "entsyymi- ja hormonitehtaalle" ja vasta täältä ylijäänyt proteiini kerääntyy rasvaksi(?) Hiilareiden jättäessä rundin tehtailla käymättä, mennen suoraan laardiosastolle, jos energiaa ei tarvitakaan niin paljoa kun on massuun tullut. Ymmärsinkö nyt oikein?

Kuulostaa järkeenkäyvältä, mutta luulisi asiasta olevan jotain dokumenttejakin, joka vahvistaisi tätä ajatussuuntaa..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom