Paljonko jää rahaa säästöön + mitä teet rahoilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep. Pitänee ottaa palkanlaskentaan yhteyttä. Verottajan kanssa tosin tulee vielä jotenkin toimeen, mutta pankin kanssa palaa järjestään hihat.

Vaimo saa 1300 egee takasin ja tossa ei vielä ole kilsoja kun ei oo tullu päätöksiä vielä niistä. Tuo on paljon kun ei vuositulot varmaan paljon yli 15.000 ollut viimevuonna, en tarkkaan muista paljonko oli. Osa-aikasta duunia teki koko vuoden.

Tuo säästäminen on tälläselle materialistille vähän vaikeata, kun markkinoille tulee aina uusia hienoja tavaroita :D Pakko ostaa. Nyt tosin säästän Sonyn kannettavaan, ku täl vanhalla läppärillä on ikää jo 2 v.
Järkevää olis tosin kehittellä jotain pesämunaa kun on vielä nuori ja elämä edessä ja sitä rahaa tulee vielä tarvii. :)

Tuo säästäminen on tälläselle materialistille vähän vaikeata, kun markkinoille tulee aina uusia hienoja tavaroita :D Pakko ostaa. Nyt tosin säästän Sonyn kannettavaan, ku täl vanhalla läppärillä on ikää jo 2 v.
Järkevää olis tosin kehittellä jotain pesämunaa kun on vielä nuori ja elämä edessä ja sitä rahaa tulee vielä tarvii. :)

Ja sitten tietty myyt sitä "vanhaa" roinaa pois pilkkahintaan?

Tuo säästäminen on tälläselle materialistille vähän vaikeata, kun markkinoille tulee aina uusia hienoja tavaroita :D )

mää oon tässäkin semmonen että oottelen rauhassa ja ostan sitten kun hinnat ovat tippuneet järkevälle tasolle(eritoten elektroniikka). tietysti sitten on eri jos välttämättä tarvii jonkun uutuus tuotteen niin silloinhan se on ostettava. yks asia on mitä en tajua kun jotkut vaihtelee puhelimia jatkuvasti. ei voi turhempaan kyllä enään rahojaan syytää siinäkään asiassa, kun koko ajan pitää kulkea kännykkä trendien mukana :). sellaisia ihmisiäkin löytyy ja jopa aikuisistakin :david:, teineillä sen nyt ymmärtääkin.

mää oon tässäkin semmonen että oottelen rauhassa ja ostan sitten kun hinnat ovat tippuneet järkevälle tasolle(eritoten elektroniikka). tietysti sitten on eri jos välttämättä tarvii jonkun uutuus tuotteen niin silloinhan se on ostettava. yks asia on mitä en tajua kun jotkut vaihtelee puhelimia jatkuvasti. ei voi turhempaan kyllä enään rahojaan syytää siinäkään asiassa, kun koko ajan pitää kulkea kännykkä trendien mukana :). sellaisia ihmisiäkin löytyy ja jopa aikuisistakin :david:, teineillä sen nyt ymmärtääkin.

Tämä on kyllä niiiin totta. Harvemmin nuo luurit mitään 10 vuotta kestää, mutta kyllä ne sen 3-4 vuotta kestää ja sitten voikin vaihtaa johonkin uuteen keskihintaiseen luuriin. No hyvä että Nokia sitten elää ja porskuttaa kun porukat vaihtaa kännyä useemmin kun sukkiaan. ;)

Mulla oli 3000e säästössä teinivuosilta.

Join ja pelasin ne kaikki kevään ja alkukesän aikana... buahahahhahahahahhaa!

Mixu: Ei sulla mitään valmista excel-pohjaa tohon ois? Vois itekin ihan mielenkiinnosta muutama kuukausi tuollaista pitää, mutta olen niin käsi noiden taulukkolaskentaohjelmien kanssa, että jää väsäämättä tuollainenkin taulukko. Jos on niin nakkaa vaikka privaa, annan sulle meilin mihin voi lähettää tai jotain...
Ok, privaillaan.

Meitsin tietokone on duunipaikan roskiksesta otettu jossa kaikenlaista pikkuvikaa. Taitaa olla 300MHz Pentium, ikää sellaiset 7-8v, läppäri siis. Muuta konetta ei olekaan...

Mulla oli 3000e säästössä teinivuosilta.

Join ja pelasin ne kaikki kevään ja alkukesän aikana... buahahahhahahahahhaa!

Juuri tuon asian vuoksi lapsemme tilille tulee ehto jolla käyttöoikeutta voi tarvittaessa siirtää vaikkapa 30 ikävuoteen. Pelkistä lapsilisistähän tulee korkoineen jo lähes 30000e kun hän täyttää 18v. Itselleni tuossa iässä 200.000mk saaminen olisi ollut itsetuhoista.

Mä sijoitan lapselleni toistasekski omiin nimiin. Jos rahaa alkaa kertymään, on sitä helppo sitten siirtään tän lahjaverottoman osuuden turvin lapsen nimiin ja myöhemmin siirtää sijoittaminenkin suoraan lapselle. En minäkään luota että 18 vuotias osaisi käyttää rahaa yhtään järkevästi vaikka miten opettaisi. Itse varmasti ollisin osannut, nuorempi veljeni tuskin. Sama kasvatus tietysti molemmilla.

En minäkään luota että 18 vuotias osaisi käyttää rahaa yhtään järkevästi vaikka miten opettaisi.

Näinhän se tahtoo olla! Omakohtaisena kokemuksena voin kertoo, että sain täytettyäni 18 v. kaikki siihen saakka kertyneet lapsilisät korkeakorkoisella tilillä (silloin ennenmuinoin säästötilillläkin oli hyvin tuottoa). Kaek män, eikä piisannakkaan, siihen päälle vielä parin vuoden opintolainat ja itse irtisanottu säästöhenkivakuutus.. No tulipahan nähtyä maailmaa ja vietettyä jokseenkin mukavaa teinielämää, mutta rajansa kaikella, rahat loppui ja alkoi pennin venytys. Silloin päätin, että otan kaiken hölmöyteni takaisin ja alan elää järkevästi, ainakin taloudellisesti. Opetus oli kyllä hinnakas, mutta joskus on parempi mennä sitten vaikka hankalimman kautta, että pääsee takas ruotuun tai ylipäätänsä ymmärtää, et what's the name of the game. Harmittaa kyllä hitusen, mutta kaikella on hintansa. :rolleyes:

Näinhän se tahtoo olla! Omakohtaisena kokemuksena voin kertoo, että sain täytettyäni 18 v. kaikki siihen saakka kertyneet lapsilisät korkeakorkoisella tilillä (silloin ennenmuinoin säästötilillläkin oli hyvin tuottoa). Kaek män, eikä piisannakkaan, siihen päälle vielä parin vuoden opintolainat ja itse irtisanottu säästöhenkivakuutus.. No tulipahan nähtyä maailmaa ja vietettyä jokseenkin mukavaa teinielämää, mutta rajansa kaikella, rahat loppui ja alkoi pennin venytys. Silloin päätin, että otan kaiken hölmöyteni takaisin ja alan elää järkevästi, ainakin taloudellisesti. Opetus oli kyllä hinnakas, mutta joskus on parempi mennä sitten vaikka hankalimman kautta, että pääsee takas ruotuun tai ylipäätänsä ymmärtää, et what's the name of the game. Harmittaa kyllä hitusen, mutta kaikella on hintansa. :rolleyes:

Näinpä ja kun jälkikäteen asiaa ajattelet, niin varmasti olisit vähän järkeä käyttämällä päässyt ihan yhtä hyvään lopputulokseen nautintoja ja elämistä ajatellen? Raha tuntuu aina nuorilla polttavan taskuissa ja niin isoa summaa ei tavallisella tallaajalla ole ettei sitä tuhlattua saa!

Ja toisaalta kun ajattelee, niin omiin nimiin lastenkin sijoitukset tehdessä voi niitä sitten lapsen hyödyksi käyttää pitkin varhaista aikuisikää parhaaksi katsomallaan tavalla. Omia rahoja ne kuitenkin on mitä esim. lapsilisiin tulee, ei ne mitenkään kuulu lapselle säästään vaan lapsen menoja kattamaan ja jos niistä pystyy säästämään niin sehän on vain plussaa!

Ja jos on esim. pari lasta ja saa kaikki lapsilisät ja vielä päälle lahjarahat ja muut sijoiteltua pitkin vuosia, niin jo niillä tuotoilla joskus 18-20 vuoden päästä todennäköisesti kattaa esim. opiskelumenoja todella hyvin.

Juuri tuon asian vuoksi lapsemme tilille tulee ehto jolla käyttöoikeutta voi tarvittaessa siirtää vaikkapa 30 ikävuoteen. Pelkistä lapsilisistähän tulee korkoineen jo lähes 30000e kun hän täyttää 18v. Itselleni tuossa iässä 200.000mk saaminen olisi ollut itsetuhoista.

Mun vanhemmat laittoi lapsilisät säästöön... Sit kun täytin 18 ja olisin saanut tiliin käyttöoikeuden, niin porukat päättikin siirtää tilin omiin nimiinsä. Nyt kuusi vuotta myöhemminkään ei ole rahoja vielä näkynyt mun tilillä. :jahas: Ehkä ne odottaa sitä päivää, kun olen tarpeeksi kypsä käyttämään ne rahat oikein tai käyttävät rahat itse. :D
En kyllä 18-vuotiaanakaan olisi juonut rahoja kurkusta alas, vaikka olisin ne saanut!!!!

n. 700€ palkasta menee säästöön ja/tai osakkeisiin joka toinen viikko. helppoa muttei mukavaa ku asuu viel porukoiden luona.

Mun vanhemmat laittoi lapsilisät säästöön... Sit kun täytin 18 ja olisin saanut tiliin käyttöoikeuden, niin porukat päättikin siirtää tilin omiin nimiinsä. Nyt kuusi vuotta myöhemminkään ei ole rahoja vielä näkynyt mun tilillä. :jahas: Ehkä ne odottaa sitä päivää, kun olen tarpeeksi kypsä käyttämään ne rahat oikein tai käyttävät rahat itse. :D
En kyllä 18-vuotiaanakaan olisi juonut rahoja kurkusta alas, vaikka olisin ne saanut!!!!

Mulla oli joku pesämunavakuutus joka raukesi kun olin 18v ja sain kertyneet reilut 10000mk itselleni. Seuraavana kesänä törpöttelin koko summan :D

Opiskelijana kesätöistä menee about 800 euroa/kk sukanvarteen odottamaan seuraavan kesän matkaa. Ruokakulut ovat olemattomia, samoin asumiskulut. Autoa ei ole. Raha on vain järjestelykysymys.

Jotain 700 e /kk jäis säästöön, mutta nykyisellään maksan tuollakin asuntolainaa pois. 4-5 ke puskuria tulee pidettyä sitten odottamattomien tilanteiden varalta, ja paskalla autolla ajetaan :D

Jotain 700 e /kk jäis säästöön, mutta nykyisellään maksan tuollakin asuntolainaa pois. 4-5 ke puskuria tulee pidettyä sitten odottamattomien tilanteiden varalta, ja paskalla autolla ajetaan :D

Tuokin on järkevää, ainakin jos korot nousevat. Näillä matalilla koroilla nyt en vielä noin tekisi, tosin mieluummin asuntoon kuin Sedulle (=baariin).

Esimerkkinä vaikkapa 195.000e asuntolaina, 25v 925e/kk, 20v 1080e/kk. 5v nopeammin saa maksettua kämpän eikä kustannukset käytännössä nouse ollenkaan.

20vuottahan on yleisesti tiedossa "kipurajana" asuntolainaa otettaessa, sen ylimenevä on järjetöntä korkojen maksamista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom