Paljonko jää rahaa säästöön + mitä teet rahoilla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taidetaan olla aika normaali perhe. Asuntolainaa lyhennetään "etuajassa", säästöön pistetään yhteiselle tilile 200-300kk:ssa ja jotain myös omille tileille, lasten tileille jemmataan synttäri/joululahja rahat ym muut lahjukset. Autoon menee aivan liikaa mutta se onkin onneks viimevuonna ostettu joten sitä tuskin tarvii ihan pian uusia. Ite säästän nyt HD:hen "omista rahoista". Käytännössä mulle ei palkasta jää mitään jäljelle ja loppukuusta saan vaimolta taskurahaa proteiineihin ja karkkiin.

Ite olen miettinyt että sitten kun 30 000 euroa on tilillä niin säästämisen voi lopettaa ja miettiä vaikka jotain muuta. Sijoittamaan en ala, ei kiinnosta eikä jaksa vaivautua. Miks toi 30000 euroa, en osaa sanoa?

Yks tavoite mitä ollaan säästämisellä ajateltu on pitkä sapattivapaa ennen lasten kouluun menoa ulkomailla, laskettelua alpeilla ja reissaamista uudessa seelannissa. Toinen on lasten mahdollisten opintojen tukeminen, sitäkin oon jo ajatellut vaikka ne täyttää vasta 2 v. Olis kiva tukea opiskelua taloudellisesti niin ei tarvis ottaa lainaa ja ne vois elääkin nuorena.
 
Tuosta auton hankkimisesta vielä. Onhan se niin, että auto on surkea sijoitus rahoille tuoton suhteen. Mutta auton ostamisella ostat itsellesi aikaa ja luksusta. Kukin voi sitten arvottaa nämä, miten parhaaksi näkee.

Nyt, kun on vielä muitakin menoja, niin auton osto ei ole mahdollista. Melkein joka päivä saa kuitenkin hammasta purra, kun ostoskassien kanssa odottelet bussia, joka meni just nenäsi edestä. Lisäksi, jos noita lapsia alkaa nurkissa pyörimään, niin auton osto on ihan välttämättömyys. Sit ei vaan enää riitä tiloiltaan se sporttimalli, josta unta öisin näen :( .

Olen sitä mieltä tuosta rahojen makuuttamisesta tilillä, että jokaisella pitäisi olla puskurina suunnilleen parin kuun menot. Koskaan ei voi tietää, jos vaikka joutuu työttömäksi. Nuo rahat poistavat silloin aika paljon stressiä ja kyyneliä.
 
Tuosta auton hankkimisesta vielä. Onhan se niin, että auto on surkea sijoitus rahoille tuoton suhteen. Mutta auton ostamisella ostat itsellesi aikaa ja luksusta. Kukin voi sitten arvottaa nämä, miten parhaaksi näkee.

Auton hinnalla saa melkein merinäköalan(ei provosoiduta). Tottakai luksukseen kannattaa sijoittaa. Esimerkiksi tarkoituksena on hommata kylppäriin jossain vaiheessa poreamme:kippis1: .
 
Auton hinnalla saa melkein merinäköalan(ei provosoiduta). Tottakai luksukseen kannattaa sijoittaa. Esimerkiksi tarkoituksena on hommata kylppäriin jossain vaiheessa poreamme:kippis1: .
Merinäköala vaan säilyttää arvonsa... ja poreammekkin paremmin kuin auto. :kippis1:
 
Merinäköala vaan säilyttää arvonsa... ja poreammekkin paremmin kuin auto. :kippis1:

Meitsi huomas tämän, toisessa tredissa joku kyselikin että miksi helvetissä vaihdoin 2003:sen bemarin 1989 Nissaniin. Syy on se että Bemarin arvo tippuu alkuun noin 6000e/v, sitä maksetaan sen 400e/kk. Eli velka lisääntyy ja auton arvo tippuu, suhteessa siis.

Pistettiin sitten sama lainanlyhennys kiinni asuntoon, ostettiin huonokuntoinen asunto ja sillä tehdään toivottavasti 2v asumisen jälkeen noin 50000-60000e tili, puhtaana käteen siis. + toinen asunto vuokralla jonka lainan maksaa vuokralainen. Tämä tekee hyvällä tsägällä noin 30000e/v, mikä vastaa noin 50000e/v ansioita bruttona. + toisen asunnon arvonnousu sekä lainanlyhennykset noin 600e/kk (miinus 28% verot mitkä "kuittautuvat" arvonnousulla). Bonuksena se että saa asua hienossa kämpässä hyvällä paikalla. Mitäs Bemarista olisi tullut "voittoa" 2v aikana? Noin 15000e tappiota kaikkine kuluineen. :rolleyes:
 
Mulla melkein sama tilanne asuntojen suhteen. Paitsi arvonnousut ei ole läheskään tuota luokkaa. Jotain toivottavasti kuitenkin. Nykyinenkin kämppä menee ehkä vuokralle, jos muutan isompaan avokkini kanssa.

