Palautusjuoman merkitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja May
  • Aloitettu Aloitettu

May

Ikä
44
Ehkä tää kysymys kuuluis tonne alottelijoiden puolelle, mutta...
Kuinka ehdoton palautusjuoma loppujen lopuks on lihaskasvun kannalta? Ite oon ottanu pidemmän aikaa treenin jälkee pelkkää protskua (heraproteiinivalmiste), tai sitten syöny ihan vaa proteiinipitosta ruokaa. Ehkä jonku banaanin saatan syödä sillon tällön, mutta se jääkin sitten ainooksi hiilarilähteeksi salin jälkee. Mitä sanotte? Palautumisen kaa ei oo ongelmia ollut.. Joskus käytin palautusjuomia jossa suunnilleen puolet hiilaria, mutta enpä mitää eroa huomannu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite en ilman palkkaria ole koskaan mennyt enkä mene. Periaatteessa pitäis pystyä heti treenin jälkeen syömään ateria joka sisältää kaikki tärkeät proteiinit(aminohapot ym.) ja hiilarit jne. ja harva siihen pystyy heti treenin jälkeen. Kyllä mä ainakin huomaan selkeän eron joidenkin palkkareidenkin kohdalla, saatika sit jos sen jättäis kokonaan pois.

entäs proteiinin laatu palautusjuomassa: kuinka pitkälle pelkkä herakonsentraatti
riittää ja mitä merkittäviä etuja kalliimpi isolaatti voi tarjota?

Tylerd sanoi:
Ite en ilman palkkaria ole koskaan mennyt enkä mene. Periaatteessa pitäis pystyä heti treenin jälkeen syömään ateria joka sisältää kaikki tärkeät proteiinit(aminohapot ym.) ja hiilarit jne. ja harva siihen pystyy heti treenin jälkeen. Kyllä mä ainakin huomaan selkeän eron joidenkin palkkareidenkin kohdalla, saatika sit jos sen jättäis kokonaan pois.

Sama täällä! Ja jotain "kiinteetä" sapuskaa reenin jälkeen... :urjo: ei tulis mieleenkään. Onhan toi palautusjuoman kuitenkin todelle käteväkin ja hinta/laatusuhdekin yleensä kohdallaan, varsinkin jos näkee itse pienen sekoittamisen vaivan.

Timba79 sanoi:
Sama täällä! Ja jotain "kiinteetä" sapuskaa reenin jälkeen... :urjo: ei tulis mieleenkään. Onhan toi palautusjuoman kuitenkin todelle käteväkin ja hinta/laatusuhdekin yleensä kohdallaan, varsinkin jos näkee itse pienen sekoittamisen vaivan.
Nimenomaan hinta/laatu suhde on usein sitä luokkaa, että siihen saa syödä melkoosen hifi aterian jotta se täyttäis samat "kriteerit". Ja nimenomaan sekoittamalla itse pääsee edullisempaan ja itelleen parhaaseen lopputulokseen.

Hullu inkkari sanoi:
entäs proteiinin laatu palautusjuomassa: kuinka pitkälle pelkkä herakonsentraatti
riittää ja mitä merkittäviä etuja kalliimpi isolaatti voi tarjota?
Kyllähän se perusherakin aika pitkälle riittää, mutta jos haluaa, että kaikki on vimosen päälle kunnossa palkkariakin myöden niin sit noita HIFI protskuja joiden etuna nyt on mm. pienempi rasva ja laktoosipitoisuus, suurempi proteiinipitoisuus, parempi aminohappo koostumus, parempi imeytyminen jne.....

tylerd milläs tavalla isolaatissa on parempi 'aminohappo koostumus'?
masantti kyllä korvaa jonkin verran, tosin molempi parempi.

Fat22 sanoi:
tylerd milläs tavalla isolaatissa on parempi 'aminohappo koostumus'?
masantti kyllä korvaa jonkin verran, tosin molempi parempi.
No luulisin, että isolaatin valmistusmenetelmä säilyttää koskemattomina proteiinifraktiot? Kun taas konsentraatissa ne yksinkertaisemman valmistusmenetelmän takia on "vaurioituneet". Saatan olla väärässä eli joku viisaampi korjatkoon, mutta tällänen käsitys mulla on ollut.
ps.mikset käytä QUOTEE? on tosi paskamainen lukee noita tollain? meni hetki ennenkun tajusin ton "masantti kyllä korvaa jonkun verran" mietin, että mikä vitun masantti ja sit vasta tajusin siirtää puusilmiäni ylemmäs

masantti sanoi:
Mitenkäs tämä aminohappojen syönti ennen treeniä? Korvaako yhtään palkkaria?
Mun mielestä ei korvaa yhtään palkkaria, ennen treeniä BCAA:t on todella hyvä juttu, mutta ei missään nimessä korvaa palkkaria.

isolaatin voi valmistaa useammalla kuin yhdellä tavalla; siis ionivaihto-menetelmällä valmistetussa isolaatissa on fraktiot pilattu kemiallisella valmistuksella, sen sijaan CFM-isolaatissa näin ei ole käynyt. Myös konsentraattia voidaan valmistaa molemmilla tavoilla, ja varmaan joillain vielä hienommilla menetelmillä, joita en kaikkea edes tiedä. Tuossa vain vähän asian purkua fraktio-aspektista.

Yksi mielenkiintoinen vastakkainasettelu olisi CFM-konsentraatin
ja ionivaihto-isolaatin kesken.

Hullu inkkari sanoi:
isolaatin voi valmistaa useammalla kuin yhdellä tavalla; siis ionivaihto-menetelmällä valmistetussa isolaatissa on fraktiot pilattu kemiallisella valmistuksella, sen sijaan CFM-isolaatissa näin ei ole käynyt. Myös konsentraattia voidaan valmistaa molemmilla tavoilla, ja varmaan joillain vielä hienommilla menetelmillä, joita en kaikkea edes tiedä. Tuossa vain vähän asian purkua fraktio-aspektista.

Yksi mielenkiintoinen vastakkainasettelu olisi CFM-konsentraatin
ja ionivaihto-isolaatin kesken.
Just, oukei. Oon tsekkaillu sit just noita hifi isolaatteja vs. halppis konsentraatteja. Toi selventikin hyvin asiaa, thänks :D Noi menetelmät alkaa kyllä meneen täysin yli hilseen :jahas:

Isolaatti on kalliimpaa siksi kun on yksinkertasesti puhtaampaa eli siinä on enemmän proteiinia kuin konsentraatissa. Esim. isolaatissa voi olla proteiinipitoisuus 90-98% ja konsentraatissa esim. 70-85% jossa on myös enemmän rasvaa ja laktoosia. Palarissa olis isolaatti varmaan parempi kyllä, mutta jokainen päättäköön itse onko ero hinnassa sen pienen edun arvoinen jos lisäproteiinina heraa käyttää. Se että kasvaako sun lihakset huimasti enemmän riippuen kumpaa käytät niin.................

Tylerd sanoi:
No luulisin, että isolaatin valmistusmenetelmä säilyttää koskemattomina proteiinifraktiot? Kun taas konsentraatissa ne yksinkertaisemman valmistusmenetelmän takia on "vaurioituneet". Saatan olla väärässä eli joku viisaampi korjatkoon, mutta tällänen käsitys mulla on ollut.

Mutta eihän fraktiojakauma itsessään kerro mitään aminohappokoostumuksesta. Toki on mahdollista, että jossakin halvemmassa sörsselissä on pelkästään proteiinia x, joka on erittäin vajaa aminohappojen X, Y ja Z osalta. Kalliimpi sotku voi sitten sisältää proteiineja x, y ja z, joilla yhdessä on 'täydellinen' aminohappokoostumus. Asiakkaan kannalta olisi paljon olennaisempaa kertoa paljonko n:ssa grammassa tavaraa on kutakin aminohappoa (milli)grammoissa. Nyt tuo mainostus on tuommoista sekundääristä informaatiota jostain denaturoimattomista mikrofraktioista ja niiden terveysvaikutuksista. Laiskempi arvostaisi vielä vähän enemmän, jos nuo aminohappomäärät saisi mooleina.

indigof73 sanoi:
Mutta eihän fraktiojakauma itsessään kerro mitään aminohappokoostumuksesta. Toki on mahdollista, että jossakin halvemmassa sörsselissä on pelkästään proteiinia x, joka on erittäin vajaa aminohappojen X, Y ja Z osalta. Kalliimpi sotku voi sitten sisältää proteiineja x, y ja z, joilla yhdessä on 'täydellinen' aminohappokoostumus. Asiakkaan kannalta olisi paljon olennaisempaa kertoa paljonko n:ssa grammassa tavaraa on kutakin aminohappoa (milli)grammoissa. Nyt tuo mainostus on tuommoista sekundääristä informaatiota jostain denaturoimattomista mikrofraktioista ja niiden terveysvaikutuksista. Laiskempi arvostaisi vielä vähän enemmän, jos nuo aminohappomäärät saisi mooleina.
mooleina:lol2:

"Luonnollinen heraproteiini koostuu useista
erilaisista heran proteiineista, joita kutsutaan
fraktioiksi. Nämä heran fraktiot ovat peptidejä,
joista useat ovat hyvin bioaktiivisia. Valitettavasti
vain juuri bioaktiivisimmat peptidit ovat kaikkein
herkimmin tuhoutuvia liiallisen lämmön, kemiallisen
käsittelyn tai pH-säätelyn seurauksena.
Halvat heraproteiinit valmistetaan juustonvalmistuksen
sivutuotteena ja tässä prosessissa hera
joutuu väistämättä käymään läpi edellä mainitun
käsittelyn. Tämän tuloksena heran herkimmät
osat denaturoituvat ja biologiset ominaisuudet
katoavat"

Toi on Ionin mainoksesta toi puhe, noita lukeneena mä tossa aikasemmin mainitsin mitä mainitsin :jahas: ja mä oon käsittänyt, että aminohappo koostumus on mitä on johtuen juurikin käsittelytavasta..hmm... tietystihän puhtaammassa tuotteessa missä on isompi proteiini pitoisuus on myös aminohappoja enemmän, tohon sortuu äkkiä kun näistä ei yksintertaisesti tiedä kun perusasiat. Ja jokkut valmistajat ilmoittaakin aminohappokoostumuksen tarkemmin kun toiset..

Tylerd sanoi:
mooleina:lol2:

"Luonnollinen heraproteiini koostuu useista
erilaisista heran proteiineista, joita kutsutaan
fraktioiksi. Nämä heran fraktiot ovat peptidejä,
joista useat ovat hyvin bioaktiivisia. Valitettavasti
vain juuri bioaktiivisimmat peptidit ovat kaikkein
herkimmin tuhoutuvia liiallisen lämmön, kemiallisen
käsittelyn tai pH-säätelyn seurauksena.
Halvat heraproteiinit valmistetaan juustonvalmistuksen
sivutuotteena ja tässä prosessissa hera
joutuu väistämättä käymään läpi edellä mainitun
käsittelyn. Tämän tuloksena heran herkimmät
osat denaturoituvat ja biologiset ominaisuudet
katoavat"

Toi on Ionin mainoksesta toi puhe, noita lukeneena mä tossa aikasemmin mainitsin mitä mainitsin :jahas: ja mä oon käsittänyt, että aminohappo koostumus on mitä on johtuen juurikin käsittelytavasta..hmm... tietystihän puhtaammassa tuotteessa missä on isompi proteiini pitoisuus on myös aminohappoja enemmän, tohon sortuu äkkiä kun näistä ei yksintertaisesti tiedä kun perusasiat. Ja jokkut valmistajat ilmoittaakin aminohappokoostumuksen tarkemmin kun toiset..

Kun en osaa sanoa, mikä tietämyksesi proteiineista (siis molekyylitasolla) on, niin yritän selvittää mitä tarkoitin (sori, jos tämä on täysin triviaalia). 'Hera' koostuu useista proteiineista; proteiinit koostuvat aminohapoista. Nk. luonnollisia aminohappoja on 20. Aminohappolähteenä ideaalinen proteiini olisi siis sellainen, joka sisältää kaikkia 20 aminohappoa samassa suhteessa (esim. hypoteettinen peptidi, joka on 20 aminohappoa pitkä eli sisältää yhden yksikön jokaista aminohappoa). Tämmöstä jauhetta kun sitten vetelisit naamariin, niin saisit kaikkia aminohappoja yhtä paljon. Kysymys olisi siis vain siitä, kuinka paljon tulet nauttineeksi moista sotkua. Kuvitellaan, että valmistajalla X on sitten joku oma coctaili, joka on aivan uber-hyvillä valmistusmenetelmillä tehty. Ko. proteiinivalmiste sisältää vielä kaikki fraktiot denaturoimattomana ja muutenkin elävää elämää tukevassa muodossa.
Yksi näistä elämää tukevista fraktioista olisi sitten tuo 20 aminohapon peptidi ja muut fraktiot olisivat isompia esim. 50-1000 aminohappoa sisältäviä proteiineja, mutta joissa aminohappojen keskinäinen suhde olisi vaihteleva.
Oletetaan, että tuossa 50-1000 aminohapon proteiineista koostuvassa fraktiossa esiintyy yhtä aminohappoa, sanotaan nyt vaikka leusiinia, vähän (esim. 0,5% kokonaismassasta) ja muita sitten tasaisesti. Anyway, tätä coctailia sinun pitäisi lusikoida 'aika paljon' enemmän kuin tuota 20 aminohapon peptidiä, jotta saisit leusiinia yhtä paljon molemmista drinkeistä. Tuo 'aika paljon' riippuu tietysti tuon 20 aminohapon prosentuaalisesta osuudesta tuossa coctailissa.

Summa summarum, ostajan kannalta on siis informatiivisempaa tietää, mistä hän jää paitsi ja kuinka paljon.
Huom, tässä nyt ei sitten huomioitu esim. elimistön kykyä syntetisoida ei-välttämättömiä aminohappoja tai eri fraktioiden imeytymisnopeuksia tms.

Karkea rajanveto: laadukkaan proteiinin tunnistaa siitä että se on denaturoi(tu)maton,
siinä on vähän laktoosia ja rasvaa (ja valmistettu muulla kuin kemiallisella prosessilla)

ja kyllähän sen hinnastakin näkee...

Itse en erota protonia proteiinista enkä muutenkaan tajua noista kemiallisista jutuista mitään, mutta itse ymmärsin asian niin, että esim. tässä Fastin Whey3:sessa on sekoteltu jotain noita biologisesti(?) erilaisia aminohappoja (BCAA)? Näin ollen "pitäisi" olla laadukasta? BTW, mitäs tarkottaa "ultrasuodatettua, hydrolysoitua ja ionivaihdettua"?

Tyypillinen aminohappoprofiili/100 g:

Välttämättömät aminohapot
Isoleusiini 4,01 g Leusiini 8,29 g Lysiini 7,40 g Metioniini 1,67 g Fenyylialaniini 2,62 g Treoniini 5,51 g Tryptofaani 1,84 g Valiini 3,88 g

Ei välttämättömät aminohapot
Alaniini 4,08 g Arginiini 1,92 g Aspartaatti 8,78 g Kysteiini 2,11 g Glutamiinihappo 13,72 g Glysiini 1,63 g Histidiini 1,41 g Proliini 4,45 g
Seriini 4,41 g Tyrosiini 2,59 g

Glutamiinia 6,27 g
BCAA yht. 16,18 g

Quote:
"WHEY3
Triple Whey Protein Blend
• Tieteellisesti kehitetty heraproteiinisekoitus
• Korkein biologinen arvo, imeytyy täydellisesti
• Paljon glutamiinia ja BCAA-aminohappoja
WHEY3 on kolmesta heraproteiinista tehty proteiinijauhe urheilijoille, jotka etsivät todella hyvää proteiinivalmistetta. Valmistuksessa on käytetty ultrasuodatettua, hydrolysoitua ja ionivaihdettua heraproteiinia. Jokaisella näistä kolmesta herasta on erilainen mikrofraktio- ja peptidiprofiili." :Quote

indigof73 sanoi:
Kun en osaa sanoa, mikä tietämyksesi proteiineista (siis molekyylitasolla) on, niin yritän selvittää mitä tarkoitin (sori, jos tämä on täysin triviaalia). 'Hera' koostuu useista proteiineista; proteiinit koostuvat aminohapoista. Nk. luonnollisia aminohappoja on 20. Aminohappolähteenä ideaalinen proteiini olisi siis sellainen, joka sisältää kaikkia 20 aminohappoa samassa suhteessa (esim. hypoteettinen peptidi, joka on 20 aminohappoa pitkä eli sisältää yhden yksikön jokaista aminohappoa). Tämmöstä jauhetta kun sitten vetelisit naamariin, niin saisit kaikkia aminohappoja yhtä paljon. Kysymys olisi siis vain siitä, kuinka paljon tulet nauttineeksi moista sotkua. Kuvitellaan, että valmistajalla X on sitten joku oma coctaili, joka on aivan uber-hyvillä valmistusmenetelmillä tehty. Ko. proteiinivalmiste sisältää vielä kaikki fraktiot denaturoimattomana ja muutenkin elävää elämää tukevassa muodossa.
Yksi näistä elämää tukevista fraktioista olisi sitten tuo 20 aminohapon peptidi ja muut fraktiot olisivat isompia esim. 50-1000 aminohappoa sisältäviä proteiineja, mutta joissa aminohappojen keskinäinen suhde olisi vaihteleva.
Oletetaan, että tuossa 50-1000 aminohapon proteiineista koostuvassa fraktiossa esiintyy yhtä aminohappoa, sanotaan nyt vaikka leusiinia, vähän (esim. 0,5% kokonaismassasta) ja muita sitten tasaisesti. Anyway, tätä coctailia sinun pitäisi lusikoida 'aika paljon' enemmän kuin tuota 20 aminohapon peptidiä, jotta saisit leusiinia yhtä paljon molemmista drinkeistä. Tuo 'aika paljon' riippuu tietysti tuon 20 aminohapon prosentuaalisesta osuudesta tuossa coctailissa.

Summa summarum, ostajan kannalta on siis informatiivisempaa tietää, mistä hän jää paitsi ja kuinka paljon.
Huom, tässä nyt ei sitten huomioitu esim. elimistön kykyä syntetisoida ei-välttämättömiä aminohappoja tai eri fraktioiden imeytymisnopeuksia tms.
:eek: Kiitos hyvästä selvityksestä vaikka en siitä ensi lukemalla kovinkaan paljoa tajunnu, ymmärrän kyllä mistä on kysymys :jahas: Mun mielestä toi "touhotus" tolla lisäravinne rintamalla on menny jo hiukka yli siitä mitä tavallinen "jauhojen" kuluttaja tietää/tulisi tietää. Puhutaan ja kirjotetaan paljon kaikkee hienolta kuulostavaa ja epäilen, että niistä ei välttämättä kovinkaan moni tajua? En minä ainakaan... nyt olen tosin hiukka viisaampi, kai?

Puhukaa suomea..;) Jos tohon mun alkup. kysymykseen saisin vastauksen.. ELI. Kuinka tärkeää on hiilarit treenin jälkee lihaskasvun kannalta?? Vai riittääkö pelkkä proteiini (oli se sitten lisäravinnetta tai "oikeeta" ruokaa??) Kiitos jos joku laskeutuu ihan tälle tasolle postauksissaan :)

indigof73 sanoi:
Aminohappolähteenä ideaalinen proteiini olisi siis sellainen, joka sisältää kaikkia 20 aminohappoa samassa suhteessa (esim. hypoteettinen peptidi, joka on 20 aminohappoa pitkä eli sisältää yhden yksikön jokaista aminohappoa).

Hmm. Eikö ideaalinen protsku (jos unohdetaan aktiiviset biofraktiot) ole sellainen jossa on aminohappoja samassa suhteessa kuin missä kroppa niitä käyttää eikä suinkaan 1:20 jokaista? (Ellei sitten ihmiskropankin jakauma ole toi 1:20 per amino.)

Tästähän päästään siihen lopputulokseen että optimaalista palautusproteiinia on hydrolysoitu ihmisproteiini :) Toi oli sitten mun idea, eli jos tuotte markkinoille tuollaisen jauheen niin rosiksessa nähdään! :lol2:

edit: sorry May :)

May sanoi:
Puhukaa suomea..;) Jos tohon mun alkup. kysymykseen saisin vastauksen.. ELI. Kuinka tärkeää on hiilarit treenin jälkee lihaskasvun kannalta?? Vai riittääkö pelkkä proteiini (oli se sitten lisäravinnetta tai "oikeeta" ruokaa??) Kiitos jos joku laskeutuu ihan tälle tasolle postauksissaan :)

Glykogeenivarastojen täydennykseen tarvitaan hiilihydraatteja, joten ne ovat kokolailla välttämättömiä trenin jälkeen, varsinkin jos treenataan esim jokapäivä ja ehdottomasti jos treenataan useammin kuin kerran päivässä. Kiinteä ruoka ei ole kyllä hyväksi heti treenin päätteeksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom