Joyra sanoi:Onko tällä jotain tieteellistä pohjaa vai mihin perustat ko. väitteen?
Itsekin olen aina luullut, että koska hiilareiden ja proteiinien energiasisältö on sama, olisi niillä myös sama lihottava vaikutus. Tämä siis oletuksella, että hiilareita ei kuluteta elimistössä lämmöntuottoon, lihasten liikuttamiseen tai vast. eikä proteiineja vastaavasti lihasten rakentamiseen/korjaamiseen, jolloin "kaikesta " saadusta energiasta tulee läskiä.
(aika lailla kärjistettyä, mutta kaikki ymmärtänee, mitä tarkoitan)
Tämmöiseen olen itse jossain törmännyt koskien ruuansulatusta ja ravintoaineiden "varastoimisen" rasvaksi vaatimasta energiamääristä eri ravintoaineissa: Kaikkein eniten energiaa kuluu proteiinien aineenvaihdunnassa, joiden energiasta 20 % katoaa aineenvaihduntaprosessin aikana. Hiilihydraatien kohdalla vastaava suhdeluku oli muistaakseni 10 % ja rasvojen kohdalla 5%. Eli rasvat ovat kaikkein "taloudellisempia", eli rasvoista saatava ylimääräinen energia varastoituu kaikkein helpoiten vartaloon läskinä. Mikä lienee ymmärrettävää, rasvaisen ravinnon muuttaminen vyötärömakkaroiksi on paljon helpompaa kun jenkkakahvojen kasvattaminen proteiineja ahmimalla.