Paljonko jää rahaa säästöön + mitä teet rahoilla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
kovasti sitä on yritetty säästää tilanteen mukaan eri kokoisia summia, mutta aina kun säästössä alkaa olemaan pikkasen rahaa niin pamahtaa joku homma paskaksi tms :curs: ja taas on säästötili tyhjänä.. tätä on jatkunut läpi elämän.

onhan siitä hyötyä että on sitten saanut maksettua yllättävät menot, mutta pistää se pikkasen vituttaan.

Pistä osa noista esim. halpakuluiseen sijoitusrahastoon ja osa tilille. Niitä sijoitusrahastossa olevia on vähän suurempi kynnys lähteä käyttämään ja yleensä pärjääkin sitten sillä pienemmällä kun vähän "kiristelee vyötä" aina tarvittessa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pistä osa noista esim. halpakuluiseen sijoitusrahastoon ja osa tilille. Niitä sijoitusrahastossa olevia on vähän suurempi kynnys lähteä käyttämään ja yleensä pärjääkin sitten sillä pienemmällä kun vähän "kiristelee vyötä" aina tarvittessa.

Mä en kyllä pieniä kuukausittaisia sijoituksia laittaisi rahastoihin. Jos ei itse aktiivisesti seuraa tai ole alalla duunissa ei rahastot ole paras mahdollinen sijoitus. Mulle taksikuskikin alkoi jauhamaan rahastoihin sijoittamisesta, yleensä silloin kun käyttöön otetaan "taksikuski-indeksi" puhutaan jostain mitä ei kannata harkitakaan. Jos sijoitusrahastoilla aletaan pelata nettifoorumivinkkien perusteella niin hakusalla ollaan.

Itse säästän säästötilille siten että kaikki mikä edellisestä tilistä on jäljellä uuden tultua pistän ylijäämän ja yleensä vähän päällekin syrjään ja sitten elän kuin sitä rahaa ei olisikaan. Näin on saanut ihan kivan pesämunan jolla on ainakin rauhoittava vaikutus.
 
Mä en kyllä pieniä kuukausittaisia sijoituksia laittaisi rahastoihin. Jos ei itse aktiivisesti seuraa tai ole alalla duunissa ei rahastot ole paras mahdollinen sijoitus. Mulle taksikuskikin alkoi jauhamaan rahastoihin sijoittamisesta, yleensä silloin kun käyttöön otetaan "taksikuski-indeksi" puhutaan jostain mitä ei kannata harkitakaan. Jos sijoitusrahastoilla aletaan pelata nettifoorumivinkkien perusteella niin hakusalla ollaan.

Itse säästän säästötilille siten että kaikki mikä edellisestä tilistä on jäljellä uuden tultua pistän ylijäämän ja yleensä vähän päällekin syrjään ja sitten elän kuin sitä rahaa ei olisikaan. Näin on saanut ihan kivan pesämunan jolla on ainakin rauhoittava vaikutus.

Öö, jos kuukausittain saa kassaan kymppejä, niin just rahastot on se paras valinta jos säästöaika on pitkä. Ja kun valitsee halpakuluisia rahastoja, esim. Seligsonin indeksirahastot, niin ei käy niin että ainut hyötyjä on pankki tai rahastoyhtiö.

Tilillä nyt on aika typerää makuuttaa rahaa pitkään. Jos on lainaa niin lyhentää vaikka sitä enemmin.
 
No mä taas en eläkesäästöhommiin koske. Syynä se etten halua lainsäätäjän määräävän milloin saan rahani käyttää ja miten. Samat hyödyt saa sijoittamalla itse. Mutta hyvä tapa tuokin varsinkin silloin jos ei ole kiinnostusta enempää asiaan perehtyä.
 
iteltä 50€/kk suoravelotuksena rahastoon, ja toisen 50€/kk heitän aina johonki toiseen rahastoon..
säästötilille menee täl hetkel >500€/kk.. asuntolainan ottaminen edessä ens vuonna..ja remppaan tulee meneen sit neki rahat.. :itku:
avolta 50€/kk rahastoihin ja 100€/kk säästöön..
rahat ja tilit kyllä yhteiset mut tolleen säästetään..
 
Itsellä lähtee 200€ rahastoihin.

Minkälaisiin rahastoihin sitä porukka laittaa rahaa? Omat rahat lähtee Seligsonille, suomi ja eurooppa indeksirahastoihin ja osa sitten venäjään? ehkä vähän :offtopic: mutta ihan vaan mielenkiinnosta. Timba näyttää ainakin pörräävän kauppalehden foorumilla tai sitten jollain on sama nicki

Ja onkos hyviä tuottoja puskenu?
 
iteltä 50€/kk suoravelotuksena rahastoon, ja toisen 50€/kk heitän aina johonki toiseen rahastoon..
säästötilille menee täl hetkel >500€/kk.. asuntolainan ottaminen edessä ens vuonna..ja remppaan tulee meneen sit neki rahat.. :itku:
avolta 50€/kk rahastoihin ja 100€/kk säästöön..
rahat ja tilit kyllä yhteiset mut tolleen säästetään..

Parisataa kuukaudessa tekee jo ihan kivan summan pitkällä aikavälillä jos tuottoa tulee vaikkapa 8-10%. Että kaikki säästäminen on mun mielestä aina kotiinpäin. Tietenkin pitää elää ja nauttia, mutta aina sitä muutaman kympin sivuun saa jos vaan haluaa.
 
Jos ei itse aktiivisesti seuraa tai ole alalla duunissa ei rahastot ole paras mahdollinen sijoitus. Mulle taksikuskikin alkoi jauhamaan rahastoihin sijoittamisesta, yleensä silloin kun käyttöön otetaan "taksikuski-indeksi" puhutaan jostain mitä ei kannata harkitakaan. Jos sijoitusrahastoilla aletaan pelata nettifoorumivinkkien perusteella niin hakusalla ollaan.

Päätit kääntää vanhat uskomukset/totuudet juuri päinvastaisiksi?:D Taksikuskihan tietää vanhan uskomuksen mukaan pari päivää etuajassa kaikki tulosvaroitukset ja sijoittajien viime hetken vinkit jne. Ja rahastothan on tarkoitettu juuri siihen, että ei tarvitse itse seurata sijoitusalaa aktiivisesti, mutta pääsee silti mukaan peliin.
 
No siis. Nyt oon aika heikosti säästelly ku kaikki, mitä tullu ni on menny pakollisiin ja vähemmän pakollisiin menoihin. Lokakuun palkast eteepäi pyrin laittamaan 50-200 euroa kuukaudessa säästötilille. Tulee pieni pesämuna syksyä 2007 varten ku omilleni muutan.

:)
 
Minkälaisiin rahastoihin sitä porukka laittaa rahaa?

meil molemmilla menee täl hetkel nordean rahastoihin.. toi Seligson kiinnostais kun vaan olis aikaa lueskella noi nettisivut läpi..
tääl pakkiksel en oo ainakaan siitä lukenu ku kehuja..

:offtopic:

pystyykös sin tekee säästösopparin netis vai pitääkö jossain "konttoris" käydä..??
 
Itse tulee laitettua 100e kuussa osakerahastoihin säännöllisesti. Opiskelijana kesätöissä käydessä taas laitan 400-500 kuukaudessa kahteen eri osakerahastoon, joka on 5-7 vuoden projekti, jonka jälkeen mietitään, mihin siellä olevat rahat mahdollisesti sijoitetaan. Muuten kesätyörahat menevät opiskeluaikaiseen "leveämpään elämiseen", mikä ei erityisen leveätä kyllä ole :D

Näiden lisäksi opintolaina menee myös osakkeisiin tavalla tai toisella ja valmistuttua (tai pikkuviiveellä maisterin paperien jälkeen) realisoin ne sieltä pois ja valtio maksaa niistä kolmanneksen takaisin minulle.. Tämä on lähinnä harjoittelua itselleni ja summat eivät kovin isoja ole, mutta anyways..

Lisäksi ylimääräiset tulot tai satunnaiset tulot tulee laitettua rahastoihin, kuten joululomien tms. tienestit, mikäli sillä hetkellä ei huutavaa tarvetta niille ole. Pankkitililläni rahaa ei juurikaan ole, ja pyrinkin käyttämään maksuaikakorttia niin paljon kuin mahdollista menojen tasauttamiseksi. (Mahdollisen korkohyödyn pyrin saamaan itselleni, vaikka kysymys ei isoista summista olekaan, lähinnä periaatteesta, sillä en halua pitää siellä normi pankkitilillä mitään erikoisia summia pankin käytettävänä).
 
Seligson on hiton kova juttu rahastomarkkinoilla. Indeksirahastot on suht turvallisia. Ei mitään älyttömiä tuottoja, mutta harva rahasto päihittää indeksiä kuitenkaan. Löytyy Seligsonilta toki muitakin rahastoja kun indeksi, mutta indeksit on edullisen kulupuolensa takia hyvä ratkaisu muutaman kympin kuukaudessa säästävälle. Itse en muita yhtä halpoja/hyviä tiedä, mielelläni otan vinkkejä vastaan jos jotain löytyy...
 
Seligson on hiton kova juttu rahastomarkkinoilla. Indeksirahastot on suht turvallisia. Ei mitään älyttömiä tuottoja, mutta harva rahasto päihittää indeksiä kuitenkaan. Löytyy Seligsonilta toki muitakin rahastoja kun indeksi, mutta indeksit on edullisen kulupuolensa takia hyvä ratkaisu muutaman kympin kuukaudessa säästävälle. Itse en muita yhtä halpoja/hyviä tiedä, mielelläni otan vinkkejä vastaan jos jotain löytyy...

oisin voinu pääni lyödä pantiks et timba kehuu mul ekana tota seligsonia.. :D
kyl mä nuo nettisivut käyn läpi ku toi työtahti nyt vähä rauhottuu.. pystyy jossain välis pitää vähä vapaata..
 
meil molemmilla menee täl hetkel nordean rahastoihin.. toi Seligson kiinnostais kun vaan olis aikaa lueskella noi nettisivut läpi..
tääl pakkiksel en oo ainakaan siitä lukenu ku kehuja..

:offtopic:

pystyykös sin tekee säästösopparin netis vai pitääkö jossain "konttoris" käydä..??

Seligsonille ei mun mielestä pysty tekeen säästösopparia, mutta pystyyhän sen tililtä laittaan meneen esim. joka kuun eka päivä tai kuinka nyt rahaa sitten onkin. Tai näin ne ainakin mulle asiakaspalvelussa kertoivat....
 
Itsellä lähtee 200€ rahastoihin.

Minkälaisiin rahastoihin sitä porukka laittaa rahaa? Omat rahat lähtee Seligsonille, suomi ja eurooppa indeksirahastoihin ja osa sitten venäjään? ehkä vähän :offtopic: mutta ihan vaan mielenkiinnosta. Timba näyttää ainakin pörräävän kauppalehden foorumilla tai sitten jollain on sama nicki

Ja onkos hyviä tuottoja puskenu?

Kirjotan sinnekin ja samalla nickillä. Tosin aika syklistä on mun kauppalehdelle osallistuminen. Eli silloin kun on luppoaikaa niin tulee sinnekin jotain rustattua.

Pelles:

No mä kehun jos on mielestäni kehumista. En ymmärrä sitä etteikö voi jakaa jotain omasta mielestä hyvää tietoa. Jokainen tietty tekee itse päätöksensä siitä onko samaa mieltä kanssani vai ei. Mutta ei se multa pois ole mitenkään jos joku saa mun vinkistä jotain hyötyä itelleen. Mutta näissä hommissa olen aika noviisi kuitenkin, että turha pitää mua minkäännäköisenä sijoitusguruna.
 
No mä kehun jos on mielestäni kehumista.....

huumorilla hyvä mies huumorilla.. :kippis1:
mutta mutta.. eli siis seligsonille en voi tehdä säästösopparia.. mut pystynkö laittaan suoravelotuksena nordean kautta meneen esim. 50€/kk suoraan sinne.. vai pitääkö se aina "maksaa" sinne omaan salkkuun tai johonki rahastoon??
nopeesti vilaksin noita sivustoja.. paneudun paremmalla ajalla niihin sit enemmän.. :)
 
huumorilla hyvä mies huumorilla.. :kippis1:
mutta mutta.. eli siis seligsonille en voi tehdä säästösopparia.. mut pystynkö laittaan suoravelotuksena nordean kautta meneen esim. 50€/kk suoraan sinne.. vai pitääkö se aina "maksaa" sinne omaan salkkuun tai johonki rahastoon??
nopeesti vilaksin noita sivustoja.. paneudun paremmalla ajalla niihin sit enemmän.. :)

Mun käsittääkseni pystyy tekemään. Tilinumero se on mihin se raha sinne laitetaan ja viitteenkin saa vakioksi jos tekee suoraveloituksen.

Ja toki mä huumoria ymmärrään, että nou hätä sen puoleen. :kippis1:
 
Back
Ylös Bottom