Ai niin ja mulla ei oo 89 Nissania :kippis1:
 
Mulla melkein sama tilanne asuntojen suhteen. Paitsi arvonnousut ei ole läheskään tuota luokkaa. Jotain toivottavasti kuitenkin. Nykyinenkin kämppä menee ehkä vuokralle, jos muutan isompaan avokkini kanssa.

Ai niin ja mulla ei oo 89 Nissania :kippis1:
Arvonnousuun vaikuttaa olennaisesti (itse tehty) täysremontti, 6000kg tavaraa pihalle ja saman verran tilalle :D Vanhaa tässä kämpässä on enää ovikello ja sen nappula pihapuolella. Hyville tuntiliksoille tuossa kyllä pääsee jos hinnat nyt eivät lähde laskuun.
 
Yks tavoite mitä ollaan säästämisellä ajateltu on pitkä sapattivapaa ennen lasten kouluun menoa ulkomailla, laskettelua alpeilla ja reissaamista uudessa seelannissa. Toinen on lasten mahdollisten opintojen tukeminen, sitäkin oon jo ajatellut vaikka ne täyttää vasta 2 v. Olis kiva tukea opiskelua taloudellisesti niin ei tarvis ottaa lainaa ja ne vois elääkin nuorena.

Jos päädyt jälkimmäiseen, niin ota sitten selvää niistä sijoitushommista. Muutaman hyvän kirjan lukeminen auttaa jo pitkälle. Sillä tuollaisia aikoja ei rahoja kannata mittää nollatuottoisella tilillä pitää, eikä millään muullakaan tilillä vaan sijoittaa vähintään korkopapereihin jos ei enempää halua riskiä ottaa. Tossa ajassa nimittäin helpostikin vähintään kaksinkertaistaa tuon alkuperäisen pääoman, jopa enemmänkin. Eikö olisi kiva jos lapsesi opiskelisi pelkillä osinkotuotoilla? ;)
 
PUHETTA YLISUURESTA VEROPROSENTISTA

Janne22 sanoi:
Ilmaista lainaa valtiolle....

PArempi sekin kuin rahat vaikka Sedulle :D

Eihän se ilmaista lainaa ole, maksetaanhan palautuksille kuitenkin 0,5% korko, mikä taitaa olla kuitenkin parempi kuin yhdenkään pankin käyttötilin korko.

Itsekin olen aina mulkannut veroprosentin sen verran yläkanttiin ettei kertaakaan ole tullut mätkyjä vaan palautuksia 1000-1500e joka on ihan mukava "jouluraha". Moni kaveri on loppuvuodesta vittuuntuneena kun taas pamahti mätkyjä satoja euroja ja ainoastaan sen vuoksi, että veroprosentti oli yritetty laskea sentilleen oikein, mutta persiilleen meni.

Osa-aikaisesti työskentelevänä opiskelijana ei jää hirveästi rahaa säästöön laitettavaksi. Asuntolainaa lyhennellään ja eläkevakuutukseen menee 80e/kk.
 
Mä olen jo vuoden ajan säästänyt kaikki kuitit ja laittanut exceliin kuukausittain menot ja tulot. Säännöllisiä kuluja menee asuminen, vakuutukset, lainat, vastike, ruoat, vaatteet, bensa, terveydenhoito, puhelin- ja nettimaksut, unicef jne. Jatkuvien kulujen jälkeen käteen jää n. 300 € / kk.

Tuo 300 € minulla on sitten käytettävissä kaikkiin ei-välttämättömiin ostoksiin; DVD:t, valokuvien kehitys, huonekalut, viherkasvit, lehdet, lottoaminen, piano ja kitarat ja niiden ylläpito yms. yms.

1.9. vuoden euribor tarkistetaan ja silloin taitaa asuntolainani (korko) nousta aika mojovasti, joten jää kyllä parit DVD:t ostamatta ja valokuvat kehittämättä.
 
Itsekin olen aina mulkannut veroprosentin sen verran yläkanttiin ettei kertaakaan ole tullut mätkyjä vaan palautuksia 1000-1500e joka on ihan mukava "jouluraha". Moni kaveri on loppuvuodesta vittuuntuneena kun taas pamahti mätkyjä satoja euroja ja ainoastaan sen vuoksi, että veroprosentti oli yritetty laskea sentilleen oikein, mutta persiilleen meni.

Tämä systeemi toimii erittäin hyvin jos ei ole muuten ns. säästäväistä tyyppiä. Vaimokin maksaa ylimääräistä veroa koko ajan ja saa sitten sitä joulushoppailurahaa jota sillä muuten tuskin olisi.

Eli vähintään yhtä hyvä tapa tuo verojenkautta säästäminen on kun pankkitilille säästäminen. Tai no jos se jonkunmielestä on sitten vitun väärin että valtio saa halpakorkoista lainaa ja haluaa sen antaa mieluummin pankille, niin siitä vaan. Kummasta luulette olevan enemmän hyötyä noin pidemmän päälle takaisinpäin? Pankki ei varmasti anna mitään ylimääräistä, mutta valtioilta tulee tuet jos menee työpaikka. Tämä nyt näin kärjistetty vertaus kun tota aina kuulee että "ilmaista lainaa valtiolle".

Mixu: Ei sulla mitään valmista excel-pohjaa tohon ois? Vois itekin ihan mielenkiinnosta muutama kuukausi tuollaista pitää, mutta olen niin käsi noiden taulukkolaskentaohjelmien kanssa, että jää väsäämättä tuollainenkin taulukko. Jos on niin nakkaa vaikka privaa, annan sulle meilin mihin voi lähettää tai jotain...
 
Eihän se ilmaista lainaa ole, maksetaanhan palautuksille kuitenkin 0,5% korko, mikä taitaa olla kuitenkin parempi kuin yhdenkään pankin käyttötilin korko.

Ei tuokaan tuotto ole reaalista, takkiin tossa silti tulee.

Toi Mixun idea on aika hyvä. Näkee melko hyvin mistä sitä kannattaa säästää.
 
Toi Mixun idea on aika hyvä. Näkee melko hyvin mistä sitä kannattaa säästää.

Ja etenkin mihin kaikkeen täysin turhaan sitä saa menemään. Varmaan aika monta kymppiä sais itekin pois turhista menoista kun tuon homman saisi aikaiseksi tehdä.
 
Täällä on rahamiehiä ja naisia, kun osa pystyy laittamaan 1000e kuussa säästöön. Itsellä ei mitään saumaan tollasiin summiin, ainakaa nyt. Kyllä säästöön suunnilleen sen 150e saa aina, joskus jopa enemmänkin.
 
Täällä on rahamiehiä ja naisia, kun osa pystyy laittamaan 1000e kuussa säästöön. Itsellä ei mitään saumaan tollasiin summiin, ainakaa nyt. Kyllä säästöön suunnilleen sen 150e saa aina, joskus jopa enemmänkin.

Niinpä, eipä paljon mennä päälle tosta tonnista kun on koko käteenjäävä osuus, aika HC saa olla säästämisen suhteen jos pistäisi 80% tuloistaa säästöön. :D

Mutta tietty sitä kannattaa säästää kovaa tahtia silloin kun siihen pystyy, joskus voi olla tilanne toinen. Onhan itelläkin lähipiirissä näitä jotka tienaa sen 1000-1500 euroa käteen kuukaudessa, asuu porukoilla, ei joudu mistään maksaan mitään (paitti puhelinlaskunsa ja ehkä jopa vakuutuksensa) ja silti ei muka millään jää mitään säästöön. Voi olla vähän karu totuus edessä kun joskus omaan kämppään lähtee ja helposti puolet tosta menee pelkkiin asumiskuluihin.
 
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Esimerkiksi lehtien tilauksiin voi mennä monta saataa euroa vuodessa. Samoin vaatteisiin saisi varmaan menemään tonnin jos haluaisi ja listaa voi jatkaa loputtomiin.

Tyyppi joka tienaa 1500€ voi saada enemmän säästöön kuin tyyppi joka tienaa 2500€.
 
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Esimerkiksi lehtien tilauksiin voi mennä monta saataa euroa vuodessa. Samoin vaatteisiin saisi varmaan menemään tonnin jos haluaisi ja listaa voi jatkaa loputtomiin.

Tyyppi joka tienaa 1500€ voi saada enemmän säästöön kuin tyyppi joka tienaa 2500€.

Tämä pitää tietysti paikkansa ja pienistä puroista tunnetusti kasvaa se iso virta. Ja mitä aikasemmin säästämisen aloittaa, sen enemmän sitä pienelläkin osuudella saa aikaiseen pitkässä juoksussa.

Kirpputori on sitten törkeen kätevä homma säästämään vaatteissa. Vaimo on oikea "vaatefriikki", eli uutta vaatetta pitää ostaa jatkuvasti vaikkei ois tarvettakaan, mutta suurin osa vaatteista ostetaan kirpparilta ja 50-70% aleista. Eli saa halvalla käytännössä tyyliin kerran päällä ollutta ihan tämän päivän muotivaatetta. Sillä tämä tuntuu olevan aika yleistä naisilla ja suurin osa ostaa ne kaupasta täyteen hintaan ja myys sitten pilkkahintaa pois kun yllättäin ei ehdi ees käyttään sitä kun on jo uus hankittuna.

Ja lehdet on kyllä iso menoerä, moni tilaa kestona vuosikausia lehtiä mitä hädintuskin edes lukee. Itse otan pätkän sillointällöin kun on hyvä tarjous ja ehtii lukemaan. Säästää tosiaan ison siivun vuosittain.
 
Back
Ylös Bottom