palautuminen - lihaskipu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onko treeninjälkeinen lihaskipu sidoksissa palautumisen kanssa?

Tällä tarkoitan sitä, että jos treenattava lihas ei ole kunnolla palautunut aiemmasta treenistä, siihen ei tule samanlaista lihasarkuutta, kuin jos se olisi täysin palautunut.

Muistan joskus lukeneeni kauan sitten jotain tuon suuntaista, mutta en enää muista yhtään kuka sen oli kirjoittanut ja missä.

Itse huomasin vastaavan asian, kun pidin kevyen viikon viime viikolla. Ennen kevyttä viikkoa olin treenannut 4 kovaa viikkoa ja neljännellä kovalla viikolla ei lihakset kipeytyneet juuri ollenkaan treenistä. Nyt kun eilen kävin tekemässä rinta-hauistreenin, niin lihakset on todella arkoina taas.

Jos lihaskivusta voisi päätellä sen, milloinka kroppa ei enää kerkeä palautua treeneistä kunnolla, tietäisi tarkalleen, milloin on kevyen viikon aika. Vaikka osa lihaskivun vähenemisestä johtuu lihaksen tottumisesta treeniin.

Uskaltaisin väittää, että lihaskivut ovat sen verran yksilöllisiä, ettei niiden perusteella voi yleistää yhtään mitään.
Esimerkiksi omalla kohdalla lihasten palautuminen on suoraan verrannollinen suoritustasoon eli jos palautuminen on ollut vain osittaista, tuntuu ettei treeneissä kaikkia paukkuja saa ulos.
Ja toiseksi, lihakset saa millon tahansa helvetin kipeeksi tekemällä jotain sellasta liikettä, jota ei ole ennen tehnyt tai erittäin harvoin, ja tekee monia ylipitkiä sarjoja kevyillä painoilla.
Tai näin ainakin tässä meikäläisen kehossa ;)

Oon sitä mieltä, että treenin jälkeinen lihaskipu on lihaskasvun merkki. Eli jos lihas ei enää kipeydy treenin jälkeen ollenkaan on jokin pielessä. Kun taas aivan vitun kova lihaskipu on treenaamattomuuden ja huonon kunnon merkki. Eli se pitää tietää se oikeanlainen lihaskipu ja muuttaa treenejä aika ajoin sen saavuttaakseen.

Originally posted by JJJ
Oon sitä mieltä, että treenin jälkeinen lihaskipu on lihaskasvun merkki. Eli jos lihas ei enää kipeydy treenin jälkeen ollenkaan on jokin pielessä. Kun taas aivan vitun kova lihaskipu on treenaamattomuuden ja huonon kunnon merkki. Eli se pitää tietää se oikeanlainen lihaskipu ja muuttaa treenejä aika ajoin sen saavuttaakseen.

Joo no toi on kyllä totta. Se oikeanlainen lihaskipu kyllä kertoo että treeni on mennyt perille. Ja antaa yleensä sellaisen masokistisen hyvänolon tunteen. Silti, en kuitenkaan yleistäisi lihaskipua kasvuun vaikka se ehkä suuntaa antavaa onkin.

mahtuukohan pelkät jumittuneet ja voimattomat muttei niinkään varsinaisesti KIPEÄT lihakset tähän käsitteeseen kipu?

tissit tulee ylikipeeks

Mulla taas on semmonen ongelma että tissit ei tunnu oikeen palautuvan. Treenaan kaikkia lihas ryhmiä kerran viikossa ja kaikkia yhtä kovaa omasta mielestäni ja yhtä paljon. Maanantaina otan penkin, vinopenkin ja yhden muun tissi liikkeen ja Ojentajat. Tissit on usein vielä perjantaina kipeet kun pitäis tehä olkapäitä ja siitä ei oikeen tuu mitään. Syön paljon, käytän lisäravinteita palautumisjuomaa plus muita. Ja ongelma on vain rintalihasten kohdalla.

Mikä pielessä?

Originally posted by JJJ

Rohkenen väittää vastaa sillä perusteella, että kaikki riippuu niin paljon yksilöstä.

Itselläni selkään on viime aikoina tullut huomattaa kehitystä, vaikka selkätreenien jälkeisinä päivinä on harvoin ollut edes arkuutta huomattavissa. Sama homma käsissä.

Minusta paljon treenin laadusta kertoo se, että voimat yksikertaisesti loppuvat. Eikä tätä tarvi saavuttaa millään erikoisella väsyttämisellä. Toinen asia mikä mielestäni vaikuttaa treenin onnistumiseen on se kuinka hyvällä tuntumalla ja pumpilla treeni viedään läpi. Itse olen pitkään taistellut selän tuntuman kanssa, vaikka kehitystä on vähän tullutkin. Nyt kun tuntuma on hyvä, niin selkätreenin viimeisen liikkeen jälkeen on turha yrittää vetää yhtäkään leukaa. Varsinaista pumppia ei lyhyissä sarjoissa ehdi kyllä saada, mutta tuntumaa kylläkin.

Originally posted by JJJ

yhdyn tähän mielipiteeseen täysin..silloin jos ei oo paikat ollu kipeenä niin kyllä on vituttanut..etenkin tätä oli selkäreenin kans alkuaikoina mut nyt ainakin en oikeastaan muista semmoista reeniä josta ei olisi ollut paikat kipiänä..:)

Originally posted by Mikk0
mahtuukohan pelkät jumittuneet ja voimattomat muttei niinkään varsinaisesti KIPEÄT lihakset tähän käsitteeseen kipu?

Toi on mun mielestä DOMSin eka aste. Nk. tietää treenanneensa mutta ei ole tuskissaan. Kunnolla kipeäksi tulen nykyisin vain HST:hen kuuluvan lepotauon jälkeen, niinkuin asiaan kuuluukin. Tai silloin kun ohjelmaan lisää jonkin oudomman liikkeen ja aloittaa suorilta miehekkäillä painoilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tähän lihaskipuun liittyen minulla olisi kysymys. En ole ennen niin ajatellut asiaa, mutta nyt kun on tätä juttua täällä niin ajattelin kysyä.

Eli kun sattuu olemaan paikat vieläkin vähän kipeät maanantaisesta treenistä, niin merkitseekö se sitä etten ole palautunut treenistä ja ei pitäisi mennä riuhtomaan lisää rautaa tänään, vai sitä että lihakset vain huonon venyttelyn? tai lihaskasvun johdosta ovat kipeät? :) Eli "should i lift some weights tonight?!"

Originally posted by blaza

Eli kun sattuu olemaan paikat vieläkin vähän kipeät maanantaisesta treenistä, niin merkitseekö se sitä etten ole palautunut treenistä ja ei pitäisi mennä riuhtomaan lisää rautaa tänään, vai sitä että lihakset vain huonon venyttelyn? tai lihaskasvun johdosta ovat kipeät? :) Eli "should i lift some weights tonight?!"

Kyllä. Ei lihakset kipeinä kannata mennä reenaan sitä samaa lihasryhmää joka on kipeenä. Joku on sanonu että kivun loppumisen jälkeen pitää odottaa kaks päivää että on oikeesti palautunu. Itellä kyllä tuntuu että voi taas tehdä seuraavana päivänä kun kipu on lakannu.

No, mutta... maanantaina reenasin selkää, olkapäitä ja vatsoja.. ja tänään olisi vuorossa rinta, hauis... ja kun jotenkin oudosti on hauikset pikkaisen kipeet sivuilta ja sitten kyynärtaipeessa pientä lihaskipuu viel. Ni voisko silti mennä treenaan nuo kyseiset lihasryhmät? Kun ei millään viitsisi nyt poiketa ohjelmasta ja jättää reenaamatta.. mulla reenit ma-ke-pe, loput lepoo. Eli ei kai se niin paha oo reenata? Ei siis oo kauheen isoo lihaskipuu, aika snadia. Enää ei tunnu ku tos kyynärtaipees pikkasen oikeestaan, habas ihan midisti. :) Hehe

No, mutta... maanantaina reenasin selkää, olkapäitä ja vatsoja.. ja tänään olisi vuorossa rinta, hauis... ja kun jotenkin oudosti on hauikset pikkaisen kipeet sivuilta ja sitten kyynärtaipeessa pientä lihaskipuu viel. Ni voisko silti mennä treenaan nuo kyseiset lihasryhmät? Kun ei millään viitsisi nyt poiketa ohjelmasta ja jättää reenaamatta.. mulla reenit ma-ke-pe, loput lepoo. Eli ei kai se niin paha oo reenata? Ei siis oo kauheen isoo lihaskipuu, aika snadia. Enää ei tunnu ku tos kyynärtaipees pikkasen oikeestaan, habas ihan midisti. :) Hehe

Mikset treenaa jalkoja keskiviikkona ja sitten noi loput perjantaina niin kerkii paikat palautuun paremmin.

laiskana en jaksanut kaikkia lukea, mutta tässä pari faktaa:
- viivästynyt treenilihaskipu (DOMS) ei kasvata. se on merkki keholle vieraasta rasituksesta, jos näin voi sanoa. vaikka kuinka kovakuntoinen bodari esim. juoksis eka kertaa 20km, tulis jalat kipeiksi jne.

kipu on toki se merkki, että on tullut annettua kovempi ärsyke kasvuun. MUTTA: jos treenaa usein, ei kipua tule. ei kasvua siis? no onneks ei noin. lihas vaan ei ehdi tottua siihen lepovaiheeseen, kuten esim. kerran viikossa treenatessa.

periaatteessa kipeää lihasta voi treenata. treenin jälkeen tapahtuu erilaisia palautumisjuttuja ja kipu on vaan eräs merkki niistä. lihashermotus ja aineenvaihduntapuoli palautuu kyllä nopeammin. yleensä vaan koordinaatiota ja tekniikkaa vaativia treenejä ei kannata tehdä lihat kipeinä, koska se häiritsee suoritusta liikaa.

esimerkki: jos kerran viikossa kyykkäävä saa joka kerta paikat kipeiksi, palautuuko hän hitaammin kuin kolme kertaa viikossa kyykkäävä, joka ei juuri lihaskivun kanssa ole tuttu. eipä tietenkään. kyse on lähinnä siis kuormitustauoista, jotka harvemmin treenaavilla ovat sen verran pitkät, että kipua tulee joka kerta.

tulokset kuitenkin saattavat olla samat tai useammin treenaavilla paremmat johtuen paremmasta tekniikasta...

täältä tähän.

Originally posted by habatus
Mikset treenaa jalkoja keskiviikkona ja sitten noi loput perjantaina niin kerkii paikat palautuun paremmin.

Se onkin niin minun ohjelmassani, mutta kun huomenna on toisen vaiheen arvioiva ajo ja en viitsisi laittaa jalkoja pakettiin huomista varten. Että pysyy kaasu ja kytkin hallinnassa... :D Heheh

jto, todella syväluotaava vastaus! Kiitoksia! Satutko tietämään paljonko taas kehityseroa on 3x ja 1x viikossa tiettyä lihasryhmää treenaavalla? Oletko lukenut asiasta? :)

Kiitos vastauksista!

No, jos nyt suoraan sanotaan, niin eri lihasten palautumisen kannalta toi ohjelma on aika käsi. Hauikset on tänään väkisinkin kipeenä jos on just tehny selän. Miten olis tällanen työntävät-vetävät-perusjako:

Päivä 1.
Rinta, ojentajat

Päivä 2.
Selkä, hauis, takaolkapäät

Päivä 3.
Olkapäät, epäkkäät (kyynärvarret)

Päivä 4.
Jalat

ja vatsat pari kertaa viikossa johonkin väliin. Taattua tavaraa, ja varmasti ehtii palautuun.

Originally posted by jto

kipu on toki se merkki, että on tullut annettua kovempi ärsyke kasvuun. MUTTA: jos treenaa usein, ei kipua tule. ei kasvua siis? no onneks ei noin. lihas vaan ei ehdi tottua siihen lepovaiheeseen, kuten esim. kerran viikossa treenatessa.

Mäkään en allekirjoita sitä että kipu olisi yhtä kuin kehitys, mutta olen eri mieltä siitä etteikö lihakset tulis kipeeks jos treenaan usein. Tällä hetkellä treenaan lihasryhmän 4-5 päivän välein, ja jokaisen treenin jälkeen ovat paikat kipeinä. Tämä luultavasti johtuu siitä etten tee koskaan samanlaista treeniä peräkkäin. Peräkkäiset treenit ovat aina täysin erilaiset, esim. toinen treeni painottuu isoihin painoihin ja erikoistekniikkoihin ja toinen suoriin sarjoihin pienemmillä painoilla maximaalista tuntumaa ja pumppia tavoitellen. Vai tarkoititko tuolla "usein" että treenataan juuri HST:llä 3 kertaa lihasryhmä viikossa ?

Mulla 3 krt viikos reeni, eli toi nelijako ei käy. Ja mun ohjelma ku vaihtuu next ni taas on toi vetävät, työntävät, jalat jako sillon.

Originally posted by Powerhousu
No, jos nyt suoraan sanotaan, niin eri lihasten palautumisen kannalta toi ohjelma on aika käsi. Hauikset on tänään väkisinkin kipeenä jos on just tehny selän. Miten olis tällanen työntävät-vetävät-perusjako:

Toi työntävät-vetävät jne. jako on taattua tavaraa, mutta monilla ei toimi - siis sen verran huomattavan monilla että siitä sopii mainita. Aivan hyvin voi hauikset treenata vaikka selkä olis ollu edellinen... ei aina tarvi palautua sitä viikkoa jne, ennemminkin laittaa siihen viikkoon vielä epäsuorat treenit lisäksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom