Paljonko jää rahaa säästöön + mitä teet rahoilla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Mä olen jo vuoden ajan säästänyt kaikki kuitit ja laittanut exceliin kuukausittain menot ja tulot.
Tunnustan tehneeni joskus ihan samoin. Silloin rahaa oli tätäkin niukemmin käyttössä ja menoja oli yllinkyllin. Itse en tehnyt tuota budjetointia kovin kauaa kun aloin hahmottaa missä mennään, mikä nielee kuukausitulot jne. Sen jälkeen kun on nähnyt rahavirran, ni tietää mitkä hankinnat on järkeviä ja omalle kukkarolle sopivia, ja yli varojen elämisen riski pienenee.

Tuo excel-taulukon tekeminen ei todellakaan vaadi mitään erityisiä taitoja, koska minäkin, yksinkertainen blondi, sellaisen osasin ihan itse väsätä.;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko noihin lehtiasioihin vielä lisätä, että monet eivät edes ajattele sitä, että onko Hesaria pakko tilata. Sanotaan, että ollaan helvetin köyhiä, mutta on silti varaa tilata aamulehteä.
 
Pakko noihin lehtiasioihin vielä lisätä, että monet eivät edes ajattele sitä, että onko Hesaria pakko tilata. Sanotaan, että ollaan helvetin köyhiä, mutta on silti varaa tilata aamulehteä.

Niinpä ja monelle se tulee kuitenkin esim. työpaikalle jossa sen voi tauolla lukea. Lisäksi uutisista näkee aikalailla kaiken oleellisimman jne jne. Eli ison säästön tostakin saa jos tarttee menoja karsia.

Toinen on nettiletkun "paksuus". Mihin helvettiin sitä tarttee yli megasta piuhaa jos surffaa pakkista ja sillontällöin imasee jonkun biisin tai softan jostakin? Tossakin säästää helposti kymppejä kuukaudessa. Itse pudotin tän omani aikoinaan 2 mehasesta 512 nopeuteen ja hyvin pärjäsi. Nyt on taa Elisa tän tuplannut ja on meganen. Jos vielä tuplaa niin tiputan takasin megaseen kun ei tätäkään kaistaa saa tukkoon kuin aniharvoin.

Lisää kohteita varmasti löytyy paljon kun vähän mietitään. ;)
 
Pakko noihin lehtiasioihin vielä lisätä, että monet eivät edes ajattele sitä, että onko Hesaria pakko tilata. Sanotaan, että ollaan helvetin köyhiä, mutta on silti varaa tilata aamulehteä.

Totta! Ja jos tarkkaan miettii, paljon on sellaista, nimenomaan tavaraa, jota ilman pärjää loistavasti.
 
Ei saatana kun tulee paha olo kun lukee näitä teidän juttuja, nihilistejä taidatte olla kaikki tyynni! Mä tienaan ihan kohtuu hyvin, mutta mulla ei jää tilistä yhtään mitään jäljelle ja mulla on sentään auto + känny duunin puolesta. Mä en vaan ymmärrä tollasta kitkuttamista elämänmuotona sitten on varmaan tosi kivaa kun jäät bussin alle tai saat jonkun helvetin aivohalvauksen ja tilillä on kivasti massia säästettynä. Ymmärrän toki matkusteluun yms. säästämisen, mutta toi säästäminen säästämisen ilosta ei oikein aukea tai asuntolainan mahdollisimman nopeesti pois maksaminen, että sais taas isomman ja kivemman asunnon mitä ei tarvitse muuhun kuin kavereille ja sukulaisille brassailuun, vittu hankkikaa oikea elämä (unohtu tosta vielä saatanan iso auto helvetin isoilla vanteilla). Mun massit menee erilaisiin harrastuksiin, vaatteisiin, ulkona syömiseen ja juomiseen, matkusteluun yms. Jos nyt sen verran joustetaan, että saa se 2.000 - 3.000 € olla siellä säästötilillä pahan päivän varalle jos siltä tuntuu. Here today, Hell tomorrow... Ai niin en oo muuten sit 16 v.
 
Töissä kun olin, niin säästöön jäi 500-1000 euroa joka kuukausi. Matkusteluun sun muuhun kivaan niitä säästöjä on tullut aina välillä käytettyä. Nyt sit, kun opiskelijan arki koittaa, niin joka kuukausi mennään miinuksella eikä säästöön jää mitään. Sen sijaan aiemmin säästetyt rahat kyllä kuluu täysin varmasti.
 
Ei saatana kun tulee paha olo kun lukee näitä teidän juttuja, nihilistejä taidatte olla kaikki tyynni! Mä tienaan ihan kohtuu hyvin, mutta mulla ei jää tilistä yhtään mitään jäljelle ja mulla on sentään auto + känny duunin puolesta. Mä en vaan ymmärrä tollasta kitkuttamista elämänmuotona sitten on varmaan tosi kivaa kun jäät bussin alle tai saat jonkun helvetin aivohalvauksen ja tilillä on kivasti massia säästettynä. Ymmärrän toki matkusteluun yms. säästämisen, mutta toi säästäminen säästämisen ilosta ei oikein aukea tai asuntolainan mahdollisimman nopeesti pois maksaminen, että sais taas isomman ja kivemman asunnon mitä ei tarvitse muuhun kuin kavereille ja sukulaisille brassailuun, vittu hankkikaa oikea elämä (unohtu tosta vielä saatanan iso auto helvetin isoilla vanteilla). Mun massit menee erilaisiin harrastuksiin, vaatteisiin, ulkona syömiseen ja juomiseen, matkusteluun yms. Jos nyt sen verran joustetaan, että saa se 2.000 - 3.000 € olla siellä säästötilillä pahan päivän varalle jos siltä tuntuu. Here today, Hell tomorrow... Ai niin en oo muuten sit 16 v.

Just, :rolleyes: . Säästäminenhän sen oikean elämän estää? Eikä sulla taida olla lapsia/perhettä? Kato aikuinen joutuu ajattelemaan muutakin kuin sitä uutta plasmatelkkaria. No ok, kituutus on perseestä jos siihen ei ole tarvetta siinä oot oikeessa.
 
Poikamies ehkä voi ajatella noin että kaikki vaan sileäksi. Ja hauskaahan se on. Mutta sitten kun on pari muksua jne haluaa että on vähän pesämunaa koska yllättäviä menoja tulee, ja mua ainakin rauhoittaa se että mulla on rahaa jemmassa.
 
Ei saatana kun tulee paha olo kun lukee näitä teidän juttuja, nihilistejä taidatte olla kaikki tyynni! Mä tienaan ihan kohtuu hyvin, mutta mulla ei jää tilistä yhtään mitään jäljelle ja mulla on sentään auto + känny duunin puolesta. Mä en vaan ymmärrä tollasta kitkuttamista elämänmuotona sitten on varmaan tosi kivaa kun jäät bussin alle tai saat jonkun helvetin aivohalvauksen ja tilillä on kivasti massia säästettynä. Ymmärrän toki matkusteluun yms. säästämisen, mutta toi säästäminen säästämisen ilosta ei oikein aukea tai asuntolainan mahdollisimman nopeesti pois maksaminen, että sais taas isomman ja kivemman asunnon mitä ei tarvitse muuhun kuin kavereille ja sukulaisille brassailuun, vittu hankkikaa oikea elämä (unohtu tosta vielä saatanan iso auto helvetin isoilla vanteilla). Mun massit menee erilaisiin harrastuksiin, vaatteisiin, ulkona syömiseen ja juomiseen, matkusteluun yms. Jos nyt sen verran joustetaan, että saa se 2.000 - 3.000 € olla siellä säästötilillä pahan päivän varalle jos siltä tuntuu. Here today, Hell tomorrow... Ai niin en oo muuten sit 16 v.

Eli mennään sitten railakkaasti ääripäästä toiseen? Ei ole muita vaihtoehtoja kun kituuttaminen ja järjetön törsääminen? Ja mihin helvettiin sä tarttet jatkuvasti niitä uusia vaatteita jos et siihen samaan brassailuun mitä se uusi auto ja isompi kämppä mielestäsi on? Ja jos oot niin laiska paska, että on aina pakko syödä ulkona, niin ei sekään ole minulta pois. Hyvää ruokaa kun voi laittaa kotonakin, se on itseasiassa ihan mukavaa puuhaakin! Ja tottakai siellä baarissa pitää vetää sitä kalleinta viskiä vaikka se kalja antaakin täsmälleen saman lopputuloksen. En itse koe jääväni mistään paitsi vaikka yritänkin suht pienistä tuloista säästää ja joskus jätän jotain turhaa paskaa ostamatta.
 
Minulla jää säästöön tällä hetkellä satoja euroja kuussa. Pistän ne lyhyiden korkojen rahastoon ja tarkoitus on käyttää ne uudempaan autoon. Nykyisen (vm. -94) ja edellisen ostin kertamaksulla, enkä nytkään aio ottaa markkinakorkoista lainaa.

Kun auto on vaihdettu, saatan hankkia oman kajakin. Sitten aion pistää ylijäämän osakkeisiin ja muihin sijoituksiin. Muutama vuosi sitten sijoitin silloiset säästöni pikkukaksioon. Otin 18-vuoden maksuajan, ettei tarvisi ottaa lainaa mihinkään muuhun ja jää pelivaraa, jos tulee talousvaikeuksia.

Eläkerahastoon en aio rahojani pistää. Uskon että hoitokulut ja tiukat säännöt pudottavat pitkällä aikavälillä tuoton selvästi alle suorien sijoitusten. Lisäksi eläkesäästöjä on vaikea käyttää joustavasti, jos tulee tarvetta käyttää varoja johonkin tärkeään. Uskon, että minulla riittää itsekuria elää säästäväisesti niin että varallisuus kasvaa, vaikkei olisi eläkesäästösopimusta pakottamassa. Tavoitteena on, että työnteko tulisi vapaaehtoiseksi kuusikymppisenä. Jos lapsia tulee, niistä huolehtiminen on tietysti tärkeämpää.

Joskus pidin kirjaa kaikista menoista kuukauden ajan. Nykyään en tee niin, sillä uskon olevani itseäni kohtaan rehellinen menojen suhteen. Sen sijaan lasken ja kirjaan ylös kuukausittain paljonko oli tilillä+korkorahastossa-visalla.

Niin, jos jään bussin alle ja kuolen niin varmasti vituttaa kauheasti, etten pistänyt kaikkea sileäksi.:hyper: Säästämisestä huolimatta syön hyvin, asun kivassa asunnossa, harrastuksia on ja autokin on vielä kulkenut paikasta toiseen.
 
TTTP osasi kirjoittaa vähän kaunniimmalla kielellä samat ajatukset mitä itselläkin heräsi. Kuulotaa muutenkin fiksulta talouden suunnittelulta.
 
Poikamies ehkä voi ajatella noin että kaikki vaan sileäksi. Ja hauskaahan se on. Mutta sitten kun on pari muksua jne haluaa että on vähän pesämunaa koska yllättäviä menoja tulee, ja mua ainakin rauhoittaa se että mulla on rahaa jemmassa.

Ok. Onhan se vähän eri asia jos on lapsia eli vedän osan takaisin. Palaan aiheeseen sitten kun itselle on jälkikasvua siunaantunut :)
 
Minulla jää säästöön tällä hetkellä satoja euroja kuussa. Pistän ne lyhyiden korkojen rahastoon ja tarkoitus on käyttää ne uudempaan autoon. Nykyisen (vm. -94) ja edellisen ostin kertamaksulla, enkä nytkään aio ottaa markkinakorkoista lainaa.

Kun auto on vaihdettu, saatan hankkia oman kajakin. Sitten aion pistää ylijäämän osakkeisiin ja muihin sijoituksiin. Muutama vuosi sitten sijoitin silloiset säästöni pikkukaksioon. Otin 18-vuoden maksuajan, ettei tarvisi ottaa lainaa mihinkään muuhun ja jää pelivaraa, jos tulee talousvaikeuksia.

Eläkerahastoon en aio rahojani pistää. Uskon että hoitokulut ja tiukat säännöt pudottavat pitkällä aikavälillä tuoton selvästi alle suorien sijoitusten. Lisäksi eläkesäästöjä on vaikea käyttää joustavasti, jos tulee tarvetta käyttää varoja johonkin tärkeään. Uskon, että minulla riittää itsekuria elää säästäväisesti niin että varallisuus kasvaa, vaikkei olisi eläkesäästösopimusta pakottamassa. Tavoitteena on, että työnteko tulisi vapaaehtoiseksi kuusikymppisenä. Jos lapsia tulee, niistä huolehtiminen on tietysti tärkeämpää.

Joskus pidin kirjaa kaikista menoista kuukauden ajan. Nykyään en tee niin, sillä uskon olevani itseäni kohtaan rehellinen menojen suhteen. Sen sijaan lasken ja kirjaan ylös kuukausittain paljonko oli tilillä+korkorahastossa-visalla.

Niin, jos jään bussin alle ja kuolen niin varmasti vituttaa kauheasti, etten pistänyt kaikkea sileäksi.:hyper: Säästämisestä huolimatta syön hyvin, asun kivassa asunnossa, harrastuksia on ja autokin on vielä kulkenut paikasta toiseen.

Paitsi, että lyhyen koron rahastot ovat aika rahastusta. Tavoite niissä on ylittää euribor. Kuitenkin niistä menevät yhtä lailla merkintä, hallinnointi ja lunastupalkkiot. Eikä missään taata, että niiden tuotto ylittää indektit. Kerran noita kokeilin ja määräaikaistalletuksella sain paremman tuoton.

Olikohan mulla jotain 10 000€ 6kk ja tuotoksi jäi 70€ - verot.
 
Lyhyen koron rahasto on ihan hyvä jos vaikka pitää jonkinaikaa rahaa jemmassa jotain hankintaa varten. Tosin tässäkin kohtaa se määräaikaistalletus varmasti hakkaa tuon, mutta rahatosta saa rahat pois koska vaan kuitenkin. Ja niitä kuluja kannattaa sitten verrata, on nimittäin aika huimiakin eroja.
 
Timban verovinkki kuulosti kyllä hyvältä tällaiselle, jolla visa vinkuu enemmän kuin laki sallii ja raha polttaa aina näpeissä.

Jos lainaisi valtiolle 100-200 euroa kuussa vuoden ajan, niin sillä saisi jo kivat joulurahat vaikka uuden kunnon pyörän ostoon. Rahastossa ja käteisenä tilillä nuo saturaiset eivät koskaan tulisi pysymään, mutta valtion taskussa niistä säästyiskin jotain. Eikä tarvitsisi pelata syvästi vihaamani pankin pussiin yhtään mitään.
 
Mun massit menee erilaisiin harrastuksiin, vaatteisiin, ulkona syömiseen ja juomiseen, matkusteluun yms. Jos nyt sen verran joustetaan, että saa se 2.000 - 3.000 € olla siellä säästötilillä pahan päivän varalle jos siltä tuntuu. Here today, Hell tomorrow... Ai niin en oo muuten sit 16 v.

kyllä mua vituttas tuhlata aina kaikki rahansa tollasiin "turhiin" asioihin joka kuukausi. ennemmin säästäsin nuoki rahat :).

paljon ennemmin vaikka se hieno auto isoilla vanteilla kuin se että jatkuvasti pitäis pärstä hiessä pyöriä läpi joitain vitun hikisiä vaatekauppoja ja syödä kaikki rahansa jossain ulkosalla. turhaa sääkään siihen matkustamiseen säästät, kun siihen säästämisen kerran ymmärrät, saatat tukehtua vaikka mäkkärin burgeriin ku meet ulkosalle syömään niin turhaapa säästit matkarahoja.
 
Timban verovinkki kuulosti kyllä hyvältä tällaiselle, jolla visa vinkuu enemmän kuin laki sallii ja raha polttaa aina näpeissä.

Jos lainaisi valtiolle 100-200 euroa kuussa vuoden ajan, niin sillä saisi jo kivat joulurahat vaikka uuden kunnon pyörän ostoon. Rahastossa ja käteisenä tilillä nuo saturaiset eivät koskaan tulisi pysymään, mutta valtion taskussa niistä säästyiskin jotain. Eikä tarvitsisi pelata syvästi vihaamani pankin pussiin yhtään mitään.

Varmaan tän tiedätkin, mutta tuo onnistuu helposti ilmottamalla duunipaikan palkanlaskentaan että pidättää vaikka sen verokortissa olevan 25% sijasta esim. 30% tai mitä ikinä haluaakaan ton prosentin olevan. Eli ei tartte ees verotoimistoon olla yhteydessä.

Ja Neutraalilta loistava kuitti. :kippis1:
 
sitten on varmaan tosi kivaa kun jäät bussin alle tai saat jonkun helvetin aivohalvauksen ja tilillä on kivasti massia säästettynä
Jepjep...luulisin kuitenkin että aika monella on oletusarvona se, että on elossa vielä huomenna ja ehkä jopa ylihuomennakin. Elämä kestää todennäköisesti noin 80 vuotta. Ei varmaan kannata jokaista päivää elää kuin viimeistä.
 
Back
Ylös Bottom