Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lueskellut että kiinteistösijoittamisen sijoikset on ollut erittäin hyvin tuottavia, tulee vaan mieleen ihan joku 2008 aika.
Miten tässä osaakin olla niin herra manaaja.
 
Pikkuhiljaa voisi alkaa kasaamaan salkkuun voittoa jakavia ETF:ä ja elellä niiden tuloilla.
Mun pitäs alkaa tutustumaan näihin paremmin, olen kyllä koittanut mutta kun mun lontoo on sellaista että oluen saan tilattua mutta mitään tärkeää asiaa ei kannata koittaa ymmärtää ja tuntuu monet jutut olevan just lontooksi.
 
Pikkuhiljaa voisi alkaa kasaamaan salkkuun voittoa jakavia ETF:ä ja elellä niiden tuloilla.

Aikamoisia sijoitusomaisuuksia vaan vaatii, jos meinaa ihan niiden osingoilla elellä syömättä pääomia. Itsellä nyt isoin salkku ns. osinkosalkku, niin onhan se melkoista mummo lumihangessa touhua yrittää edetä kohti jotain tuon kaltaista. Kuitenkin jos keskimäärin verojen jälkeen tulis 3% lapaseen, niin yhden reilun kolmetonnia käteen kuukausiliksan generoiminen vaatii sen 100t euroa omaisuutta...
 
Kuitenkin jos keskimäärin verojen jälkeen tulis 3% lapaseen, niin yhden reilun kolmetonnia käteen kuukausiliksan generoiminen vaatii sen 100t euroa omaisuutta...

Ei taida mikään jakaa tuommoisia 3% kuukaudessa tuottoja, 3% vuodessa on ihan mahdollista.

En pidä keski-ikäiselle 100k€ salkkua kovinkaan suurena.
 
Ei taida mikään jakaa tuommoisia 3% kuukaudessa tuottoja, 3% vuodessa on ihan mahdollista.

En pidä keski-ikäiselle 100k€ salkkua kovinkaan suurena.

Siis tarkoitin tottakai 3% vuodessa. Mielestäni jotakuinkin realistinen osinkotuotto, eli veroja ennen vuosittainen osinkotuotto osakkeilla 4%. Eli 1,2milj omaisuudella saisi sen kolme tonnia kuussa joka kuukausi.
 
Ei taida mikään jakaa tuommoisia 3% kuukaudessa tuottoja, 3% vuodessa on ihan mahdollista.

En pidä keski-ikäiselle 100k€ salkkua kovinkaan suurena.
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monella suomalaisella 50v ihmisellä on +100ke sijoitussalkku?
Varmasti monella kiinteänä omaisuutena esim. omistusasuntoa ja mökkiä mutta näiden päälle tai edes sijaan se salkku?
 
Jep. Jos nyt aluksi tähtäisi siihen, että asumiskustannukset menisi noista.
 
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monella suomalaisella 50v ihmisellä on +100ke sijoitussalkku?
Varmasti monella kiinteänä omaisuutena esim. omistusasuntoa ja mökkiä mutta näiden päälle tai edes sijaan se salkku?
Minä nyt mikään sijoitusasiantuntija ole, mutta Suomessahan perinteisesti kyllä sijoitetaan kiinteään omaisuuteen.

Laskin huvikseni Nordean laskurilla, tasapainoisella sijoitusprofiililla ja 200€/kk sijoituksella, niin odotettu pääoma 10 vuoden sijoitushorisontilla olisi 28,5k€, josta sijoitustuottoa n. 4,5k€. Optimiskenaariolla sijoituspääoma voisi olla jo vähän päälle 40k€, josta tuottoa ~16k€.

20 vuoden sijoitushorisontilla tilanne muuttuu jo vähän enemmän, odotettu pääoma olisi 67,5k€, josta tuottoa ~19,5k€ ja optimitilanteessa 107k€ ja voittoa melkein kuuskymppiä.

Olennaisinta siis varmaan, minkä ikäisenä on aloittanut säännöllisen sijoittamisen ja minkälaisella kuukausierällä on pystynyt säästämään / sijoittamaan. Mun perstuntumallani keskituloisen viiskymppisen sijoitussalkku on lähempänä tuota ensimmäistä skenaariota, kun lapset, autot, talot ja sen sellaiset syö kuitenkin useammalta paukkuja säästää, mutta mitä varhaisemmalla iällä on pystynyt aloittamaan, niin sitä suuremmat mahikset tietty on, että viiskymppisenä on jo ihan mukava potti tallessa.

Täällä voi todeta nuo luvut ite ja muitakin vastaavia löytyy varmasti:

 
Minä nyt mikään sijoitusasiantuntija ole, mutta Suomessahan perinteisesti kyllä sijoitetaan kiinteään omaisuuteen.

Laskin huvikseni Nordean laskurilla, tasapainoisella sijoitusprofiililla ja 200€/kk sijoituksella, niin odotettu pääoma 10 vuoden sijoitushorisontilla olisi 28,5k€, josta sijoitustuottoa n. 4,5k€. Optimiskenaariolla sijoituspääoma voisi olla jo vähän päälle 40k€, josta tuottoa ~16k€.

20 vuoden sijoitushorisontilla tilanne muuttuu jo vähän enemmän, odotettu pääoma olisi 67,5k€, josta tuottoa ~19,5k€ ja optimitilanteessa 107k€ ja voittoa melkein kuuskymppiä.

Olennaisinta siis varmaan, minkä ikäisenä on aloittanut säännöllisen sijoittamisen ja minkälaisella kuukausierällä on pystynyt säästämään / sijoittamaan. Mun perstuntumallani keskituloisen viiskymppisen sijoitussalkku on lähempänä tuota ensimmäistä skenaariota, kun lapset, autot, talot ja sen sellaiset syö kuitenkin useammalta paukkuja säästää, mutta mitä varhaisemmalla iällä on pystynyt aloittamaan, niin sitä suuremmat mahikset tietty on, että viiskymppisenä on jo ihan mukava potti tallessa.

Täällä voi todeta nuo luvut ite ja muitakin vastaavia löytyy varmasti:

Toi sijoitetaan kiinteään pitää itselläkin paikkansa.
Periaatteessa teen järjettömästi näillä koroilla kun maksan asuntolainaa 250 euroa kuussa enempi kuin se sovittu maksu, saman voisi laittaa osakkeisiin tai ties mihin ja tuoton pitäisi olla paljon kovempi melkein missä tahansa.
Sitä vain jotenkin ajattelee että kokoajan se lyhenee sieltä loppupäästä ja entäs jos jossain vaiheessa korot pompsahtaa tai sattuu ihan mitä hyvänsä, sijoittamisena pidän sitäkin vaikka onkin omaan asuntoon.

Sillä summalla tarkoitin nyt ylipäätään että kuinka monella se on, monella on mahdollisuus siihen mutta kuinka moni sellaisista laittaa ne rahat hauskanpitoon ja hetkessä elämiseen? Sitten on se iso määrä ihmisiä joilla on enempikin kädestä suuhun elämistä eikä oikeasti edes jää rahaa sijoittamiseen.
 
Nopeasti googletin niin 50v ihmisistä noin puolet säästää osakkeisiin mutta en löytänyt faktaa siitä paljon on kiinni osakesijoituksissa. Minulla on sellainen käsitys ja googlekin oli sitä mieltä että suomalaiset pelkäävät riskiä. Moni varmasti laittavat rahat kiinni kesämökkiin tai kiinteään omaisuuteen. Danske bankin tutkimuksen mukaan suomalaisen keskimääräinen salkku on n. 30 000e. Ei se 100 000 mikään iso summa olla jos aloitetaan ajoissa mutta jos lasketaan että suomalaisten keskimääräinen bruttopalkka on 3000e/kk niin ei siitä nyt jää mitään isompia rahoja sijoittamiseen jos otetaan huomioon että useimmat kuitenkin käyttävät rahat elämiseen.
 
Toi sijoitetaan kiinteään pitää itselläkin paikkansa.
Periaatteessa teen järjettömästi näillä koroilla kun maksan asuntolainaa 250 euroa kuussa enempi kuin se sovittu maksu, saman voisi laittaa osakkeisiin tai ties mihin ja tuoton pitäisi olla paljon kovempi melkein missä tahansa.
Sitä vain jotenkin ajattelee että kokoajan se lyhenee sieltä loppupäästä ja entäs jos jossain vaiheessa korot pompsahtaa tai sattuu ihan mitä hyvänsä, sijoittamisena pidän sitäkin vaikka onkin omaan asuntoon.

Sillä summalla tarkoitin nyt ylipäätään että kuinka monella se on, monella on mahdollisuus siihen mutta kuinka moni sellaisista laittaa ne rahat hauskanpitoon ja hetkessä elämiseen? Sitten on se iso määrä ihmisiä joilla on enempikin kädestä suuhun elämistä eikä oikeasti edes jää rahaa sijoittamiseen.
Vielä haluan tuoda esille seuraavaa näkökulmaa. On myös mahdollista mennä maltillisemmalla asuntolainan lyhennyksellä ja sijoittaa esimerkiksi osakkeisiin tai rahastoihin, joista saat todennäköisesti ainakin pitkällä tähtäimellä asuntolainan korkoa parempaa tuottoa. Korkojen noustessa voit realisoida sijoituksia ja lyhentää niillä lainaa.

Riskinä tässä on tietenkin, että korot nousevat mutta pörssikurssit ovat laskeneet niin paljon, ettei sijoitusten realisointi ole houkuttelevaa. Mielestäni hyvä tapa varallisuuden kartoittamiseen on myös asuntolainan nopeampi lyhennys, mutta ajattelin tuoda vähän toista näkökulmaa pohdiskeltavaksi. Näidenhän ei tarvitse olla toisiaan poissulkevia, ratkaisu voi olla myös molempia.
 
Vielä haluan tuoda esille seuraavaa näkökulmaa. On myös mahdollista mennä maltillisemmalla asuntolainan lyhennyksellä ja sijoittaa esimerkiksi osakkeisiin tai rahastoihin, joista saat todennäköisesti ainakin pitkällä tähtäimellä asuntolainan korkoa parempaa tuottoa. Korkojen noustessa voit realisoida sijoituksia ja lyhentää niillä lainaa.

Riskinä tässä on tietenkin, että korot nousevat mutta pörssikurssit ovat laskeneet niin paljon, ettei sijoitusten realisointi ole houkuttelevaa. Mielestäni hyvä tapa varallisuuden kartoittamiseen on myös asuntolainan nopeampi lyhennys, mutta ajattelin tuoda vähän toista näkökulmaa pohdiskeltavaksi. Näidenhän ei tarvitse olla toisiaan poissulkevia, ratkaisu voi olla myös molempia.
Näitähän voi tehdä monella tapaa ja aina joku on oikeassa ja joku väärässä kun kuitenkin puhutaan lähinnä ennustamisesta.
Sitäpä juuri itse kanssa pohdin että asuntolainaa voisi periaatteessa lyhentää vähemmän ja laittaa sen vaikka suoraan osakkeisiin, toisaalta jos tulevaisuudessa korot nousee paljonkin niin lainaa on jo ehtinyt lyhentämään reilummin jolloin se koronnousu ei kirpaise niin pahasti.
Se miten markkinat käyttäytyy kun korot nousee riippuu taas ihan yleisestä taloustilanteesta tai kuun asennosta, onhan tässä nähty ties mitä ei ennakoitavaa ja kuten huomattiin niin markkinoille oli se kuuluisa musta joutsen tämä korona joka kyllä korjaantui aika nopsaan. (eikä osannut itse hyödyntää)

Itse on aika varovainen sijoittaja vaikka suurimmalti osin onkin suorissa osakesijoituksissa, enempi sellainen osta ja unohda tyyppinen ratkaisu jossa iloitsee osingoista ja tunkee ne heti takaisin ostamalla lisää.
 
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monella suomalaisella 50v ihmisellä on +100ke sijoitussalkku?
Varmasti monella kiinteänä omaisuutena esim. omistusasuntoa ja mökkiä mutta näiden päälle tai edes sijaan se salkku?
Alle neljäkymmentä, +100ke salkku, ei kiinteää omaisuutta. On sekä suoria osakkeita, ETF:iä, ja korkosalkku. Kuukausisäästän pariin ETF:n ja ostan yleensä muutaman kerran vuodessa osakkeita/sijoitan rahastoon. Joku voisi sanoa hirveän riskiseksi, kun en ole arvopapereiden sijaan hankkinut esim. sijoitusasuntoa, mikä kuulemma olisi ollut järkevää. Joskus yritin tutustua aiheeseen ja totesin, että seiniin sijoittaminen se vasta omasta mielestä riski olisikin + hirveä työ, jos vaihtuu vuokralainen puhumattakaan realisoinnin helppoudesta, jos vaikka tulisi irtisanotuksi ja pitäisi elää omilla rahoilla kk-palkan sijaan. Totta kai voi käydä niin, että elämä pakottaisi myymään jossain kuopan pohjalla mutta jos niin olisi, niin se tulisi varmasti tarpeeseen enkä jaksa ajatella asiaa sen enempää.
Aika mukava olisi, jos jo alle 60-vuotiaana olisi sen verran omaisuutta, että voisi miettiä minkä verran työnteko huvittaa ja huvittaako ylipäätään.
Oma eläikä kuitenkin n. 69 v. 6 kk. 🤦‍♀️
 
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monella suomalaisella 50v ihmisellä on +100ke sijoitussalkku?
Varmasti monella kiinteänä omaisuutena esim. omistusasuntoa ja mökkiä mutta näiden päälle tai edes sijaan se salkku?
29v ja +100ke osake-, rahasto- ja ETF-salkku + muutamia sijoitusasuntoja + kolme sijoituskiinteistöä.

Nuorena se kannattaa aloittaa, tunnen muutamia itseäni nuorempia joilla on vielä monta kertaa enemmän varallisuutta kuin itselläni.

Oma tavoitteeni on että kun olen 38-vuotias, kun vanhin lapsukainen täyttää 18v, minun ja puolisoni yhteenlaskettu velaton sijoitusomaisuus ylittää 2,5 miljoonaa ja että sen jälkeen emme tee töitä jos emme itse halua.
 
29v ja +100ke osake-, rahasto- ja ETF-salkku + muutamia sijoitusasuntoja + kolme sijoituskiinteistöä.

Nuorena se kannattaa aloittaa, tunnen muutamia itseäni nuorempia joilla on vielä monta kertaa enemmän varallisuutta kuin itselläni.

Oma tavoitteeni on että kun olen 38-vuotias, kun vanhin lapsukainen täyttää 18v, minun ja puolisoni yhteenlaskettu velaton sijoitusomaisuus ylittää 2,5 miljoonaa ja että sen jälkeen emme tee töitä jos emme itse halua.
Toi on jo aika kova!
 
Kun kerran aloin kyselemään ja muut vastaa niin itsellä on n.100ke osake/rahasto säästöt joista n.25ke eläkevakuutuksena.
Yksi uusi teollisuuskiinteistö joka nyt vastaa varmaan nipullista sijoitusasuntoja sekä velkainen rivari omistusasuntona, siinäpä sitä näin keski-ikäiselle onkin.
 
Sitäpä juuri itse kanssa pohdin että asuntolainaa voisi periaatteessa lyhentää vähemmän ja laittaa sen vaikka suoraan osakkeisiin, toisaalta jos tulevaisuudessa korot nousee paljonkin niin lainaa on jo ehtinyt lyhentämään reilummin jolloin se koronnousu ei kirpaise niin pahasti.
Tässähän vaikuttaa koronmääräytymishetki ja viitekoron tyyppi. 12kk euriborilla on aina se vuosi aikaa säästää mahdollista koronnousua varten ja lyhentää lainaa tarvittaessa ennen seuraavaa korkojaksoa.
 
Tässähän vaikuttaa koronmääräytymishetki ja viitekoron tyyppi. 12kk euriborilla on aina se vuosi aikaa säästää mahdollista koronnousua varten ja lyhentää lainaa tarvittaessa ennen seuraavaa korkojaksoa.
Toki tuo mutta kun on pitkä lainan takaisinmaksuaika niin yksi vuosi loppujen lopuksi lyhyt aika.
Itsellä vähän se pelko jos rahat kiinni osakkeissa yms. niin niitä on realisoimassa siinä vaiheessa kun ovat jo laskeneet liikaa, toisinsanoen se hyöty syöty ennenkuin tajuaa myydä ne.
Toinen asia tuossa nopeammassa lainanlyhennyksessä on kun mukava katsoa viimeisen maksuerän eräpäivän lähestyvän myös sieltä loppupäästä.
 
Back
Ylös Bottom