Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Mulla vasta pieniä sijoituksia mut mä oon ottanut suomen pörssistä alkuun kyl ihan siksi että mitä ymmärsin niin ulkomaiset pörssit sitten menee taas verotaisteluiksi yms, Itse arvotan osakkeessa osinkoja, ja pitkän ajan käppyröitä katsellut, en niinkään ala daytraderiksi, siihen löytyy "parempiakin" alustoja
Ihan väärin ajateltu.
Ei niissä ulkomaisissa mitään tarvi verojen kanssa kikkailla.
Osinkoja tärkeämpi on kurssikehitys.
En tiedä mitä kautta ostat osakkeita mut aika hyvä sääntö että minimi tonnilla, turha ostaa ihan pikkusummilla kun kuluja tulee aina kun ostat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomi stokseihin ei ehkä kannata sijoitella, huonoiten performoinut pörssi maailmassa ja tähän lasketaan mukaan afrikka ym absoluuttiset shaibet, vitullisen kovat verot ja ollaan täällä ilman venäjän kauppaa euroopan koillis peränurkassa vihamielisen venäjän ja maailman saastuneimman meren välissä ihan sysipaska jääkylmä ilmasto lunta ja jäätä ja poliitikot idiootteja miettii miten saatais ilmasta kylmempi, että sijoitukset amerikkaan tai mahdollisesti aasiaan jos osaa ja eläkepäiviksi vittuun täältä.
Tän huomaa vaikkapa viime vuonna OMXH25 -11% vs SP500 +22%..
Aika iso ero.
Onneks tajusin vuos sit tehdä isoja liikkeitä myymällä suuren osan suomalaisia veks ja aika pitkälle jenkkiteknologiaa tilalle.
Reilu 100k tarkoitus kohtapuolin taas sijoittaa, aika pieni osa menee suomeen.
 
Meinaatko uudiskohteita ja mistäpäin suomea?
Pääkaupunkiseudulla ei ole tullut vastaan, tai sit en osaa etsiä.
Kuopiosta olen melkein 30% alennuksella saanut kun olen vaan tarjonnut ja ostanut useamman kerralla. Uudiskohteita nimenomaan.

Oletko tarjouksia tehnyt? Ei myynti-ilmoituksessa tietenkään lue että annetaan isolla alennuksella, sun pitää tehdä tarjous johon rakennusliike joko tarttuu tai ei tartu.

Q1 aikana olisi ostoslistalla vielä kaksi asuntoa Kuopiosta ja yksi Oulusta. Q2-Q3 aikana yksi PK-seudulta ja yksi Jyväskylästä.
 
Olen heitellut tarjouksia 40-50% alennuksella ja noihin on jopa soiteltu takaisin ja koeteltu perustella miksi kannattaisi tarjota enemmän. Yhtä jopa oli pohdittu hetken. Olen katsellut nyt noita yli 2v vanhoja taloja joissa on alkanut taloyhtiölainan lyhennykset.
 
Mietin lähinnä onko kuinka todennäköistä, että tulee vastaavanlainen dippi kuin koronahässäkän aikaan, mutta pidempi. Jos olisin yhtä hyvä selvännäkijä kuin useimmat internetissä, voisin suunnitella odottavani tätä aikaa ja säästää ostohousujen taskuihin liitua. Donald toki tulee laittamaan maailman tasapainoon sekä navat kohdilleen, joten voi olla turha pyöritellä todennäköisyyksiä tälle ja kannattaakin jatkaa kuukausisäästämisen merkeissä ilman muutoksia.

Uraani ehdottomasti kiinnostava. Laitetaan tutkittavien laariin.


Varmasti näin, kunhan valmistaminen ja prosessit ylipäätään toimivat, jotta tavoitteet saavutetaan. Tilauskannan kanssa ei ainakaan ongelmia.

Vaikka tulisi, niin pitkällä tähtäimellä kannattaa aina sijoittaa kun pystyy, isoihin ja vakaisiin yrityksiin.
Usein kun noi ostotilanteet tapahtuu, niin sitä sijoitusrahaa ei löydy tavan ihmiseltä(tämän takia kannattaisi melkeinpä laatia valmiiksi joku sijoituslaina pankin kanssa).
 
Vaikka tulisi, niin pitkällä tähtäimellä kannattaa aina sijoittaa kun pystyy, isoihin ja vakaisiin yrityksiin.
Usein kun noi ostotilanteet tapahtuu, niin sitä sijoitusrahaa ei löydy tavan ihmiseltä(tämän takia kannattaisi melkeinpä laatia valmiiksi joku sijoituslaina pankin kanssa).
Varmasti kannattaa. Pointti oli nimenomaan, että pelimerkkejä ennakoivasti laitetaan syrjään tilaisuutta varten ja otetaan sitten liki välitön (+-vuosi) +50-100% tuotto. Korredippi jäi pääosin hyödyntämättä, kun oli pakko laittaa liikenevät kymmenet tuhannet asuntoon. Myönnän, että en uskonut niin nopeaan nousuun siitä dipistä. Enkä jatkossakaan lainarahalla uskaltaisi pelata vastaavassa tilanteessa. Ehkä siksi olenkin keskiluokkainen proletaari.
 
Varmasti kannattaa. Pointti oli nimenomaan, että pelimerkkejä ennakoivasti laitetaan syrjään tilaisuutta varten ja otetaan sitten liki välitön (+-vuosi) +50-100% tuotto. Korredippi jäi pääosin hyödyntämättä, kun oli pakko laittaa liikenevät kymmenet tuhannet asuntoon. Myönnän, että en uskonut niin nopeaan nousuun siitä dipistä. Enkä jatkossakaan lainarahalla uskaltaisi pelata vastaavassa tilanteessa. Ehkä siksi olenkin keskiluokkainen proletaari.
No tämä on juuri se ongelma...
Eli harva pystyy ne ennakoimaan, ja vielä hyödyntämään kun ei tiedä ollaanko jo "tarpeeksi alhaalla", tai "lasketaanko tämän nousun jälkeen vielä" jne...
Saman psykologiset peikot kummittelee treidaamisessa.

"Tylsä" sijoittaminen ja treidaaminen on se millä tehdään rahaa.
Jännitystä jos hakee, niin mennään samaan kategoriaan suurimman osan veikkauksen pelien kanssa.
 
No tämä on juuri se ongelma...
Eli harva pystyy ne ennakoimaan, ja vielä hyödyntämään kun ei tiedä ollaanko jo "tarpeeksi alhaalla", tai "lasketaanko tämän nousun jälkeen vielä" jne...
Saman psykologiset peikot kummittelee treidaamisessa.

"Tylsä" sijoittaminen ja treidaaminen on se millä tehdään rahaa.
Jännitystä jos hakee, niin mennään samaan kategoriaan suurimman osan veikkauksen pelien kanssa.
Nimenomaan uhkapeliä. Ei tässä ollut varsinaisesti puhekaan siitä suositellusta yleisimmästä tavasta sijoittaa pitkässä pelissä. Itse ihan mutulla (hyväksytty tieteellinen Pakkis-kallumetodi) arvasin esim. korredipistä, että jos nyt ei maailmanloppu tule, noustaan vielä ja olisi ollut saumat ostaa -50% alennuksella vaikka esim. SXR8-rahastoa. Ehdottomasti se on uhkapeliä, mutta oddsit normaaliveikkausta paljon paremmat.
 
Tuli myytyä tällä viikolla yli 50% arvopaperisijoituksista, tarkoitus on seuraavan parin kuukauden aikana laittaa ne rahat kiinni asuntoihin.

Aika näyttää onko hitti vai huti. Likvidi puskuri ohenee merkittävästi.
 
Mitä itse asuntokauppoja seuranneena ja itse oman asunnon juuri myynneenä osaisin sanoa, niin tilanne näyttää nyt olevan tosi vahvasti pitkästä aikaa ostajan hanskassa. Toki sitkeesti täällä omalla seudulla vanhatkin asunnot pitää hintaa, mutta ei ne kyllä liikukkaan. Jonkun on kohta annettava periksi, myyjien tai ostajien. Kokeilin oman asunnon kanssa vuokraamista tulolähteenä mutta siitä jäi niin paska maku että ei taida olla kiinteistöjen hoardaaminen ja vuokraaminen kyllä mun juttu jatkossakaan. (ei kyllä niin että rahallisestikaan vois tuota harrastaa mut anyways).

Isoimmat riskit varmaan itärajalla. Koko elämän säästöt kun murenee tykistötulessa niin siinä ei varmaan laaja kotivakuutus auta
 
ei taida olla kiinteistöjen hoardaaminen ja vuokraaminen kyllä mun juttu jatkossakaan.
Tämä on tosi tärkeä miettiä omalta kannalta; mikä sopii itselle ja mikä ei.

Minua on aina jotenkin puistattanut ajatus asuntosijoittamisesta; tuntuu, että siinä on ihan hirveästi hommaa ja riskejä vuokralaisten suhteen. Puhumattakaan siitä, että varojen likvidointi voi olla hankalaa vaikka olisi valmis ottamaan tappiota.
Nykyistä asuntoa ostaessani jouduin toimimaan vähän aikaa vuokranantajana (irtisanoin vuokralaisten sopparin, että pääsin itse muuttamaan tähän), enkä tykännyt yhtään. Lyhyt kokemus muttei sovi minulle.
Minä arvostan elämässä joustavuutta, siksi minulle sopii parhaiten arvopaperisijoittaminen. Vähiten vaivaa itselle, helposti likvidoitavissa, riskiä pystyy hajauttamaan eri kohteisiin sijoittamalla.
 
Tämä on tosi tärkeä miettiä omalta kannalta; mikä sopii itselle ja mikä ei.

Minua on aina jotenkin puistattanut ajatus asuntosijoittamisesta; tuntuu, että siinä on ihan hirveästi hommaa ja riskejä vuokralaisten suhteen. Puhumattakaan siitä, että varojen likvidointi voi olla hankalaa vaikka olisi valmis ottamaan tappiota.
Nykyistä asuntoa ostaessani jouduin toimimaan vähän aikaa vuokranantajana (irtisanoin vuokralaisten sopparin, että pääsin itse muuttamaan tähän), enkä tykännyt yhtään. Lyhyt kokemus muttei sovi minulle.
Minä arvostan elämässä joustavuutta, siksi minulle sopii parhaiten arvopaperisijoittaminen. Vähiten vaivaa itselle, helposti likvidoitavissa, riskiä pystyy hajauttamaan eri kohteisiin sijoittamalla.
Me tehtiin asuntosijoitus”uran” alussa virheitä mistä oppirahoja maksettiin.

Ostettiin edullisia kohteita ei-niin-hyvältä sijainnilta, teetettiin remontit ammattilaisilla ja vuokrattiin.

Sijainnin takia emme pystyneet juurikaan valikoimaan vuokralaisia ja huono sijainti ja remontin ulkoistaminen johtivat siihen että voitolla myyminen ei ole mahdollista.

Vuokralaisriski realisoitui pariin kertaan ja tuli kalliita vaurioita asunnoille.

Sitten tajuttiin sijainnin merkitys ja ei ole sen jälkeen ollut ongelmia vuokralaisten kanssa.
 
Tämä on tosi tärkeä miettiä omalta kannalta; mikä sopii itselle ja mikä ei.

Minua on aina jotenkin puistattanut ajatus asuntosijoittamisesta; tuntuu, että siinä on ihan hirveästi hommaa ja riskejä vuokralaisten suhteen. Puhumattakaan siitä, että varojen likvidointi voi olla hankalaa vaikka olisi valmis ottamaan tappiota.
Nykyistä asuntoa ostaessani jouduin toimimaan vähän aikaa vuokranantajana (irtisanoin vuokralaisten sopparin, että pääsin itse muuttamaan tähän), enkä tykännyt yhtään. Lyhyt kokemus muttei sovi minulle.
Minä arvostan elämässä joustavuutta, siksi minulle sopii parhaiten arvopaperisijoittaminen. Vähiten vaivaa itselle, helposti likvidoitavissa, riskiä pystyy hajauttamaan eri kohteisiin sijoittamalla.
Sama itsellä, sijoittaminen on tällä hetkellä pelkästään osakkeissa. Tosin on harkinnassa jos hajauttaisi yhteen asuntoon osakkeiden lisäksi, mutta just noi riskit arveluttaa.
 
Mitä itse asuntokauppoja seuranneena ja itse oman asunnon juuri myynneenä osaisin sanoa, niin tilanne näyttää nyt olevan tosi vahvasti pitkästä aikaa ostajan hanskassa. Toki sitkeesti täällä omalla seudulla vanhatkin asunnot pitää hintaa, mutta ei ne kyllä liikukkaan. Jonkun on kohta annettava periksi, myyjien tai ostajien.

Myyjät eivät suostu myymään alennuksella. Tänäänkin juttelin yhden kiinteistönvälittäjän kanssa kohde on vuokrakämppä pks, jonka vuokra on n. 800€ ja vastikkeet n. 900€ ja vuoden päästä alkaa pääomavastikkeen lyhennykset. Vaikuttaa siltä, että on vielä jokin denial päällä ja asuntoa ei haluta myydä tappiolla. Noita tapauksia on tullut useampi vastaan nyt.

Jännästi vielä pari sellaista kämppää, mitkä on 1. kerroksessa ja aluetta googlettamalla siellä on ollut pahoja järjestysongelmia ja naapurissa jotain narkkareiden tukipalveluita yms. Varmasti miellyttävä paikka asua tuollainen, missä jotain narkkareita pyörii ikkunan takana.
 
Mietin kauan sijoitusasunnon ostamista mutta omalle psyykkeelle ei sovi. Ensinnäkin pitäisi löytää kämppä jonka arvo nousee tulevaisuudessa eli se tarkoittaa sitä että nykyinen myyntihinta on korkea. Sitten kun otetaan huomioon maailmantilanne ja suomen talous niin tuntuu siltä että en halua ylimääräistä kiinteää omaisuutta.

Porukoilla on takapihallaan mökki, 40m2, saunalla ja keittiöllä. Telkkarikin löytyy. Se toimii nyt bnb vuokramökkinä. Nauroin heille alussa,sijainti 100km vantaan lentokentältä keskellä ei mitään. Kyllä siellä viikoittain käy porukkaa,jopa ranskalaisia ja meksikolaisia. Suomalaisiakin kiinnostaa. Muistaakseni rakennettiin se itse noin 12 vuotta sitten. Taisi maksaa 25k. Kohtuullinen sijoitus jos meno jatkuu
 
Katellut tuota Honkarakennetta et kurssi on kyl tosi alhaalla. Rakennusala on tiedetysti nyt heikoilla/ahtaalla mutta onko kellään parempaa tietoa et kannattaisiko tota tankata nyt mahdollisen nousukauden toivossa vai meneekö konkurssiin viel tän vuoden aikana.
 
Katellut tuota Honkarakennetta et kurssi on kyl tosi alhaalla. Rakennusala on tiedetysti nyt heikoilla/ahtaalla mutta onko kellään parempaa tietoa et kannattaisiko tota tankata nyt mahdollisen nousukauden toivossa vai meneekö konkurssiin viel tän vuoden aikana.
Kukaan ei tiedä koska nousukausi alkaa.
Honkarakenne näyttää tippuneen 2v tasaisesti 7€ > 3€. Kurssin käänteestä ei näy merkkejä, ero nykykurssin ja ATH:välillä ei ole niin suuri että itse ottaisin riskiä tuon kanssa.
Laskevan osakkeen ostamisen ongelma on siinä että jos osake tippuu vielä 50% sen pitää nousta 100% päästäkseen samalle tasolle. Tämän vuoksi putoavaan puukkoon tarttumista ei suositella. Tuo on tippunut sen verran ettei ole mahdotonta että huonot uutiset vaikka ohjauskoron laskun lykkäämisestä kesällä syventäisivät ahdinkoa.
Tämä ei ole suositus ostaa tai olla ostamatta.

Terveisin,
hiljan putoavaan puukkoon isolla summalla tarttunut
 
Back
Ylös Bottom