palautuminen - lihaskipu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
blaza: oikeessa taidat olla... toi ns. ylijärjestelmällisyyshän saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa kovaan kehitykseen...kauhee ajatus!!!

toi esittämäni juttu ei oo edes monimutkanen ja perustuu hyvin yksinkertasiin systeemeihin.

pese kunnolla kans! :D

Originally posted by jto
blaza: oikeessa taidat olla... toi ns. ylijärjestelmällisyyshän saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa kovaan kehitykseen...kauhee ajatus!!!

toi esittämäni juttu ei oo edes monimutkanen ja perustuu hyvin yksinkertasiin systeemeihin.

pese kunnolla kans! :D
Hehe.. :) Tarkoitin in general... liikaa näkee joskus ihme säätö-treenejä, joissa keskitytään vaan itse säätämiseen ilman keskittymistä siihen perhanan reeniin. Ei sillä suunnittelulla ja jumalattomalla ohjelmapaperi-plan-kasalla sitä kroppaa treenata. Siksi nostin tämän asian esille, koska moni tuttunikin suunnittelee hieman liikaa verrattuna siihen mitä saa aikaiseksi. :) Jne..

EDIT: Ja sitten vielä se, että muutamilla myös on sama ohjelma ollut iät ja silti he kehittyvät koko ajan ja lihasta tulee jne. :) Eli verrattuna heidän n00b proggista näihin joka-asia-ajateltu -proggiksiin niin niin hehän eivät suostuisi sellaiseen koska "tää simppeli toimii prkl yhtä hyvi ku toi sun turboTraining5000-ohjelma". ;) Itselläni on kevyet/raskaat treenit.. ja joka toinen vko vaihtuu jotkut liikkeet. Ja planin uusin noin kerran 5-6vko:ssa.

Originally posted by jhulmi
Ton nopeuspenkkikandin anti lähinnä on siinä yksinkertaisuudessaan, että rintalihakset ja ojentajalihas aktivoituu selvästi enemmän vetokumeilla koko noston ajan --> suurempi harjoitusvaikutus kokonaisuudessaan, ei välttämättä tarkoita että penkki ilman penkkipaitaa niinkään tolla nousisi...

No, uskaltaisiko tämän kandin johtopäätösten perusteella tehdä sellaisen johtopäätöksen, että ainakaan raw-tyylisen voimanostajan ei ole mitään järkeä tehdä WBC-tyylin nopeuspenkkiä ilman remmejä?:eek:

Originally posted by Baarikello
No, uskaltaisiko tämän kandin johtopäätösten perusteella tehdä sellaisen johtopäätöksen, että ainakaan raw-tyylisen voimanostajan ei ole mitään järkeä tehdä WBC-tyylin nopeuspenkkiä ilman remmejä?:eek:

Kyllä sitä yleisen koordinaation kehittymisen ja vaihtelun kannalta kannattaa ja kumien suojausvaikutuksen takia tehdä siis kumeilla. Mutta siis ei kyllä raw-nostajille samanlaista etua nuo tuo kuin paitapenkkaajille. Mulle ainakin nopeuspenkki ilman kumeja on ihan tehotonta ja ottaa niin maan perusteellisesti tonne kyynärniveleen kun nopeustyyppi olen. Kyllä hitaammat tyypit voi tehdä ilmankin kumeja ja tietysti muutkin isommalla kuormalla.

Joo ajattelin ottaa tän threadin uudelleen esille, koska itselläni on tullut sellaien ongelma eteen, ettei paikat kipeydy enää ollenkaan.

Treenasin vielä 3 viikkoa sitten 4 kertaa viikossa jaolla:

Jalat
Rinta + haba
olat + ojentajat
selkä

Toistoja teen peruvoima liikkeissä 6 * 6-8 toistoa (mave, penkki ym.) ja apuliikkeissä 3 * 10-12 toistoa.

Nyt siirryin 3 päivään viikossa jaolla työntävät, vetävät ja jalat.

Treeneissä teen aina pakkotoistoja 1-2 kertaa perusvoimaliikkeissä, (paitsi kyykyssä, mutta teen pakot prässissä tai hackissa).

Tarkoitus on saada lihasmassaa lisää ja voimaa siinä samalla. Mutta esim. kyykyssä olen jauhanut samalla PRKLeen painoilla jo 5 vkoa, tosin prässissä on kehitystä tapahtunut. Liikkeitä vaihtelen viikoittain, eli minulla on kaksi eri ohjelmaa (määrällisesti samat, mutta eri liikkeet), joten vaihtelevuuttakin löytyy.

Kertokaa nyt ihmeessä miten sitä tuntumaa saa selkään ja jalkoihin paremmin, nyt loppuu voimat kesken ennenkuin lihakset huomaa tehneensä töitä -> kipeytyvät.

Palautusjuoman juon aina treenin jälkeen, mutta muita juttuja en käytä. Tosin syöminen on triplaantunut...

Kiitos vastauksista jo etukäteen..:kippis1:

Originally posted by kisy1
Liikkeitä vaihtelen viikoittain, eli minulla on kaksi eri ohjelmaa (määrällisesti samat, mutta eri liikkeet), joten vaihtelevuuttakin löytyy.

Minusta pelkkä liikkeiden vaihteleminen ei ole mitään kunnon vaihtelua jos kuitenkin sarjat ovat suunnilleen yhtä pitkiä ja muutenkin treenityyli sama. Kannattaa kokeilla vaihtaa vuoroviikoittain liikkeiden lisäksi myös sarjojen pituuksia ja yleistä treenityyli. Esim.

1. Viikko: Toistot 12-20, suoritustekniikka puhdas ja maksimaaliseen pumppii tähtäävä, sarjoja ei aivan loppuun asti, sarjamäärät hieman normaalia suuremmat, sarjapalautukset 30-60s.

2. Viikko: Toistot 8-12, suoritustekniikka 90% puhdas, sarjat kovia suoria sarjoja, sarjapalautukset 1-2min.

3. Viikko: Toistot 8-15, suoritustekniikka 90% puhdas, paljon erikoistekniikoita kuten pakkotoistoja, pudotussarjoja, negatiivisia toistoja, sarjapalautukset 1-3min.

Tämä nyt oli vaan pikaisesti keksitty esimerkki, mutta kun puhutaan vaihtelusta niin tätä sen vähintäänkin pitäisi olla mun mielestä. Jos lihat tottuu tämänkin tyyppiseen jaksottaiseen vaihteluun niin sitten vaan ihan random järjestyksessä vaihtelee noita viikkoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom