Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Te joille on mahdollista säästää isompiakin summia niin jäättekö eläkkeelle ennen 65? Se näyttäisi olevan monien unelmana tänä päivänä
Sitähän ei tiedä, että miten asioita ajattelee vaikka 10 tai 20 vuoden päästä, mutta ei itsellä ole ainakaan tavoitetta eläköityä aikaisin. Ennemmin päin vastoin, koska mun luonteelle ei sopisi sellainen, että ei tekisi mitään. Tietty sellaista voisi ehkä harkita, että jos jossain vaiheessa rahaa olisi tarpeeksi, niin voisi siirtyä vaikka sellaiseen työhön, josta maksettaisiin paljon nykyistä vähemmän. Luultavammin teen kuitenkin töitä jossain määrin eläkeiän jälkeen hautaan asti, vaikka sitten pyöritän omaa baaria, jotain vapaaehtoishommia tai jotain, että on tekemistä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tällä menolla olen työkyvyttömyyseläkkeellä ennen tuota.

Juurikin laskeskelin tarvitsevani 650k€ sijoitusomaisuuden säilyttääkseni nykyisen elintason. Vähän uupuu vielä.
 
Alkaa menemään aika naurettaviksi nämä listautumiset. Infrarakentaja Kreate listautui pörssiin hintaan 8,2e/osake minimimerkinnän ollessa 100 osaketta yleisöannissa. Lopulta osakkeita sai 35kpl/merkitsijä riippumatta siitä, merkkasiko 100, 1000 vai 10000 osaketta. Siitä sitten laskemaan, että kuinka moninkymmenkertaisesti tämä ylimerkattiin. Vähän jäi harmittamaan, kun itsekin merkkasin melkein koko luottolimiitillä, kun "tiesin", ettei tule saamaan kaikkea, mutta ajattelin, että saisi edes pari pinnaa siitä, mitä merkkasi. Jatkossa pitänee merkata vain minimit.

Noh, tänään kaupankäynti alkoi kurssin auetessa 12,3e/osake. Itse en yrittänyt metsästää tästä pikavoittoja, vaan olisin halunnut aidosti sijoittaa yhtiöön, mutta tuollaista 35 osakkeen riviä ei huvita jättää salkkuun ja yli 12e hintaan ei huvita lisätäkään, joten kaikki ulos aamuhuutokauppaan 12,15. Tuon jälkeen osake näemmä tipahti parissa minuutissa kymppiin ja siitä 10 minuutissa melkein takaisin ylös. Tehokkaat markkinat, selkeästi pitkäjänteiset sijoittajat liikkeellä ja treidaamalla voi tehdä rahaa nopeasti. Ihan hullua menoa.
 
Meinasin lyödä kans jokusen euron kiinni, mutta mietin käykö juuri noin, kuten kuvailit. Sama tyyli ollut nyt monen yhtiön kohdalla listautumisessa, että saa murusia siitä mitä yritti.

Ja näinhän siinä kävi.
 
Onko täällä muita aurinkoenergiaan sijoittavia tai sitä harkitsevia? Olen itse katsellut erityisesti Canadian Solar -nimistä firmaa. Sen P/E -luku on vain 14 tuntumassa, mikä tuntuu ällistyttävän halvalta nykyisessä tilanteessa. Aurinkoenergialle kun povataan kovaa kasvua ja tuo jopa tekee jo nyt voittoa, niin tuntuisi, että P/E:n pitäisi pyöriä jossain 30 - 40 paikkeilla. Eli onko tässä satumainen tilaisuus rikastua vai onkohan tuossa jokin koira haudattuna, jota en itse hoksaa?
 
Omistaako porukka täällä Talenomia? Itse pitkääm miettinyt hyppäisinkö junaan mukaan. Nyt näköjään laskenut alkuvuodesta -25%.
Ostin muutama vuosi sitten n.12€. Sen jälkeen splitattu kuuteen osaan. Mietin alkuvuodesta keventämistä, mutta jäi tekemättä.
 
Omistaako porukka täällä Talenomia? Itse pitkääm miettinyt hyppäisinkö junaan mukaan. Nyt näköjään laskenut alkuvuodesta -25%.

Ostotoimari 10,80, jos ei siihen tipu jääköön, eipä tuo enää kaukana olisi. Onhan noilla paljon kasvumahdollisuuksia jos homma lähtee Ruotsissa ja muualla Suomen ulkopuolella vetämään. Suomessa taitaa olla aika saturaatiossa bisnekset ja pelkkien Suomen bisneksien arvoinen lappu ei ihan taida olla. Ulkomailla toki moni epäonnistunut tai kannattavuus jäänyt huonoksi. Luulisin että ainakin Ruotsin klaaraavat ja jos muuallakin, sitten voi lapun arvo lisääntyä huomattavastikin ja kävihän se jo 15:ssa tässä välissä.
 
Te joille on mahdollista säästää isompiakin summia niin jäättekö eläkkeelle ennen 65? Se näyttäisi olevan monien unelmana tänä päivänä
Kyllä viimeistään joskus 47-vuotiaana olisi ajatus lopettaa työnteko, tai korkeintaan sen jälkeen harrastelee jotain mielekästä "työtä" silloin kun huvittaa.

3-4k/kk tulee keskimäärin sijoitettua tällä hetkellä, toivottavasti vähintään saman verran pystyisi jatkossakin.
 
Kyllä viimeistään joskus 47-vuotiaana olisi ajatus lopettaa työnteko, tai korkeintaan sen jälkeen harrastelee jotain mielekästä "työtä" silloin kun huvittaa.

3-4k/kk tulee keskimäärin sijoitettua tällä hetkellä, toivottavasti vähintään saman verran pystyisi jatkossakin.

Voihan viddu mä oon 48 jo nyt. =D Millä alalla vaikutat, hyvin menny bisnetit kun teslat vaihtuu pihassa ja 47 meinaat eläkkeelle? Jos bisnetit menis noin hyvin itellä, niin en edes haluais pois bisnetistä.
 
Voihan viddu mä oon 48 jo nyt. =D Millä alalla vaikutat, hyvin menny bisnetit kun teslat vaihtuu pihassa ja 47 meinaat eläkkeelle? Jos bisnetit menis noin hyvin itellä, niin en edes haluais pois bisnetistä.
Yrittäjänä oon viitisen vuotta ollut, koulutustaustana lukio.

Ostan markalla, myyn kahdella ja vuokraan puolella ja välillä koulutan ihmisiä tekemään samaa. 🙂
 
Yrittäjänä oon viitisen vuotta ollut, koulutustaustana lukio.

Ostan markalla, myyn kahdella ja vuokraan puolella ja välillä koulutan ihmisiä tekemään samaa. 🙂

Yrittäjänä ollu 20v, koulutustausta lukio samoin.

Erona meillä se vissiinkin se että ostan markalla ja myyn markkakolkytsenttiä. =D Ennen wanhaan sai enemmän, nykyjään vähemmän siihen markan päälle. Väärä ala ehkä...
 
Yrittäjänä ollu 20v, koulutustausta lukio samoin.

Erona meillä se vissiinkin se että ostan markalla ja myyn markkakolkytsenttiä. =D Ennen wanhaan sai enemmän, nykyjään vähemmän siihen markan päälle. Väärä ala ehkä...
Jep. Myynnin alalla minä tosiaan olen ja ei ole ulkopuolista työvoimaa firmalla, vaimoni kanssa yhdessä tehdään. Ikää mulla 28v, intoa ja jaksamista vielä riittää ja aikanani hyvät opit olen myyntiin saanut ja niistä olen kiitollinen.

Kulurakenne on firmalla hyvin kevyt, ei firmalla juuri muita "pakollisia" juoksevia kuluja kuin YEL eli kun itse nostaa kohtuudella palkkaa nii kertyy taseeseen puskuria aika vauhdilla - on tulevaisuudessa helpompi hengittää. 🙂

Pörssiromahdusta tässä innolla odotellaan!
 
Viimeksi muokattu:
Kiva että joillakin menee hyvin. Periaatteessa jos haluaisialle 50v jäädä eläkkeelle niin pitää onnistua yrittäjänä ja sitten sijoittaa aikamoisia summia kuukausitasolla mikä on vaikeaa normi duunarille.
 
Kiva että joillakin menee hyvin. Periaatteessa jos haluaisialle 50v jäädä eläkkeelle niin pitää onnistua yrittäjänä ja sitten sijoittaa aikamoisia summia kuukausitasolla mikä on vaikeaa normi duunarille.

Kyllähän pääomatuloilla eläminen pääomaa syömättä melkoisia sijoitusvarallisuuksia vaatii. Esim 500 000 euroa osakkeissa mitkä maksaa 5% osinkoa, miinus verot, on 1552 euroa kuussa käteen. Ei mikään mieletön tulo.... Jos oletetaan että kasvuorientoituneempia stokseja mukana salkussa 4% keskim. osinko, niin kuukausitulo tippuu 1242 euroa käteen. Tietty jos saa työttömyyskorvausta tai on jotain harrastehommia mistä tienaa päälle, niin yhtälö muuttuu mielekkäämmäksi.
Miljoona kun olis sijoitusvarallisuutta, sitten voisi ihan oikeasti eläköityä huoletta tekemättä mitään, näin asian näen. Ei tule tapahtumaan omalla kohdalla.
 
Kyllähän se kannattaisi laskea niin, että pääoma on syöty, kun vaikka 85 v mittarissa. Tai vaikka 90.

Se mitä jää käyttämättä perikunnalle.
 
Lisänä kulujen painaminen sille tasolle että elämä on vielä mielekästä. Itse olen laskenut että 1500 käteen (ei velkoja) niin pystyn elämään todella hyvää elämää. Harrastukset kun kuitenkin on sellaisia että tiettyjen alkuinvestointien jälkeen on edullista. Asuminen myös nykyisellään sellainen että autottakin pärjää hyvin. Sitten jos haluaa matkustella, ylläpitää esim. vapaa-ajan asuntoa, auto on tärkeä niin kyllähän se rahaa vaatii.

Kulurakenne haltuun.
 
Kyllähän se kannattaisi laskea niin, että pääoma on syöty, kun vaikka 85 v mittarissa. Tai vaikka 90.

Se mitä jää käyttämättä perikunnalle.

Joo itse tossa mietiskelin iästä riippumatta täydellinen taloudellinen riippumattomuus vaatis tuon verran.

Toki pääomia syövä malli, jos on selkeät aikatavoitteet, esim 10 vuotta ennen eläkeikää pois oravanpoyörästä. Eläkettäkin sitten jonkun verran alkaa saamaan tuon jälkeen ja ei toteutukseen miljoonaa tarvitse.
 
Nojoo pitää muistaa että elämän aikana tulee avioeroja, potkuja, konkursseja, lapsia, remppoja etc eli samassa budjetissa pysyminen on hankalaa. Toisaalta niin 60v on talot maksettu, lapset muuttaneet pois eli suht halvalla pystyy elää. Fakta on kuitenkin se että pitää luopua monesta asiasta jos haluaa edes päästä lähelle tuota tavoitetta. Ei mitään järkeä
 
Jep. Myynnin alalla minä tosiaan olen ja ei ole ulkopuolista työvoimaa firmalla, vaimoni kanssa yhdessä tehdään. Ikää mulla 28v, intoa ja jaksamista vielä riittää ja aikanani hyvät opit olen myyntiin saanut ja niistä olen kiitollinen.

Kulurakenne on firmalla hyvin kevyt, ei firmalla juuri muita "pakollisia" juoksevia kuluja kuin YEL eli kun itse nostaa kohtuudella palkkaa nii kertyy taseeseen puskuria aika vauhdilla - on tulevaisuudessa helpompi hengittää. 🙂

Pörssiromahdusta tässä innolla odotellaan!
Taisit muuten soittaa minulle viime vuonna, vasta puhelun jälkeen alkoi nimi ja pakkiksen nimimerkki yhdistymään :giggle:
 
Back
Ylös Bottom