Palautusjuoman merkitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja May
  • Aloitettu Aloitettu
Force sanoi:
Kyllä palautusjuoma on lisäravinteista tärkein ja korvaamaton. Niinkun Matti "Guru" Halonen aikoinaan artikkelissaan sanoi: "Oikeanlaisen palautusjuoman nauttiminen on mielestäni tärkein yksittäinen asia, jonka urheilija tai kuntoilija voi kehityksensä eteen ravinnon avulla tehdä...

Palautusjuomasta on hyötyä silloinkin kun muu ruokavalio ei ole aivan viimeisenpäälle. Tottakai kokonaisuus ratkaisee lopputuloksen.

Ja meinaatkos ettei tuohon Gurun lausumaan yhtään vaikuttanut sellainen seikka että erään nimeltä mainitsemattoman lisäravinnefirman, (joka ensimmäisenä toi markkinoille palautumisjuoman) jokaisesta myydystä pussukasta tipahti guurulle jokunen penni :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
yksi uusi näkökulma asiaan: treenaan useimmiten töiden jälkeen illalla noin klo 19 - 20.30... tähän aikaan en oikein viitsi ottaa palautusjuomaa ja alkaa odottaa ateriaa, joka olisi noin 21.30, koska menen nukkumaan tuossa 22.30 viimeistään (herätys 5.30)....olen viime aikoina usein tehnyt siten, että olen ottanut palautusjuoman keskellä treeniä tai jopa ennen treeniä, jos kyseessä on nopeampi noin tunnin harjoitus....ja treenin päälle sitten kunnon ateria...mitä mieltä olette?

mho sanoi:
Minä ymmärtäisin tämän niin että omaan kehitykseen voi vaikuttaa enemmän laittamalla perusruokavalion kuntoon ennen palautusjuomaa, kuin että hifistelisi sen juoman kanssa mutta muu ruokavalio olisi silti syvältä.

Mutta mitä ihmeen järkeä tuollaisessa vastakkainasettelussa on? Kokonaisuutena kyse on ruokavaliosta, jonka osa on palautusjuoma.
Tuskin kukaan miettii, että "hmm, laittaisko ruokavalion kuntoon, vai aloittaisiko palautusjuoman käytön..."
Vähän sama, kuin miettisi, kannattaako mieluummin käydä salillla säännöllisesti, vai treenata kunnolla aina salilla ollessaan.

mho sanoi:
Minä ymmärtäisin tämän niin että omaan kehitykseen voi vaikuttaa enemmän laittamalla perusruokavalion kuntoon ennen palautusjuomaa, kuin että hifistelisi sen juoman kanssa mutta muu ruokavalio olisi silti syvältä.

Jos syömäpuoli ei ole kunnossa niin ihan varmasti näin on. Palautusjuoma on kuitenkin hyvä vetää niin proteiini-, vitamiini- ym. kuin etenkin myös HIILARIvarastojen täydentämiseksi nopeasti, jotta palautuminen lähtisi mahdollisimman nopeasti käyntiin etenkin KOVAN treenin jälkeen. Treeniä ennen on tullut kuitenkin oltua syömättä vähintään kolme tuntia + tuntia treeniä = vähintään 4 tuntia syömättä.

Outo väittely. Omat käsitykseni asioista:

1. Jos syöt huonosti ja et ota palautusjuomaa. Worst case scenario.

2. Syöt huonosti, mutta käytät palautusjuomaa. Hölmöläisten hommaa, mutta ei se palautusjuoma hukkaan mene. Valitettavan monet tekee näin.

3. Ruokapuoli on hallussa, et käytä palautusjuomia. Parempi vaihtoehto mitä kakkonen. Ihan hyvä vaihtoehto.

4. Ruokapuoli kunnossa ja käytät palautusjuomaa. Palautusjuoma on sitä hifistelyä, eli piste I:n päälle. Hyöty riippuu harjoitusten tyylistä ja yksilöstä. Yleensä positiiven vaikutus.

VelttoV sanoi:

2. Syöt huonosti, mutta käytät palautusjuomaa. Hölmöläisten hommaa, mutta ei se palautusjuoma hukkaan mene. Valitettavan monet tekee näin.

3. Ruokapuoli on hallussa, et käytä palautusjuomia. Parempi vaihtoehto mitä kakkonen. Ihan hyvä vaihtoehto.

4. Ruokapuoli kunnossa ja käytät palautusjuomaa. Palautusjuoma on sitä hifistelyä, eli piste I:n päälle. Hyöty riippuu harjoitusten tyylistä ja yksilöstä. Yleensä positiiven vaikutus.

Helvetin hyvin tiivistetty! Juuri tuota olen itse ajanut takaa, että 3. kohta on parempi kuin 2. Jos kuvitellaan, että kaikki alottelevat saliheebot ovat aluksi kohdassa 1, heidän pitäisi seuraavaksi mennä suoraan kohtaan 3 ja sitten 4. Eli kohta 2 on mielestäni turha käydä läpi.

VelttoV sanoi:

Todella hyvin sanottu ja samaa mieltä olen joka kohdasta.

Vielä kun lisää sen kätevyyden niin on todellakin se piste I:n päällä.

Mege sanoi:
Tuskin kukaan miettii, että "hmm, laittaisko ruokavalion kuntoon, vai aloittaisiko palautusjuoman käytön..."
Niin, mutta on monia jotka litkii kalliita palautusjuomia treenin jälkeen mutta loppuruokavalio on sitten kaikkea muuta kuin mitä sen kannattaisi olla. Ei ne sitä ehkä niin mieti tai sitten motivaatio ei ihan riitä kun on mukavampi syödä bigmaccia kuin tonnikalaa. :) Tietysti palautusjuomasta on hyötyä silloinkin mutta enemmän hyötyisi kun söisi muutenkin oikein.

Tuo VelttoV:n kirjoitus tiivistää hyvin tämän jutun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom