Paljonko jää rahaa säästöön + mitä teet rahoilla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
EDIT: Auto nielee kohtuuttomasti rahaa, lyhennyksineen ja kaikkineen ei varmaan 500 euroa kuukaudessa riitä. Mutta menis tosta aika hiton iso osa kuitenkin kulkemiseen jos julkisilla kuljettais, taksilla pitäs aika hitosti ajaa kuitenkin. Halvempi auto tietty säästäs paljon, mutta pitää sitä jotain yleellisempääkin olla. ;)

Onko toi todellista, että autoon menee melkein yhtä paljon kuussa kuin kämppään?:eek:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Opiskelijana ei paljon enää säästellä kun kesätyöt loppuivat. Mutta talon kaikki pikkukolikot olen maaliskuusta asti heittänyt samaan purkkiin enkä kantanut McDonaldsiin tai marketin hedelmäpeliin, ja purkissa on jo hurjat 170€:hyper:
Yleisesti ottaen kaikki säästöt ovat pakollisia menoja varten +hätätilanne rahasto.
 
Muutama kolikko possuun, mutta periaatteessa kaikki menee mitä tuleekin. Pienipalkkaisella konttorirotalla ei ihan hirveästi ole varaa säästellä, pakollisten menojen jälkeen ollaan yleensä jo heikoillä jäillä. Aiemmin ei mennyt ihan niin päin persettä, mutta eroaminen käy yllättävän kalliiksi :jahas: .

Edit. Niin, duunit mulla kanssa loppuu kohta ja vaihtunevat osa-aikaiseksi, joten kaikki riippuu opintotukiasioista jii än ee. Vaikka eipä se lisäopintolaina juuri säästöjä kartuta.
 
Tällä hetkellä rahaa menee yhteensä noin 400-600€ / kk rahastoihin ja jemmatilille. Jemmatililtä rahaa käytän sitten isompiin ostoksiin tms mutta tarkoitus olisi että se toimisi puskurina pahanpäivän varalle. Rahastoihin ei ole aikomusta koskea vähään aikaan.
 
Sijoita säästössä olevat rahat osakkeisiin ja sitäkautta yrityksien toimintaan ja koko kansantalouteen. Eli turha niitä on tilillä makuuttaa, siitä nyt ei hyödy kuin pankki.

Mitä rahoja? Ei mun tilillä liiku kuin tilinylitysmaksut. :D

No, toki mulla on säästöjäkin. Kerään pääkallolippaseen kolikoita. On siellä varmaan kohta 50€. :whip:

Aion voittaa lotossa.
 
Laitan minäkin kaikki 50cent, 1€, 2€ kolikot säästöpossuun. Parempi sekin kuin peliautomaattiin. Sitten noilla rahoilla voi maksella jotain pieniä juttuja.
 
Satku kahteen eri sijoitusrahastoon ja yks satku "puskuri"- tilille/ kk. Siis suoraveloituksella noi kaikki on, tilipäivänä häipyvät, tuskin muuten mitään jäis tilistä käteen.
 
Joku huntti kuussa säästöön. Kulutan johonkin isompaan ostokseen (kamera, televisio, muu elektroniikka) muita rahoja. Jos jotain pitää saada niin sitten säästän enemmän sen varalle. Kolme tiliä pankissa, yhteen tulee palkka, toiseen säästän "pahan päivän varalle" ja kolmas on "kulutustili" jonne siirrän joka kuukausi palkasta kiinteän osan pelkkää elämistä varten. Kulutustilille tulee kans opintorahat ja asumislisät. Palkkatilille jää sitten ylimääräistä rahaa mitä voipi tarpeen/hädän tullen kuluttaa...
 
Rahastoihin sijoitan 50€/kk opiskeluaikana, ja töissäollessa enemmän.

Jos ei ruokaa, vuokraa ja laskuja oteta huomioon, niin loput menot onkin sitte hassattava maailman tuuliin harrastusten muodossa. (Voin kertoa, ettei matkustaminen ole ihan ilmaista, jos sitä tekee 3 viikonloppuna kuukaudesta.)

Mutta eipä sitä rahaa pahemmin talteen jää, onhan se varma.
(rahatilanne on siis aikalailla vakio) :rolleyes:
 
Sijoitusrahastoon on mennyt jo monta monituista vuotta suoravelotuksena 30 e/kk. En tiedä saako enää edes tehtyä noin pientä minimi kuukausisijoitussopimusta. Itse asiassa tuo summa pitäisi kyllä nostaa vähintäänkin 50 euroon ehkä sataseen, koska teen kuitenkin joka kuukausi lisäsijoituksia. Lisäksi laitan aina tilanteen niin salliessa jemmatilille pahan päivän varalle. Säästörahoilla lähden sitten joku kaunis päivä kiertämään vähä muailimata. Tai no ainakin viikon lomalle Tenerihvalle.:D Tai sitten ostan oikeita osakkeita ja rikastun niillä. Eläkeasioitakin olisi jo tässä iässä hyvä rueta miettimään. Tähän saakka kun olen viitannut kintaalla eläkesäästämiselle.
 
Eläkeasioitakin olisi jo tässä iässä hyvä rueta miettimään. Tähän saakka kun olen viitannut kintaalla eläkesäästämiselle.

Kannattaako nuo oikeasti? Olen miettinyt, että tuskin sitä eläkkeelle enää meikäläiset jääkään ja entäs jos ei siihen asti eläkään?;)

Ei vaan oikeammin mietityttää tuo, ettei rahoja saa ulos niin halutessaan milloin vain. Eikö ole näin? Mitä, jos niitä tarvitseekin kesken kaiken?
 
Olen aina pitänyt melko isoa pahan päivän varaa ihan vaan tilillä. Saattaisi olla fiksumpaa toki sijoitella noita, vaan pitäisi nähdä vaivaa. :rolleyes:

Tällä hetkellä on rahastossa kymppitonnin verran ja tilillä toinen mokoma. Pitäisi päättää ostaakko noilla auton, maksaa asuntovelkaa poijes, vai ihan vaan törsätä.

Eläkesäästämisestä kannattaa miettiä onko sille rahalle parempaa tarvetta nyt kuin eläkeläisenä. Jos ei pappana pärjää siihen mennessä kertyneellä omaisuudella + eläkkeellä, niin...
 
Kesätöistä jää säästöön 3-5k, joista suurimman osan käytän "elintason ylläpitämiseen" opiskelujen aikana. Toki nyt on jaksanut säästää ni paljon, että lomamatka jonnekin joskus on varma nakki. Pidän myös aina hätävaraa säästötilillä, koskaan ei tiedä mitä yllättäviä menoeriä elämä lyö vasten lättyä.
 
Näillä palkoilla ei laiteta yhtään euroa säästöön, hyväkun seuraavaan tiliin pärjää. :curs:

Raha on tarkotettu kierrätettäväksi. Vituttaa nää jotka istuu rahojensa päällä kun toiset paiskii perse limassa töitä, rahojen just riittäessä elämiseen. Tasan ei käy onnenlahjat.

EDIT: Jos oppis elämään ilman ajoneuvoa niin jäiskin rahaa yli. Auton lyhennykset, vakuutukset (nyt HD), perkele nehän ne kaikki mun rahat vie!

Mitkä onnenlahjat? Olisit käynyt kouluja...
 
Satku kahteen eri sijoitusrahastoon ja yks satku "puskuri"- tilille/ kk. Siis suoraveloituksella noi kaikki on, tilipäivänä häipyvät, tuskin muuten mitään jäis tilistä käteen.
Tuo tilipäivänä tapahtuva suoraveloitus on aivan kuningas-tapa säästää! Toinen on liian suuri veroprosentti...
 
Sijoita säästössä olevat rahat osakkeisiin ja sitäkautta yrityksien toimintaan ja koko kansantalouteen. Eli turha niitä on tilillä makuuttaa, siitä nyt ei hyödy kuin pankki. ;)

Samalla tavallahan ne menee kiertoon, jos lainaat pankille. Rahoitusta myöntämällähän se sitä rahaa luo lisää, eikä suinkaan panttaa sun rahoja siellä pankissa.

Tuo tilipäivänä tapahtuva suoraveloitus on aivan kuningas-tapa säästää! Toinen on liian suuri veroprosentti...

Ilmaista lainaa valtiolle....
 
Suoraveloituksella rahaston 50€/kk, eläkevakuutukseen 50€ neljä kertaa vuodessa. Rahastoon satunnaisia lisäsijoituksia rahatilanteen salliessa.
 
200e menee joka tilistä. SÄÄSTÖÖ.
 
Eläkesäästämisestä kannattaa miettiä onko sille rahalle parempaa tarvetta nyt kuin eläkeläisenä. Jos ei pappana pärjää siihen mennessä kertyneellä omaisuudella + eläkkeellä, niin...

Tällä minäkin olen sen aina perustellut ja kannassani olen visusti pysynyt, jos eläkesijoituksia on tultu kauppaamaan. Mutta toisaalta pari kymppiä/kk ei ole niin iso summa, että se laittaisi kuukausibudjetin sekaisin, ja jos kaikki menee suunnitellusti, ei se pieni extra mahdolliseen tulevaan eläkkeeseen pahasta ole.
 
Back
Ylös Bottom