Paljonko kannattaa treenata?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen lukenut tutkimuksia, joiden mukaan 2-3krt vko lihasryhmä, olisi lihaskasvu parasta. Lihasta ei pidä nakata paskaksi, vaan jätää varaa 1-2 toistoa. Pyrin treenaamaan 2krt vko lihasryhmä. Olisi hyvä, jos treeni kestäisi korkeintaan 1h.

Voimanostossa voi tunti kerralla riittää. Vahvamiestreeneissä vähän väkisin tuntuu pitkittyvän kaikkine virityksineen. Yksilöllisiä juttuja kuitenkin nämä. Toisella ottaa verryttelyt ja lämmittelyt paljon pitempään kun toisella ja tauotkin venyvät. Mentaliteetti kysymys. Toinen taas juoksee kovaa kyytiä treenin läpi. Tiedän erään joka treenaan selkätreenisssä tunnin leukoja ja päälle tunnin maastavetoo. Viimistelee hommat kovalla vattatreenillä. Kovatemposia treenejä kunnon kuormalla ja sarjapituudella. Hän myös juoksee salille ja salilta kotio. Niin ja tekee kovaa tulosta tällä treenillä. Voimat ja kondis on hyvällä tasolla. Huom. itse en tähän pystyis ikinä 😁

Olen lukenut tutkimuksia, joiden mukaan 2-3krt vko lihasryhmä, olisi lihaskasvu parasta. Lihasta ei pidä nakata paskaksi, vaan jätää varaa 1-2 toistoa. Pyrin treenaamaan 2krt vko lihasryhmä. Olisi hyvä, jos treeni kestäisi korkeintaan 1h.
Se vaan jos isoja romuja liikuttelee, niin pelkkä lämmittely ja sarjoihin pääseminen ottaa jo sen puoli tuntia tai enemmän.

Se vaan jos isoja romuja liikuttelee, niin pelkkä lämmittely ja sarjoihin pääseminen ottaa jo sen puoli tuntia tai enemmän.
Juu kyllä se sitten helpohkosti on tunti per liike (kun laskee mukaan yleislämmittelyn+ liikekohtaiset nousut), jos työsarjoja ja/tai ykkösiä on vaikka 4-8kpl. Tämä sillä oletuksella, että sarjatauot on riittävän pitkiä maksimivoiman kehittymisen kannalta. Siinä jos on jotakin apuliikkeitä tai ylipäätään eristävää duunia mukana edes muutaman liikkeen ja sarjan verran, niin aika helposti puhutaan 1,5 tunnista jo kokonaisuudessaan. Sitten jos on vahva voimanostaja, joka tekee esim. kaksi lajia samassa reenissä apuliikkeineen, niin 2-3h menee.

Bodaushommissa riippuu täysin treenijaosta ja tyylistä ; tottakai yhden pienen lihasryhmän treenin tekee tehokkaasti 45 minuutissa, mutta jos treenaa useamman lihasryhmän kerralla ja ns. voimabodaa (lämmittelyn ja noususarjojen tarve kasvaa), niin se järkevä treeniaika voi tuplaantua.

Ei tähän ole yhtä oikeaa vastausta. Samaan tuloksiin voi päästä 3 x tai 6 x viikossa treenaamalla. Tai treenaamalla joka lihas yhden tai kolme kertaa viikossa. Metodeita on lukemattomia ja kaikki toimivat. Kannattaa kokeilla se itselle parhain eikä treenata niin miten muut käskevät. Jos joku sanoo täällä ettei kannata reenata kuin 3 kertaa viikossa mutta itsestä tuntuu että jaksaisi tehdä paljon enemmänkin, typeräähän se on silloin liian vähän treenata. Lähtökohtahan on se että kannattaa treenata niin paljon kuin pystyy. En ole koskaan ollut sen logiikan kannalla että treenataan varmuuden vuoksi liian vähän. Tätähän on tutkittukin perus treenaajilla. Ali treenaus on huomattavasti yleisempää kuin yli treenaus. Uskon että siinä on syy miksi moni ei kehity vuosikausiin alku huuman jälkee. Treenit jääneet mukavuus alueelle. Aina samat sarjat ja sama määrä. Ei edes kokeilla paljonko pystyisi oikeasti treenaamaan. En tarkoita intensiteetin kovuutta vaan treeni kertoja ja määriä.

Juu kyllä se sitten helpohkosti on tunti per liike (kun laskee mukaan yleislämmittelyn+ liikekohtaiset nousut), jos työsarjoja ja/tai ykkösiä on vaikka 4-8kpl. Tämä sillä oletuksella, että sarjatauot on riittävän pitkiä maksimivoiman kehittymisen kannalta
Pätee ehkä voimanostoon. Bodaukseen ihan liian pitkä aika. Body treenissä pitäisi ehtiä ottaa tuntiin useampi lihasryhmä vaikka kilot olisivat kuinka suuret. Eka liikkeeseen kun lämppää hyvin ei niihin muihin tartte puolen tunnin valmistelua käyttää. En muutenkaan näe pointtia miksi yleis alkulämppä pitäisi laskea treeni aikaan. Jos lasketaan mun yleislämmittely on 2 tuntia 😃 ( salille pyöräily, säkin lyönti jne). Mun treeni kello lähtee käyntiin kun eka työsarja alkaa 👌Huvittaa kun voimanostajat elbailevat neljän tunnin treeneillä. Treeniksi lasketaan hauisten lämppä 4kg punteilla, käsien pyörittely jne... Treeniä heillä voi olla 20 min neljästä tunnista. Kolme tuntia istuskelua ja juttelua. Osalla eväät mukana 🙄 On nähty tämäkin oikeasti. En sano että vetkutteku on väärin. Toimii voimanostoon. Mutta ei pitäisi lesoilla neljän tunnin treeneillä.

Niin. Se 3-4 krt viikossa perustuu siihen, että ne treenit on kovia. Isoilla raudalla tarpeeksi volyymia tai sitten mennään tarpeeksi ylös. Se, että kuuri päällä lihakset palautuu ei tarkoita sitä etteikö pitäisi levätä. Hermotus menee vituiksi pitkässä juoksussa jos treenaa liikaa vaikka muu kroppa toimisi.

Jos teet 4 kovaa voimatreeniä viikkoon ja tuntuu, ettei tarvi koskaan keventää tai menisi enemmän niin silloin ne ei ole kovia voimatreenejä tai sitten olet sokeutunut miten oma kroppa parhaiten kehittyy ja ottaa treeniä vastaan.

Ja taas varmaan lähdetään erään kanssa miekkailemaan tästä, mutta voimatreenissä se kevennys on erittäin oleellinen asia ja voimanostossa vähemmän on monesti enemmän. Joitain harvoja poikkeuksia toki on, mutta hyvin vähän.

Itse kilpailin voimanostossa junnusarjoissa, joista sitten kamppailuhommiin noin 10 vuodeksi. Nyt 2 vuotta voimatreeniä takana tuolla 3-4x viikkoon ja kevennys silloin tällöin. Roinaaminen on mallia testoa milli viikkoon kokoajan. Penkki noussut 130 > 180. Veto 230 > 300. Kyykky 200 > 270. Väitän, että 5 krt viikkoon treenaamalla ei olisi parempaa tulosta saanut aikaiseksi.

Pätee ehkä voimanostoon. Bodaukseen ihan liian pitkä aika. Body treenissä pitäisi ehtiä ottaa tuntiin useampi lihasryhmä vaikka kilot olisivat kuinka suuret. Eka liikkeeseen kun lämppää hyvin ei niihin muihin tartte puolen tunnin valmistelua käyttää. En muutenkaan näe pointtia miksi yleis alkulämppä pitäisi laskea treeni aikaan. Jos lasketaan mun yleislämmittely on 2 tuntia 😃 ( salille pyöräily, säkin lyönti jne). Mun treeni kello lähtee käyntiin kun eka työsarja alkaa 👌Huvittaa kun voimanostajat elbailevat neljän tunnin treeneillä. Treeniksi lasketaan hauisten lämppä 4kg punteilla, käsien pyörittely jne... Treeniä heillä voi olla 20 min neljästä tunnista. Kolme tuntia istuskelua ja juttelua. Osalla eväät mukana 🙄 On nähty tämäkin oikeasti. En sano että vetkutteku on väärin. Toimii voimanostoon. Mutta ei pitäisi lesoilla neljän tunnin treeneillä.
No eipä taida olla. Ja kyllä se varmaan ihmisiä kiinnostaa se aika mitä treenin suorittamiseen menee eikä mitä se on ekasta työsarjasta. 50kg hack-kyykkyyn on hieman nopeampi siirtyä kuin 300kg. En ole minä vetkuttelemalla tuloksia saanut voimailussa. Sulla täytyy olla joku erityinen viha voimanostajia kohtaan, kun halveksut niitä vähän väliä nettikirjotuksissa. Taitaa Killen treenit olla sen 2-3h usein kokonaisuudessaan ja niin kai oli savomakellakin pitkiä suhteessa matalaan työsarjojen volyymiin. No sen kyllä huomaa ettet ikinä ole bodannut/ylipäätään treenannut isoilla painoilla. Puolen tunnin valmistelu liikkeisiin ekan liikkeen jälkeen? Joo kuka tuommosta edes tekisi, varsinkin kun ne kuormiltaan raskaimmat liikkeet yleensä ovat siellä treenin alussa. Mutta kyllä siinä varmaan yksi-kaksi tunnustelusarjaa on hyvä ottaa alle, jos vaikka tankoliikkeestä tai laitteesta siirtyy käsipainoliikkeeseen ja siinäkin kuormat on isot. Tuskin on fiksua napata niitä 60-kilosia pystypunnerrukseen suoraan heti kättelyssä ja alkaa grindata työsarjaa. Tai soutuun kenties vielä suurempia.

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niihän se on. Mulla kestää kauan penkki, kyykky, mave, kulmasoutu, olankohautukset jne. Kun lämmittelyissä menee ylös 20kg kerralla.

Erittäin iso NO NO tähän. Loppuun asti aina. Progressiota samalla kehiin. Joo, se sattuu enemmän, siksi on helppo valita noi kevyet treenit. Treenin kesto myös minuuttimäärässä on typerä ajattelumalli. Intensiteetti määrittää sen treenin kovuuden ja tehokkuuden, ei aika.

Ja suurimman virheen teet tossa jo alussa, joka osoittaa ettet ole todellakaan tehokkaasti liikenteessä. Otat tutkimuksen ja sen annat määrittää miten treenaat, anteeksi nyt vain, mutta olitko kenties itse siinä tutkimuksessa? Et ollut, joten millä ihmeellä sä sen mukaan määrität tekemisen? Hölmöö.

Se, että kuuri päällä lihakset palautuu ei tarkoita sitä etteikö pitäisi levätä.
Myös natikkana voi treenata usein ja paljon jos treeni ei ole pelkkää voima treeniä tai on useita lajeja. Moni olettaa että kevyelläkin kuurilla oleva on super ihminen palautumisen suhteen.
Puolen tunnin valmistelu liikkeisiin ekan liikkeen jälkeen? Joo kuka tuommosta edes tekisi,
Tuossahan se viestiketjussa lukee että tunti per liike on normaalia 😅 Ilmankos ukoilla menee salilla puoli päivää.
Taitaa Killen treenit olla sen 2-3h usein kokonaisuudessaan j
Niin kokonaisuudessaan. Tästä päästäänkin taas siihen kun porukka laskee salimatkat ja paskalla käynnitkin kokonaisuuteen. Muutenkin typerää ottaa esimerkeiksi aina näitä yksittäisiä supertähtiä ja tehdä johtopäätös että vain heidän tapansa on oikea. Yhtä lailla löytyy huippu bodareita joiden treeni kestää 45min.
Kolmas pointti. Miksi vahvemman lämmittelyissä pitäisi mennä 5 x kauemmin aikaa kun heikomman ? Samanlailla asteittain se heikompikin joutuu lämppäsarjoissa nousemaan. Aikaa menee yhtä kauan koska nousut ovat pienemmät. Esim 200kg penkkaa ja voisi edetä tyyliin tanko, 60kg, 80 kg, 100kg, 120kg, 140kg, 160kg ja sitten työ sarja 180kg. Kuusi nousua. 100kg penkkaajalla vastaavat tanko, 40kg, 50kg,60kg, 70kg, 80kg. Sama määrä lämppää. Mitä olen itse ottanut kimppa treenejä vitun vahvojen kanssa, yhtä kauan on mennyt lämpissä. Enempi siihen merkkaa paljonko on vammoja ja yksilökohtainen ero paljonko kroppa vaatii lämppää. Ei ne kaikki nysvää tuntia per liike.

Erittäin iso NO NO tähän. Loppuun asti aina. Progressiota samalla kehiin. Joo, se sattuu enemmän, siksi on helppo valita noi kevyet treenit. Treenin kesto myös minuuttimäärässä on typerä ajattelumalli. Intensiteetti määrittää sen treenin kovuuden ja tehokkuuden, ei aika.

Ja suurimman virheen teet tossa jo alussa, joka osoittaa ettet ole todellakaan tehokkaasti liikenteessä. Otat tutkimuksen ja sen annat määrittää miten treenaat, anteeksi nyt vain, mutta olitko kenties itse siinä tutkimuksessa? Et ollut, joten millä ihmeellä sä sen mukaan määrität tekemisen? Hölmöö.
Mä kun kokeilin vanhemmalla iällä, Dorian Yates tyyliin treenata, tulokset vain tippui. En palautunut siinä treeni tyylissä. Nuorena palauduin. Mielestäni silloin jos treenaat tyyliin kerta viikkoon lihasryhmän, pitää treenata täysillä, mutta jos treenaat 2-3 kertaa viikko lihasryhmän, ei kannattaisi loppuun asti tehdä. Progressio on tärkeätä.

Mä kun kokeilin vanhemmalla iällä, Dorian Yates tyyliin treenata, tulokset vain tippui. En palautunut siinä treeni tyylissä. Nuorena palauduin. Mielestäni silloin jos treenaat tyyliin kerta viikkoon lihasryhmän, pitää treenata täysillä, mutta jos treenaat 2-3 kertaa viikko lihasryhmän, ei kannattaisi loppuun asti tehdä. Progressio on tärkeätä.
Ja taas metsään. Nyt sulle pitäis pitää perehdyttaminen kokonaan treeniin. Viikkoajattelu on aivan älytön, ei se kroppa tiedä onko maanantai vai keskiviikko ja jos lukitset kaiken viikkotasolle, olet jo tehnyt ison virheen. Esim kädet palautuu huomattavasti nopeammin eivätkä ole laisinkaan niin kova rasitus hermostolle kuin esim jalkatreenit, on järjetöntä ajatella viikkotasolla ja hakata viikon aikana sitten väkisin niitä kevyitä treenejä kun kerran joku kusinen tutkimus sanoi. Kierron pitää aktiivisesti elää, on typeryyttä tehdä esim kädet jos niin lukee paperissa jos ne ei ole vielä palautuneet, tai odottaa monta päivää vaikka ne olis jo palautunut.

Myös natikkana voi treenata usein ja paljon jos treeni ei ole pelkkää voima treeniä tai on useita lajeja. Moni olettaa että kevyelläkin kuurilla oleva on super ihminen palautumisen suhteen.
Tuossahan se viestiketjussa lukee että tunti per liike on normaalia 😅 Ilmankos ukoilla menee salilla puoli päivää.

Niin kokonaisuudessaan. Tästä päästäänkin taas siihen kun porukka laskee salimatkat ja paskalla käynnitkin kokonaisuuteen. Muutenkin typerää ottaa esimerkeiksi aina näitä yksittäisiä supertähtiä ja tehdä johtopäätös että vain heidän tapansa on oikea. Yhtä lailla löytyy huippu bodareita joiden treeni kestää 45min.
Kolmas pointti. Miksi vahvemman lämmittelyissä pitäisi mennä 5 x kauemmin aikaa kun heikomman ? Samanlailla asteittain se heikompikin joutuu lämppäsarjoissa nousemaan. Aikaa menee yhtä kauan koska nousut ovat pienemmät. Esim 200kg penkkaa ja voisi edetä tyyliin tanko, 60kg, 80 kg, 100kg, 120kg, 140kg, 160kg ja sitten työ sarja 180kg. Kuusi nousua. 100kg penkkaajalla vastaavat tanko, 40kg, 50kg,60kg, 70kg, 80kg. Sama määrä lämppää. Mitä olen itse ottanut kimppa treenejä vitun vahvojen kanssa, yhtä kauan on mennyt lämpissä. Enempi siihen merkkaa paljonko on vammoja ja yksilökohtainen ero paljonko kroppa vaatii lämppää. Ei ne kaikki nysvää tuntia per liike.
Niin se puolen tunnin lämmittely/ treeniaikana tunti yhteen voimailuliikkeeseen voi päteä, jos kyseessä on maksimivoimatreeni yli 85% 1RM kuormilla ja niitä liikkeitä tuskin sisältyy treeniin kahta enempää. Voi olla yksittäinenkin treeni. Vaikka pelkkä penkki tai maastaveto. Minä en puhunut mistään bodaustreenistä. Mutta, jos treeni on vaikka penkki+maastaveto, niin ei se penkkipunnerrus kovin hyvin itsessään "lämmitä" siihen täysin erilaiseen voimailuliikkeeseen. Vaan ihan yhtä alhaalta ne lämppäsarjat mavessa lähtee kuin ilman sitä penkkiäkin.

Lämmittely/noususarjat 6-8kpl 20-25 min
Työsarjat 6kpl, pelkät palautusajat 24-30min (4-5min). Ja sarja-aika päälle.

Siinäpä se tunti meni pyöreesti yhden liikkeen maksimivoimatreeniin ilman älytöntä volyymia edes. Oliko tässä jotakin ihmeellistä?

No siis mun mielipide on se, että ei 100kg penkkaaja tarvitse kuutta tai kahdeksaa lämmittelysarjaa alle. Ja niistä palautuminen on huomattavasti nopeampaa kuin, jos kuormaa on tuplat. Eli tuo ei käytännössä kyllä mee niin.

Mulla ei kisakokemusta viime vuosilta hirveesti ole, mutta kisalämmittelyynkin varasin 45min (yleis+laji).

15x20kg
10x60kg
10x100kg
6x130kg
6x160kg
3x180kg
1x200kg
1x210kg

Sillonkun alotin 100kilosta kisan (eka kisa), niin protokolla oli:
20x20kg
10x40kg
3x60kg
3x80kg
1x90kg

Viimeksi muokattu:
Kierron pitää aktiivisesti elää, on typeryyttä tehdä esim kädet jos niin lukee paperissa jos ne ei ole vielä palautuneet, tai odottaa monta päivää vaikka ne olis jo palautunut.
Nyt ollaan erittäin samaa mieltä. Elävä kierto on järkevin. Typerää tehdä paperin mukaan jos kroppa on eri mieltä. Itsellä elää kierto kokoajan. Eri lihakset palautuvat eri tahtiin. Yksilöllisiä erojakin on paljon.

Minä en puhunut mistään bodaustreenistä.
Minä taas puhuin ☺ Siksi ollaan eri mieltä. Sitä tarkoitin kun aloitteleville bodareille tuputetaan usein voimanostajien metodeita. Menee jo alusta asti mönkään kun body treeniä tekevät junnut asuvat salilla 3 tuntia.

Yksi miete heräsi. Miksi vahvojen tyyppien treenejä pidetään aina kovempina ja vaativampina kuin heikkojen ? Ei 300kg mavettajan 250 kg sarjapainot ole hänen kropalleen yhtään raskaampia kuin 200kg mavettajan 170 kilon. Kilot ovat verrannollisia vain omiin maximeihin. Yhtä hyvin voisi väittää että MM tason pikajuoksijan treenit ovat paljon raskaampia kuin SM tason. Yhtä kovaa se SM ukko joutuu kipittämään omaan tasoon nähden.

Yksi miete heräsi. Miksi vahvojen tyyppien treenejä pidetään aina kovempina ja vaativampina kuin heikkojen ? Ei 300kg mavettajan 250 kg sarjapainot ole hänen kropalleen yhtään raskaampia kuin 200kg mavettajan 170 kilon. Kilot ovat verrannollisia vain omiin maximeihin. Yhtä hyvin voisi väittää että MM tason pikajuoksijan treenit ovat paljon raskaampia kuin SM tason. Yhtä kovaa se SM ukko joutuu kipittämään omaan tasoon nähden.
Tottakai ne on raskaampia. Kaikki tietää, jotka on vaikka tuplanneet tai triplanneet voimatasot. Ne isot kuormat tekee damaa nivelille ja kudoksille ihan eri tavalla. Ei valitettavasti keho kokonaisuudessaan vahvistu samassa suhteessa mitä voimatasot/kuormat voi nousta. Sen ei pitäisi tuntua liikenopeuden puolesta sen raskaammalta, mutta kropalle käytännössä kyllä. Hermostollekin siltä osin raskaampaa, että esimerkiksi tukilihasten aktivaatio on suurempaa, jos nostat 250kg tankoa 50kg sijaan.

Back
Ylös Bottom