Pakkotoiston venyttelyopas 2009

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aivan! Mutta lämmin lihas ei ole niin loukkautumisherkkä. Se vain mietityttää että pitääkö sillon kymppiuutisten aikaan lähteä vielä sotkemaan pyörällä hiki päälle, että uskaltaa venytellä paikat auki? :rolleyes:

tai siis miten se oikeesti pitäis tehdä...

Viimeksi muokattu:
Aivan! Mutta lämmin lihas ei ole niin loukkautumisherkkä. Se vain mietityttää että pitääkö sillon kymppiuutisten aikaan lähteä vielä sotkemaan pyörällä hiki päälle, että uskaltaa venytellä paikat auki? :rolleyes:

tai siis miten se oikeesti pitäis tehdä...
Ei tarvitse. "Lämpimänä" tosiaan venyy helpommin/paremmin, mutta kaikki on kiinni tottumisesta. Itse en ole 20v:een "lämmitellyt" ennen venyttelyjä. En myöskään läheskään aina "lämmitä" asiakkaita millään tavalla ennen venytystä tai muuta toimenpidettä. Hyvin on venyny! ;)

Pitää vain muistaa että "kylmiltään" ei välttämättä veny ihan hyvin, eli pitää lähteä liikkeelle pikkuisen varovammin...

Onko sitten parempi venyttää esim 5 settiä/15s vaikko 3 settiä/45s yhtä lihasta? Oon käsittänyt, että lihakseen tulee 15 sekunnin venytyksen jälkeen refpleksi, että se alkaa supistamaan venytystä vastaan, jonka vuoksi venytyksellä ei saada enää haluttua tulosta aikaiseksi. Vai onko tuo aivan :anssi:

Onko sitten parempi venyttää esim 5 settiä/15s vaikko 3 settiä/45s yhtä lihasta? Oon käsittänyt, että lihakseen tulee 15 sekunnin venytyksen jälkeen refpleksi, että se alkaa supistamaan venytystä vastaan, jonka vuoksi venytyksellä ei saada enää haluttua tulosta aikaiseksi. Vai onko tuo aivan :anssi:

Tuo viidentoista sek sääntö ei pidä paikkaansa alkuunkaan, unohda se. Nuo venytsajat mitä annetaan ovat ERITTÄIN suuntaa-antavia, aina pitää kuunnella itseään ja omia raktioita. Toiset saavat maksimivenyvyytensä jo muutamassa sekunnissa ja toisilla voi mennä 15 min.

Venytysaika ja toistot siis riippuvat täysin yksilön sen hetkisestä fyysisestä tilasta ja tarpeesta. Tarve vaihtelee todella paljon ihmisten kesken ja vieläpä jokaisella yksilöllä esimerkiksi vuorokausirytmin, unen määrän, rasitustason (**Huom! myös psyykkinen rasitus**), ravitsemuksen tai muun vastaavan syyn mukaan. Eli ei muuta kuin kokeilemaan! Ohjeeksi antaisin: 1) Venytä lihasta tuntumaan asti. 2) Anna lihaksen rentoutua. 3) venytä lisää ja odota RENTOUTUMISTA. 4) toista tuota sykliä kunnes et enää pääse pidemmälle ja pysy siinä asennossa niin kauan kuin hyvältä tuntuu (yleensä noin 20-30 sek on riittävä aika).

Yleensä ollaan liian hätäisiä: Eka venytys tehdään liian rajusti, liian pitkälle, jolloin refleksit puuttuvat peliin negatiivisella tavalla.

Pdf:ää tulossa? :rolleyes:

mitäköhän teen väärin ku tossa ulkokiertäjän toisessa kuvassa (11) mulla näyttää siltä että koittaisin vääntää olkapään sijoiltaan. Eli olkapään lihakset ainakin tulee eteeen aika törkeen näkösesti.

mitäköhän teen väärin ku tossa ulkokiertäjän toisessa kuvassa (11) mulla näyttää siltä että koittaisin vääntää olkapään sijoiltaan. Eli olkapään lihakset ainakin tulee eteeen aika törkeen näkösesti.

Älä päästä olkapäätä tulemaan eteen, vaan tuo kyynärpäätä eteenpäin vain sen verran, että olkapää pysyy linjassa. Kokeile tehdä vaikka seinää vasten siten, että takaolkapää pysyy seinässä kiinni koko ajan. Toimiiko?

Älä päästä olkapäätä tulemaan eteen, vaan tuo kyynärpäätä eteenpäin vain sen verran, että olkapää pysyy linjassa. Kokeile tehdä vaikka seinää vasten siten, että takaolkapää pysyy seinässä kiinni koko ajan. Toimiiko?
Seinää vasten toimii paljon paremmin, kiitos tästä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika hardcore-settiä nuo taka- ja sisäreisivenytykset 25-28. Koko ikänsä venyttelemättä urheillut ja liikkuvuudeltaan rautakangen tasoa oleva jamppa (puhun nyt ööö.. naapuristani tai kaveristani) kokee mahdottomaksi päästä edes aloitusasentoon. "Pyri saamaan napa lattiaan...". Ei jää kuin metri vajaaksi...

Minkälaista jumppaa/treeniä/venytyksiä kannattais tehä lonkankoukistajille, kun työn takia menee lonkankoukistajat kireiks ja ne aiheuttaa selkäkipuja. Tiiän jo pari liikettä, mut jos jollain on antaa jotain hyviä vinkkejä viel niin olisin kiitollinen :)

Tuo viidentoista sek sääntö ei pidä paikkaansa alkuunkaan, unohda se. Nuo venytsajat mitä annetaan ovat ERITTÄIN suuntaa-antavia, aina pitää kuunnella itseään ja omia raktioita. Toiset saavat maksimivenyvyytensä jo muutamassa sekunnissa ja toisilla voi mennä 15 min.
Tervehdys. Olen itse ollut jalkojen venytyskurssilla, kurssin veti kaveri joka neuvoo mm urheilijoita. Venyttelimme "kylmiltään" alkaen nilkasta päättyen lonkan seudulle, olisko ollu 6-7 lihasryhmää.
Yhtä lihasryhmää venyteltiin 15 min per jalka, kaikkiaan tilaisuus kesti kolmisen tuntia. Tätä suositeltiin tehtäväksi kerran kuussa, koska suuri osa "normaaleista selkävioista" johtuu kuulemma jaloista.

Väärin tehdyt raskaiden kuormien liikuttelut (kuntosali, sementtisäkki jne) eivät kuulu "normaaleihin selkävikoihin"

Latest posts

Back
Ylös Bottom