Paljonko jää rahaa säästöön + mitä teet rahoilla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Asuntolainan lyhentämisen lisäksi säästän kuukausitasolla ainoastaan 50€ sijoitusrahastoon. Vuositasolla säästöön jäävä summa on kuitenkin tuota suurempi, sillä jos jostain tulee ylimääräistä, osaan melko hyvin pistää ne myös talteen. Ylimääräiset rahat menevät käytännössä osakasijoittamiseen. Mitään erillistä puskurirahastoa en pidä, vaan turvaudun tilanteen vaatiessa luotolliseen tiliin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitkä onnenlahjat? Olisit käynyt kouluja...

Öhöm, eipäs aleta huutamaan kun ei tiedetä. Olen käynyt kouluja, ja opiskelen tälläkin hetkellä niin suuta suokeammalle siellä!

Monet nostaa parempaa palkkaa peruskoulupapereilla kun meikäläinen.. No, ammatinvalinnastahan tässä on kyse. Joku kaivaa ojaa paremmalla palkalla kuin koulutettu it-alan ammattilainen. Ni on se aika morjens.
 
600€ laitan toiselle tilille turvaan palkkapäivänä, jos ei ole mitään suurempaa hankintaa ole siinä kuussa tiedossa. 100€ menee lisäksi rahastoon. Koetan pitää tilillä tonnin-parin reserviä, jotta lainanmaksu onnistuu laihempinakin aikoina.

Noita ylimääräisiä rahoja säästän tällähetkellä huonekaluihin, kuten esim. sohvaan. Myös asuntolainaa olisi tarkoitus käydä lyhentämässä lähipäivinä, kunhan saan järjestettyä siihen aikaa.

Noiden lisäksi tulee silloin tällöin tehtyä heräteostoksia elektroniikkaliikkeissä :kuola:.

"Oletko varma seksuaalisesta suuntautumisestasi?" By Paristo
 
Säästöön menee tällä hetkellä 250e rahastoihin, 350e tileille ja lomarahat olen perinteisesti pistänyt osakkeisiin. Eli kokonaisuudessaan ~9 kiloeuroa vuodessa menee jemmaan.

Tän päälle makselen myös opintolainoja pois 300e kuukausitahdilla plus autoa pois huntin kuussa, joten ihan turhan leveästi ei tule ainakaan juuri nyt elettyä.

Kämpän ajattelin tulevaisuudessa ostaa.
 
Tällä hetkellä ei kyllä säästöön jää mitään.Sman tein kun tili tulee niin se kyllä menee..Tämmösellä koiran palkalla kun painaa, niin ei pysty säästämään, mutta suunnitelmat säästämiseen on kovat..=)
 
300 euroa sijoitusrahastoihin kuussa tilipäivänä, ja lisäksi joku 300-400/kk säästöön normitilille, isompia ostoksia varten (osakkeita, auto etc.)
 
Hienoa että löytyy muitakin säästäjiä ;)

Itse olen säästänyt keskimäärin n.800 € kuussa tilille josta siirrän rahaa sijoituksiin. Nyt 1/3 on osakkeissa ja 2/3 määräaikaisella korkotilillä.

Ihan hyvä että jätin sen uuden auton ostamatta, nyt kun se summa alkaa olla kohta takataskussa niin on enemmän varaa valita miten haluaa elää. Jos työt loppuvat niin lähden sitten repun kanssa maailmalle ;)
 
Onko toi todellista, että autoon menee melkein yhtä paljon kuussa kuin kämppään?:eek:

On, valitettavasti.

-lyhennys 300 / kk
-Vakuutukst ja huollot 100 / kk
-bensat 100-200 / kk

Että tosta voi repiä huumoria. Muussa vaikea säästää paitsi itse auton hinnassa, mutta sitten yleensä nousee nuo huolto ja korjauskulut aika hitosti. Kallista lystiä on.

Mutta jos tästä äkkiä laskis niin julkisiin menis seuraavasti (vähintään).

-bussikorit x 2 130/kk
-Junaliput kerran kuukaudessa esim. porukoille Poriin (kahdelta) n. 130/kk
ja viel ne pakolliset reissut taksilla yms. kun ei sillä bussilla tällä juuri mihkään pääse paitti keskustaan ja töihin. x euroa kk. Ja sitten päälle se vitutus kantaa kauppakasseja näitä mäkiä himaan.

Eli varmaan puolet säästäs kun ajas julkisilla, mutta ois siitä sitten niinpaljon ylimäärästä vaivaa, että niinkauan kun on taloudellisesti ees jotenkin mahdollista niin ajan autolla.

EDIT: Eli menee sitten samanverran tohon autoon kun asumiseenkin noin suurinpiirtein. Vastike (joka sisältää KAIKKI maksut) n. 300 e / kk ja lyhennys 350 / kk. Tosin sitten kun autolaina on maksettu niin autoa ei tarvi vaihtaa ja voi sen lyhennysmäärän siirtään kämpän lyhennyksiin.
 
Asuntolainan lyhentämisen lisäksi säästän kuukausitasolla ainoastaan 50€ sijoitusrahastoon. Vuositasolla säästöön jäävä summa on kuitenkin tuota suurempi, sillä jos jostain tulee ylimääräistä, osaan melko hyvin pistää ne myös talteen. Ylimääräiset rahat menevät käytännössä osakasijoittamiseen. Mitään erillistä puskurirahastoa en pidä, vaan turvaudun tilanteen vaatiessa luotolliseen tiliin.

Toisaalta jos ihan täysin ajattelee tuottoja, niin olisi ehkä järkevämpi tehdä kuten Willie, eli sijoitella kaikki liikenevä ja käyttää sitten luottokorttia jos tulee joku ylimääräinen meno jota ei tilistä kata. Jättää sitten vähäksi aikaa sijoitukset väliin ja maksaa luoton pois. Aika harvoin noita yllättäviä menoja kuitenkin tulee, eli se tonni-pari makaa siellä tilillä 95% ajast turhaan. Tosin ainakin mulla se jotenkin rauhoittaa yleistä olotilaa kun tietää että reserviä on, vaikka yhtälailla ne sijoituksetkin on reserviä, tosin niitä ei jokatilanteessa ole kovin järkevä rahaksi muuttaa...
 
Lapsi on varmaan suurin syy miksi auto pitäisi hankkia.

Fillarilla pääsee hyvin melkein minne vaan ja kyllä ruuat jaksaa kantaa lähikaupasta.

Tietenkin kulkeminen vähenee ilman autoa se on selvä. Voi olla, että siitä kärsii sosiaalinen elämäkin jos ei taksilla/bussilla/junalla jaksa kulkea.
 
Aikamoisia säästäjiä täällä, parhaat säästelee sellaisia summia kuukaudessa mitä jotkut ihmiset saa palkkaa :D Noh, hyvähän se on jos on mistä säästää, ja pienestäkin summasta kannattaisi hieman aina yrittää pihistää sivuun 'pahan päivän varalle', tai sitten johonkin tiettyyn tarkoitukseen.

Itse en ole koskaan säästänyt, aina pannut menemään kaiken mikä on tullutkin, on palkka sitten ollut 1000 tai 3000e käteen, ihan sama mulle. Mitä kovemmat tulot sitä suuremmat menotkin olleet, sisustamiseen ja korkeatasoiseen elämiseen saa ihan hyvin uppoamaan massia.

Nyt tässä vanhetessa olen kenties hieman (???) viisastunutkin ja Megamasan kanssa päätettiin avata säästötili :D uu jee, tästä se lähtee. Tarkoituksena on säästää Thaimaan matkoihin [tulevaisuudessa niitä on luvassa varmaan mahdollisuuksien mukaan 1-2krt/vuosi ja pitempiä aikoja kerrallaan, ainakin semmoisia 1kk settejä, eli muutama kuukausi vuodesta voisi mennä ulkomailla], ja sitten toki kun naimisiinkin pitäis mennä... Täytyy osata olla hieman etukäteen viisas ja pistää tuota matkailua ja häitä varten hieman rahaa sukanvarteen jo etukäteen niin ei tarvi lainoilla hirveesti pelata eikä kitsastella noin muuten, pikkuhiljaa säästäminen on varmaan parempi vaihtoehto kuin rempaista kerralla pussit tyhjiksi [siis... rahapussit].

300e/kk per nokka vois olla tämmönen minimitavoite. Tosin itse olen sen tyyppinen että voin heittää vaikka isommankin summan kerralla jos tuntuu että jää ylimääräisiä. Mielelläni siirrän vaikka aina kaiken 'turhan' per kuukausi pois toiselle tilille, saattaa sitten kasvaa säästöt isoimmilla rykäyksillä aina kerralla ja kyllä se mulle passaa :) Eli täällä taloudessa säästöön menis n. 600e, rahaa jää kyllä muutenkin yli mutta nämä siis ihan selkeästi säästöön eikä vaan tilille ylimääräiseksi jätettäisi leijumaan.
 
Lapsi on varmaan suurin syy miksi auto pitäisi hankkia.

Fillarilla pääsee hyvin melkein minne vaan ja kyllä ruuat jaksaa kantaa lähikaupasta.

Tietenkin kulkeminen vähenee ilman autoa se on selvä. Voi olla, että siitä kärsii sosiaalinen elämäkin jos ei taksilla/bussilla/junalla jaksa kulkea.

Lapsen takia mekin tota kärryä vaihdettiin. No onhan näillä kesäkeleillä aivan sama millä kulkee, mutta kun sataa vettä ja räntää niin on se oma auto aika satanan kätevä kuitenkin.

Ja toki ne safkat lähikaupasta saa, mutta joku Siwa on aika kallis ja kalliista kaupasta safkan ostaminen taas kaventaa tota rahaa minkä autottomana säästää. Ja jos vähänkään laskee sen kätevyyden ja helppouden päälle arvoa, niin helposti se sen hintansa haukkuu vaikka säästöön sitten vähemmän jäisikin.
 
Itse en ole koskaan säästänyt, aina pannut menemään kaiken mikä on tullutkin, on palkka sitten ollut 1000 tai 3000e käteen, ihan sama mulle.
Heh. Hyvä että meitäkin löytyy täältä. Alkoi jo hirvittämään tuo säästäjien joukko. :D Itsellä raha on aina polttanut kädessä, eikä säästäminen ole onnistunut mitenkään muuten kuin sitten lainojen maksun muodossa.

Onnea säästöprojektin kanssa. :)
 
500-1500 säästöön. tai en mää säästä, mutta kun ei oo mitään pakko hankintoja niin ei kiinnosta muuten vain ostella.
 
500-1500 säästöön. tai en mää säästä, mutta kun ei oo mitään pakko hankintoja niin ei kiinnosta muuten vain ostella.

Ei voi kun ihmetellä miten on varaa laittaa noinkin isoja summia sivuun kaikkien pakollisten kulujen jälkeen. Miääletöntä :eek:

Pakko kai tässä alkaa kinuu palkankorotusta. Näitä viestejä kun lukee alkaa toden teolla vituttamaan oma paska palkka.
 
Kyllä pistän kaikki rahat aika hyvin kiertoon... Jos tienaisin ihan mahottoman paljon enemmän mitä nykyään niin varmasti jäis jotain säästöönkin.

Tosin, olen joskus sentään tajunnut pistää rahaa säästöönkin, joten omistan tällä hetkellä rahastoja. Ei kyllä ole mitään suurta summaa, mut oNpahan edes jotain.
 
Ei voi kun ihmetellä miten on varaa laittaa noinkin isoja summia sivuun kaikkien pakollisten kulujen jälkeen. Miääletöntä :eek:

Pakko kai tässä alkaa kinuu palkankorotusta. Näitä viestejä kun lukee alkaa toden teolla vituttamaan oma paska palkka.

2ihmisen tuloista kysymys:). yhteensä tuon verran siis.
 
2ihmisen tuloista kysymys:). yhteensä tuon verran siis.

On tuo silti kiitettävä summa, oikein sijotettuna voisi saada ihan mukavankin omaisuuden kasaan. Tässäkin varmaan avainasemassa se järkevä menojen suunnittelu osana hyviä tuloja?
 
kovasti sitä on yritetty säästää tilanteen mukaan eri kokoisia summia, mutta aina kun säästössä alkaa olemaan pikkasen rahaa niin pamahtaa joku homma paskaksi tms :curs: ja taas on säästötili tyhjänä.. tätä on jatkunut läpi elämän.

onhan siitä hyötyä että on sitten saanut maksettua yllättävät menot, mutta pistää se pikkasen vituttaan.
 
Heh. Hyvä että meitäkin löytyy täältä. Alkoi jo hirvittämään tuo säästäjien joukko. :D Itsellä raha on aina polttanut kädessä, eikä säästäminen ole onnistunut mitenkään muuten kuin sitten lainojen maksun muodossa.

Onnea säästöprojektin kanssa. :)

Käärinliinassa ei ole taskuja, eli ei täältä mitään mukaansa saa. Lapsiin uppoaa yllättävän paljon, samoin isukin kalliisiin harrastuksiin:D. Lisäks tykkään ajella hyvällä(lue: kalliilla) autolla, ettei tarvi kätöset rasvassa olla jatkuvasti. Meillä tuli ennen emännän äitiyslomaa sellaset 3500-4500€ kuussa käteen hieman kuukaudesta riippuen, nykysellään 3000-4000€. Joskus siitä jää tilille jotain tähteiksikin, mutta ennenpitkää kaikki menee. Pojan tilille laitetaan hieman pesämunaa ja sijotusrahastoon vähän, mutta loppuviimein kaikki menee kuitenkin, paitsi pojan säästöt. Niille saa kundi itse keksiä käyttöä 15v päästä.
 
Back
Ylös Bottom